Jochie van 9 overgoten met kokend water

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:57

Of we ontkennen dat criminaliteit en wreedheid zich al op jonge leeftijd kunnen manifesteren?

Komt voor in alle lagen van de bevolking en ondanks goede opvoeding en aandacht, maar vereist wel een goede aanpak en begeleiding van zowel kind als ouders/opvoeders!

xMell

Re: Jochie van 9 overgoten met kokend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:08

Helaas bij mij in het dorp gebeurd.
Verschrikkelijk, heb het filmpje ook gezien (inmiddels van internet afgehaald). Al moet ik zeggen dat er op het filmpje gelukkig niet veel te zien is.
Ik hoop dat het jongetje snel weer beter wordt en dat de 'dader' (+gezin) snel hulp krijgt.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 17:14

Mijn halfbroertje is 8 jaar nu, ik heb het eens erover met mijn vader gehad daarnet. Die vindt het echt bizar dat zo'n joch het in zijn hoofd haalt en nog ten uitvoer brengt ook. En niet in een impuls, maar willens en wetens, overduidelijk. Natuurlijk spiegelt hij aan mijn halfbroertje wat echt een lief en zacht ding is. Echt nog steeds onbegrijpelijk dit en echt wel zeer verontrustend.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:25

Hoeveel verder heeft dat andere kind verder gedacht dan zn slachtoffer pesten? NU pijn doen?
Toen ik een jaar of 10 werd werd ik behoorlijk hard gepest op de basisschool. Op een gegeven moment hebben 2 klasgenoten geprobeerd me aan mn voeten van een klimrek te trekken. Net op tijd door andere klasgenoten gestopt, want kon me al bijna niet meer vasthouden. Had ik los gelaten dan was ik in het beste geval met een flinke hersenschudding naar huis gegaan, en in het slechtste geval met een gebroken nek. Toch zijn die klasgenootjes ook niet de criminaliteit in gegaan...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:39

ik vind dit echt zo erg, dat ik het bericht eerst niet wilde lezen, de link ga ik niet openen.
Maar hoe bedenken ze het...zou hij dat ergenst al eens gezien hebben bedenk ik me dan :x
arm slachtoffertje en dat voor n mobieltje..... ik hoop dat er goede begeleiding komt voor beide gezinnen want het zal je kind maar zijn..... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:50

Eight schreef:
Ik vermoed dat het jongetje niet wist dat hij de ander hiermee getekend heeft voor het leven.. Negen jaar is nog jong, wel heel erg voor het kind die nu brandwonden heeft..

Dat is dus niet waar! Elke 9 jarige weet dondersgoed dat dit niet kan!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:55

Kinderen doen elkaar pijn ja, maar waarom is het jochie water gaan koken? Geef dan een schop oid, niet goed, maar dan kan je, je nog verdedigen als slachtoffer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:10

Juut schreef:
Hoeveel verder heeft dat andere kind verder gedacht dan zn slachtoffer pesten? NU pijn doen?
Toen ik een jaar of 10 werd werd ik behoorlijk hard gepest op de basisschool. Op een gegeven moment hebben 2 klasgenoten geprobeerd me aan mn voeten van een klimrek te trekken. Net op tijd door andere klasgenoten gestopt, want kon me al bijna niet meer vasthouden. Had ik los gelaten dan was ik in het beste geval met een flinke hersenschudding naar huis gegaan, en in het slechtste geval met een gebroken nek. Toch zijn die klasgenootjes ook niet de criminaliteit in gegaan...

Gelukkig wordt niet ieder kind dat rotstreken uithaalt net als de moordenaars van James Bulger, nadat ze in hun jeugd al gevaarlijke/sadistische dingen uithaalden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_James_Bulger

Het is ook lastig: als je die watergooiende knul nu als een gevaarlijke psychopaat gaat behandelen kun je juíst creëren wat je niet wilde.
Zie de Britse jongens die James Bulger vermoordden: ze konden geen goed meer doen, werden letterlijk veroordeeld en ook nadat ze vrijkwamen is het eigenlijk niet meer goed gekomen. Het is bij hun trouwens ook de vraag of ze zelf zo verrot waren, of dat het mede door hun omgeving kwam (moeilijke jeugd, arme arbeiderswijk enz..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:17

Dat jochie hoort echt in een inrichting thuis -:(- En die ouders een opvoedcursus van 10 jaar!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:42

Hoop dat ze de dader in een instelling plaatsen.
Degelijk mee praten, luisteren naar wat hij begrijpt van actie en gevolg.
Want als hij dat niet door heeft... even zelf proefondervindelijk een paar druppels kokend water op de arm. Zo dat hij leert. Misschien grof, maar dat is een leerpatroon. (trial en error, wordt vaak toegepast, hehe)
Dan een bezoek van de dader aan een brandwondencentrum en alle 'gore' dingen (tja want een ziekenhuis is toch eng voor kids) zou ook een goede zijn om hem met zijn gedachten op het juiste spoor te krijgen.
(mijn zoon wist destijds ook dat hij niet aan de bbq mocht aankomen, wist donders goed dat dat warm was, heeft toch zijn vingertoppen verbrand. Niet zo erg als dit duts, maar wel een grondige les geleerd. Je zal mijn zoon niet meer bij zulke dingen zien.)

Het feit dat de dader 9 jaar was en zonder supervizie thuis was. Dat wijst ook niet op een ideale thuis.
Het komt in mijn hoofd niet op om mijn kids voor de leeftijd van 12 alleen thuis te laten.
Waterkoker staat ook op een voor hen moeilijk berijkbare plaats ....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:29

Nou toen ik 7 was ofzo kon ik zelf al een pot thee zetten hoor. En dus gas aandoen en er een ketel opzetten, want zo ging dat in mijn jeugd.
Kinderen kunnen best verantwoordelijk met dat soort dingen omgaan.

~Maar je vraagt je af waarom een kind zoiets als wapen gaat gebruiken. Dan denk ik meteen, die heeft een voorbeeld gehad van een dreigement daarmee bv.

In elk geval lijkt de dader ergens ook slachtoffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:31

Lusitana schreef:
Nou toen ik 7 was ofzo kon ik zelf al een pot thee zetten hoor. En dus gas aandoen en er een ketel opzetten, want zo ging dat in mijn jeugd.
Kinderen kunnen best verantwoordelijk met dat soort dingen omgaan.

~Maar je vraagt je af waarom een kind zoiets als wapen gaat gebruiken. Dan denk ik meteen, die heeft een voorbeeld gehad van een dreigement daarmee bv.

In elk geval lijkt de dader ergens ook slachtoffer.

Dat hoeft niet per se. Waarschijnlijk hebben de ouders vaak aan het kind verteld dat hij met heet water moet oppassen en dat het pijn doet. Kinderen van 9 zijn wel zo slim om dat dan te linken aan iets wat hij of zij kan gebruiken als een wapen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:34

Pauline schreef:
Los van de handeling heeft hij het slachtoffer eerst willen beroven, en doelbewust misleidt door te zeggen dat hij echt niks zou doen. Om het vervolgens wel te doen. Dat gaat echt verder dan impulsief te handelen en te grijpen met wat voor handen is. Dat roept bij mij de aanname op dat hij wel bewust bezig is geweest.

Dat erbij opgeteld geeft inderdaad wel behoorlijke vraagtekens...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:45

Eng, sadistisch kind gewoon want je weet op die leeftijd dondersgoed dat heet water pijn doet!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 00:23

Dani schreef:
Willemina_L schreef:
Ik heb zelf geen kinderen en daarom stel ik hier de vraag. Wel weet ik donders goed dat toen ik zelf 9 was, zulke dingen niet in mij waren opgekomen.

Bij jou niet, bij andere kinderen wel. Mijn basisschooltijd was 20 jaar geleden en toen gebeurde dit soort dingen ook. Klasgenootje wilde mij gloeiend heet water in m'n nek gooien en werd toevallig op tijd onderschept door de juf. Ander kind heeft me met een bezem vól op m'n rug gemept. Niet elk kind is lief, nu niet en vroeger ook niet. (En beide waren geen 'gestoorde' kinderen. De ene wilde graag populair zijn, de ander was zelf gepest en koos nu voor de aanval.)

Vergeet ook niet dat rationeel iets weten niet betekent dat je in staat bent de gevolgen écht te overzien. Snappen dat iets pijn doet is echt heel anders dan snappen dat het heel, héél veel pijn doet, dat het brandwonden oplevert, operaties vereist en levenslange littekens achterlaat. Dat heeft ook weinig te maken met opvoeding: de hersendelen verantwoordelijk voor zelfbeheersing en consequenties overzien zijn nog lang niet uitontwikkeld op je negende. Het kan dus best dat dit jongetje prima kan vertellen dat heet water brandwonden veroorzaakt, omdat hij de kennis wel heeft, maar dat hij daar op dát moment niet bij stilstond. Een beetje als dat wij 10+10 automatisch weten en dat een klein kind daar heel bewust over na moet denken, zeg maar.

Het lijkt me dan ook erg voorbarig om het over 'zo'n iemand', of over een 'misselijkmakend verrot' kind te hebben en dat hij naar een inrichting moet. Het blijft wel een kind van 9, hè? Zo'n ventje wat bij onweer bij papa en mama in bed kruipt omdat het toch wel eng is. Hij heeft beslist iets heel ergs gedaan, maar hij is geen monster.

Ik vind het altijd een beetje naar hoe we enerzijds kinderen 'kind' willen houden en het erover eens zijn dat ze echt nog niet zelfstandig van alles kunnen, maar zodra een kind iets slechts doet zijn ze voor het leven verrot en passen ze ineens niet meer in de maatschappij. Je kunt gewoon niet een volwassen, rationele denkwijze verwachten van een 9-jarige.

:j Precies.

Het verschil tussen "heet water doet pijn" en "heet water zorgt voor levenslange schade aan de huid en mogelijk levensgevaar" is precies het verschil tussen de redenering en het overzichtsvermogen van een kind versus dat van (de meeste) volwassenen. Kinderen en pubers, zeker kinderen die overvallen worden door emoties, denken soms alleen maar aan wat er NU aan de hand is: "Ik wil je NU pijn doen want ik ben heel kwaad". Die denkt niet "Ik ga je nu voor je leven verminken en ervoor zorgen dat je maandenlang in het ziekenhuis intensieve zorg nodig hebt". Misschien heeft een kind zelf wel eens heet water over zijn vinger gehad, en deed dat weliswaar pijn, maar heeft hij de link niet gelegd met permanente huidbeschadiging. Logisch ook, als je dat nooit gezien of gehoord hebt.. Ik wist als negen-jarige heus wel dat heet water pijn deed, en dat het het abstracte idee "brandwond" veroorzaakte (maar wat een brandwond nou precies is, tja, een rood plekje op je vinger nadat er wat heets tegenaan was gekomen), maar dat je huid (ernstig) permanent beschadigd kon raken van heet water, dat wist ik niet meteen op die leeftijd.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ieder kind in zijn of haar jeugd heet water over een vriendje gegooid heeft, of een ander kindje van de trap geschopt heeft - maar ik durf te wedden dat vrijwel iedereen een situatie uit zijn of haar kindertijd kan noemen waarbij hij/zij de gevolgen van een actie, of de invloed van een actie op anderen, niet goed kon overzien.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 07:33

Het kan zijn dat niet ieder kind op een bepaalde leeftijd de gevolgen kan overzien van zijn daden, maar.....
Zo'n kind heeft duidelijk hulp nodig om dit dan wel te leren zien.
En dat deze daad consequenties heeft. En dat mag best in de vorm van straf.
Zo'n kind afwijzen en nawijzen zal hem niet helpen en misschien alleen maar harder maken, maar hulp en straf is zeker op zijn plaats.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:02

mirim schreef:
Het kan zijn dat niet ieder kind op een bepaalde leeftijd de gevolgen kan overzien van zijn daden, maar.....
Zo'n kind heeft duidelijk hulp nodig om dit dan wel te leren zien.
En dat deze daad consequenties heeft. En dat mag best in de vorm van straf.
Zo'n kind afwijzen en nawijzen zal hem niet helpen en misschien alleen maar harder maken, maar hulp en straf is zeker op zijn plaats.

Nogmaals, je zegt "zo'n kind", alsof het een heel abnormaal, misschien zelfs monsterlijk kind is.. Terwijl ik denk dat, gezien hersenontwikkeling, emotie-regulatie, en ook misschien wel gewoon overzicht, er veel kinderen zijn die soortgelijke (erg) impulsieve acties begaan. Zijn áctie is voornamelijk ongewoon omdat de situatie met heet water zich niet gauw voordoet, niet omdat het kind veel "monsterlijker" is.

En ik betwijfel of "keiharde straf" een effect heeft, ik denk na wat dat kind gezien heeft qua EHBO-brandwondenhulp en gesprekken met volwassenen dat hij zelf héél erg geschrokken en misschien zelfs getraumatiseerd is van wat er gebeurde. Stel je voor, je gooit water omdat je héél kwaad bent op je vriendje, en ineens gaat de huid van je vriendje smelten, gaat hij huilen en krijsen, komen er ambulancebroeders en hulpverleners.. Ik denk dat dat erg eng en schokkend moet zijn, zéker als je alleen maar abstract wist "brandwond doet pijn". Een gesprek met papa of mama over dat je vriendje nu in een medisch centrum ligt en 24/7 erge pijn en hulpverlening nodig heeft, misschien wel levenslang hulp nodig heeft, dat lijkt me genoeg "straf".

Ik zal een voorbeeld noemen, wat misschien voor sommige mensen in de eerste instante niet te vergelijken is, maar wat het juist wél is: als kind boos weglopen. Ik ben als kind wel eens boos weggelopen. Ook dat is een actie in het moment en uit emotie ("Ik wil NU weg want ik vind het hier stom!"), zonder de verder in de toekomst liggende gevolgen te overzien (Dat ik zonder ouders helemaal alleen zou moeten leven, dat er gevaar zou zijn, dat mijn ouders bezorgd zouden zijn en eigenlijk toch ook wel lief..). En bovendien ook een agressieve actie, op een bepaalde manier: "Ik zál nu eens zorgen dat ze me écht missen". Alleen.. ik had het overzicht nog niet om te zien dat, mocht zo'n wegloop-actie geslaagd zijn, ik helemaal niet blij zou zijn met de gevolgen.

Ik denk dat dat een gróót verschil is tussen redenatie van kinderen en volwassenen, en dan mag er verschil zijn tussen individuele kinderen en volwassenen (sommige kinderen zullen door meegemaakte ervaringen bijvoorbeeld eerder nadenken over (ver)gaande gevolgen, terwijl sommige volwassenen nog steeds niet in staat zijn dit soort inschattingen te maken), maar een grote ontwikkelingslijn kan hierin zeker wel getrokken worden.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:20

Ik snap de mensen die het "goed praten" niet.
Door opvoeding kan het zijn dat hij niet geleerd heeft om nee te horen.
Maar stel hij krijgt een woede aanval, dan had het logischer geweest om een schop/duw/klap te geven.
Ipv 1) eerst naar binnen
2) water te laten koken (dit duurt toch even)
3) weer naar buiten te lopen
4) vervolgens slachtoffer vraagt niet doen hea, waarop hij reageert nee ik zweer
5) hij gooit het (wat als het een waterkoker is nog best veel moeite is als hij vol zit)

En voor degene die zeggen dat het goed komt met het slachtoffer....
Nee komt het niet, we lezen brandwonden op de borst met huidtransplantatie.
Dat betekend dat de originele huid weg is. Hij is 9 jaar ong, dus groeit nog. En "brandhuid" groeit niet mee....
Dat is echt heel erg. Getekend voor z'n leven. Op een hele zichtbare plek. Met mensen die je elke x met een raar gezicht aankijken. En huid wat trekt omdat het niet mee groeit.

Vind het trouwens best eng dat sommige mensen dit geen walgelijke daad vinden en dat het kind niet in therapie hoeft omdat hij misschien al zo geschrokken is.
Om de dader zelf te pijnige met kokend water vind ik ook niet bepaald rustgevend (dan ben je net zo erg)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:43

Ygritte, je trekt dingen uit zijn verband.
Ik zeg zo'n kind in de zin van het kind wat zijn daden niet kan overzien. Zoals de zin waar ik mee begin.
En ik praat nergens over keiharde straffen.
Goed lezen is een dingetje .
Voor veel mensen schijnt opvoeden moeilijk te zijn . Die blijven een beetje hangen in de cultuur van het verontschuldigen en zoeken naar achtergronden en goed praten van kinderen die gewoon echt verkeerde dingen doen.
Helaas zie ik daar niet veel goede resultaten van.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:53

miesnaom schreef:
Maar stel hij krijgt een woede aanval, dan had het logischer geweest om een schop/duw/klap te geven.
Ipv 1) eerst naar binnen
4) vervolgens slachtoffer vraagt niet doen hea, waarop hij reageert nee ik zweer
5) hij gooit het (wat als het een waterkoker is nog best veel moeite is als hij vol zit)

Dat betekend dat de originele huid weg is. Hij is 9 jaar ong, dus groeit nog. En "brandhuid" groeit niet mee....
Dat is echt heel erg. Getekend voor z'n leven. Op een hele zichtbare plek. Met mensen die je elke x met een raar gezicht aankijken. En huid wat trekt omdat het niet mee groeit.

Vind het trouwens best eng dat sommige mensen dit geen walgelijke daad vinden en dat het kind niet in therapie hoeft omdat hij misschien al zo geschrokken is.
Om de dader zelf te pijnige met kokend water vind ik ook niet bepaald rustgevend (dan ben je net zo erg)

eens!

Ik ben bang voor een serieuze afwijking in de hersenen, waardoor dat kind dit heeft kunnen bedenken.
Therapie is dan in eigenlijk de enige optie, al krijg ik daar meer het idee van dat "mensen met dergelijke afwijking" beter leren om te gaan met "het verbergen van". Opsluiten om verkoming van herhaling of erger is voor mij het belangrijkste.
Er is al zoveel onderzoek waaruit blijkt dat hersen er anders uit zien bij mensen die ernstige geweldsdelicten plegen...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 08:59

Voorlopig loopt de dader gewoon weer op straat, de vader van het slachtoffer begrijpt daar niets van. Het schijnt een jochie te zijn wat bekend staat om pesterijen, lekker dan. Ik vind het echt heel erg en ook eng dat zo'n jongen zonder toezicht gewoon weer op straat loopt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:28

Willemina_L schreef:
Voorlopig loopt de dader gewoon weer op straat, de vader van het slachtoffer begrijpt daar niets van. Het schijnt een jochie te zijn wat bekend staat om pesterijen, lekker dan. Ik vind het echt heel erg en ook eng dat zo'n jongen zonder toezicht gewoon weer op straat loopt.

Wat moet je dan met een kind van 9? Kind krijgt zeker weten veel begeleiding etc. En een kind van 9 hoort vrij rond te kunnen lopen....

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 12:07

In dit geval toch zeker niet buiten laten zonder toezicht zoals ik al zei. Ook erg schokkend voor de ouders van het slachtoffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:16

sneeuwpop schreef:
miesnaom schreef:
Ipv 1) eerst naar binnen

eens!

Ik ben bang voor een serieuze afwijking in de hersenen, waardoor dat kind dit heeft kunnen bedenken.
Therapie is dan in eigenlijk de enige optie, al krijg ik daar meer het idee van dat "mensen met dergelijke afwijking" beter leren om te gaan met "het verbergen van". Opsluiten om verkoming van herhaling of erger is voor mij het belangrijkste.
Er is al zoveel onderzoek waaruit blijkt dat hersen er anders uit zien bij mensen die ernstige geweldsdelicten plegen...

Maar dan is de vraag of de hersenen zich ontwikkeld hebben nav het gedrag op jonge leeftijd of juist andersom, dat de hersenen voor dat gedrag gezorgd hebben. Zo eenvoudig ligt het helaas echt niet. Voordeel van kinderen is dat de hersenen nog volop aan het ontwikkelen zijn en dus "bijgeschaafd" kunnen worden. Kijk bijvoorbeeld de docu Child Of Rage, duurt een half uurtje. Dat meisje is uiteindelijk verleegkundige geworden terwijl ze op jonge leeftijd ook "kapot" leek.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:38

Ik hoop dat het te veranderen valt , maar ik denk (zonder wetenschappelijk bewijs) dat het bij de meeste niet meer goed gaat komen.

Ergste vind ik wel dat een onschuldig persoon altijd het slachtoffer is, als een dader een 2e kans krijgt en blijkbaar niet is herstelt.