Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Juut schreef:Hoeveel verder heeft dat andere kind verder gedacht dan zn slachtoffer pesten? NU pijn doen?
Toen ik een jaar of 10 werd werd ik behoorlijk hard gepest op de basisschool. Op een gegeven moment hebben 2 klasgenoten geprobeerd me aan mn voeten van een klimrek te trekken. Net op tijd door andere klasgenoten gestopt, want kon me al bijna niet meer vasthouden. Had ik los gelaten dan was ik in het beste geval met een flinke hersenschudding naar huis gegaan, en in het slechtste geval met een gebroken nek. Toch zijn die klasgenootjes ook niet de criminaliteit in gegaan...
Lusitana schreef:Nou toen ik 7 was ofzo kon ik zelf al een pot thee zetten hoor. En dus gas aandoen en er een ketel opzetten, want zo ging dat in mijn jeugd.
Kinderen kunnen best verantwoordelijk met dat soort dingen omgaan.
~Maar je vraagt je af waarom een kind zoiets als wapen gaat gebruiken. Dan denk ik meteen, die heeft een voorbeeld gehad van een dreigement daarmee bv.
In elk geval lijkt de dader ergens ook slachtoffer.
Pauline schreef:Los van de handeling heeft hij het slachtoffer eerst willen beroven, en doelbewust misleidt door te zeggen dat hij echt niks zou doen. Om het vervolgens wel te doen. Dat gaat echt verder dan impulsief te handelen en te grijpen met wat voor handen is. Dat roept bij mij de aanname op dat hij wel bewust bezig is geweest.
Dani schreef:Willemina_L schreef:Ik heb zelf geen kinderen en daarom stel ik hier de vraag. Wel weet ik donders goed dat toen ik zelf 9 was, zulke dingen niet in mij waren opgekomen.
Bij jou niet, bij andere kinderen wel. Mijn basisschooltijd was 20 jaar geleden en toen gebeurde dit soort dingen ook. Klasgenootje wilde mij gloeiend heet water in m'n nek gooien en werd toevallig op tijd onderschept door de juf. Ander kind heeft me met een bezem vól op m'n rug gemept. Niet elk kind is lief, nu niet en vroeger ook niet. (En beide waren geen 'gestoorde' kinderen. De ene wilde graag populair zijn, de ander was zelf gepest en koos nu voor de aanval.)
Vergeet ook niet dat rationeel iets weten niet betekent dat je in staat bent de gevolgen écht te overzien. Snappen dat iets pijn doet is echt heel anders dan snappen dat het heel, héél veel pijn doet, dat het brandwonden oplevert, operaties vereist en levenslange littekens achterlaat. Dat heeft ook weinig te maken met opvoeding: de hersendelen verantwoordelijk voor zelfbeheersing en consequenties overzien zijn nog lang niet uitontwikkeld op je negende. Het kan dus best dat dit jongetje prima kan vertellen dat heet water brandwonden veroorzaakt, omdat hij de kennis wel heeft, maar dat hij daar op dát moment niet bij stilstond. Een beetje als dat wij 10+10 automatisch weten en dat een klein kind daar heel bewust over na moet denken, zeg maar.
Het lijkt me dan ook erg voorbarig om het over 'zo'n iemand', of over een 'misselijkmakend verrot' kind te hebben en dat hij naar een inrichting moet. Het blijft wel een kind van 9, hè? Zo'n ventje wat bij onweer bij papa en mama in bed kruipt omdat het toch wel eng is. Hij heeft beslist iets heel ergs gedaan, maar hij is geen monster.
Ik vind het altijd een beetje naar hoe we enerzijds kinderen 'kind' willen houden en het erover eens zijn dat ze echt nog niet zelfstandig van alles kunnen, maar zodra een kind iets slechts doet zijn ze voor het leven verrot en passen ze ineens niet meer in de maatschappij. Je kunt gewoon niet een volwassen, rationele denkwijze verwachten van een 9-jarige.
mirim schreef:Het kan zijn dat niet ieder kind op een bepaalde leeftijd de gevolgen kan overzien van zijn daden, maar.....
Zo'n kind heeft duidelijk hulp nodig om dit dan wel te leren zien.
En dat deze daad consequenties heeft. En dat mag best in de vorm van straf.
Zo'n kind afwijzen en nawijzen zal hem niet helpen en misschien alleen maar harder maken, maar hulp en straf is zeker op zijn plaats.
miesnaom schreef:Ik snap de mensen die het "goed praten" niet.
Door opvoeding kan het zijn dat hij niet geleerd heeft om nee te horen.
Maar stel hij krijgt een woede aanval, dan had het logischer geweest om een schop/duw/klap te geven.
Ipv 1) eerst naar binnen
2) water te laten koken (dit duurt toch even)
3) weer naar buiten te lopen
4) vervolgens slachtoffer vraagt niet doen hea, waarop hij reageert nee ik zweer
5) hij gooit het (wat als het een waterkoker is nog best veel moeite is als hij vol zit)
En voor degene die zeggen dat het goed komt met het slachtoffer....
Nee komt het niet, we lezen brandwonden op de borst met huidtransplantatie.
Dat betekend dat de originele huid weg is. Hij is 9 jaar ong, dus groeit nog. En "brandhuid" groeit niet mee....
Dat is echt heel erg. Getekend voor z'n leven. Op een hele zichtbare plek. Met mensen die je elke x met een raar gezicht aankijken. En huid wat trekt omdat het niet mee groeit.
Vind het trouwens best eng dat sommige mensen dit geen walgelijke daad vinden en dat het kind niet in therapie hoeft omdat hij misschien al zo geschrokken is.
Om de dader zelf te pijnige met kokend water vind ik ook niet bepaald rustgevend (dan ben je net zo erg)
Willemina_L schreef:Voorlopig loopt de dader gewoon weer op straat, de vader van het slachtoffer begrijpt daar niets van. Het schijnt een jochie te zijn wat bekend staat om pesterijen, lekker dan. Ik vind het echt heel erg en ook eng dat zo'n jongen zonder toezicht gewoon weer op straat loopt.
sneeuwpop schreef:miesnaom schreef:Ik snap de mensen die het "goed praten" niet.
Door opvoeding kan het zijn dat hij niet geleerd heeft om nee te horen.
Maar stel hij krijgt een woede aanval, dan had het logischer geweest om een schop/duw/klap te geven.
Ipv 1) eerst naar binnen
2) water te laten koken (dit duurt toch even)
3) weer naar buiten te lopen
4) vervolgens slachtoffer vraagt niet doen hea, waarop hij reageert nee ik zweer
5) hij gooit het (wat als het een waterkoker is nog best veel moeite is als hij vol zit)
En voor degene die zeggen dat het goed komt met het slachtoffer....
Nee komt het niet, we lezen brandwonden op de borst met huidtransplantatie.
Dat betekend dat de originele huid weg is. Hij is 9 jaar ong, dus groeit nog. En "brandhuid" groeit niet mee....
Dat is echt heel erg. Getekend voor z'n leven. Op een hele zichtbare plek. Met mensen die je elke x met een raar gezicht aankijken. En huid wat trekt omdat het niet mee groeit.
Vind het trouwens best eng dat sommige mensen dit geen walgelijke daad vinden en dat het kind niet in therapie hoeft omdat hij misschien al zo geschrokken is.
Om de dader zelf te pijnige met kokend water vind ik ook niet bepaald rustgevend (dan ben je net zo erg)
eens!
Ik ben bang voor een serieuze afwijking in de hersenen, waardoor dat kind dit heeft kunnen bedenken.
Therapie is dan in eigenlijk de enige optie, al krijg ik daar meer het idee van dat "mensen met dergelijke afwijking" beter leren om te gaan met "het verbergen van". Opsluiten om verkoming van herhaling of erger is voor mij het belangrijkste.
Er is al zoveel onderzoek waaruit blijkt dat hersen er anders uit zien bij mensen die ernstige geweldsdelicten plegen...