Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Taffje schreef:"We" zijn de oorlog zelf begonnen, eerst el Qaida in het zadel geholpen en van wapens voorzien om macht te krijgen in het Midden Oosten, toen de dictators opgeruimd omdat die de handel in de weg stonden en vervolgens ging alles een eigen leven leiden. Voor het ingrijpen van vooral Amerika was er stabiliteit in die regio's, nee, niet op de manier die wij wilden zien maar er was stabiliteit.
Als er geen olie had gezeten was er niet ingegrepen en was de boel niet zo gaan escaleren.
DarkoFoitzik schreef:we hoeven zeker niet te zien wat er achter de schermen om gaat. mijn punt is dat er nu gezamelijk actie ondernomen moet worden. dit gaat te ver. ik ben van mening dat we al in oolog verkeren. ookal zien velen dat niet zo.
volgens de theorie zou dit een gerechtvaardigde oorlog zijn om ons te beschermen. ik zeg zeker niet dat er maar ene parkkeerplaats van gemaakt moet worden. we kunnen zeker ingrijpen. helaas is dit nog niet tot stand gekomen.
DarkoFoitzik schreef:we hoeven zeker niet te zien wat er achter de schermen om gaat. mijn punt is dat er nu gezamelijk actie ondernomen moet worden. dit gaat te ver. ik ben van mening dat we al in oolog verkeren. ookal zien velen dat niet zo.
volgens de theorie zou dit een gerechtvaardigde oorlog zijn om ons te beschermen. ik zeg zeker niet dat er maar ene parkkeerplaats van gemaakt moet worden. we kunnen zeker ingrijpen. helaas is dit nog niet tot stand gekomen.
Femm_k schreef:Mwoh het is niet helemaal waar wat je zegt, er was misschien 'stabiliteit' maar van mensenrechten kon je er niet spreken. Ik ben het overigens ook niet eens met de aanpak van Amerika destijds maar je uitspraak is een beetje ongenuanceerd.
Daarbij rechtvaardigt het feit dat 'we' volgens jou de oorlog zijn begonnen niet het gedrag van de personen die de aanslagen plegen.
LadyMadonna schreef:Huertecilla schreef:We moeten onze politici dwingen te stoppen met het geweld daar en te beginnen met vergoeden van schade en compensatie.
En dan?
LadyMadonna schreef:Want dan is IS ineens foetsie? Die doen mee aan vredesonderhandelingen?
Mixje90 schreef:Tivoli schreef:Of het nou wel of niet door de IS wordt opgeëist, dat lijkt me niet van heel groot belang.
De dader is waarschijnlijk wel geïnspireerd door eerdere aanslagen van de IS.
Of van Breivik, of van die gast in Alphen aan de Rijn, of of of of...
[ [url=m/hN3FY3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Huertecilla schreef:Ik kan dit niet zien buiten het perspectief van het Chilcot rapport.
Voor aanwijzen van schuildigen staat het daarin zwart op wit.
Ik kan dit leed niet zien buiten het perspectief van door 'ons' omgebrachte honderdduizenden burgerdoden in het Midden Oosten en Afghanistan.
Ik rouw net zoveel om deze als om alle andere slachtoffers van de door ONS veroorzaakte geweldsspiraal.
Ik kan dit alleen zien als een direct resultaat van ons eigen onvermogen onze politici te dwingen met de oorlogen voor economisch gewin daar te stoppen.
We hebben niet meer 'beveiliging' nodig, niet meer anti-islam angst.
We hebben niet NOG meer conflictescalatie nodig, niet nog meer uitlokking van aanslagen hier in reactie op ons geweld daar.
We moeten onze politici dwingen te stoppen met het geweld daar en te beginnen met vergoeden van schade en compensatie.