Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:46

Ik denk dat je als blanke niet kan oordelen over hoe gekleurde mensen de wereld en de maatschappij ervaren. Naar wat ik begrijp is er heel veel verhulde discriminatie in het dagelijks leven.

Ik kan dan ook begrijpen dat dat soort beelden in het verkeerde keelgat schieten en ik zou het zelf nogal verfrissend vinden om Nederlanders als verschrikkelijke plunderaars en slavendrijvers te zien. We zetten onszelf namelijk nogal tamelijk rooskleurig op de kaart :D

Dus totdat ik aan den lijve heb ondervonden hoe het is om een andere huidskleur te hebben vind ik niet dat ik hierover mag oordelen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:49

Shadow0 schreef:
JoT schreef:
Een donker elfje zou dan wel weer kunnen, maar dan zou je eigenlijk ook alle andere 'kleurvariaties' en uiterlijke kenmerken in de wereld mee moeten nemen. Sla je dan niet een beetje de plank mis, wordt het dan niet een beetje krampachtig?

Integendeel, ik denk dat er rijk en mooi door wordt! We vertellen zoveel verhalen in allerlei settings, met dieren, toverfiguren, alien races, in allerlei vormen, kleuren en maten, en het maakt onze fantasie en empathie alleen maar groter.
We kunnen ons identificeren met geitjes die tegen een wolf moeten strijden, met leeuwen die Hamlet navertellen, met robotjes die afval moeten opruimen, met my little pony in allerlei regenboogkleuren... en we zouden niet om kunnen gaan met schakeringen in huidskleur?

Tja, en dan krijg je daar straks ook weer commentaar op, omdat dat elfje er naar de mening van een kleine groep verkeerd uit ziet. Discussie zonder einde vrees ik.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:49

Wat mij vooral heel erg stoort is de term "witte" mensen.
Wij mogen geen zwarte mensen zeggen (wat ik overigens heel erg goed begrijp) maar zij mogen wel "witte" mensen en "niet witte" mensen zeggen . Toevallig heb ik wel een huidskleur en ben ik dus niet wit :o

Wat mij ook heel erg stoort is dat zij claimen zich niet voor "witte" mensen te hoeven inzetten omdat "witte" mensen nooit slaaf zijn geweest.
Euhm... dat zijn ze wel, sterker nog... Er is jaren lang een levendige handel geweest tussen Afrikanen, Marokanen en Turken waarbij er heel veel "witte" mensen slaaf zijn geweest.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de mensen van nu wel last hebben van het slavenerij verleden.
Ik zelf kom uit een familie waarbij mijn oma in een jappenkamp heeft gezeten en als ik zie hoe dat verleden nog steeds doorwerkt in onze familie en hoe zelfs ik persoonlijk nog steeds last heb van dat verleden. Ja... dan kan ik mij wel voorstellen dat mensen waarbij de voorouders slaaf zijn geweest hier ook nog steeds last van hebben.

Maar... Wat ik niet begrijp is dat je dan alles van die geschiedenis het liefste wilt wissen... dat is toch niet reëel? Ik ga ook niet naar Japan toe en eis vervolgens dat zij de hele geschiedenis over de jappenkampen er uit halen. Maar nu, de afbeeldingen van de gouden koets moeten weg, er wordt gepraat over bepaalde schilderijen, zwarte piet is niet goed, de Efteling gebruikt stereotypes. Tjah, er wordt behoorlijk in doorgeslagen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:50

phormicola schreef:
Dus totdat ik aan den lijve heb ondervonden hoe het is om een andere huidskleur te hebben vind ik niet dat ik hierover mag oordelen.

wat ik daar dan zo frappant aan vind is dat mensen met een andere huidskleur, die géén problemen hebben (gelukkig bestaan die ook), heel weinig spreekruimte krijgen... Die mogen er dus wel over oordelen maar eigenlijk toch ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:51

De efteling gaat in discussie omdat deze figuren anders acties gingen houden. Een erg volwassen manier van afdwingen dat mensen naar je luisteren.

Wat ik me afvraag is dit geneuzel in nederland nu zoveel erger dan elders in de wereld?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:52

Cer schreef:
phormicola schreef:

wat ik daar dan zo frappant aan vind is dat mensen met een andere huidskleur, die géén problemen hebben (gelukkig bestaan die ook), heel weinig spreekruimte krijgen... Die mogen er dus wel over oordelen maar eigenlijk toch ook niet.

Ik denk ook zeker dat dat soort mensen meer gehoord moeten worden! Maar zeggen dat wij ook slaven zijn geweest en er verder niet over zeiken is natuurlijk gewoon voorbij gaan aan het feit dat wij het gewoon veel beter hebben gehad door de eeuwen heen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:54

Sunrise_ schreef:
Ik vraag me weleens af of het goed is om, meer in het algemeen gezien, alles wat herinnert aan een (voor wat wij nu zien als een) negatief verleden, weg te willen vagen, zoals bijvoorbeeld de gouden koets. Ik denk, als iemand die geschiedenis heeft gestudeerd, dat het juist belangrijk is om dingen te bewaren en erop terug te kunnen blikken.

Ik denk dat het dan heel veel uitmaakt hoe je dat weergeeft. Ik denk dat het paneel van de gouden koets heel goed zou passen in een museum over kolonialisme en onze geschiedenis ja. Maar niet in een parade die nu nog wordt gevierd. Het verschil is dat je het verleden kunt weergeven als verleden, of als iets dat ook in het heden nog prima is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:56

Riddershow schreef:
Zonder het aanbod van slaven (door hun eigen liefelijke landgenoten) waren wij ook nooit gaan handelen in slaven. En zwarte slaven waren nu eenmaal meer geld waard dan witte :)*

Klopt. En de Trans-Atlantische Slavenhandel is ook de grootste handel ooit geweest.

En de Republiek was ook, na Frankrijk, Engeland, Spanje, Portugal én Denemarken de grootste handelaar. (van de dikke 12 miljoen heeft Nederland er ongeveer 5 ton gedaan).

En het 'dat wij het door de eeuwen heen veel beter hebben gehad', mwah, dat betwijfel ik. Er is meer bekent over de T-A Slavenhandel omdat dat de grootste was, maar alles in de periode van de Romeinen bijvoorbeeld (ook geen lievertjes) weten wij weinig af.

Feit is dat er een steeds meer 'wij en zij' komt, en dat is iets wat we eigenlijk niet kunnen gebruiken met de ogen op IS gericht. Vind ik dan.

Cer

phormicola schreef:
Ik denk ook zeker dat dat soort mensen meer gehoord moeten worden! Maar zeggen dat wij ook slaven zijn geweest en er verder niet over zeiken is natuurlijk gewoon voorbij gaan aan het feit dat wij het gewoon veel beter hebben gehad door de eeuwen heen.

Je kan ook wat ver gaan in verheerlijking van de positie van het blanke ras.. :?
"wij" vind ik sowieso niet passend, want ik was er niet bij, en geen enkele nu levende mens was erbij dus ja ik durf die trauma's te bagatelliseren..
En een soort boetekleed aantrekken omdat 'wij' het beter hebben gehad.. veel gekker moet het niet worden.. :n

Oh, en laatst de gouden koets nog van dichtbij bekeken, maar zelfs met lenzen kwam ik niet heel erg ver qua het herkennen van de panelen :') je moet blijkbaar echt weten wat erop staat..

xRaisin

Oh come on... Dit is geen racisme?

Even van Google/Wikipedia geplukt
Citaat:
Racisme is de opvatting dat vermeende rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.

In de carnavalfestival wordt toch geen rangorde vastgesteld? Hoe dan? In grote van toneelruimte? Want Afrika heeft toch best een aardig stukkie. Schotland daarintegen heeft maar een klein zielig stukkie, en ik, als Schot, vind dat Schotland meer is dan alleen een vent in een kilt dat doedelzak speelt en daardoor meer ruimte verdient ten opzichte van Engeland dat wel veel grootser wordt uitgebeeld!!

Nou jullie snappen zelf wel, gezanik om niks. Kijk, ik snap wel dat discriminatie voor iemand met een donkere huid gevoeliger ligt dan iemand met een blanke huid. En ik weet ook heus wel dat het wel degelijk nog plaats vind in Nederland. En dan heb ik het ook echt over in de omgang met elkaar, en dat is ook gewoon niet oké. Maar deze attracties en tradities hebben daar helemaal niks mee te maken. Racisme zou zijn als mensen met een donkere huid er niet in mochten, of meer moeten betalen.

En daarnaast is er ook de uitspraak: When in Rome, do as the Romans do. Een uitspraak die ik heb geleerd van mijn moeder, die als buitenlander (Schotse) naar Nederland is verhuist en ook ondanks haar blanke huid ook te maken heeft gehad met discriminatie. Maar als je naar een land gaat, pas je je gewoon aan. En nee, daar hoef je niet je tradities of geloof voor op te geven, maar ga niet naar een land en dat land vervolgens vragen om vanalles te veranderen.
Ik ga ook niet naar het buitenland om vervolgens te zeuren dat de Nederlandse geschiedenis niet genoeg wordt verteld of dat we slecht worden afgeschilderd.
Daar maak je jezelf alleen maar minder populair mee en wordt de kloof alleen maar groter...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:57

JoT schreef:
Tja, en dan krijg je daar straks ook weer commentaar op, omdat dat elfje er naar de mening van een kleine groep verkeerd uit ziet. Discussie zonder einde vrees ik.

Het leven is een discussie zonder einde* :) Met elkaar omgaan (en dan bedoel ik niet slechts in deze discussie maar in elk menselijk contact) is iets waar je steeds mee bezig bent. Het is niet zo dat je daar 1 keer de regels voor afspreekt en dat het dan klaar is. Dat is iets wat elke dag weer terugkomt.

* het leven eindigt, de discussie niet

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:58

Shadow0 schreef:
Sunrise_ schreef:
Ik vraag me weleens af of het goed is om, meer in het algemeen gezien, alles wat herinnert aan een (voor wat wij nu zien als een) negatief verleden, weg te willen vagen, zoals bijvoorbeeld de gouden koets. Ik denk, als iemand die geschiedenis heeft gestudeerd, dat het juist belangrijk is om dingen te bewaren en erop terug te kunnen blikken.

Ik denk dat het dan heel veel uitmaakt hoe je dat weergeeft. Ik denk dat het paneel van de gouden koets heel goed zou passen in een museum over kolonialisme en onze geschiedenis ja. Maar niet in een parade die nu nog wordt gevierd. Het verschil is dat je het verleden kunt weergeven als verleden, of als iets dat ook in het heden nog prima is.

En daar zou dus best een interessante discussie over kunnen ontstaan met veel mogelijkheden tot vernieuwing. Maar ik heb het idee dat dergelijke groepen deze optie niet noemen/serieus benoemen, en het meer gooien op 'weg ermee'. Ik denk dat dat wel een gemiste kans is. De nuance, het grote grijze gebied van mogelijkheden, ontbreekt, waardoor er geen verbinding ontstaat maar lossigheid tussen groeperingen.

Cer

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:00

@xRaisin: goeie post :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:01

Cer schreef:
phormicola schreef:

Je kan ook wat ver gaan in verheerlijking van de positie van het blanke ras.. :?
"wij" vind ik sowieso niet passend, want ik was er niet bij, en geen enkele nu levende mens was erbij dus ja ik durf die trauma's te bagatelliseren..
En een soort boetekleed aantrekken omdat 'wij' het beter hebben gehad.. veel gekker moet het niet worden.. :n

Oh, en laatst de gouden koets nog van dichtbij bekeken, maar zelfs met lenzen kwam ik niet heel erg ver qua het herkennen van de panelen :') je moet blijkbaar echt weten wat erop staat..

Het bagatelliseren van iemands gevoelens is wmb nooit juist. Omdat jij de werkelijkheid anders beleeft betekend niet dat je gelijk hebt of dat die ander gek is, of wat dan ook.

De hyperfocus op racisme is alleen maar een symptoom. Een symptoom van alle verhulde racisme die er nog steeds is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:01

Sunrise: dat klopt. Die lossigheid vind ik ook ontzettend jammer - we zouden zoveel beter na kunnen denken hoe dan wel. Ik ben helemaal voor nuance en verbinding :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:02

karuna schreef:
De efteling gaat in discussie omdat deze figuren anders acties gingen houden. Een erg volwassen manier van afdwingen dat mensen naar je luisteren.

Wat ik me afvraag is dit geneuzel in nederland nu zoveel erger dan elders in de wereld?

Ja, want in NL kan alles, mag alles en is de vrijheid van meningsuiting onbeperkt. Het wordt tijd dat dat eens aan banden wordt gelegd.

De politiek moet hier ook eens een standpunt in gaan nemen vind ik, net als in bv de pietendiscussie. Maak een keuze in wat het is/wordt en daarna een verbod op dat idiote actie gevoer. Kom op, we zijn nu al zolang bezig met dat racisme en discriminatie gedoe.

En oh ja, ik ken ook een hoop 'gekleurde' Nederlanders, maar die hebben gek genoeg allemaal geen problemen met zulk soort dingen :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:05

verootjoo schreef:
De politiek moet hier ook eens een standpunt in gaan nemen vind ik, net als in bv de pietendiscussie. Maak een keuze in wat het is/wordt en daarna een verbod op dat idiote actie gevoer. Kom op, we zijn nu al zolang bezig met dat racisme en discriminatie gedoe.

Een verbod op actievoeren? Huh? Vrijheid van meningsuiting, vereniging, demonstratie etc, zijn dat niet hele belangrijke rechten in een vrij land? Gaan we dat nu opgeven alleen maar omdat we de discussie niet leuk vinden?

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:11

Shadow0 schreef:
*knip* dit topic als geheel kan nooit fijn zijn om te lezen als je je als mens met een donkere huidskleur thuis wilt voelen in Nederland.

Dit topic is ook echt niet fijn als blanke Nederlander. Moeten we nou echt onze hele cultuur en ALLES maar aanpassen omdat mensen zich overal mee gediscrimineerd voelen?

Ik zeg niet dat we bepaalde dingen niet aan moeten passen, maar als we zover gaan dat attracties als die in de Efteling maar weg moeten of totaal aangepast worden, dan worden wij eerder slachtoffer van discriminatie dan de donkere gemeenschap.

Aanpassingen maken in het zwarte pieten gebeuren, ja dat snap ik best. Dat is overigens al heel wat gebeurd, zo wordt de roe er al jarenlang niet meer bij genoemd en het meenemen van kinderen in de zak ook niet. Maar het maken van allemaal kleurenpieten slaat dan weer totaal door. Of de gouden koets die niet meer zo gebruikt mag worden met afbeeldingen die onze geschiedenis weergeven? Nee, die geschiedenis was echt niet altijd even rooskleurig, maar dan hoeven we het toch nog niet te gaan ontkennen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:12

phormicola schreef:
De hyperfocus op racisme is alleen maar een symptoom. Een symptoom van alle verhulde racisme die er nog steeds is.

Mijn idee is dat het een symptoom is van tolerantie die te ver is doorgeslagen, omdat alles hier maar kan en mag, en iedereen overal over mag roepen dat het niet deugd.. Oh nee wacht, dat voorrecht is maar aan bepaalde groeperingen voorbehouden... (hoezo discriminatie)

En nee Shadow, geen verbod op actievoeren. Een verbod op bedreigen.
Namelijk 'als je niet naar ons luistert, gaan wij in jouw park dingen doen, en wat we gaan doen zeggen we nog niet'... Klinkt mij niet heel erg als actievoeren maar als ordinair dreigen.
Het gedrag waar ze afstand van willen nemen...

Winged

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:15

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:17

Afbeelding

Nou ja, ze winden er geen doekjes om :)
(of is dat nu per ongeluk een opmerking tegen Egyptenaren? )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:17

_Mirjam schreef:
dan worden wij eerder slachtoffer van discriminatie dan de donkere gemeenschap.

Hoezo voel je je slachtoffer als er een attractie wordt aangepakt? De Efteling heeft ook recent de Pegasus vervangen door Joris en de Draak, dat maakt toch niemand slachtoffer?

(Anderzijds - misschien is de angst voor verandering vooral een teken van de onzekerheid die gezaaid wordt - niet over racisme, maar bestaanszekerheid, werk, inkomen, woningnood, de toekomst van onze wereld... en grijpen we daarom zo vast aan relatief kleine dingen. Dat kan ik dan wel weer heel goed begrijpen - als de grote dingen bedreigend worden, klamp je je makkelijk vast aan dingen die objectief gezien die emotionele lading niet waard zijn.

Maar daarvoor zou ik toch liever een discussie voeren over de toekomst van bestaanszekerheid, werk, inkomen etc dan over wel of niet andere poppen in het Carnaval Festival.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:19

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Een verbod op actievoeren? Huh? Vrijheid van meningsuiting, vereniging, demonstratie etc, zijn dat niet hele belangrijke rechten in een vrij land? Gaan we dat nu opgeven alleen maar omdat we de discussie niet leuk vinden?

Vrijheid van meningsuiting is naar mijn mening veel te ver doorgeslagen hier. Alles moet maar kunnen en mogen en als er iets is wat je niet aanstaat, hup, dan stoken we gewoon de hele boel op en blijven we demonstreren tot we onze zin hebben.
Waarom niet accepteren dat bepaalde dingen in dit land zijn zoals ze zijn...
Als je die attractie stom en discriminerend vindt ga je toch gewoon niet naar de Efteling? Als je zwarte piet stom vindt doe je toch gewoon niet mee met Sinterklaas vieren?

Het interesseert mij nl ook niks dat de Nederlanders daar staan afgebeeld als kaasboeren met klompen aan terwijl ik geen kaas lust en geen klompen heb.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:21

Thats_Me schreef:
Ja, het slaat door. Echter laten we dat ook zelf toe.

Precies
In Nederland is overal een platform voor

Het is nu enkel nog wachten totdat de mensen met obese opstaan om de "holle bolle gijs prullenbakken' aan te klagen

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:22

Ik denk wel dat er, ook mede door de EU en misschien ook de vluchtelingencrisis, in Nederland steeds meer behoefte komt aan de erkenning van een Nederlandse cultuur (wat dat dan precies is verschilt denk ik voor mensen). Meer Europa = minder individualiteit van landen, minder nationaliteit, zo voelt het denk ik voor veel mensen en ik denk dat dat ook hierin mee speelt. Tegelijkertijd denk ik juist dat dit proces ervoor zorgt dat veel inwoners van landen juist behoefte krijgen aan een soort nationaliteit, een erkenning van hun rechten- en belangen als inwoners van hun land. De mensen willen denk ik ook dat ze juist trots mogen zijn op hun eigen land, cultuur- en grenzen. Dat Nederland erkend wordt als een land met eigenheid, met een eigen cultuur, iets wat behouden blijft, iets waarmee we blij mogen zijn en iets wat mag blijven bestaan. Dan worden er, zoals bijvoorbeeld met zwarte piet, wijzigingen doorgevoerd, maar wordt er het jaar daarop weer geprotesteerd. Tel daar dus een dergelijk protest over de Efteling bij op, en nog meer onvrede is geboren.

Hmm ik kan het niet zo goed onder woorden brengen merk ik.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 05-07-16 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt