Hele schoolklas op de vuist tijdens les in Almere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:01

magda_90 schreef:
Tja zoveelste akkefiet in deze leeftijdsgroep. Imo komt dit weg uit de koetsiekoetsie-opvoeding.

Ongelooflijk dat de leerkracht niets kon en mocht uithalen. :n

Daar zijn wij in Nederland natuurlijk ook zelf mee bezig ( begint al dat een kind van 2 tegenwoordig een eigen mening heeft.....)
Daarna krijg je de politie....iedere aanhouding wordt scherp veroordeeld en door mensen onder de loep genomen.
Kijk maar naar de man die in een nekklem gezet werd omdat hij riep gewapend te zijn...overlijden tot gevolg...en de agenten worden nu doorgelicht.
Straks durft de politie hier niets meer tegen tuig te doen, voor je het weet hangt er een veroordeling boven je eigen hoofd.

En dan nu over naar school.
Mijn oom zit in het onderwijs en als ik die verhalen hoor...
Nog niet zo lang geleden was er hier in de buurt een leraar van de agrarische school die tijdens een schooluitje ingreep en een relschopper in zn kladden paktte.
Vervolgens dienden relschopper en familie klacht in en werd leraar op non-actief gezet en ontslag volgde ( volgens mij is dat inmiddels via de rechter teruggedraaid, maar voor alle partijen alleen maar verliezers natuurlijk).

Dus ja, ik snap bijna wel dat velen zich geen raad meer weten met situaties die uit de hand lopen.
Mensen waarvan ik denk dat ze een lintje verdienen, worden via de media en het rechtssysteem in NL gewoon neergemaaid.

En de criminaliteit? die lachen zich rot om het optreden en recht hier

Nou, hoe dan ook....
Bijzonder triest voor deze school, geen goede reclame.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 16:01

Shadow0 schreef:
__Sannne schreef:
Ik vind een paar flauwe grapjes niet gelijk staan aan ervan genieten/opjutten/mensen belachelijk maken.

Het verschil tussen plagen en pesten zit meestal niet alleen in de inhoud van de grappen... het gaat bv om de hoeveelheid. Eens een grapje is niet hetzelfde als dagelijks meerdere keren. Maar deze leerlingen zijn nu het mikpunt van spot van heel internettend Nederland. Niet een flauw grapje, maar heel veel flauwe grapjes.

Een ander verschil tussen pesten en plagen is hoe de verhoudingen liggen. Echt onderling plagen op een manier die leuk is kan alleen als je echt gelijkwaardig aan elkaar bent. Daar is nu geen sprake van.

Citaat:
Dit soort dingen vinden nou eenmaal plaats. Door te doen alsof het er niet is (door er geen aandacht aan te besteden) wil niet zeggen dat het er niet is. Dit kan sommige mensen juist goed wakker schudden.

Dat had waar kunnen zijn als mensen een goed gesprek waren begonnen in dit topic over hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Maar smileys als :') en _O- , termen als 'idioten' en nog het een en ander wijzen niet echt op een goed gesprek wel? Daarmee schud je mensen niet wakker, daarmee ben je ramptoeristje aan het spelen.

Nou, die jongeren zijn nu echt wel wakker, juist omdat mensen ze uitlachen. Dan weten ze gelijk dat ze echt niet goed bezig zijn.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:03

En dit is de toekomst.... Te triest voor woorden dit, waarom kunnen mensen niet normaal in de les zitten.
Wij hadden ook vechtpartijen maar niet zoals dit. Het was wat geschreeuw een paar klappen en klaar. En meestal na de les buiten het schoolplein.

Ik snap best dat er een leraren tekort is... Niemand wil toch les geven aan dit tuig. Lekker van school sturen en niet meer aannemen.

xMalibu

Re: Hele schoolklas op de vuist tijdens les in Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:07

Gewoon bizar dit! Snap ook niet dat er niemand hulp haalt :n
Bij mij op de middelbare school waren er wel eens gevechten die ik heftig vond, maar vergeleken met dit waren ze toen nog lief tegen elkaar :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:07

Lau, maar onderwijs helpt deze jeugd nou net om een kans te krijgen als succesvolle volwassen, haal je her onderwijs eruit dan is de kans groot op een kansloze toekomst en dat komt niemand ten goede. Ons niet, henzelf niet en hun kinderen ook niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:10

Shadow0 schreef:
Veroordeel gedrag, niet de mensen. Vechten is fout, maar het is niet ok om leerlingen op basis van een miezerig filmpje meteen uit te schelden voor debielen en tuig.

Eindelijk iemand met wijze woorden hier +:)+

Ik werk nu ruim 10 jaar in het middelbaar onderwijs (vmbo en mavo) en heb echt nog maar zelden iets geks meegemaakt. Gelukkig zijn dit soort situaties uniek.
Compliment voor de docent, wat blijft die man kalm zeg, top.

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:11

Wow... Echt niet normaal! Waar gaat het heen :n

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:16

Bij ons op school is hetzelfde gebeurd, er werd meteen hulp ingeschakeld maar uiteraard zijn er gekken die het sturen naar dumpert, dus daar stond het ook. Meteen hulp gehaald, maar van de wet mogen medewerkers de leerlingen niet aanraken, de beveiligers stonden letterlijk maar te staren. Denk dat de wet aangepast moet worden hiervoor of er een duidelijk plan moet komen als zoiets gebeurt, dit kan écht niet.

Vind het echt enorm erg dit gedrag, alleen mensen die zeggen 'dat het alleen maar erger wordt en dat de jeugd slecht is' > onzin. Vroeger gebeurde dit helaas net zo goed, alleen het verschijnt sneller online omdat dat tegenwoordig makkelijker is + er zijn genoeg mensen die zoiets gestoord vinden, ook jongeren.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:19

Wow wat triest dit.. Slaat ( :D ) helemaal nergens op. Ik vind ook dat de docent goed gehandeld heeft.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:19

Shadow0 schreef:
__Sannne schreef:
Ik vind een paar flauwe grapjes niet gelijk staan aan ervan genieten/opjutten/mensen belachelijk maken.

Het verschil tussen plagen en pesten zit meestal niet alleen in de inhoud van de grappen... het gaat bv om de hoeveelheid. Eens een grapje is niet hetzelfde als dagelijks meerdere keren. Maar deze leerlingen zijn nu het mikpunt van spot van heel internettend Nederland. Niet een flauw grapje, maar heel veel flauwe grapjes.

Een ander verschil tussen pesten en plagen is hoe de verhoudingen liggen. Echt onderling plagen op een manier die leuk is kan alleen als je echt gelijkwaardig aan elkaar bent. Daar is nu geen sprake van.

Citaat:
Dit soort dingen vinden nou eenmaal plaats. Door te doen alsof het er niet is (door er geen aandacht aan te besteden) wil niet zeggen dat het er niet is. Dit kan sommige mensen juist goed wakker schudden.

Dat had waar kunnen zijn als mensen een goed gesprek waren begonnen in dit topic over hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Maar smileys als :') en _O- , termen als 'idioten' en nog het een en ander wijzen niet echt op een goed gesprek wel? Daarmee schud je mensen niet wakker, daarmee ben je ramptoeristje aan het spelen.

Sorry maar dat ze nu het mikpunt van heel internettend Nederland zijn hebben ze toch echt aan zichzelf te danken, en de filmer. Maar gefilmd worden of niet; zo op elkaar inslaan is not done, en heeft nou eenmaal gevolgen.

En mensen die met :') reageren kunnen net zo goed wakker geschud zijn, of ze zal het aan het denken gezet hebben. Dit is natuurlijk per mens verschillend. Maar om dan deze personen maar gelijk als ramptoerist neer te zetten in een negatieve zin, vind ik ook niet erg netjes.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:24

Tsja, Almere hè.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:26

Jeetje :oo 8)7

Vond het erg goed hoe rustig de docent bleef.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:27

ravellie schreef:
Kijk maar naar de man die in een nekklem gezet werd omdat hij riep gewapend te zijn...overlijden tot gevolg...en de agenten worden nu doorgelicht.

Je vindt het dus niet een probleem dat er een mens onnodig is gedood, maar dat de politie niet makkelijker mensen onnodig kan doden zonder zich daarvoor te verantwoorden?

__Sannne schreef:
Sorry maar dat ze nu het mikpunt van heel internettend Nederland zijn hebben ze toch echt aan zichzelf te danken, en de filmer. Maar gefilmd worden of niet; zo op elkaar inslaan is not done, en heeft nou eenmaal gevolgen.

Uhuh, niemand doet ooit domme dingen in hun leven. Jongeren (nog niet eens volwassen) die eens iets stoms doen, die verdienen het om niet alleen door hun omgeving, maar ook door het hele land te worden veroordeeld. En eigenlijk willen we ook gewoon de ouderwetse heksenjachten en lynchpartijen terug, want dat gaf zo'n saamhorigheid.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:37

om eerlijk te zijn vind ik dit meer dan dom. Je mengt je niet per ongeluk in zo'n gevecht. Die karate kick in de rug van dat meisje was niet dat hij per ongeluk uitgleed met zijn voet of dat meisje had geen beest in haar haar dat eruit geslagen moest worden door het meisje met een hoofddoek die toevallig met haar andere hand vast zat in haar haar. Die stoel die werd gegooid ging niet per ongeluk mee de lucht in, ter dat meisje alleen maar wilde zwaaien.

Nee deze acties hebben ze allemaal heel bewust uitgevoerd en als we ze dan ook nog eens moeten beschermen voor de gevolgen die daar aan vast zitten, dan komen ze er naar mijn inziens wel heel makkelijk vanaf. Ik geloof namelijk niet dat een schorsing nou heel veel indruk maakt op die leeftijd. Dat ze op internet komen en dan heel Nederland weet dat ze dit hebben uitgevoerd wel. En ik geloof niet dat ze hier hun hele leven aan vast zitten, er worden hier geen namen genoemd en na een paar weken is heel Nederland dat filmpje weer vergeten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:38

vuurneon schreef:
Lau, maar onderwijs helpt deze jeugd nou net om een kans te krijgen als succesvolle volwassen, haal je her onderwijs eruit dan is de kans groot op een kansloze toekomst en dat komt niemand ten goede. Ons niet, henzelf niet en hun kinderen ook niet.

Dat is ook wel weer zo.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:07

xRaisin schreef:
om eerlijk te zijn vind ik dit meer dan dom. Je mengt je niet per ongeluk in zo'n gevecht. Die karate kick in de rug van dat meisje was niet dat hij per ongeluk uitgleed met zijn voet of dat meisje had geen beest in haar haar dat eruit geslagen moest worden door het meisje met een hoofddoek die toevallig met haar andere hand vast zat in haar haar. Die stoel die werd gegooid ging niet per ongeluk mee de lucht in, ter dat meisje alleen maar wilde zwaaien.

Nee deze acties hebben ze allemaal heel bewust uitgevoerd en als we ze dan ook nog eens moeten beschermen voor de gevolgen die daar aan vast zitten, dan komen ze er naar mijn inziens wel heel makkelijk vanaf. Ik geloof namelijk niet dat een schorsing nou heel veel indruk maakt op die leeftijd. Dat ze op internet komen en dan heel Nederland weet dat ze dit hebben uitgevoerd wel. En ik geloof niet dat ze hier hun hele leven aan vast zitten, er worden hier geen namen genoemd en na een paar weken is heel Nederland dat filmpje weer vergeten.

Precies dit! Schorsing vonden ze bij mij op school altijd alleen maar heel erg stoer, lekker een tijdje vrij van school.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:18

Het is misschien een vooroordeel, maar bij de combinatie VMBO en Almere gaan er al alarmbelletjes rinkelen... (heb het filmpje overigens niet gezien, staat niet (meer?) op de site van het AD). In de loop der jaren genoeg gehoord om het idee te krijgen dat er nogal wat problemen zitten daar.
Mag hopen dat de betreffende leerlingen op een passende wijze hun straf én begeleiding krijgen, want dat laatste zal vooral nodig zijn vrees ik.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:19

Shadow0 schreef:
ravellie schreef:

Je vindt het dus niet een probleem dat er een mens onnodig is gedood, maar dat de politie niet makkelijker mensen onnodig kan doden zonder zich daarvoor te verantwoorden?

__Sannne schreef:

Uhuh, niemand doet ooit domme dingen in hun leven. Jongeren (nog niet eens volwassen) die eens iets stoms doen, die verdienen het om niet alleen door hun omgeving, maar ook door het hele land te worden veroordeeld. En eigenlijk willen we ook gewoon de ouderwetse heksenjachten en lynchpartijen terug, want dat gaf zo'n saamhorigheid.

Als op zo'n manier met elkaar omgaan, met stoelen gooien en flink op elkaar inslaan om elkaar pijn te doen bij jou onder "domme dingen" valt, nee, dan heb ik inderdaad nooit deze "domme dingen" gedaan.

Dit is niet zomaar even een ruzietje tussen twee pubers, dit is niet zomaar even iets doms. Dit is elkaar aanvallen en schade toe willen brengen. Nee, ik vind het geen probleem dat deze meiden hier de consequenties (hopelijk) van mee zullen krijgen.

En nou zeg ik niet dat ik hoop dat ze de rest van hun leven getreiterd zullen worden op internet, maar ik acht die kans dan ook klein. Over een paar dagen heeft IJsland het ek gewonnen, wil GB weer bij de EU of doet er een schattig hondje mee bij Holland Got Talent en kunnen we daar op het internet weer lekker over mee kleppen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:22

Dit is de staat van het onderwijs. Je mag niemand meer van school sturen en de leraar heeft geen gezag. Maar met het invoeren van 2032 wordt het vast beter.

Een school voor directeur Eric van t zelfde. Van de super school in Rotterdam.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:26

xRaisin schreef:
Ik geloof namelijk niet dat een schorsing nou heel veel indruk maakt op die leeftijd. Dat ze op internet komen en dan heel Nederland weet dat ze dit hebben uitgevoerd wel.

Dat geloof je, omdat het heel fijn is om te geloven dat we wat goeds doen met die heksenjacht. Dat het daar beter van wordt enzo - want dan kun je fijn verontwaardigd zijn, en bewijs je zowel met het kijken als met de heksenjacht dat je aan de 'goede' kant staat.

Alleen... de werkelijkheid is iets anders. Er is bijvoorbeeld al heel wat bekend over hoe je om kunt gaan met jongeren en hun gedrag kunt beinvloeden, en ook hoe je dat niet kunt.
Hoe het wel kan: betrokken zijn bij jongeren, ze zien voor wie ze zijn, een band met ze hebben en dan kun je goed contact hebben EN grenzen stellen. En grenzen stellen alleen als je dat ook samen laat vallen met alternatieven, mogelijkheden om gedrag te verbeteren, dingen te veranderen, gewaardeerd te worden omdat de jongere verandert, etc. (Lees bv de diverse boeken van diverse leerkrachten in diverse scholen. Marjan van den Berg, Kees Beekmans, Meester Bart, en er zijn er nog een paar.)

Hoe het niet kan: volslagen onbekende vreemden die zonder ook maar iets van de situatie te weten allerlei Oordelen op internet gooien. Dat schaadt wel, maar het leert niemand iets over betrokkenheid, menselijkheid, een betere vorm van problemen oplossen, werkelijk contact... niks. Het is makkelijk en goedkoop, maar het lost niks op.

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:28

Wat een idioten zeg.
Het word steeds gekker met de jeugd, en dat is dan de toekomst van Nederland.. -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:29

Als ik zo volg wil de school een aantal permanent van school laten verwijderen. Ben bang dat dat niks oplevert. Ze moeten toch onderwijs hebben op de een of andere manier.

Schorsing en in de schors periode naar buro halt of een andere zorg taak doen lijkt me een nuttiger straf.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:33

Ik versta onder "domme" dingen ook wel iets anders. ik vind mekaar de kop inslaan daar niet bepaald onder vallen.
Als je die vraag dus aan mij zou stellen, nee ik heb dergelijke zoals jij het verwoordt domme dingen niet gedaan.

Leerkrachten mogen niets meer doen tegenwoordig, niet op zo'n vlak, niet op het vlak van punten geven.
Als men gezakt is, legt men een klacht neer om zo toch over te kunnen. Waar is het gezag nog van een leerkracht?
Men kan soepeler zijn als vroeger en dingen anders aanpakken, maar er is ook wel een grens.

Karuna: Inderdaad, niet gewoon schorsen en gewoon thuis blijven maar een nuttige taak ofzo.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 28-06-16 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:33

Lijkt bijna mijn middelbare school wel := , alleen dan gingen we niet met de hele klas de vuist op (speciaal onderwijs , niet banketstaaf bedoeld maar een doelgroep bij elkaar zetten met oa gedrags problemen het was vaak raak :+ )

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:35

Ik ken het meisje met het rode truitje persoonlijk. Kan zijn dat ze loog maar ze vertelde mij dat ze een meisje op de grond probeerde te duwen zodat die niet verder zou gaan en dan wou ze haar tegen de grond houden. Toen dat lukte werd ze zelf door een ander aangevallen en probeerde ze zichzelf te verdedigen.
In hoeverre dit waar is weet ik niet maar zij is meestal een meisje dat niet snel ruzie heeft. :)