Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:04

heidy_wilco schreef:
Ik ben tegen een Nexit, MAAR ik vind zeker dat er wat moet veranderen. Er zijn landen bij de EU gekomen die er helemaal niet bij hadden gemoeten en we betalen in verhouding ook ontzettend veel aan de EU. En ik denk dat dat ook het meeste frustreert. We moeten vooral met andere "rijke" landen in Europa meer samen gaan werken en samen sterk staan. Ik denk dat dan al heel veel frustratie uit de weg geruimd kan worden.

Er zitten gewoon voor- en nadelen aan, maar dat is bij elke samenwerking zo, maar de voordelen zijn er gelukkig veel meer. Het is geven en nemen.

Dat scheelt mij typen ! Mee eens, Eu gebeuren moet veranderen met al die opgelegde regels tot in de achtertuin. Dit is een signaal waar ze iets mee zouden moeten doen !
Veranderingen: Ja !!!!, Uitstappen : Nee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:06

Emmaa_ schreef:
Onze gulden toen ja. Als wij nu uit de EU zouden stappen zou onze oude vertrouwde gulden echt geen zak meer waard zijn.

En onze gulden toen was ook al behoorlijk rechtstreeks aan de Duitse mark gekoppeld.

Een losse gulden, voor een land zo afhankelijk van import en export, zou 3 dingen kunnen doen:
- nog steeds gekoppeld blijven aan de euro, en dan krijg je dus vooral nadelen met wisselen en handelen met andere landen omdat bij elke geldwissel de banken provisie willen
- loskoppelen en devalueren: dan zal de export wel op peil blijven MAAR het betekent een flinke neergang in levensstandaard omdat wij in Nederland nou eenmaal heel erg afhankelijk zijn van de import van allerlei zaken die dan onbetaalbaar worden. Of het nou brandstof, electronica, kleding of voedsel is - wij zijn erg afhankelijk van import
- loskoppelen en inflatie: dan kiezen bedrijven Nederland niet meer als land voor doorvoer en verhandeling, veel te duur. Dan verliezen we dus een groot deel van onze doorvoerhandel, met alle gevolgen van dien.

Bedenk ook dat het hier om een machtsbalans gaat. Wij zijn als Nederland veel te klein om de omgeving te dwingen zich aan ons aan te passen. Die gaan wel om ons heen. 't Is wel wat lastiger voor de scheepvaart, we zijn natuurlijk best heel strategisch gelegen voor de doorvoer naar noordwest-Europa, maar niets dat onoverkomelijk is.

Maar wij staan vervolgens alleen, en daar plukken alleen wij de zure vruchten van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:15

gohya schreef:
Kijk als de EU niks wil veranderen,dan zeg ik Stap eruit.Want zoals het nu gaat werkt niet,het is gewoon een zootje nu.De EU moet idd. hervormd worden.

Is het daadwerkelijk zo een zootje? En naar wie moeten we dan wijzen? De EU is groot en veel omvattend en er lopen dingen zeker nog niet helemaal goed maar er gaan ook veel dingen wel goed. Er is vrede veiligheid en goede handel.

Daarnaast denk je werkelijk dat het geen zootje wordt als we er uit stappen? Als veel dingen die we als vanzelf sprekend beschouwen dan niet meer zo zijn?

Dat wij als mini- land alleen, en draaiend op de handel, een vuist kunnen maken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:19

@fransje23 Er is vrede en veiligheid? nou dat is er echt niet meer hoor.Ik zeg niet dat dit door de EU komt,maar er is gewoon geen vrede en veiligheid meer,in geen enkel land.
Of het dan geen zootje meer is,dat moet de toekomst uitwijzen,dat weet niemand van tevoren,maar er moet echt iets veranderen aan deze EU.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:24

gohya schreef:
@fransje23 Er is vrede en veiligheid? nou dat is er echt niet meer hoor.Ik zeg niet dat dit door de EU komt,maar er is gewoon geen vrede en veiligheid meer,in geen enkel land.
Of het dan geen zootje meer is,dat moet de toekomst uitwijzen,dat weet niemand van tevoren,maar er moet echt iets veranderen aan deze EU.

Er is hier geen vrede en veiligheid?
Komt dat door de EU of komt dat omdat mensen te verwend zijn geworden? Ik zie nog nergens bommenwerpers, gewapende soldaten door de straten marcheren etc. ik denk dat je in je handjes mag knijpen dat je hier bent ipv in Syrië oid..

Ook weer zo'n opmerking. 'Het is daar een zooitje'. Wat bedoe je daar precies mee :) ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:28

bruintje123 schreef:
Als voorbeeld de verplichte asbest sanering in Nederland. Daar mogen wij ook weer eens voorop lopen.

Wat heeft dat precies met Europa te maken, en waarom doen we alsof het iets slechts is dat we een zwaar giftige, ziekmakende stof uit onze wereld willen hebben? Dit is geen bureaucratische maatregel om de bureaucratie, maar toch ook vooral omdat asbest slecht voor de gezondheid is en er nog steeds mensen door doodgaan.

Dat 'braafste jongetje van de klas'-imago is vreemd om een boel redenen... in veel opzichten wilden we (dat doen we allang niet meer trouwens) namelijk voorop lopen in dingen die onze wereld beter maken.

Maar dat moeten we niet willen blijkbaar? Liever vooral bestaande ongezonde situaties in stand houden, want we willen helemaal geen betere en gezondere wereld, en al helemaal niet als dat zou betekenen dat we zelf het voortouw daarin nemen?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:30

gohya schreef:

Blijkbaar is het hebben van vrede inmiddels heel vanzelfsprekend. Besef je je wel hoe goed we het op dat vlak hebben?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:34

gohya schreef:

Er is zeker wel vrede en veiligheid hier! Er marcheren geen legers, we hoeven niet in de schuilkelder, geen avondklok, geen genocide etc.

Er zullen altijd idioten op de wereld blijven die aanslagen plegen en uit zijn terreur. Maar een daadwerkelijke oorlog zoals wo 2 is momenteel ver van ons bed.

Overigens nog een goede reden om samen te blijven. De EU is een grote macht en samen ben je sterker..

purny

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:59

Ik heb tegen gestemd. De EU heeft ons alleen maar ellende gebracht. We moeten al zoveel betalen en inleveren en dan moeten we ook nog eens een naheffing betalen. Voor veel mensen is dat gewoon niet te doen.
We zouden bijvoorbeeld wel een andere EU moeten hebben en Nederland moet een keer het lef hebben om nee te zeggen tegen achterlijke naheffingen en nieuwe regels. Maar op dit moment zeg ik nee maar ik ga me wel als ik tijd heb inlezen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:10

purny schreef:
Ik heb tegen gestemd. De EU heeft ons alleen maar ellende gebracht. We moeten al zoveel betalen en inleveren en dan moeten we ook nog eens een naheffing betalen. Voor veel mensen is dat gewoon niet te doen.
We zouden bijvoorbeeld wel een andere EU moeten hebben en Nederland moet een keer het lef hebben om nee te zeggen tegen achterlijke naheffingen en nieuwe regels. Maar op dit moment zeg ik nee maar ik ga me wel als ik tijd heb inlezen

Waar je nu precies tegen gestemd? Tegen een nexit?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:12

fransje23 schreef:
purny schreef:

Waar je nu precies tegen gestemd? Tegen een nexit?

De poll bovenaan

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:27

Oké,ik neem aan dat je dan tegen een nexit hebt gestemd? Dan snap ik je redenatie niet helemaal want die argumenten zijn meer pro-nexit.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:47

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
Als voorbeeld de verplichte asbest sanering in Nederland. Daar mogen wij ook weer eens voorop lopen.

Wat heeft dat precies met Europa te maken, en waarom doen we alsof het iets slechts is dat we een zwaar giftige, ziekmakende stof uit onze wereld willen hebben? Dit is geen bureaucratische maatregel om de bureaucratie, maar toch ook vooral omdat asbest slecht voor de gezondheid is en er nog steeds mensen door doodgaan.

Dat 'braafste jongetje van de klas'-imago is vreemd om een boel redenen... in veel opzichten wilden we (dat doen we allang niet meer trouwens) namelijk voorop lopen in dingen die onze wereld beter maken.

Maar dat moeten we niet willen blijkbaar? Liever vooral bestaande ongezonde situaties in stand houden, want we willen helemaal geen betere en gezondere wereld, en al helemaal niet als dat zou betekenen dat we zelf het voortouw daarin nemen?

als we dat willen, moeten we veel strenger zijn tegen de landen sie niet voldoende meegaan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:52

fransje23 schreef:
Oké,ik neem aan dat je dan tegen een nexit hebt gestemd? Dan snap ik je redenatie niet helemaal want die argumenten zijn meer pro-nexit.

Oh ja ik heb voor gestemd. Nog niet helemaal wakker denk ik sorry

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:03

Misschien dan beter nu eens gaan inlezen Purny?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:05

MoniqueT schreef:
Misschien dan beter nu eens gaan inlezen Purny?

Ben ik ook van plan als ik de tijd heb.

Evelijn

Dat er wat moet veranderen in de EU lijkt me helemaal niet vreemd... dit soort systemen veranderen over jaren en als we gewoon als Nederland hard gaan werken om een gezamelijk Europa te krijgen ipv maar beetje te mekkeren lijkt me dat we er dan het beste uit krijgen.

En Janderegelaa... dat de Fransen mochten enten en jullie niet... dan zou er toch eerder te weinig gezamelijke regels zijn ipv te veel.. anders zouden de regels voor het enten van schapen bij Nederlanders en Fransen hetzelfde zijn.

Shadow0

Joltsje schreef:
als we dat willen, moeten we veel strenger zijn tegen de landen sie niet voldoende meegaan

Nee hoor, dat hoeft niet. Je kunt ook gewoon bij jezelf blijven en niet de hele tijd over de schutting gluren wat de buren doen. (Hmm. Maar dat is natuurlijk wel een hele Nederlandse gewoonte. Niet gewoon je eigen leven leiden, maar de hele tijd anderen beoordelen.)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:11

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:16

bruintje123 schreef:
Nee een nexit wil ik niet.
Maar de EU van nu ook niet.
Er is geen 1 Europa.
Er werd hierboven geschreven dat Regels overal gelijk zijn. Maar dat is dus op veel vlakken ook niet.
Maar kijk ook eens naar wat we aan de pomp betalen.

Wij "rijke" landen mogen betalen aan de landen die vertikken om te werken en in te leveren zoals Griekenland.
Landen die er bij zijn gekomen en 50 jaar achter lopen in hun doen en laten en ook niets bijdragen.

Ik begrijp dat er nooit 1 Europa kan zijn, maar nu zijn er ook verschillen die niet kloppen.

Grote onzin. .... De Grieken hebben vreselijk veel ingeleverd. Daarbij is laatst uit een onderzoek gebleken dat de Griek langer werkt dan de Nederlander. Ik kan geen link plaatsen op dit moment, maar je moet niet zomaar wat roepen.

Wel ben ik het eens met dat de EU niet (meer) goed werkt en eigenlijk te groot is geworden. Maar Griekenland is al lid sinds na het kolonelsregime, dus is geen nieuwkomer.

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 11:19

De stemming hier in Nederland is heel anders als in GB.
als we de stemming in deze poll bekijken kiest een 85% voor blijven in de eu.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:23

Evelijn schreef:
Dat er wat moet veranderen in de EU lijkt me helemaal niet vreemd... dit soort systemen veranderen over jaren en als we gewoon als Nederland hard gaan werken om een gezamelijk Europa te krijgen ipv maar beetje te mekkeren lijkt me dat we er dan het beste uit krijgen.

En Janderegelaa... dat de Fransen mochten enten en jullie niet... dan zou er toch eerder te weinig gezamelijke regels zijn ipv te veel.. anders zouden de regels voor het enten van schapen bij Nederlanders en Fransen hetzelfde zijn.

Nee, er gelden andere regels. Waar de Nederlndse boer zijn economisch verlies moest pakken met een kleine vergoeding konden de Franse boeren gewoon het volle pond krijgen (hoe ironisch).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:43

git schreef:

Vergis je niet dat bokt's populatie (en danvooral in dit topic) totaal niet vergelijkbaar is.
In Engeland hebben toch (even grof gezegd) de oudere generatie (50+) en wat lager opgeleiden (sorry, bedoel er niks mee) ervoor gezorgd dat er een Brexit kwam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:47

janderegelaa schreef:
Nee, er gelden andere regels. Waar de Nederlndse boer zijn economisch verlies moest pakken met een kleine vergoeding konden de Franse boeren gewoon het volle pond krijgen (hoe ironisch).

Om weke ziekte ging dit?

Landbouwbeleid is nu net zo een zaak waarbij heel veel vanuit de EU geregeld is. Maar schijnbaar niet alles?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:50

Celiien schreef:
git schreef:

Vergis je niet dat bokt's populatie (en danvooral in dit topic) totaal niet vergelijkbaar is.
In Engeland hebben toch (even grof gezegd) de oudere generatie (50+) en wat lager opgeleiden (sorry, bedoel er niks mee) ervoor gezorgd dat er een Brexit kwam.

Bokt is erg links.
Dat valt in elk topic op.