Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:26

Teleurstellend...
Is er eigenlijk iemand met een beetje objectieve informatie over voor en nadelen eu en voor en nadelen weggaan? Ik vind eigenlijk niet echt iets concreet, en kan me er dan ook moeilijk een mening over vormen, al denk ik, tot nu toe, dat we beter moeten samen blijven in de eu

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:28

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:30

Damned schreef:
Teleurstellend...
Is er eigenlijk iemand met een beetje objectieve informatie over voor en nadelen eu en voor en nadelen weggaan? Ik vind eigenlijk niet echt iets concreet, en kan me er dan ook moeilijk een mening over vormen, al denk ik, tot nu toe, dat we beter moeten samen blijven in de eu

Mee eens, je hoort van alles en het is ontzettend moeilijk om te bepalen wat nu wel of niet relevant is.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:32

Yaralisa schreef:
Westernfreak schreef:
Op korte termijn: de beurskoersen zullen naar verwachting vandaag enorm dalen. Dat komt door de onrust en zoals we nog wel weten uit 2008 moet dat niet te lang duren. :+

Ze zijn al enorm gedaald vandaag. Vanochtend bij de opening hebben de beurzen al forse verliezen geleden.

Klopt...Ze spreken nu al over een zwarte vrijdag.
http://www.nu.nl/brexit/4282635/aex-har ... endum.html

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:34

Dat Cameron op zou stappen had ik enigzins wel verwacht.

Het is een lastige kwestie. Onder de groep stemmers doet maar een klein deel echt onderzoek naar wat de voor en nadelen zijn. En dat zal uiteindelijk een vertekend beeld geven in de stemming. Een groot deel zal slechts een klein gedeelte van het gevolg van hun stem kennen of zelfs maar begrijpen.

Ik denk dat ze een grote fout hebben gemaakt, maar de tijd zal het leren.
Ik ben vooral erg benieuwd naar hoe ze hier invulling aan gaan geven en hoe snel dit in werking wordt gezet.

Ik verwacht heel veel onrust de komende tijd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:39

Damned schreef:
Teleurstellend...

Ik vond dit een goede duidelijke aflevering:
https://m.youtube.com/watch?v=iAgKHSNqxa8

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:39

Ik ben echt enorm teleurgesteld. Ze willen een statement maken, maar doen dit op de verkeerde manier. Heb zelf in Engeland gestudeerd en alle vrienden zijn teleurgesteld. Er is maar 1 vriend die ook 'leave' gestemd heeft, maar dit meer omdat hij een statement wil maken.

Dit gaat echt grote gevolgen hebben..

DarkoFoitzik

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:44

EU wil zich nu gaan herorganisaeren waardoor de EU democratischer moet worden. dus in die zin zit er schot in de zaak.

nu blijkt dat ze voor stemmers eerst met de EU wil onderhandleen en dan pas uit de eu stappen. dat vind ik echt belachelijk. als je zo graag wilt gaan dan ga je ook nu. Ben benieuwd hoe dat gaat in de toekomst en wat voor een inspraak GB wil hebben in de EU.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:45

Alle mn britse fb vrienden hebben voor gestemd en ik zag ze dat ook promoten. Jongere generatie ook. Zag eerder dat daar wel verschil in zag?

Mocht hier ooit een referendum komen zal ik gewoon voor in eu stemmen. Wij als klein kikkerlandje hebben de eu veels te hard nodig

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:49

DarkoFoitzik schreef:
<KNIP> Ben benieuwd hoe dat gaat in de toekomst en wat voor een inspraak GB wil hebben in de EU.

Dat boeit toch niemand meer na een exit? Als je inspraak had willen blijven houden had je moeten blijven. Nu gaan ze overnight van 'agent of change' naar 'victim of change'.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:51

Cowboy55 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
<KNIP> Ben benieuwd hoe dat gaat in de toekomst en wat voor een inspraak GB wil hebben in de EU.

Dat boeit toch niemand meer na een exit? Als je inspraak had willen blijven houden had je moeten blijven. Nu gaan ze overnight van 'agent of change' naar 'victim of change'.

dat vind ik dus ook. nu is de vraag of dat ook zo gaat zijn.

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:52

Mijn vriend is Brits, dus wij hebben vannacht gekeken, maar wij zijn dus ook heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken en dan natuurlijk met name of die hier mag blijven of dat we waar moeten trouwen :+ .

Over Nexit, EenVandaag heeft op twitter gepost dat 48% van de Nederlanders voor een Nexit zou zijn. Dit is natuurlijk wel maar een poll. [urlhttps://twitter.com/hashtag/brexit?lang=nl
Ik weet niet hoe twitter werkt, bij mij is het in ieder geval de eerste hit.

Ik vond het Great Debate ook verschrikkelijk. Ik heb misschien twee feiten gehoord, verder hoorde ik alleen maar 'als we weggaan krijgen we meer banen en hoger lonen!' en 'als we niet blijven dan verliezen we banen en geld!" maar geen feiten. Ik denk dat het voorlopig niet zo hard loopt voor gevolgen voor NL. Rutte is denk ik als de dood om een referendum te houden.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:53

Ik heb redelijk veel engelse contacten en heb de laatste tijd ook veel engelse media gelezen, maar ik denk idd dat er heel weinig kennis is over de daadwerkelijke gevolgen. Er zijn o.a. dingen bijgehaald als "onze scholen zijn vol" en vooral heel veel over immigratie (met veel grote getallen maar weinig onderbouwing), maar veel kranten geven weinig info over de gevolgen voor bijv handel. Ook werd er heel veel nadruk gelegd op alle chaos die wel in de EU zou ontstaan, maar kranten die voor de Brexit waren hebben relatief weinig geplaatst over de chaos die het in Engeland kan veroorzaken. Het is natuurlijk ook maar de vraag wat dit voor Schotland en Noord-Ierland gaat betekenen, waar allebei in meerderheid voor het blijven is gestemd.

Mijn vriend sprak vanochtend een engelse kennis die leave heeft gestemd, niet omdat hij daadwerkelijk weg wil maar omdat hij denkt dat er dan toch nog wel een nieuwe onderhandelingsronde komt waar ze er meer uit kunnen slepen dan het februari-akkoord. Voor een groep mensen zal het denk ik idd eerder een statement zijn met het idee dat het wel los zal lopen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:54

Ik sta er heel erg dubbel in. Aan de ene kant ben ik voor absolute vrijheid en onafhankelijkheid en kan ik de Britten alleen maar toejuichen dat ze een enorm stel ballen hebben.

Aan de andere kant snap ik ook dat stabiliteit en progressie soms voorspoediger gaan wanneer je samenwerkt met anderen.

Toch denk ik dat het een goede keuze is op de lange termijn.

De angstzaaierij is wat mij betreft voornamelijk om andere landen te laten blijven. Ze weten immers dat veel burgers niet zo blij zijn met de EU. Of het allemaal echt zo hel en verdoemenis gaat worden? De tijd zal het leren, maar ik gok op 'nee'.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:56

DarkoFoitzik schreef:
dat vind ik dus ook. nu is de vraag of dat ook zo gaat zijn.

Als ik afga op de geluiden die de EU voor het referendum heeft afgegeven gaat GB het heel zwaar krijgen bij het opstellen van al die verdragen die door de brexit niet meer gelden. Zo heeft EU Commissaris Juncker al laten weten: "Deserteurs zullen niet met open armen worden ontvangen."

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:58

Waar lezen jullie trouwens dat het ''Leave'' kamp nu wat twijfelachtig is en zegt laten we de onderhandelingen afwachten?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:01

Juncker is zelf ook geen heilige boon, en nu zijn ze vooral bezig met angstzaaierij.
Stel je voor dat meer landen volgen, dat is natuurlijk niet de bedoeling

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:12

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:12

maar dat GB miljarden aan subsidies krijgt van de EU daar wordt nu niks over gezegd natuurlijk .

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:13

David Cameron houd het ook meteen voor gezien.. Aii..

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:14

GB is net over een recessie heen, gaan ze zo de volgende creëren :n

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:16

Ik ben hier zeker niet blij mee. Ik zit op dit moment in de UK en dat is alleen mogelijk omdat de UK in de EU zit. Tuurlijk, ik zou een visum kunnen regelen maar dat is zó'n enorm gedoe, zeker voor 'slechts' een stage. Ik had al stiekeme toekomstplannen om na mijn studie weer naar de UK te gaan voor werk, want ik vind het een enorm leuk land en ik zou hier graag willen wonen. Jammer.

Als het 100% zeker is dat de UK uit de EU gaat komt er zeer waarschijnlijk weer een tweede Scottish independence referendum, aangezien bijna alle Schotten hebben gestemd om in de EU te blijven. Er komt dus een nog grotere kloof tussen de Engelsen en de Schotten, 't valt dus gewoon allemaal ontiegelijk uit elkaar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:17

DarkoFoitzik schreef:
maar dat GB miljarden aan subsidies krijgt van de EU daar wordt nu niks over gezegd natuurlijk .

Tuurlijk niet want dat past niet in het straatje van veel politici.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:17

MacavityL schreef:
GB is net over een recessie heen, gaan ze zo de volgende creëren :n

dat is het hem juist, onvrede zorgt voor een voedingsbodem om angst en onrust te zaaien. hierdoor is het ook zo ver gekomen denk ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:18

Piekosjj schreef:
Ik ben hier zeker niet blij mee. Ik zit op dit moment in de UK en dat is alleen mogelijk omdat de UK in de EU zit. Tuurlijk, ik zou een visum kunnen regelen maar dat is zó'n enorm gedoe, zeker voor 'slechts' een stage. Ik had al stiekeme toekomstplannen om na mijn studie weer naar de UK te gaan voor werk, want ik vind het een enorm leuk land en ik zou hier graag willen wonen. Jammer.

Als het 100% zeker is dat de UK uit de EU gaat komt er zeer waarschijnlijk weer een tweede Scottish independence referendum, aangezien bijna alle Schotten hebben gestemd om in de EU te blijven. Er komt dus een nog grotere kloof tussen de Engelsen en de Schotten, 't valt dus gewoon allemaal ontiegelijk uit elkaar.

Hebben sommige Schotten hun zin weer want die willen allang weer echt onafhankelijk zijn. Zoals ze een paar honderd jaar terug ook waren.