Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:40

269_life schreef:
Nee, natuurlijk mogen we daar over praten en afkeuren dat het in China gebeurt. Maar vervolgens je verontwaardiging daarover niet laten doorwerken op de veehouderij in Nederland is speciistisch en een beetje hypocriet.

Nee. TS opent dit topic specifiek over de toestanden rondom dit festival in China.
Niet over de veehouderij in Nl en ze opent het ook niet om vergelijkingen te trekken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:43

Ik snap dat het een ongemakkelijke realisatie is dat er niet veel verschil tussen zit. :)

Afbeelding

Goof

Re: Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:00

Je plaatje slaat de plank echt volledig mis, het gaat namelijk totaal niet over het wel of niet eten van honden. Van mij mag iedereen hond eten. Of kat. Of cavia. Couldn't care less.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:03

Van mij ook. Maar een beest levend koken of villen, welk beest het dan ook is vind ik gewoon barbaars. Niks cultureel verheffends aan, smerig dierenleed, niets meer en niets minder.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:12

Goof schreef:
Je plaatje slaat de plank echt volledig mis, het gaat namelijk totaal niet over het wel of niet eten van honden. Van mij mag iedereen hond eten. Of kat. Of cavia. Couldn't care less.

Dan bekijk je het plaatje niet goed, want dat gaat over doden, niet over eten.

Het doden van een dier is per definitie niet humaan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:15

269_life schreef:
Goof schreef:

Dan bekijk je het plaatje niet goed, want dat gaat over doden, niet over eten.

Het doden van een dier is per definitie niet humaan.

Doodbloeden, levend villen, levend koken, doodmartelen- vind ik toch echt wat anders dan een pin, of een kogel.

Maar daar gaat dit topic niet over.

Overigens, welk dier het ook is- ook honden. Dit Yulin festival is echter een verheerlijking van dierenmarteling.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:35

Palmera schreef:
Kelly_J schreef:
Ik kan er niet eens iets nuttigs over zeggen... de walging is te groot.. wat mij betreft b*mmen op die festivals. Mensen die daar op af komen hoef ik niet op deze wereld. En de honden zijn er dan iig ook af.

Sorry voor de grofheid, maar brrrrr...

Je ziet trouwens ook wel eens motorbendes o.i.d. in het buitenland die zulke mensen een koppie kleiner maken. Dat zou hier ook niet verkeerd zijn..

Ik vraag mij af waar jij nog het lef vandaan haalt tegen te zijn op iets terwijl je zelf moord en doodslag verkondigt.

Je bent absoluut geen haar beter met je teksten.

Duhelo schreef:
Het grote probleem is hier ook niet dat er "hond" gegeten wordt. Wél de wijze waarop ze behandeld worden. Moesten de dieren een goed leven hebben en op een humane manier afgemaakt worden is er eigenlijk geen probleem.

Ik heb het al eerder gezegd hier: ik ben er van overtuigd dat de manier waarop er voor ons, Europeanen, uiteindelijk weinig toe doet. Oók als deze honden snel en pijnloos met kogel/pin geslacht worden blijven wij protesteren. Omdat wij het niet begrijpen. Wij zien honden anders dan Chinezen ze zien.

Ben ik niet met je eens. Er zijn zat chinezen die deze slachting ook afkeuren. De overheid daar is niet voor niks bezig met deze wreedheden te verbieden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:39

rapido schreef:
Ben ik niet met je eens. Er zijn zat chinezen die deze slachting ook afkeuren. De overheid daar is niet voor niks bezig met deze wreedheden te verbieden.

Correct. Maar er zijn er ook nog steeds zat die wel hondenvlees eten en naar dat festival gaan. Anders zou het hele gebeuren al lang niet meer bestaan hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:54

269_life schreef:
Duhelo schreef:
269_life schreef:
Daar geef ik toch ook kritiek op?

Niet echt. Als een dier doodgemaakt wordt om te eten is dat niet voor de lol. Het is niet omdat de ene persoon geen vlees eet dat de andere die het wel eet een dier doodt voor de lol.
Het grote probleem is hier ook niet dat er "hond" gegeten wordt. Wél de wijze waarop ze behandeld worden. Moesten de dieren een goed leven hebben en op een humane manier afgemaakt worden is er eigenlijk geen probleem.
En dat staat los van het feit dat koeien en varkens en kippen hier onder erbarmelijke omstandigheden gekweekt en gehouden worden,(dit is uiteraard ook niet ok!) maar daar gaat dit topic niet over.

De reacties waarin het daar met hier vergeleken wordt en daarom goed of slechtgepraat doen absoluut niet ter zake. Alsook de discussie over wel of geen vlees eten is hier niet van doen...

Hoe kan je jezelf wijsmaken dat er in een slachthuis, waar een dier levend naar binnen gaat en dood naar buiten komt, iets humaans gebeurt precies? :).

De discussie over wel of geen vlees eten wil ik ook niet voeren en daarom haal ik dat ook niet aan, Duhelo. Feit is echter wel dat je vlees eet omdat je het lekker vindt, niet omdat je het nodig hebt. Dus voor de lol. Als iemand dan zijn verontwaardiging uit over dat er in China voor de lol honden worden gedood, is het logisch om er op te wijzen dat hier hetzelfde gebeurt.
.

Deze quote:
269_life schreef:
Selectieve compassie. Een hond is wel erg, maar een koe, kreeft (levend gekookt!) of varken niet?

In NL worden op grote schaal dieren voor de lol (namelijk het bevredigen van jouw smaakpapillen) doodgemaakt..

Hiermee insinueer je dat de dieren doodgedaan worden énkel voor het eten en breng je het weer naar het "wel of geen vlees eten". Maargoed ;)

kwestie van de slachthuizen: Jij vindt dat wij niet mogen de keuze maken om een dier af te maken? Dan mogen we oude dieren, zieke dieren, dieren met letsels ook niet afmaken, want dat is niet humaan. Mensen mogen we nl ook niet afmaken als ze ernstig ziek zijn...

Ik vind het feit dat een dier geslacht wordt als nutsdier absoluut niet erg.
Maar dan zou de ideale situatie wel als volgt zijn:
-dier heeft een goed leven gehad waarin ALLE behoeftes vervuld zijn (dus niet enkel voeding en onderdak, maar ook beweging, sociaal contact, genegenheid als ze daar behoefte aan hebben).
- een humane manier van afmaken (dus niet voor de kooien van andere dieren, maar in een aparte ruimte, een manier die zo snel mogelijk en zo pijnloos mogelijk gaat, door professionele mensen die weten wat ze doen.). En dan zal het me een worst wezen of het een koe,varken, hond, kat of cavia is

En hiermee keur ik het festival in china af, want het is hartverscheurend hoe ze die dieren behandelen, en hiermee keur ik ook de industrie in belgie en nederland af, want hier is het ook hartverscheurend hoe de dieren behandeld en gefokt worden ... Daar is er imo geen enkel verschil in, maar ik zou dan toch liever koe zijn in nederland en gedood worden met een pin, of hond in china en levend gekookt worden ... Maar beide zijn niet ok, beide kunnen veel beter en heel anders.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:25

269_life schreef:
Ik snap dat het een ongemakkelijke realisatie is dat er niet veel verschil tussen zit. :)

[ Afbeelding ]

Ehm, excuse me? Je snapt dat het een ongemakkelijke realisatie is dat er niet veel verschil tussen zit? Sinds wanneer bepaal jij voor anderen wat ze voelen. Sorry, maar dan moet ik toch even om lachen. Wat een arrogantie.

Dit topic gaat niet over Nederland een de vleesindustrie hier, dit topic gaat over China's jaarlijkse festival. Als je je daar vanaf nu op wilt richten, graag,. want dit offtopic gaan is vervelend irritant.

Je hebt je punt nu meerdere malen gedaan, de andere kant heeft hun punt ook meerdere malen neergetypt. Geen van beide kampen is van plan van mening te veranderen, dus laten we nu maar gewoon ophouden met veehouderij VS China's festival.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:35

ik vraag me af: Nu gaan er overal petities rond om de boel af te schaffen. De overheid wil het niet afschaffen met de reden dat het dan toch wel gebeurd, maar op plaatsen waar het niet gezien wordt en nog veel erger. Waarom wordt er dan geen petitie/zaak opgestart, niet om het te verbieden, maar om de omstandigheden te verbeteren. De manier van fokken, de manier van het doden. Heeft het toegevoegde waarde om de dieren levend te koken of te villen? of heeft dat te maken met gemakzucht, of omdat ze eigenlijk niet goed weten hoe ze humaan kunnen doden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:37

Afijn, ontopic:
Mij maakt het in principe niet uit dat er honden of kattenvless gegeten wordt. Alleen ben ik wel voor diervriendelijke leefomstandigheden en een zo snel mogelijke en meest pijnloze dood. En dit geld voor alle dieren ook die wij hier in nederland eten.

Ik eet overigens geen schaaldieren. En ikzou inderdaad zelf geen hond of kat eten, maar als ik het niet weet zou ik er vast geen probleem mee hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-16 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:40

Ja dat heeft toegevoegde waarde voor ze. Weet even gauw niet precies meer waarom, maar volgens mij iets met de adrenaline die de honden aanmaken.
Tja ik denk dat ze er uberhaupt gewoon van genieten, dat soort mensen.

Nee ik vind dat ze het helemaal af moeten schaffen, want net als met alles is er altijd wel een groot deel die tóch niet goed voor de dieren zorgt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:43

Was (of is?) het in china ook niet ongebruikelijk om pasgeboren meisjes om het leven te helpen of pasgeboren kinderen met een handicap?

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:54

Ik heb niet hele topic gelezen maar wil hier toch wel even op reageren...
Ik heb het inderdaad al veel voorbij zien komen op social media en vind het VERSCHRIKKELIJK.... -:(-
Ook al als ze alleen de honden eten zou ik dat verschrikkelijk vinden, ik vind dat wij hier in NL dieren eten ook verschrikkelijk, maar toch als ze alleen de honden opeten en ze op een 'goede' manier ombrengen snap ik nog dat ze dit willen blijven doen als cultuuruiting. Maar eigenlijk vind ik gewoon dat iedereen eens zijn ogen moet open doen en gewoon geen dieren meer moeten eten, maarja dat gaat natuurlijk nooit lukken....

Het andere wat ik nog het meest verschrikkelijk vind is dat ze voor dit festival ook gewoon honden stelen van mensen die ze als huisdier hebben.
Als iemand mijn hond zou komen stelen om haar vervolgens te mishandelen, levend te villen en op te eten zou ik persoonlijk naar het festival gaan om iedereen daar stuk voor stuk te villen en levend te koken... :Y)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:02

Over dat 'traditie' en 'cultureel erfgoed', dat is het helemaal niet toch. Het hele gedoe bestaat pas een paar jaar en is opgezet door handelaren in het vlees.

Het is een barbaarse toestand en eerlijk: van mij mochten ze een bom gooien op die slachthuizen (nadat alle beestjes eruit gehaald zijn natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-16 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote uit bericht gehaald + offtopic gedeelte verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:03

Ja, ze kunnen een voorbeeld nemen aan hoe we hier in Westerse landen met slachtdieren omgaan. :j

[/sarcasm]

Kom op zeg.... Dit is net zo barbaars als hoe het gemiddelde slachtdier in Nederland wordt behandeld. Alleen is het bij desbetreffende dieren "levenslang", in tegenstelling tot deze honden. Ja, het is zielig. Legbatterijkippen ook. Varkens op een postzegelformaat ook. Ik zit me al de hele tijd groen en geel te ergeren aan de nieuwsberichten erover, maar het moet er nu toch echt uit. Wat een hypocriete zooi is het. Gevalletje wijzen naar anderen maar ondertussen geen probleem hebben met de biefstuk die 's avonds op je bord ligt :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:05

Dat ze de honden willen eten, dikke prima, maar maak ze gewoon op een zo humaan mogelijke manier dood... Slaan, villen en levend koken is echt ziek. En ja, een kreeft levend koken is net zo ziek. Alleen heeft het bij een kreeft nog een functie, niet dat het dan maar wel goed is, maarja... u get the idea.

Ik vind dit echt niet te vergelijken met het slachten van koeien etc in Nederland. Dood schieten is toch echt heel wat anders dan de mishandelingen die plaats vinden in China.

Bizzybijtje; legbatterijkippen zijn al verboden in NL...
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 23-06-16 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:06

Bizzybijtje schreef:
Ja, ze kunnen een voorbeeld nemen aan hoe we hier in Westerse landen met slachtdieren omgaan. :j

[/sarcasm]

Kom op zeg.... Dit is net zo barbaars als hoe het gemiddelde slachtdier in Nederland wordt behandeld. Alleen is het bij desbetreffende dieren "levenslang", in tegenstelling tot deze honden. Ja, het is zielig. Legbatterijkippen ook. Varkens op een postzegelformaat ook. Ik zit me al de hele tijd groen en geel te ergeren aan de nieuwsberichten erover, maar het moet er nu toch echt uit. Wat een hypocriete zooi is het. Gevalletje wijzen naar anderen maar ondertussen geen probleem hebben met de biefstuk die 's avonds op je bord ligt :+

*zucht*

ik kan me niet herinneren dat varkens levend gekookt en/of gevild worden.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:15

Duhelo schreef:
Deze quote:

Hiermee insinueer je dat de dieren doodgedaan worden énkel voor het eten en breng je het weer naar het "wel of geen vlees eten". Maargoed ;)

kwestie van de slachthuizen: Jij vindt dat wij niet mogen de keuze maken om een dier af te maken? Dan mogen we oude dieren, zieke dieren, dieren met letsels ook niet afmaken, want dat is niet humaan. Mensen mogen we nl ook niet afmaken als ze ernstig ziek zijn...

Nee, dat doe je zelf. Ik zeg niets over wel of geen vlees moeten eten. Ik geef alleen aan dat er hier ook dieren op grote schaal worden doodgemaakt voor eten. Daar zit toch geen waardeoordeel over wel of geen vlees eten in? Ik wil het helemaal niet hebben over wel of geen vlees eten, alleen er op wijzen dat het hypocriet is om het doden in China af te keuren als het hier ook gebeurt.

Ik geloof dat wij inderdaad niet het recht hebben om over het leven van een dier te beslissen. Lijden moet zo goed als we kunnen voorkomen worden.

Citaat:
Ik vind het feit dat een dier geslacht wordt als nutsdier absoluut niet erg.
Maar dan zou de ideale situatie wel als volgt zijn:
-dier heeft een goed leven gehad waarin ALLE behoeftes vervuld zijn (dus niet enkel voeding en onderdak, maar ook beweging, sociaal contact, genegenheid als ze daar behoefte aan hebben).
- een humane manier van afmaken (dus niet voor de kooien van andere dieren, maar in een aparte ruimte, een manier die zo snel mogelijk en zo pijnloos mogelijk gaat, door professionele mensen die weten wat ze doen.). En dan zal het me een worst wezen of het een koe,varken, hond, kat of cavia is

En hiermee keur ik het festival in china af, want het is hartverscheurend hoe ze die dieren behandelen, en hiermee keur ik ook de industrie in belgie en nederland af, want hier is het ook hartverscheurend hoe de dieren behandeld en gefokt worden ... Daar is er imo geen enkel verschil in, maar ik zou dan toch liever koe zijn in nederland en gedood worden met een pin, of hond in china en levend gekookt worden ... Maar beide zijn niet ok, beide kunnen veel beter en heel anders.

Fijn dat je het in ieder geval beide afkeurt :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:48

269 life: tuurlijk is het hypocriet om het een of te keuren en het ander niet, maar volgens mij vinden de meeste hier vooral de manier waarop niet juist. En in nederland worden de meeste dieren toch op een veel minder pijnlijke manier om het leven gebracht. Moet zeggen, de manier waarop schaaldieren (meestal) om het leven worden gebracht vind ik zelf evenmin juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:07

Amaris schreef:
Bizzybijtje schreef:

[/sarcasm]

*zucht*

ik kan me niet herinneren dat varkens levend gekookt en/of gevild worden.

Ik kan me niet herinneren dat ik dat ergens zeg :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:44

In Nederland is het strafbaar om dieren op deze wijze te mishandelen. En nee, ik vind dit absoluut niet vergelijkbaar met het slachten van vee in ons land.

Die worden niet de poten op de rug gebonden om vervolgens met een knuppel lam geslagen te worden en hup een grote ketel met kokend water in geflikkerd om ze vervolgens van hun huid te ontdoen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:52

hond eten prima! graag wel humaan doden...en daar ligt voor het merendeel het issue! het gebrek aan dieren welzijn...

Maar dat geldt voor meerdere landen...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:48

studiemiep schreef:
humaan doden

Leg me eens uit, hoe beroof je iemand humaan van zijn leven?

Maartje1990 schreef:
269 life: tuurlijk is het hypocriet om het een of te keuren en het ander niet, maar volgens mij vinden de meeste hier vooral de manier waarop niet juist. En in nederland worden de meeste dieren toch op een veel minder pijnlijke manier om het leven gebracht. Moet zeggen, de manier waarop schaaldieren (meestal) om het leven worden gebracht vind ik zelf evenmin juist.

Precies, maar dieren in NL worden dus nog steeds op een pijnlijke en wrede manier vermoord.