Vjestagirl schreef:Nu moet jij even terug je boeken in. Er zijn veel meer blanke slaven dan gekleurde slaven geweest.
Over het algemeen genomen wel, maar vrouwen niet toch? Blanke vrouwelijke slaven waren tamelijk waardeloos?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
smurffie schreef:Vjestagirl schreef:Nu moet jij even terug je boeken in. Er zijn veel meer blanke slaven dan gekleurde slaven geweest.
Over het algemeen genomen wel, maar vrouwen niet toch? Blanke vrouwelijke slaven waren tamelijk waardeloos?
Huertecilla schreef:smurffie schreef:Over het algemeen genomen wel, maar vrouwen niet toch? Blanke vrouwelijke slaven waren tamelijk waardeloos?
Ga gewoon maar even de boeken in.
arno8 schreef:KoudbloedKim schreef:Nederland is een multi-cultureel land, slaven bestaan in ons land allang niet meer, dus ik begrijp de ophef niet zo.
Ik vind het een prachtig beeld, van inderdaad een sterke vrouw.
Vraag me af of het wel goed was geweest als er een blanke naakte vrouw had gezeten.
Zoiets zei ik op Facebook ook al, toen wees iemand me erop dat witte vrouwen geen verleden als slaaf hebben en dat het dus anders is... tja... weet ook niet of ik dat nou zo'n sterk argument vind... ook om over na te denken...
AmberG schreef:, maar ik snap niet dat mensen simpele sieraden als tekens van ketens gaan zien. Dan kan iedere 'zwarte' vrouw die armbanden draagt wel subtiel een verwijzing geven naar de slavernij.
Arabesk schreef:Geen slaaf maar wel eigendom van de man enkele eeuwen geleden.
Sizzle schreef:Maar iets is geen discriminatie als dat niet de intensie was. Wellicht is het zelfs een eerbetoon!
Shadow0 schreef:Maar als de intentie goed is, dan is de normale gang van zaken natuurlijk dat je de ander erop aan kunt spreken, en dat die dan vanuit hun goede intenties bereid is om eea wellicht aan te passen.)
Shadow0 schreef:Citaat:
Ja, dat geeft een ongemakkelijke overgangsperiode, waar je een nieuwe balans zoekt in wat je wel en niet kunt doen, tonen en zeggen. En daarna, als iedereen daar wat meer aan gewend is, vlakt dat allemaal ook weer wat af. Maar voorlopig hebben we nog heel wat daadwerkelijk racisme waar we ons ook niet druk om maken. (Profilering is naast slechte statistiek en zinloos, namelijk toch echt exact wat racisme is: schadelijk onderscheid op basis van huidskleur. Veel daadwerkelijker wordt het niet. En het wordt structureel goedgepraat.)
Sizzle schreef:Ja maar als je zo gaat redeneren is dus een monotome computergestuurde maatschappij met nummers ipv namen en zonder meningen en voorkeuren de enige oplosding om nooit iemand voor het hoofd te stoten.
AmberG schreef:Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk 'zwarten' te zien als gewoon een mens en niet naar hun huidkleur te kijken. Maar zodra een persoon zichzelf gaat afzetten als 'zwarte' is het voor mij moeilijker om hen nog slechts als mens te zien en gaat voor mij haast automatisch de huidkleur ook mee tellen.
PS: Mocht iemand zich storen aan de ' om zwart heen: ik voel me niet zo comfortabel met die term, aangezien ik probeer iedereen gewoon als mens te zien, ongeacht huidskleur
Citaat:dat je altijd probeert zoveel mogelijk "zwarten" te zien als gewoon een mens.....
Huertecilla schreef:En degenen die zich gediscrimeineerd menen te moeten voelen kunnen ook bereid zijn door die goede intenties enig perspectief te zien.
ElineS schreef:geerke schreef:ik ben racisme-moe....
Precies dat. 1 zin die alles zegt wat ik hierover voel.
Sizzle schreef:Mensen discrimineren al op basis van de auto die je onder je kont hebt.
Het zou toch te gek voor woorden worden als je je auto moet wisselen voor een maatschappelijk beter geaccepteerd modelletje zodat de buurman geen last heeft van mentale compensatiedrang dat hem onaardig maakt tegen zijn vrouw.
AmberG schreef:Ik weet niet of mijn mening heel veel toe gaat voegen, maar tijdens college hebben we het onderscheid tussen 'zwart' en 'blank' ook behandeld en daar kwamen wat interessante inzichten aan het licht.
Ten eerste wil ik zeggen dat dit beeld voor mij ook een kalme, sterke vrouw uitstraalt. Ik snap dat mensen denken dat ze 'zwart' is, dat was ook mijn eerste gedachte, maar ik snap niet dat mensen simpele sieraden als tekens van ketens gaan zien. Dan kan iedere 'zwarte' vrouw die armbanden draagt wel subtiel een verwijzing geven naar de slavernij.
Om terug te komen op het punt. Eén van de dingen die besproken werd was hoe het onderscheidt tussen de twee groepen tot stand kan komen. Ik ga niet ontkennen dat de blanken zeker meedragen aan de tot stand houding, maar een punt dat ter sprake kwam was dat 'zwarte' mensen mogelijk teveel nadruk leggen op hun huidskleur in plaats van hun eigenschappen. Deze discussie had betrekking tot academici dus zal mijn voorbeeld hier ook over gaan. Zwarte academici werden minder gepubliceerd en zaten minder in de bekende kringen van academici. Hierover is een paper geschreven door een 'zwarte' auteur. Sommigen, waaronder ik, waren echter van mening dat hij heel erg de nadruk legt op het 'zwart' zijn. Hij zegt steeds: 'Ik zou hierover moeten kunnen schrijven, want ik ben zwart'. Maar bevestigd hij daarmee niet zelf zijn status als 'andere'? Zou het niet een beter argument zijn als hij zou zeggen dat hij iets zou moeten kunnen omdat hij mens is in plaats van 'zwarte'? En door jezelf steeds af te zetten van de blanken, geef je hen dan niet ook de mogelijkheid hen naar je te laten kijken als een ander?
Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk 'zwarten' te zien als gewoon een mens en niet naar hun huidkleur te kijken. Maar zodra een persoon zichzelf gaat afzetten als 'zwarte' is het voor mij moeilijker om hen nog slechts als mens te zien en gaat voor mij haast automatisch de huidkleur ook mee tellen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat door steeds te zeggen dat iets racisme is (wat het is sommige gevallen ook is, maar net zo vaak niet, wat vaak de benodigde irritatie opwerkt, zoals ook wel in dit topic te zien is) en zich steeds af te schilderen als 'zwarten', de beweging tegen racisme zichzelf mogelijk tegen gaat werken
PS: Mocht iemand zich storen aan de ' om zwart heen: ik voel me niet zo comfortabel met die term, aangezien ik probeer iedereen gewoon als mens te zien, ongeacht huidskleur