F16s doorbraken geluidsbarrière, knallen in het Noorden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:23

JoycexEnya schreef:
LiiNd_Y schreef:
Niks gehoord (kop overijssel). Ben wel benieuwd hoe dat klonk

Als je in hardenberg woont is dat niet de kop van Overijssel

Dat is de kont :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:24

jenne schreef:
JoycexEnya schreef:

Dat is de kont :')

Nouja ik woon in Steenwijk en dat word de kop van Overijssel genoemd. Of ben je sarcastish?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:28

Hier ook , woon bijna strak naast de kazerne dus dacht dat ze iets onschadelijk hadden gemaakt ofzo. Hoor veel vaker knallen van oefeningen maar zo hard als deze niet :+

Zat te trillen in m'n kantoorstoel haha

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 17:37

magda_90 schreef:
Kwanyin schreef:
Ik vond het ookal zo raar :+ . Ik werk ook kort bij een luchtmachtbasis en hier wordt er ook wel eens geknald. Alle ramen trillen, maar niemand die er zelfs maar van opkijkt. Ik dacht dat dit geluid algemeen gekend was maar blijkbaar niet :D .

Ik ben er mee opgegroeid en daardoor eigenlijk ook niet bewust wat gehoord (al is dat in mijn gebouw ook niet verwonderlijk, als ik daar iets hoor moet minimaal de wereld zijn vergaan denk ik).

ElineS schreef:
Echt? Jeetje... Best raar dat dat zo mag en kan. Lijkt me dat er toch schade van kan komen, aan het huis, maar ook bijvoorbeeld dus door dieren die schrikken, paarden die door het draad rennen van schrik of er vandoor gaan in de bak of tijdens een buitenrit. Best gevaarlijk vind ik het dus.

Schadelijker als het vijandige materie zou zijn geweest? Wees blij dat de controle van Nederlandse luchtruim zo scherp is.

Nee, natuurlijk. Alleen maar goed. Maar als het een test was, zoals ook werd aangegeven door het vliegveld, en het heeft zulke gevolgen, mogen ze het toch wat beter melden/aangeven ipv alleen een berichtje op de website of twitter.

Was het een noodsituatie dan natuurlijk is het alleen maar goed.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:39

Ik denk dat defensie heel goed nadenkt over welk nieuws ze naar buiten brengen :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:40

Op het moment van de knal wist men nog niet of dit toestel goed- of kwaadaardig was. Logisch dat ze even wachten met een verklaring.
Voor een oefening mag dit ook niet boven de bebouwde kom. Daarom hadden de Blue Angels destijds geen vrienden gemaakt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:41

LiiNd_Y schreef:

Hier klonk het als een harde knal, gevolgd door luid gerommel, een tweede knal en nog meer gerommel. Van begin tot eind kon ik om me heen kijken, de trap aflopen, in de keuken even uit het raam kijken, de tweede knal horen, wat dom rondkijken en -lopen en samen met m'n vriend onze oprit (ca. 60 meter) volledig aflopen. Bij elkaar moet het dus best een aantal minuten hebben geduurd. Aardbevingen kennen hier vele verschijningsvormen, van harde knal tot gerommel tot het gevoel van schudden of een golfbeweging meemaken (en soms een combinatie) maar met als overeenkomst dat het eigenlijk alweer voorbij is op het moment dat je iets hoort en/of voelt. Het feit dat dit zo lang duurde heeft denk ik juist veel mensen extra laten schrikken. Mijn gedachte was ook heel even "als dit een aardbeving is kon het deze keer wel eens serieus zijn." Daarna dacht ik al vrij snel dat het iets anders moest zijn, maar misschien is het zo wel iets gemakkelijker te begrijpen dat het voor mensen die (in mindere of meerdere mate) bang zijn voor 'de grote klapper' knap schrikken was.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:44

Ik woon in een oud huisje (zuid friesland), maar de pannen rammelden, houten dakspanten kraakte en er ging gewoon een 2 schokken door mijn huisje :oo Was even bang dat het dakkapelletje naar benden kwam (die is rot) Maar die zit er nog op. Wel 2 honden en 2 katten over de zeik. ^) Kan geen stap verzetten of ze hangen om mij heen. Hoe mijn pony's er op gereageerd hebben geen idee. Heb nog geen bericht gehad dat ze uitgebroken zijn, dus zal het daar wel goed zijn.

ElinaSK

Re: F16s doorbraken geluidsbarrière, knallen in het Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:47

Yup in Groningen op school stonden de computers te trillen op het bureau :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:48

Ik hoorde ze vanmiddag ook. Schrok me de paasei :oo 2 knallen vlak na elkaar. Ik woon in noord Overijssel.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:49

JoycexEnya schreef:
LiiNd_Y schreef:

hier wordt dat vaak genoemd omdat dat deel van overijssel eruit ziet als een gezicht :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 17:50

goeroe schreef:
LiiNd_Y schreef:

Hier klonk het als een harde knal, gevolgd door luid gerommel, een tweede knal en nog meer gerommel. Van begin tot eind kon ik om me heen kijken, de trap aflopen, in de keuken even uit het raam kijken, de tweede knal horen, wat dom rondkijken en -lopen en samen met m'n vriend onze oprit (ca. 60 meter) volledig aflopen. Bij elkaar moet het dus best een aantal minuten hebben geduurd. Aardbevingen kennen hier vele verschijningsvormen, van harde knal tot gerommel tot het gevoel van schudden of een golfbeweging meemaken (en soms een combinatie) maar met als overeenkomst dat het eigenlijk alweer voorbij is op het moment dat je iets hoort en/of voelt. Het feit dat dit zo lang duurde heeft denk ik juist veel mensen extra laten schrikken. Mijn gedachte was ook heel even "als dit een aardbeving is kon het deze keer wel eens serieus zijn." Daarna dacht ik al vrij snel dat het iets anders moest zijn, maar misschien is het zo wel iets gemakkelijker te begrijpen dat het voor mensen die (in mindere of meerdere mate) bang zijn voor 'de grote klapper' knap schrikken was.

Precies, het duurde best lang en alles schudde. Ik liep ook naar buiten om te kijken en veel mensen stonden ook al op de stoep om zich heen te kijken. Ik dacht ook aan een aardbeving en ben naar binnen gegaan om mijn vader te bellen en te bedenken wat te doen. Ik en de dieren buiten blijven staan, zodat als het een aardbeving was er niets op ons kon storten, of juist binnen schuilen, want misschien was het wel een andere explosie.

Via mijn telefoon op twitter gekeken waar de eerste reacties al binnen stroomden. Zo wijdverspreid dat ik toen wist dat het geen explosie in de buurt was van een fabriek of iets anders. Na die twee knallen gebeurde er een tijdlang niets en dus ben ik toch binnen gebleven. En 5 minuten later werd er al gespeculeerd over de straaljagers.

Maar tot die tijd was het toch wel eng, met geen idee wat het was en wat voor gevolgen het zou hebben, en hoe ik dan het beste kon handelen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:57

LadyMadonna schreef:
Joh, die hebben we hier (oefengebied vliegbasis gilze) wekelijks :+

Dat lijkt me niet. Het is namelijk al enige tijd verboden in Nederlands luchtruim, tenzij in een noodsituatie.

Je zal vast wel iets horen hoor, maar niet dat.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:04

ElineS schreef:
Maar tot die tijd was het toch wel eng, met geen idee wat het was en wat voor gevolgen het zou hebben, en hoe ik dan het beste kon handelen.

Dat bedoel ik inderdaad, het feit dat je de tijd hebt om je af te vragen wat je het beste kunt doen maakt het juist enger. Overigens gaan mensen bij aardbevingen vaak instinctief naar buiten, terwijl je in verreweg de meeste gevallen binnen veel veiliger bent dan buiten. De kans dat je buiten iets op je hoofd krijgt, denk aan een dakpan, een schoorsteen of een balkon is (gelukkig) veel groter dan dat je hele huis instort. Tegen de tijd dat wij naar buiten gingen waren we er wel van overtuigd dat het iets anders moest zijn. Wij dachten aan een ongeluk op het chemiepark in de buurt. Ook niet slim om dan buiten te gaan kijken, maar de nieuwsgierigheid won het even van het verstand. :+ Bij binnenkomst wel voor de zekerheid ramen en deuren gesloten voordat we gingen uitzoeken wat er nou echt aan de hand was. :o

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:06

goeroe schreef:
veel groter dan dat je hele huis instort.

Dat geldt natuurlijk niet voor alle landen. Niet overal worden de huizen zo degelijk gebouwd als hier :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:13

Zal vragen of de Chinooks die hier altijd in tweetal overvliegen even een andere route willen vliegen. }>
En voor info vliegbewegingen TT 766
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-16 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:14

Ik weet ook niet beter dan dat het een normaal iets is. Vlieggebied van Laarbruch zaten we precies onder (huidige vliegveld Weeze). En heel regelmatig kwamen er een paar door de geluidsbarriere heen. Mooi geluid om te horen. Vaak was het eerst naverbranders aan en kabaf <3 heb er mijn liefde voor alles wat vliegt vandaan. :j

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:17

zelfs IN het martini ziekenhuis zeer goed hoorbaar..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:18

Hier was ik aan het bellen met mijn vriendin. De eerste twee knallen (thuis te horen in Haulerwijk, Friesland, vlak bij het 3 provinciënpunt) deden mij opschrikken, de kat had een halve hartaanval _O- mijn moeder kwam half vloekend naar buiten, die gaf vuurwerk van kwajongens de schuld :')
Door de telefoon heen hoorde ik niet veel later ook aan de andere kant van de lijn (Jonkersvaart, Groningen) de knallen. Toen trokken wij al de conclusie dat het wellicht wel straaljagers waren :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:22

Shiloh schreef:
goeroe schreef:
veel groter dan dat je hele huis instort.

Dat geldt natuurlijk niet voor alle landen. Niet overal worden de huizen zo degelijk gebouwd als hier :+

Vooruit, is een combinatie van factoren. De kracht van de beving speelt natuurlijk ook mee. Maar ik had het even over ons land en kom hier de mensen maar eens vertellen dat ze tijdens een beving in hun huis moeten blijven terwijl ze dagelijks geconfronteerd worden met huizen die zichtbaar beschadigd zijn en zelfs in de stutten staan. Dan maak je al snel geen grapjes meer. ;) Ergens is het een geluk bij een ongeluk dat de bevingen hier van een type zijn waarbij je over het algemeen toch geen tijd hebt om je huis uit te komen. Maar ik ga off-topic geloof ik. O:) En ik bedoel het overigens totaal niet lelijk, maar ik heb het idee dat mensen in een groot deel van het land geen enkel besef hebben van wat een aardbevingsdreiging met mensen kan doen. Ik heb dan ook graag dit topic 'misbruikt' om dat besef misschien een klein beetje te vergroten.

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:25

Ook hier in Burum grens groningen friesland was het duidelijk te horen! Ook de ramen trilden, we wonen best ver uit elkaar!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:28

Shiloh schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat lijkt me niet. Het is namelijk al enige tijd verboden in Nederlands luchtruim, tenzij in een noodsituatie.

Zie het kaartje wat ik eerder post...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:29

Dacht even dat het dorp (Nuis) van de kaart geveegd werd... wat een klappen! :oo

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:29

Shiloh schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat het verboden is, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Geldt voor zoveel dingen.
Ook ik woon bij een militaire basis, nou wil ik niet zeggen dat het wekelijks gebeurd, maar het gebeurt vaker dan dat het in het nieuws komt ( en nee zijn niet altijd nood situaties.) enige verschil is denk ik dat de bewoners hier wel wat gewend zijn en het nu in een (groter) gebied was, waar dit niet 'normaal' is.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:52

In de buurt van Drachten ook goed hoorbaar geweest. Was wel even schrikken!