Crowdfunding voor luxe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:14

Palmera schreef:
Als je niet eet ga je dood. Eten is een eerste levensbehoefte. Als je geen paard hebt ga je daar niet direct dood aan. Wellicht voel je je ongelukkig, maar dood ga je niet.

Dat kan dus zeker wel.

Bij jonge kinderen die wel de zorg maar geen liefde krijgen ligt de sterfte beduidend hoger, en ook ontwikkelen ze zich heel slecht. Dat heeft directe gevolgen voor je levensverwachting. Op latere leeftijd is depressie zowel direct als indirect een belangrijke doodsoorzaak. Liefde is absoluut en ondubbelzinnig een levensbehoefte die minstens zo belangrijk is als medische zorg. (Alleen minder kwantificeerbaar.)

Die sociale drang is er dus. En soms is de enige manier waarop de behoefte (tijdelijk) vervuld kan worden via een dier. Zoals sommige kinderen hun voedingsmiddelen tijdelijk nodig hebben via sondevoeding of infuus. Dan zou je kunnen zeggen: er is al eerder wat mis gegaan. De meeste mensen hebben dat niet op die manier nodig.
Maar als je een mens wel zou willen redden van medische problemen, en zorg dus kwalificeert als noodzakelijk, waarom zou je iets wat tegemoet komt aan de sociale behoefte van mensen dan aan de kant vegen? Zonder oplossing gaan mensen namelijk echt heel aantoonbaar en concreet dood.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:17

KoudbloedKim schreef:
Mag absurd klinken. :j
Dat begrijp ik ook best.
Denk dat je dat pas echt kunt begrijpen op het moment dat het nodig is.

dat is echt gewoon onzin. heb je al ooit een woordenboek opengeslagen?
I vind het zelfs schandalig dat je zo'n luxeproduct als levensnoodzakelijk durft te bestempelen. Weet je wel hoeveel mensen er moeite hebben echte belangrijke levenbehoeften te voldoen... Dat heeft niets met mening te maken maar met het verstand dat je hebt op de dikke vandalen erop na te slaan wat een echte eerste levensbehoefte is.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:20

Bedankt voor de mensen die het in mijn geval positief zijn over mijn keuzes. Het is allemaal al moeilijk zat, het is ook zeker niet dat ik het niet wil betalen, al moet ik nog een x aantal jaar maandelijks afbetalen geen probleem. Ik heb er alles voor over maar ik ben totaal lamgeslagen over de kosten. Dit heeft niemand zomaar liggen... en aangezien de grootste kans van slagen is, is een merrie van utrecht als pleegmerrie. Welke ik zal moeten 'kopen' onder contract in de hoop dat dat paard niets krijgt, zodat het daarna tegen teruggave van een deel van het bedrag weer terug kan.. maar dan zal je net zien dat die merrie wel wat krijgt dan komen de kosten op mij en kan ze wellicht niet terug naar de kliniek.

Dus het is niet alleen maar de dikke dierenarts rekening, het is en en en... dus de crowdfunding is vooral om de kosten voor de pleegmerrie en een goede start van het veulen...

Dus ik vind het heel erg fijn dat mensen meedenken en meehelpen!
En daarom vind ik het heel zuur om te zien dat mijn geval ook genoemd word in een discussie als deze en als bedelen word beschouwd door menig van jullie..

Ook ik zeg, je kiest er zelf voor je bent niets verplicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:21

Zoe, wat respectvoller je mening verkondigen zou je niet misstaan. ;)

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:21

Shadow0 schreef:
Kuggur schreef:
[Dus jij wil serieus beweren dat er mensen zijn die op geen enkele andere manier dan het kopen en onderhouden van een paard aan die liefde en sociale verbinding kunnen komen ?

Hmmm, ja, in essentie denk ik eigenlijk van wel ja. Hoewel het ook voor katten en honden kan gelden, en ongetwijfeld ook andere dieren waar je een bijzondere band mee op kunt bouwen.
Dat kan volgens mij zowel gelden in situaties waarin mensen te zeer gewond zijn door contact met andere mensen, en het kan gelden voor mensen met moeite met sociaal contact die de tussenstap nodig hebben van een dier als niet-veroordelend contact. (Denk aan autisme.)

Het kopen van een dier lijkt me niet de hoofdzaak, dus je kunt vast een scenario verzinnen waarin de kern overeind blijft zonder dat iemand het dier koopt, maar de onbetwistbare 'eigen'-heid van het dier kan noodzakelijk zijn. Zomaar een dier van een ander voldoet dus niet altijd. Bijvoorbeeld omdat je dan afhankelijk bent van de willekeur van de eigenaar, en/of omdat je niet die diepere verantwoordelijkheid hebt.

Hierin spreek je jezelf ook meteen tegen. Als het houden van een kat of hond ook in plaats van het houden van een paard kan is het dus niet essentieel dat je een paard daarvoor moet aanschaffen.
Honden en katten kun je met bosjes gratis van marktplaats halen en voor een paar euro haal jee bij de supermarkt brokken. Dus als je geen geld voor aanschaf en onderhoud hebt voor een paard kun je het met een hond of kat doen en hoef je dus niet boven je stand een paard aan te schaffen en dan anderen daar voor te laten betalen en daarbij enigzins drijgend dat als zij dat niet doen jou gezondheid daar zo onder zou lijden dat het eventueel dodelijk zou worden

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:26

Dat is toch geen onzin? Als KBK het zo ervaren heeft, is dat voor haar zo.

Echt een eerste levensbehoefte is het misschien niet (dat is eten, drinken en onderdak toch?) Maar individueel hebben mensen verschillende dingen nodig, dat is dan misschien niet 'officieel' een eerste levensbehoefte maar dat wil niet zeggen dat het niet zo kan voelen, zeker mentaal denk ik dat je soms dieren echt nodig kunt hebben.

Ik kan me heel goed voorstellen wat dieren voor je kunnen betekenen en we moeten niet vergeten dat iedereen anders in elkaar steekt, wat voor de een niet zo nodig is is het voor de ander wel.

Dat je je huidige dier aan wilt houden en niet een goedkoper te houden dier wat gratis op marktplaats staat vind ik ook niet gek. Die gratis kat hangt (nog) geen emotionele waarde aan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:27

@Kbk: reken er maar op dat iedereen zijn portie en klappen wel krijgt in het leven. Ik heb ze ook gehad. Maar als iedereen zo moet redeneren hebben we op het laatst allemaal een dierentuin.
Met alle respect, ik geloof er niet in. Ik geloof in uithuilen, schreeuwen desnoods, veel praten en de tijd die alles heelt. Zelfs het overlijden van de grote liefde, zoals in mijn geval ;)

@Shadow: oplossingen, ja. Maar dergelijke oplossingen geloof ik dus niet in. Als een persoon enorme sociale problemen heeft moet/mag daar best aan gewerkt worden. Om de persoon te helpen. Maar met een dier los je het probleem niet op. Het is net een asprientje, haalt de pijn weg, maar niet de oorzaak

Anoniem

Re: Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:28

Prima hoor, dat is je goed recht. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:30

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je het dier al in je bezit hebt en zelf bijvoorbeeld dusdanig ziek word, dat uiteindelijk toch blijkt, dat het hebben van een dier, jou dus toch het leven heeft gered, omdat je daar voor door blijft gaan. En dat is maar 1 voorbeeld uit velen...

Ik wil je heel veel sterkte wensen JustOneBite, ik kan mij heel goed voorstellen, dat je alles aangrijpt wat in je mogelijkheid ligt, ik hoop dat je genoeg binnen haalt voor alle kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:32

Precies, dat is precies wat er in mijn geval is gebeurd. :j

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:39

ohjajoh6 schreef:
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je het dier al in je bezit hebt en zelf bijvoorbeeld dusdanig ziek word, dat uiteindelijk toch blijkt, dat het hebben van een dier, jou dus toch het leven heeft gered, omdat je daar voor door blijft gaan. En dat is maar 1 voorbeeld uit velen...

Ik wil je heel veel sterkte wensen JustOneBite, ik kan mij heel goed voorstellen, dat je alles aangrijpt wat in je mogelijkheid ligt, ik hoop dat je genoeg binnen haalt voor alle kosten.

Wat een discussie ineens :Y) Maar kom op, een paard zien als eerste levensbehoefte.. Met eerste levensbehoefte wordt bedoeld eten, drinken en onderdak. Dat iemand doodongelukkig wordt omdat z'n paard / sportauto / kleding wegvalt, en om die reden zelfmoord pleegt, maakt nog niet dat het paard / de sportauto / de kleding ineens een eerste levensbehoefte is geworden. Ik denk tenminste dat sommige mensen hier ook op doelen? Zelfmoordgedachtes vanwege het wegvallen van bijvoorbeeld een paard?
Wel leuk, dan is mijn vriend misschien ook wel mijn eerste levensbehoefte nu. Zal hem het compliment eens geven :D

edit: Nog even ontopic; crowdfunding voor luxe vind ik ook not done. Ik zou er geen geld aan geven, en ik zou nooit zoiets opstarten om geld binnen te halen. Hiermee veroordeel ik niet dat men het wel doet; leven en laten leven wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door Mloes op 20-05-16 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:41

Blijft jammer, mensen die zo makkelijk oordelen.

Mijn merrie heeft 22 April een keizersnede gehad, het veulentje is overleden. Een keizersnede wordt niet heel vaak gedaan, en ook niet heel snel, dat is iets waar je je niet op voorbereid. Je houdt als je begint met fokken altijd rekening met dingen, maar een keizersnede had ik NIET verwacht. Ik heb zelfs nog aan de DA gevraagd, of het wel eens wordt gedaan. Zijn antwoord was nee, bijna nooit!

De kosten zijn opgelopen naar zo'n €2.300, en daar komt nog iets bij.
Ik had een potje voor de dierenartskosten, maar omdat de auto kapot ging, en de wasmachine (en nog wat andere dingen) was die ook aardig leeg. Een vriendin van mij (IK NIET ZELF) heeft ook een Crowdfunding opgestart. Zelf zou ik het niet durven om heel eerlijk te zijn.
Er is nu zo'n €500 opgehaald, en dat vind ik echt verschrikkelijk lief! De rest, ga ik op afbetaling betalen.

Ik betaal liever een DA rekening op afbetaling, dan iemand die had gezegt: Trek het veulen er maar gewoon uit heb het er niet voor over.

Ook ik heb verschillende dingen naar mijn hoofd toe gekregen, zoals waarom neem je een pony of waarom ga je er mee fokken als je toch geen geld hebt voor de dierenartsrekening. Er wordt standaard al van uit gegaan dat je geen geld had/hebt. En als het wel het geval is, als je geen geld hebt, vind ik dat beter dan iemand die het er niet voor OVER heeft. De meeste klinieken doen wel aan betalingsregelingen.

Nou is dit natuurlijk een heel ander verhaal dan een paard terug kopen voor het dubbele die op de manege is beland..
Maar ik vind dat een oordeel te snel door de bocht gegeven wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:44

evelien_89 schreef:
Hierin spreek je jezelf ook meteen tegen. Als het houden van een kat of hond ook in plaats van het houden van een paard kan

Maar dat zou ik dan dus niet zo willen zeggen. Want ik denk dat het vrij individueel is waar je aansluiting bij kunt vinden. Zoals ik ook niet denk dat ELK paard geschikt is - er moet wel iets zijn. We hebben het hier niet over massaproductie 'gooi een willekeurig dier bij een willekeurige mens en presto, oplossing' maar om iets tussen individuen.

Er zijn ook mensen wiens leven gered is door een ander soort huisdier dan een paard. Maar focussen op welk dier voelt vooral nogal als een woordspelletje, ipv als erkenning dat sociaal contact niet zomaar luxe is maar noodzaak.

(Nog even los van praktische zaken natuurlijk. Zelf ben ik allergisch voor honden en katten, daar zijn er vast meer van.)

Citaat:
boven je stand

Interessante woordkeuze en ik denk dat het daarom gaat: wij misgunnen het actief aan mensen. Mensen die de vervelende gewoonte hebben om niet-economisch-succesvol zijn verdienen het gewoon niet. En mensen die wel economisch succesvol zijn - wat hun maatschappelijk nut ook is of niet is - verdienen het wel.
Dat zegt vooral veel over hoe we naar mensen kijken... en mensen die aan de verkeerde kant staan, die mogen zelfs niet vragen om iets anders. Want hoe durven ze.

(En nogmaals - ondertussen vinden we het wel prima als een directeur gewoon nog een extra bonus vraagt. De ene luxe is de andere niet.)

Citaat:
een paard aan te schaffen en dan anderen daar voor te laten betalen en daarbij enigzins drijgend dat als zij dat niet doen jou gezondheid daar zo onder zou lijden dat het eventueel dodelijk zou worden

Nee. Je bent volkomen vrij om niet te geven wat mij betreft. Alleen dan simpelweg met als argumentatie dat je niet wilt geven, omdat het jouw keuze is.
Maar zonder zeg maar uitspraken te doen over het leven en de behoefte van een ander. Want vanuit die ander kan het wel degelijk gaan om noodzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:49

Mloes schreef:
ohjajoh6 schreef:

Wat een discussie ineens :Y) Maar kom op, een paard zien als eerste levensbehoefte.. Met eerste levensbehoefte wordt bedoeld eten, drinken en onderdak. Dat iemand doodongelukkig wordt omdat z'n paard / sportauto / kleding wegvalt, en om die reden zelfmoord pleegt, maakt nog niet dat het paard / de sportauto / de kleding ineens een eerste levensbehoefte is geworden. Ik denk tenminste dat sommige mensen hier ook op doelen? Zelfmoordgedachtes vanwege het wegvallen van bijvoorbeeld een paard?
Wel leuk, dan is mijn vriend misschien ook wel mijn eerste levensbehoefte nu. Zal hem het compliment eens geven :D

edit: Nog even ontopic; crowdfunding voor luxe vind ik ook not done. Ik zou er geen geld aan geven, en ik zou nooit zoiets opstarten om geld binnen te halen. Hiermee veroordeel ik niet dat men het wel doet; leven en laten leven wat mij betreft.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dat jij mij quote? Ik heb het toch nergens over eerste levensbehoefte? Ik probeerde alleen maar met een voorbeeld, te verduidelijken, dat het hebben en zorgen voor een dier, voor sommige/of misschien wel meer dan wij denken, mensen wel levensreddend kan zijn.

"Leer de mensen kennen en ga van de dieren houden"

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:52

Oh, ik dacht dat je bedoelde met je opmerking dat het hebben van een dier iemands leven kan redden, en dat dat maakt dat het een eerste levensbehoefte is. Daar reageerde ik op, sorry dan hiervoor :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:55

Wat een discussie zeg. Ik heb niet alles gelezen omdat ik het nogal een non-issue vind en ga dan ook met Gillbo mee. Daar heb ik dan nog de toevoeging bij dat ik het juist prachtig vind als mensen elkaar willen helpen met dergelijke acties, wat het doel en de beweegredenen daarvoor ook mogen zijn. Ik kan daar echt zo blij van worden! Mensen die van mening zijn dat ze anderen daarom moeten veroordelen vind ik persoonlijk dus ook maar een beetje zuur. Gun een ander toch gewoon wat :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:56

Shadow0 schreef:
Kuggur schreef:
Dit heeft niets met "meningen" te maken KBK, een eigen paard hebben als "eerste levensbehoefte" definiëren is gewoon baarlijke nonsens, in wat voor situatie dan ook.

Dat is dus niet zulke 'baarlijke nonsense' - gebrek aan liefde en sociale verbinding is verwoestend voor mensen en kost heel concreet en daadwerkelijk levens.

Maar als je om die reden een dier wil maar geen geld hebt, neem dan een cavia, of desnoods kat of hond (die je overigens veel meer liefde en kameraadschap geeft dan een paard) Die kost veel minder.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:02

RoosvanBlue schreef:
Wat een discussie zeg. Ik heb niet alles gelezen omdat ik het nogal een non-issue vind en ga dan ook met Gillbo mee. Daar heb ik dan nog de toevoeging bij dat ik het juist prachtig vind als mensen elkaar willen helpen met dergelijke acties, wat het doel en de beweegredenen daarvoor ook mogen zijn. Ik kan daar echt zo blij van worden! Mensen die van mening zijn dat ze anderen daarom moeten veroordelen vind ik persoonlijk dus ook maar een beetje zuur. Gun een ander toch gewoon wat :)

Kijk hier sluit ik me bij aan! Mensen zijn tegenwoordig behoorlijk verknipt. (Nee, niet iedereen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:03

Ik sluit me daar ook volledig bij aan. :j

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:05

Ik denk dat wij gewoon een betere opvoeding hebben gehad :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:06

Dat zou ik niet zo stellig durven zeggen. :D
Maar ik ken persoonlijk sowieso geen afgunst naar anderen toe, dus waarom zou ik me ergeren aan mensen die om hulp vragen? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:07

Palmera schreef:
@Shadow: oplossingen, ja. Maar dergelijke oplossingen geloof ik dus niet in. Als een persoon enorme sociale problemen heeft moet/mag daar best aan gewerkt worden. Om de persoon te helpen. Maar met een dier los je het probleem niet op. Het is net een asprientje, haalt de pijn weg, maar niet de oorzaak

Daar ben ik het beslist niet mee eens. Ik snap die kwalificatie van een aspirientje dan ook helemaal niet - het gaat juist helemaal niet om een snelle en kortwerkende oplossing, het is vaak juist de langdurige en volledige verbondenheid die heel veel uit kan maken. Dat gaat om iets wezenlijks, niet om symptoombestrijding.

Zelf denk ik dat het juist een hele belangrijke basis kan zijn om juist dingen in jezelf te vinden die je kwijt bent geraakt onderweg (of wellicht nooit hebt gehad.) Een goed begin om dingen te leren als het mensen te ingewikkeld is. Je kunt bij paarden bv prima oefenen met je lichaamshouding en energie, met een vrijheid die je bij mensen niet zomaar hebt. (Gewoon omdat je niet beoordeeld wordt. Een paard reageert zus, of zo, maar zonder er achter je rug over te roddelen bv.)
Ook denk ik het voor mensen juist iets biedt om bezig te zijn met dingen als liefde en verantwoordelijkheid. (En mocht je er wat over willen lezen, Streetcat Bob is een leuk verhaal... iemand die afgekickt was van heroine maar pas doordat hij een kat tegenkwam ook weer iets essentieels vond om voor te leven. Fundamenteel genezender wordt het denk ik niet.)

Bedenk ook dat als je in de hulpverlening komt, je voortdurend wordt aangesproken op alles waarin je niet deugt en ondergeschikt bent aan de profs, die je (gechargeerd) wel even gaan vertellen hoe het moet. Dat is een fundamenteel andere positie dan die waar je juist een andere rol aan kunt nemen, namelijk ook die van zorggever. Het belangrijke lijkt me er ook aan dat je enerzijds verantwoordelijkheden en verplichtingen hebt die heel anders zijn, en anderzijds ook vrijheid die heel anders is.

Bovendien hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Begin met wat werkt, en bouw dat uit, is meestal een prima werkwijze. Mensen langer ongelukkig houden dan nodig met verwijzing naar een toekomstige structurele oplossing is bijna altijd vooral het nodeloos miserabel houden van mensen. Juist een goed begin kan een basis zijn om mee verder te werken.

(En dus geven we iemand met een gebroken been zowel pijnstillers als waar nodig ondersteuning met schroeven en pennen, en daarna gaat het lichaam zelf aan de gang met het opknapwerk EN kun je met fysiotherapie de boel weer uitbouwen. Die dingen sluiten elkaar niet uit maar sluiten op elkaar aan. Maar iemand de eerste weken doelbewust pijnstilling onthouden is vooral... onaardig.)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:09

Ik vind het fijn dat je gewoon kan kiezen of je meedoet of niet.
Dus je kan de keuze maken tussen wat jij persoonlijk 'nood' of 'bedelen' vindt.
En je hoeft niet gelijk een groot bedrag te storten!
Ik heb een goed leven en voor mij zou het misschien 'maar' een tientje zijn, voor die ander maakt het kennelijk wel een wereld van verschil.
Alle kleine beetjes helpen denk ik dan.
Hun blij, ik blij en niemand heeft daar last van.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:16

Zoe_97 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Mag absurd klinken. :j
Dat begrijp ik ook best.
Denk dat je dat pas echt kunt begrijpen op het moment dat het nodig is.

dat is echt gewoon onzin. heb je al ooit een woordenboek opengeslagen?
I vind het zelfs schandalig dat je zo'n luxeproduct als levensnoodzakelijk durft te bestempelen. Weet je wel hoeveel mensen er moeite hebben echte belangrijke levenbehoeften te voldoen... Dat heeft niets met mening te maken maar met het verstand dat je hebt op de dikke vandalen erop na te slaan wat een echte eerste levensbehoefte is.

Weet je wat ik schandalig vind? Een paard, een uniek individu als product beschouwen. Het is geen statussymbool of zo, het is een levend wezen met eigen behoeftes.
Het valt me op dat er alleen gekeken wordt naar een paard als betekenis voor een mens. Een paard heeft van zichzelf waarde, intrinsieke waarde. In 2e instantie kan hij of zij betekenis hebben voor zijn mens. Als je vandaar uit gaat redeneren, kom je ook op andere principes.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:21

josien_m_ schreef:
Weet je wat ik schandalig vind? Een paard, een uniek individu als product beschouwen. Het is geen statussymbool of zo, het is een levend wezen met eigen behoeftes.
Het valt me op dat er alleen gekeken wordt naar een paard als betekenis voor een mens. Een paard heeft van zichzelf waarde, intrinsieke waarde. In 2e instantie kan hij of zij betekenis hebben voor zijn mens. Als je vandaar uit gaat redeneren, kom je ook op andere principes.

voor een paard heeft het geen meerwaarde om bij een mens te horen. zolang hij zijn ruimte en levensbehoefte en maatjes krijgt :)

en dan bekijk ik het vooral vanuit het oogpunt crowdfunding voor aankoop, want ook daar kan ik met mijn hoofd neit bij.. bij onverwachte ziekte/gebeurtenis ligt het anders vind ik. zowel vanuit het paard gezien (denk ik?), als vanuit het baasje