Deurwaarder veilt kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:30

Okee, soms ja.
Maar de verschillen zijn duidelijk. ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:31

Nou.....veilen niet, dit omdat het om levende wezens gaat.
Je zou wel de eigenaars kunnen verplichten de kat te verkopen en ze er bv een maand voor geven een goede plek voor het beestje te vinden.

En de vergelijking hond, kat of de auto.....ik hoop dat ik niemand hoef te vertellen dat dat kant nog wal raakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:34

A3a1 schreef:
Je zou wel de eigenaars kunnen verplichten de kat te verkopen en ze er bv een maand voor geven een goede plek voor het beestje te vinden.

En de vergelijking hond, kat of de auto.....ik hoop dat ik niemand hoef te vertellen dat dat kant nog wal raakt.

Je krijgt alle kans om aan geld te komen; dus ook om je auto/zwembad/paard/hond/kat te verkopen.
Dat mensen dan wachten totdat er officieel een inbeslagname is, is niet de schuld van de deurwaarder.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:36

Ik hoorde laatst een sterke opmerking

Geld is de nieuwe wereldreligie. En uit naam van een geloof worden historisch gezien de meeste misdaden gepleegd.

Geld regeert over menselijkheid.

Dan kun je natuurlijk 100.000 redenen bedenken dat je in je gelijk staat ( financieel ) het blijft onmenselijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:39

A3a1 schreef:

Voordat er geveild wordt hebben die mensen wel meer dan een maand de tijd gehad om orde op zaken te stellen en bijvoorbeeld zaken te verkopen.

En in het geval waar ouders met kinderen het huis uit gezet worden. Dit hebben de ouders de kinderen aangedaan en is niet de schuld van een deurwaarder... kom op zeg, het moet niet gekker worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:39

Ik vind het erg dubbel...
Ben echt een kattenmens en moet er niet aan denken dat mij zoiets zou overkomen.
We weten ook niet wat voor verhaal erachter zit, waarom er niet betaald is.

Zo was er gisteren een programma op tv over deurwaarders en de 'wanbetaler' was met spoed opgenomen in een verzorgingstehuis vanwege een zeer ernstige ziekte.

Ik vraag me vooral af waar de kat nu dan zit en of er mee gesleept wordt.

Iemand vroeg of katten zich ook hechten aan mensen... ja, dat doen ze zeker!
Mijn moeder moest een tijd terug geopereerd worden en ik paste op haar dieren.
Muis, 1 van haar (toen 21 jaar) katten, heeft de hele nacht lopen miauwen en zoeken.
Zeker als ze al wat ouder zijn, moet je ze niet meer gaan verplaatsen tenzij in nood.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:40

ariatje schreef:

Geld is de nieuwe wereldreligie. En uit naam van een geloof worden historisch gezien de meeste misdaden gepleegd.

Dan kun je natuurlijk 100.000 redenen bedenken dat je in je gelijk staat ( financieel ) het blijft onmenselijk.

Geldzucht is nooit goed, en materialisme ook niet. Ik denk idd dat dit een onderdeel van het probleem is, maar dan van de schuldenaars kant.
Mensen kopen auto's op afbetaling, nemen telefoons op afbetaling, lenen geld voor allerlei dingen, kopen huizen voor het oude verkocht is, sparen niet meer...
Tja, daar kom je van in de problemen.
Dat is niet de schuld van de schuldeisers noch van de deurwaarder en de rechter.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-05-16 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:41

meisje2000 schreef:
beatje schreef:
Dat is ook flauwekul er zijn net zo goed katten die niet willen eten omdat hun eigenaar er niet is.Mijn ene kat hangt erg aan mij volgt mij de hele dag en slaapt bij mij,zit voor het raamte wachten tot ik terug ben.Zo'n dier veil je toch niet.

En hier ga ik in mee. Mijn kat moest een aantal dagen in de kliniek verblijven vanwege blaasgruis maar moest na 2 dagen opgehaald worden omdat hij zichzelf uithongerde. Het vertikte het om te eten en vanaf het eerste moment thuis at hij weer. Hij miste ons dus.
n

Of hij mistte gewoon zijn huis, en niet jullie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:43

ariatje schreef:

En het is niet onmenselijk om andere mee te trekken in jouw ondergang?

Stel ik heb een woning en ik moet verhuizen ivm werk.
Verkoop gaat niet echt snel en ik beslis het te gaan verhuren om de kosten (hypotheek/onderhoud/belasting) te dekken.
Ik krijg een huurder die helaas financiële problemen krijgt.
Hij betaalt de huur niet meer, maar mijn kosten lopen gewoon door waardoor ik ook in problemen kom.

Degene wil niet vrijwillig het huis verlaten en een goedkopere woning te huren, dus moet ik en procedure starten om hem er uit t krijgen.
Dat duurt ook enkele maanden (dus al die tijd geen huur).

Maar van jou mag ik hem er niet uit laten zetten omdat dat onmenselijk is?
Dus dan ga ik mee in de ondergang en raak ik het huis kwijt en ik word uit mijn nieuwe huis gezet omdat ik ook in financiële problemen kom.

Cer

Re: Deurwaarder veilt kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:44

Citaat:
Maar welk ras, weet de deurwaarder niet. 'Geen idee', zegt hij. 'Het is een witte.'

geniaal :')

Overigens, het beest word niet geveild.. is er al bekend wat er nu mee gebeurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:47

Ook ik vind het niet menselijk meer.

Je bent tegenwoordig als wanbetaler (en er komen er steeds meer bij in Nederland) een nog grotere crimineel dan de echte criminelen.
Terwijl nu echt werkelijk waar niemand voor zijn dikke lol de rekeningen niet meer kan betalen, daar gaat vaak een groot leed aan vooraf.
En 9 van de 10 x, is het dier het enige wat die mensen nog hebben en die geven daar al hun liefde, zorg en ook geld aan weg.

Van mij mag het ook aan banden worden gelegd, wat deurwaarders en overheid allemaal kunnen maken; ik dacht trouwens dat met de eerste levensbehoefte zo wie zo niet van mensen mocht afpakken? En dat daar de computer al onder valt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:49

En ja ik weet echt wel dat er meerdere mensen in problemen komen zonder eigen schuld (bv ontslag/overlijden partner enz), maar daar kan de schuldeiser(s) niets aan doen.

Toen mijn mans baan op de flinke tocht stond heb ik direct contact opgenomen met de hypotheekverstrekker.
WW is nl max 1800 netto en onze vaste! lasten al 2600 daarboven komen nog de levensonderhoud van 2 volwassenen en 3 pubers.

Hypotheekverstrekker gaf aan dat het fijn was dat ik zo vroeg belde en vertelde dat ik uitstel van betaling kon aanvragen voor minimaal 3 maanden-6maanden.
Deze komen dan aan het einde van de looptijd er weer bij.
Blijkt na die 3-6 maanden nog geen uitzicht te zijn op voldoende inkomen; krijgen wij nog de tijd om het huis gewoon te verkopen.

Gelukkig was het niet aan de orde; maar veel mensen blijven zwemmen en durven geen actie te ondernemen ri schuldeisers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:52

ohjajoh6 schreef:
Van mij mag het ook aan banden worden gelegd, wat deurwaarders en overheid allemaal kunnen maken; ik dacht trouwens dat met de eerste levensbehoefte zo wie zo niet van mensen mocht afpakken? En dat daar de computer al onder valt?

1 computer voor het gezin, bed (en beddengoed), koelkast met inhoud, eten voor een maand, foto's ed, kleding en sieraden (mits normale hoeveelheid en geen hele collectie dure merkschoenen en/of ringen ter waarde van 1000E).

Wasmachine zou geveild mogen worden, maar vaak wordt deze niet meegerekend.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:05

ariatje schreef:
Deurwaarders zijn er niet voor ( idd ) de schuldenaars. Ze rekenen torenhoge tarieven met boetes die kant nog wal raken.Het is een vrij beroep, de mensen die ermee te maken krijgen vogelvrij tot sosm zelfs zo geïntimideerd dat ze doodsbang zijn geworden. Ik zie de keerijde van de zg redelijkheid die jij beschrijft. En die is onacceptabel schrijnend voor Nederlandse begrippen. Sorry, ben het niet met je eens.
Ja er zullen vast ook goede tussen zitten maar de branche moet echt eens wettelijk onderhanden genomen worden.

Je hebt hebt het nu over incasso. Daar zitten bedrijfjes bij waarvan ook ik denk "mwah". Maar een incassobureau mag niet ontruimen/gedwongen verkopen.

Deurwaarder is wettelijk aan banden gelegd. "Als mens moet je, je schamen". Die beste man/vrouw staat echt niet iedere ochtend op met het idee "we gaan vandaag lekker een gezin uit huis plaatsen". Deurwaarder is gewoon de boodschapper, trekpop van de opdrachtgever.

De meeste deurwaarders werken niet meer volgens het principe "aanbellen, dagvaarding afgeven en doei weer weg".
Vaak gaan ze (in een vroeg stadium) het gesprek aan met de schuldenaar.
De "hork" die er soms tussen zit moet een dreun van z'n baas hebben. Het is belachelijk dat ze even naar binnen gluren en zeggen "anders laat ik de hond veilen die daar ligt". Dat soort uitspraken vind ik not done.
Voorgaande betekent echter niet dat ik van mening ben dat een dier niet geveild zou mogen worden in sommige situaties.
Ik vind wel dat het de laatste strohalm moet zijn en het dier moet een dergelijke waarde hebben dat het ook een "invloed" heeft op de hoogte van de schuld.
Een kat veilen om een schuld van 3 ton deels te innen gaat natuurlijk nergens over.

Ik werk met mensen die tonnen schulden hebben. Ja daar zit gedwongen verkoop bij. Wat ik vaker zie is een hypotheekhouder (die in een eerder stadium) dwarsligt en bijvoorbeeld onderhandse verkoop afwijst.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:32

brainless daar heb je inderdaad een goed punt, veel gevallen laten het ook zelf wel ver komen door niet op tijd aan de bel te trekken,.

ik ben zo iemand die zekerheid wil en ga gelijk bellen als er ook maar ergens een cent verschil zit etc. (overdreven? nee het voorkomt een hoop gezeik).

en in nl word je niet zomaar je huis uit gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:46

StalNollie schreef:
brainless daar heb je inderdaad een goed punt, veel gevallen laten het ook zelf wel ver komen door niet op tijd aan de bel te trekken,.

ik ben zo iemand die zekerheid wil en ga gelijk bellen als er ook maar ergens een cent verschil zit etc. (overdreven? nee het voorkomt een hoop gezeik).

Volgens mij word je bij 3 mnd. huurachterstand je huis al uitgegooid.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:48

ohjajoh6 dat is zeker niet het geval (misschien per gemeente verschillend?) maar er is altijd een oplossing te vinden en als je op tijd belt en uitlegt kan er enorm veel. zelf enkele keren in omgeving (helaas) meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:56

Facebook staat anders vol met de schrijnende gevallen;

Een gezin, waarvan de moeder terminaal ziek is en de vader het niet meer ophoesten kan allemaal en dus het huis word uitgezet met 2 kinderen.

Of een ouder echtpaar, ook de vrouw ernstig ziek en in een rolstoel, die je ziet bivakeren in het bushokje voor hun woning, met hondje op schoot trouwens, omdat ze er uit geknikkerd worden.

En dat zijn maar enkele voorbeelden, ik ga die uit mijn directe voormalige omgeving natuurlijk niet noemen.

Vaak als je wel van te voren aan de bel trekt, wilt niemand wat voor je regelen en als het te laat is, is het mooi te laat...
Ik weet dat het een stuk erger is in Nederland, als dat men wilt laten overkomen.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:57

Ik snap niet waarom je niet zelf al een goed ander huis voor dat dier gezocht hebt als je zo ver in de schulden zit dat de deurwaarder op de stoep staat. Blijkbaar heb je dan niet voldoende geld om het dier de zorg te geven die het nodig heeft. Of je maakt de keus het beetje geld dat je hebt in het dier te steken in plaats van je schuldeisers af te lossen. Ik vind dat nogal een asociale en egoïstische keuze naar zowel je dier als de schuldeiser.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:58

ohjajoh6 schreef:
StalNollie schreef:

Nope... ken iemand die 6 maanden achterstand had voordat de procedure werd gestart.
Dan ben je zo alweer 2 a 3 maanden verder voordat ze op de stoep staan.

Met 3 maanden achterstand mag de uitzettingsprocedure worden gestart.
Dit komt eerst voor de rechter en ook de huurder mag daar bij aanwezig zijn en zijn verhaal doen.
Als blijkt dat de huurder van goede wil is en mogelijkheden ziet de huur in te lopen door een betalingsregeling, dan zal de rechter zeker daar voor kiezen.
Blijkt dit niet te kunnen, dan zal de rechter beslissen de huurovereenkomst te ontbinden.
Dit om verder oplopen van de schuld te voorkomen.
Dan krijg je nog 1 a 2 maanden de tijd om zelf te vertrekken voordat ze op de stoep staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:01

http://www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/art ... ezet.dhtml
Citaat:
In 2015 spraken rechters 22.000 vonnissen uit om huurders uit te kunnen zetten, iets minder dan in 2014. Dat het maar in een kwart van de gevallen ook zo ver kwam, komt omdat de woningcorporaties ook na een vonnis in overleg met huurders uitzetting proberen te voorkomen. Belangrijkste taak van deze instellingen is het huisvesten van mensen met lagere inkomens.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:03

petitparis schreef:
ivm het beestje krijgt het beter: het is niet omdat de eigenaar schulden heeft, dat het dier het per definitie slecht heeft.

Helaas worden huisdieren als "goederen" gezien.

Dit.
ariatje schreef:
Ik vind het aan ieder menselijk aspect voorbij gaan.

Absoluut.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:28

ohjajoh6 schreef:
StalNollie schreef:

ook niet, na drie maanden niets betalen en nergens op reageren gaan ze wellicht de procedure opstarten..

maar tot aan de rechtzaak mag je nog regelingen treffen.. tot op de dag van de ontruiming mag je je schulden voldoen of trachten iets te regelen.

ik heb vorig jaar zelf een vriendin uit de oliebol geholpen die zat 3 dagen van ontruiming af.
Die was echter wel al enkele jaren aan het modderen.. dan weer achterstand, dan weer paar maanden tegelijk. regeling op regeling, en aan het eind vergat ze een termijn..

dan heb je mensen die zeggen.. wat onmenselijk, het termijn kwam 3 dagen te laat binnen en daarom wordt ze uitgezet. Maar dat is bull.. Dat is niet het verhaal natuurlijk en daar komt ze ook ruiterlijk voor uit..

het ging niet om die ene termijn missen natuurlijk. De uitzettingsprocedure stond allang, maar werd alleen opgehouden zolang de regeling dit keer tot op de letter werd nageleefd, omdat al meerdere malen uitzetting in gang was gezet en meerdere malen regelingen niet nagekomen worden. Zelfs betalen was geen optie meer..

uiteindelijk ben ik naar de woningbouw gegaan.. ik heb de schuld van toen nog 2 maanden voldaan, de komende maand moest ook per direct betaald worden en ik moest met mijn rekening garant staan voor 6 maanden.. in die maanden mocht ze geen enkele betaling missen, of na afloop van die maanden zou ze op straat staan.

echt een hele strakke lijn waaraan ze gezet werd en op het nippertje heeft ze weer een verse start..
Maar het was echt gewoon te weiten aan steeds de boel laten versloffen en pas op het laatste moment wat willen ondernemen + niet aan afspraken houden.

Van het moment van de eerste keer achterstand tot onomkeerbare uitzetting, die dus alsnog gestaakt is, was ruim 3 jaar.

In tussen is ze ook nog eens persoonlijk failliet, heeft in de winter opnieuw 3 maanden achterstand opgelopen. En alsnog is de boel weer opgelost en heeft er geen uitzetting plaatsgevonden..

Nog steeds is de situatie wankel en moet er scherp op gelet worden dat alles blijft lopen, maar er is geen directe dreiging van uitzetting en momenteel geen huurachterstand meer

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:34

Inmiddels wordt de kat niet meer geveild, waarschijnlijk mede vanwege de felle protesten van dierenliefhebbers hiertegen.

Ik krijg er best een rare smaak van dat het veilen van een kat blijkbaar zóveel protesten veroorzaakt door dierenliefhebbers dat men hiervan afziet...
terwijl er nu 25.000 mensen in Nederland op straat staan, tegen wiens huisuitzetting blijkbaar geen protesten van mensenliefhebbers kwamen. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:39

Ik heb daar een andere mening over; In mijn ogen is het niet altijd maar versloffen, of betalingsregelingen niet nakomen omdat het gemakzucht betreft, maar is het vaak eerder een keuze maken, of je kinderen voeden, of een schuld aflossen. Het is niet altijd zo makkelijk als dat het nu doet overkomen. En dan nog vind ik het meer dan schrijnend dat een gezin met kinderen op straat gezet word, ik vind oprecht dat dit niet zou moeten mogen in Nederland.
En als je een gezin hebt en je raakt als enige kostwinner werkeloos of je word ziek, gaat het verdomd hard die neerwaartse spiraal in....

Dus ja ik vind het onmenselijk hoe dat het hele schuldeisers systeem versus de wanbetaler in elkaar zit.