Geen 4 mei voor mij....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:08

Dat er op dit moment nog geen Duitse slachtoffers worden herdacht bij de herdenkingen is denk ik omdat er nog een generatie is die de oorlog heeft meegemaakt en dat het voor hen gewoon te zwaar is om Duitse mannen te herdenken die misschien wel vele Nederlandse joden en verzetstrijders hebben vermoord.

Ik denk wel dat er als die generatie er niet meer is ooit wel ook de Duitsers worden herdacht, zij hadden ook niet altijd de keus om niet mee te doen in de oorlog.

Dat meisje blijft gewoon een domme snol. Sorry :')

KimD

Re: Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:11

Sorry, maar sinds ik niet meer op school zit doe ik daar niet meer aan mee...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:11

Paar jaar terug was er in Vorden (GLD) een discussie over ja. Op de begraafplaats lagen Nederlandse oorlogslachtoffers en Duitse oorlogsslachtoffers. Wel niet, wel niet?

In 2013 werden ze toch herdacht.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/27/dit ... -in-vorden

Maar dit is misschien een beetje offtopic :x

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:15

KimD schreef:

Wat stoer je van je. ~》rEsPeckT《~

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:20

lieveli schreef:
KimD schreef:

Wat stoer je van je. ~》rEsPeckT《~

:')

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:20

Shadow0 schreef:
Ik snap haar punt helemaal. Het voelt bepaald scheef om te herdenken op een moment dat een uitspraak als 'minder, minder' gewoon kan. Elke maand demonstreren er keiharde en ondubbelzinnige neonazi's in Nederland. We zijn de geschiedenis flink aan het herhalen, maar dan met moslims waar eerst joden stond... inclusief doodsverwensingen en verwijzingen naar gaskamers. De ophef daarover is vrijwel afwezig. (Of lees http://www.fyysf.com/2015/05/Annabel-Na ... amers.html - dat lijkt me heel wat heftiger, maar ik kan daar geen rel over herinneren, geen topic op Bokt, niemand die zich daar publiekelijk over uitspreekt.)

...en dan gaan we allemaal oprecht herdenken hoe we dat nooit meer wilden, terwijl we nauwwelijks weerwoord geven aan alles wat er nu gebeurt?
Dat dat niet goed voelt, daar ben ik het helemaal mee eens.

En toch nog een voorbeeldje hoe ver dat gaat met haat en geweld:
[ Afbeelding ]

en de reactie:
[ Afbeelding ]

Bedenk ook dat haat en geweld en discriminatie ook echt gewoon reeel en bekend zijn. Brandstichting en varkenshoofden bij de moskees, een moslimvrouw die in elkaar geslagen wordt...

Als dat geen thema is van de herdenking, als we daar de parallellen met eind jaren '30 vorige eeuw niet trekken... wat heeft die herdenking dan nog voor zin?

Overigens, in een toelichting geeft ze aan dat ze de herdenking niet gaat verstoren. Ze doet alleen niet mee, en komt daar voor uit. Dat lijkt me volkomen passen in een vrij land.

'Minder minder' hoort niet maar andersom mensen hun geloof opleggen of volksfeesten (zwarte Piet) verbieden hoort ook niet. Als zij niet mee wil doen met 4 mei is dat prima. Ik ben een andere mening toegedaan maar laat haar in haar waarde. Maar waarom de media opzoeken met zo'n bord voor je? Je woont nu eenmaal in Nederland met de nationale (feest)dagen die daarbij horen.

Zoals al eerder gezegd, het lijkt wel of we het in Nederland nooit meer iets goed kunnen doen zonder dat iemand zich gediscrimineerd voelt.
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 03-05-16 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:21

future_vet schreef:
Dat er op dit moment nog geen Duitse slachtoffers worden herdacht bij de herdenkingen is denk ik omdat er nog een generatie is die de oorlog heeft meegemaakt en dat het voor hen gewoon te zwaar is om Duitse mannen te herdenken die misschien wel vele Nederlandse joden en verzetstrijders hebben vermoord.

Ik denk wel dat er als die generatie er niet meer is ooit wel ook de Duitsers worden herdacht, zij hadden ook niet altijd de keus om niet mee te doen in de oorlog.

Dat meisje blijft gewoon een domme snol. Sorry :')
Dom zou ik haar niet willen noemen en een snol al helemaal niet, want ze weet blijkbaar heel goed welke debatten er momenteel gaande zijn, in tegenstelling tot de gemiddelde Nederlander die denkt dat slavernij al 300 jaar geleden was afgeschaft en dat we in Indonesië vooral thee gedronken hebben met de lokale bevolking. Het moment en het evenement dat ze ervoor kiest vind ik niet helemaal passen bij dit debat, maar daar dacht zij blijkbaar anders over en dat is haar goed recht. Feit is dat het Westen een groot aandeel heeft (gehad) in het overgrote merendeel van de onrust die nu speelt in de wereld, en dat dit vrij moeilijk te verkroppen is voor een heleboel westerlingen, "want hé, ze zijn onafhankelijk toch? Ze hebben hun natiestaat en hun democratie, wat hebben ze nog te wensen?"

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:25

Ik persoonlijk snap die hele heisa niet :n Wat maakt het uit wie er wel en wie er niet bij stilstaat?
Wereldwijd sneuvelen al eeuwen mensen in oorlogen. Om daar nou 1 dag per jaar voor te reserveren om daar bij stil te gaan staan. Veel mensen zien hier waarde in, ook velen niet.

Mijn overgrootvader heeft zelf in een kamp gezeten en het overleeft veel familie en vrienden van hem niet, maar denk maar niet dat hij naar doden herdenking ging. Hij vond dat hypocriet omdat na ww 2 nog vele mensen de dood zouden vinden door oorlogen. Hij wilde pas herdenken als er nergens meer oorlogen waren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:40

Jillsil schreef:
'Minder minder' hoort niet maar andersom mensen hun geloof opleggen of volksfeesten (zwarte Piet) verbieden hoort ook niet.

Waarom niet? De christelijke partijen hebben jaren en jaren de zondagsopening van winkels tegengehouden, het bijzonder onderwijs wordt nog altijd in stand gehouden, en ik krijg regelmatig mensen aan de deur als verspreider van iets religieus (Jehova's getuigen en nog een stroming.) Schediing van seksen is bij wet verplicht als het gaat om wc's. En toen er laatst een tuincentrum was dat een jongen ontsloeg omdat 'ie homo was (oh nee, omdat hij het uitdroeg), toen hadden veel mensen daar begrip voor. (De rechter gelukkig niet overigens.)
Wat mag er dan precies niet, en wat is er dan niet aanvaardbaar?

Het openen van een discussie over zwarte piet (dat weer anders is dan het verbieden van zwarte piet) heeft verder een ding overduidelijk gemaakt: we zijn wel racistisch. In plaats van een volwassen discussie heb ik werkelijk wanstaltige dingen gehoord.

Citaat:
Maar waarom de media opzoeken met zo'n bord voor je? Je woont nu eenmaal in Nederland met de nationale (feest)dagen die daarbij horen.

Vrijheid van meningsuiting. JUIST hier. Je woont nou eenmaal in Nederland waar de feestdagen geen verplichte militaire verheerlijkingen zijn zoals in de betere dictaturen. Je woont nou eenmaal in Nederland waar we het belangrijk vinden dat mensen onafhankelijk mogen denken, in redelijkheid het gesprek aangaan, hun eigen waarden mogen kiezen.

Het is ontzettend belangrijk dat mensen zich mogen uitspreken over zo'n onderwerp. We zouden juist bij dit soort onderwerpen moeten laten zien dat 'vrijheid van meningsuiting' niet alleen maar is om anderen te beledigen, maar dat het gaat om verschillende meningen daadwerkelijk aan de orde te stellen, er over te kunnen praten. Maar... uiteindelijk willen we dat als maatschappij liever niet. Want de meest voorkomende reactie op dit moment is blijkbaar opnieuw niet het gesprek aangaan, niet kritisch kijken of er misschien een kern van waarheid inzit, niet openstaan voor een andere mening, maar opnieuw het xenofobe 'jij bent minder Nederlander dan ik, dus jij moet je mond houden.'

Bedenk dat we juist die kritische stemmen ontzettend nodig hebben gehad in de tijd die we morgen gaan herdenken: mensen die niet gedachteloos kiezen voor de makkelijkste weg maar blijven wijzen op de schadelijkheid van het wegzetten van bevolkingsgroepen. Bedenk dat het ook die mensen niet altijd in dank werd afgenomen. Maar bedenk dat we juist daarom moeten zien dat het moedig (en niet verveledn) is als iemand op eerlijke en rustige wijze en goed onderbouwd een mening geeft waarom zij zich niet kan verenigen met de huidige herdenking.

Dat verdient op z'n minst een respectvol weerwoord.

Citaat:
Zoals al eerder gezegd, het lijkt wel of we het in Nederland nooit meer iets goed kunnen doen zonder dat iemand zich gediscrimineerd voelt.

Nou ja, we doen ook niet zo aardig in Nederland op dit moment.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:46

KimD schreef:

Ieder zo zijn keuzes natuurlijk, maar ik neem aan dat jij niet vervolgens mensen optrommelt om 'anti dodenherdenking' te zijn.
De opzet was natuurlijk altijd het herdenken van WOII-slachtoffers maar inmiddels is het veel breder getrokken en mag iedereen gebruikmaken van de gelegenheid om zelf te kiezen wie hij/zij herdenkt. Wat mij betreft is er één voorwaarde waaraan iedereen moet voldoen en dat is respect hebben voor elkaars keuzes.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:47

Ik ga deze discussie niet met je starten Shadow. Laten we het er maar op houden dat we beide anders denken over de discussie en de tolerantie in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:48

Ik doe heel doelbewust niet mee aan die hetze op fb bijvoorbeeld; niet alleen omdat ik er mijn eigen gedachten erover heb, maar ook omdat ik er van overtuigd ben, dat wij niet de juiste informatie binnenkrijgen vanuit de media - die informatie/ het nieuws is al net zo gekleurd als onze samenleving -.

Maar ik gedenk wel altijd elk jaar op 4 mei de slachtoffers van de 2e wereldoorlog. En ja idd alleen de slachtoffers van die oorlog, omdat ik de verhalen van mijn opa hierover nog veel te goed herinneren kan, ik ben 45 trouwens. En heel banketstaaf misschien, maar ook mijn jarenlange antipathie voor alles wat Duits was, heb ik van hem meegekregen (hoewel ik hypocriet genoeg wel graag BMW reed... :+ ).
Het laatste is al jaren over hoor, maar het gedenken zal voor mij mijn hele leven blijven, simpelweg omdat het voor mij een stukje geschiedenis is en wij maar wat blij mogen zijn met meer dan 70 jaar geen oorlog meer in ons kikkerlandje.

En wat een ander doet of vind, let it be, zolang onze overheid het maar niet weer serieus gaat nemen en de dodenherdenking af gaat schaffen, om alle tegenstanders tegemoet te komen, want daar zie ik onze overheid wel voor aan helaas...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:55

Hoewel ik het niet met deze dame eens ben, denk ik wel dat ze goede bedoelingen heeft bij het bericht wat ze heeft geplaatst. Ik heb het idee dat ze mensen een spiegel voorhoudt. De haatdragende berichten en plaatjes op de sociale media liegen er niet om en ik kan me voorstellen dat er daarom mensen zijn die dat hypocriet vinden.

Als we het dan toch hebben over de (Nederlandse) geschiedenis. Er worden heel veel dingen uit de geschiedenis weggelaten. Denk bijvoorbeeld aan de slavernij, waar Nederland toch een heel groot aandeel in heeft gehad. Als je een geschiedenisboek van de middelbare school openslaat wordt daar maar heel kort over gesproken. Dat is niet alleen in Nederland zo, ik ben ervan overtuigd dat er maar heel weinig landen zijn waar uitgebreid over de donkere tijden van hun land wordt gesproken. Is dat daarom racistisch, herdenken we alleen maar witte geschiedenis? Ik denk het niet.

Ik herdenk wel op 4 mei. Maar ik herdenk niet alleen WOII, of alleen Nederlandse slachtoffers. Ik sta stil bij elke bevolkingsgroep die het zwaar heeft. Die benadeeld wordt. Vanuit welke oorlog of niet-oorlog dan ook. DAT is waar het mij om gaat bij de dodenherdenking. En welke datum er dan opgeplakt wordt, dat maakt mij dan niet zoveel uit. Want dat is waar het voor mij niet om gaat, maar om de herdenking van alle mensen die onnodig gestorven zijn of het zwaar hebben (gehad).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:57

Ik schaam me soms voor mijn medemensen. Dat is eigenlijk alles wat ik erover kan en wil zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:57

ohjajoh6 schreef:
En wat een ander doet of vind, let it be, zolang onze overheid het maar niet weer serieus gaat nemen en de dodenherdenking af gaat schaffen, om alle tegenstanders tegemoet te komen, want daar zie ik onze overheid wel voor aan helaas...

Dat zou bewust olie op het vuur zijn. Want deze specifieke tegenstander wil volgens mij nadrukkelijk niet dat het afgeschaft wordt, maar dat we de zaken die we zeggen te herdenken ook werkelijk weer belangrijk maken in onze maatschappij.

Oftewel: maak als overheid een statement dat je ALLE Nederlanders en hun familie herdenkt, maak meer statements dat ALLE discriminatie op grond van afkomst of religie echt niet aanvaardbaar is, en vervolg mensen die zo makkelijk roepen over het naar de gaskamers sturen van moslims wat beter. Zodat we ook werkelijk een duidelijk geluid laten horen als samenleving dat we inderdaad echt niet willen wat er in 40-45 is gebeurd. Ook niet als het een andere religie/afkomst betreft dan toen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:04

Shadow0 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Dat zou bewust olie op het vuur zijn. Want deze specifieke tegenstander wil volgens mij nadrukkelijk niet dat het afgeschaft wordt, maar dat we de zaken die we zeggen te herdenken ook werkelijk weer belangrijk maken in onze maatschappij.

Oftewel: maak als overheid een statement dat je ALLE Nederlanders en hun familie herdenkt, maak meer statements dat ALLE discriminatie op grond van afkomst of religie echt niet aanvaardbaar is, en vervolg mensen die zo makkelijk roepen over het naar de gaskamers sturen van moslims wat beter. Zodat we ook werkelijk een duidelijk geluid laten horen als samenleving dat we inderdaad echt niet willen wat er in 40-45 is gebeurd. Ook niet als het een andere religie/afkomst betreft dan toen.

Maar waarom is het in Nederland zo'n heet hangijzer dat je op 4 mei de slachtoffers van WOII herdenkt? Voor mij is 4 mei primair de herdenking van de slachtoffers in WOII. Waarom moet Nederland altijd zo politiek correct zijn? Ik voel mee met alle slachtoffers van alle oorlogen en alle ellende, alleen op 4 mei ligt voor mij de nadruk op 40-45 en denk ik voornamelijk aan de verhalen van mijn opa's, oma's, vader en moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:11

Shadow0 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ik vind toch niet dat Nederland een statement hierin moet maken eigenlijk; De dodenherdenking is tenslotte al voor alle oorlogsslachtoffers over de hele wereld. Van mij mag Nederland juist wel wat meer zijn best doen om zijn eigen identiteit te behouden in bepaalde zaken.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:17

Koper schreef:
_San87_ schreef:
Omdat op 5 mei de oorlog in NL voorbij was, bevrijdingsdag voor NL, waar in de eerste instantie de herdenking aan gekoppeld was. Dit is later uitgebreid naar herdenken van alle oorlogen en alle slachtoffers. Daarom 4 mei.

Ik snap het probleem niet. Nee, vijf mei was de oorlog nog niet volledig over, maar die dag zijn wij wel bevrijd. Of mag vijf mei ook geen feestdag zijn?

WIJ waren op 5 mei nog helemaal niet bevrijd.

Juist dit Nederlandcentrische gedoe is het hele probleem. Je herdenkt nu voor een groot deel van alle Nederlanders en steeds de zelfde mensen worden buitengesloten. Al meer dan 70 jaar.

Ondanks dat 3 kwart van mijn familie in jappen kamp gezeten heeft, nederlands-indie daarna ook zijn uitgevlucht, is er nooit gevoel geweest dat "onze" leed is achtergesteld. Nee wij herdenken mee met 4 mei en denken daarbij aan onze familie sn vrienden.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:26

Ik sluit me helemaal aan bij de post die Szan op de eerste pagina heeft gedeeld. Het gaat niet meer alleen om de doden, het is veel meer omvattend geworden. Je mag herdenken wat JIJ wil herdenken. Al herdenk je op dat moment je overleden oma, dat moet jij weten, maar het moment dat je er überhaupt bij stil staat, daar gaat het om.
#wel4meivoormij

Wees blij dat er destijds zo veel landen voor onze vrijheid hebben gevochten. We helpen nu ook (en andere landen en nee, niet altijd op de juiste manier) om de mensen in het Midden-Oosten van IS te bevrijden. Vechten voor een democratie met vrijheden. Ik vind dat dat meisje nog wel even terug mag naar de basisschool.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:36

Ik hoorde het gisteren...
En ik vind het ronduit walgelijk.
Hoe kun je uberhaupt zo denken...

Het is respectloos voor de mensen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid en die van de rest van europa.

En het gaat lang niet meer alleen om de tweede wereld oorlog maar om alle dingen daarna ook nog...

We mogen blij zijn dat deze mensen er zijn geweest en er nu ook nog zijn.
Ze zijn dapper genoeg geweest om te vechten.
En dan dat zo respectloos behandelen ...
Ik heb er verder geen woorde voor

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:36

chevax schreef:
Maar waarom is het in Nederland zo'n heet hangijzer dat je op 4 mei de slachtoffers van WOII herdenkt?

Allereerst omdat je daarmee heel selectief allerlei mensen niet herdenkt, hun overlijden minder waard maakt. Dat is best een boodschap. En ook maak je mensen die dus niet de verhalen hebben van hun opa's uit Nederland, maar wel opa's die in andere oorlogen ook zijn gevallen of ter nauwernood niet, minder Nederlands. En ook dat is niet heel erg aardig. Het gaat vaak over integratie - maar we willen op dit soort momenten helemaal geen integratie, we willen alleen maar naar onszelf kijken, en de nieuwkomers buitensluiten. Zij hebben geen recht op herdenking, ook niet op een mening, niet op erkenning van hun geschiedenis, wij benadrukken dat ze nog altijd nadrukkelijk 'zij' zijn en niet 'wij'.

Maar het allerbelangrijkste lijkt me dat we in de herdenking van WOII niet slechts onze gevallenen herdenken, maar de oorlog als geheel, voortkomend uit haat tegen mensen die als minderwaardig mens (of zelfs als niet-mens) gezien werden, puur op basis van hun afkomst of religie, of omdat ze niet aan het goede plaatje voldeden (gehandicapten en homo's bv), en dat die mensen massaal zijn vernietigd.

Het is heel wrang om dat te herdenken en tegelijkertijd niet te willen praten over de zaken die nu zo vergelijkbaar zijn met toen. We hebben toen gezien hoe dat uit de hand kan lopen, maar nu willen we het er niet over hebben, er niet duidelijk over praten, er ons zeker niet tegen uitspreken.
Daarmee doen we, naar mijn mening, eigenlijk geen recht aan de herdenking.

Daarmee herdenken we misschien wel onze opa's, maar niet Anne Frank die als vluchteling hierheen kwam, en uiteindelijk alsnog is verraden, en vervolgens is vermoord, alleen om wie ze was.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:54

Dat hele bericht van haar vol met WIJ. wat nou wij? Ik heb geen Facebook en ben dus ook niet betrokken bij haatmails daar. En wil daar ook niet verantwoordelijk voor gesteld worden. Ook marcheren er geen nazi's door de straten hier, wat respectloos om dat te zeggen, tegenover mensen die dat daadwerkelijk hebben meegemaakt. En ik gooi ook geen bommen op Syrië trouwens. Maar ik gedenk wel, elk jaar en ik vind dat deze meid de plank volkomen misslaat door eea tegen elkaar af te zetten.

En ik vind het wel heel dom van haar want ze bereikt alleen maar dat ze veel mensen tegen zich in het harnas jaagt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-05-16 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:56

Ik denk ook dat er nu teveel Nederlanders zijn die alleen naar de foto van de vrouw kijken, die zien het bordje en haar uiterlijk en lezen niet verder maar gaan op de barricades. Wij zijn ontzettend goed in massaal verontwaardigd doen wanneer iemand een afwijkende mening heeft of wanneer we bang zijn voor verandering.

Nogmaals ik doe wel mee met 4 mei, ik vind dat ze wellicht beter een ander moment had kunnen kiezen voor haar protest, maar op sommige punten begrijp ik wel wat ze bedoelt.

Want ze noemt b.v. de nazi's die elke maand rond marcheren. Toevallig heb ik het de laatste weken over precies het zelfde gehad. Mensen zijn op sommige momenten zo ontzettend blind. Toen heb ik een hele grote groep Nederlanders ook hypocriet genoemd. Mensen die trouw 4 en 5 mei vieren en "goede christenen" stonden in Lunteren te protesteren tegen asielzoekers. Zij aan zij met de NVU op de locatie waar de NSB groot is geworden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Tehuis Die zelfde mensen vallen nu over de mening van deze vrouw.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:58

Ik val ook over haar actie, maar ik protesteer helemaal niet tegen vluchtelingen. Wat ze doet is generaliseren en mensen diskwalificeren.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:02

Ik bedoel het ook niet exclusief. Er zullen uiteraard ook meer/andere mensen over haar actie vallen.