Ik denk wel dat er als die generatie er niet meer is ooit wel ook de Duitsers worden herdacht, zij hadden ook niet altijd de keus om niet mee te doen in de oorlog.
Dat meisje blijft gewoon een domme snol. Sorry

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Ik snap haar punt helemaal. Het voelt bepaald scheef om te herdenken op een moment dat een uitspraak als 'minder, minder' gewoon kan. Elke maand demonstreren er keiharde en ondubbelzinnige neonazi's in Nederland. We zijn de geschiedenis flink aan het herhalen, maar dan met moslims waar eerst joden stond... inclusief doodsverwensingen en verwijzingen naar gaskamers. De ophef daarover is vrijwel afwezig. (Of lees http://www.fyysf.com/2015/05/Annabel-Na ... amers.html - dat lijkt me heel wat heftiger, maar ik kan daar geen rel over herinneren, geen topic op Bokt, niemand die zich daar publiekelijk over uitspreekt.)
...en dan gaan we allemaal oprecht herdenken hoe we dat nooit meer wilden, terwijl we nauwwelijks weerwoord geven aan alles wat er nu gebeurt?
Dat dat niet goed voelt, daar ben ik het helemaal mee eens.
En toch nog een voorbeeldje hoe ver dat gaat met haat en geweld:
[ Afbeelding ]
en de reactie:
[ Afbeelding ]
Bedenk ook dat haat en geweld en discriminatie ook echt gewoon reeel en bekend zijn. Brandstichting en varkenshoofden bij de moskees, een moslimvrouw die in elkaar geslagen wordt...
Als dat geen thema is van de herdenking, als we daar de parallellen met eind jaren '30 vorige eeuw niet trekken... wat heeft die herdenking dan nog voor zin?
Overigens, in een toelichting geeft ze aan dat ze de herdenking niet gaat verstoren. Ze doet alleen niet mee, en komt daar voor uit. Dat lijkt me volkomen passen in een vrij land.
future_vet schreef:Dom zou ik haar niet willen noemen en een snol al helemaal niet, want ze weet blijkbaar heel goed welke debatten er momenteel gaande zijn, in tegenstelling tot de gemiddelde Nederlander die denkt dat slavernij al 300 jaar geleden was afgeschaft en dat we in Indonesië vooral thee gedronken hebben met de lokale bevolking. Het moment en het evenement dat ze ervoor kiest vind ik niet helemaal passen bij dit debat, maar daar dacht zij blijkbaar anders over en dat is haar goed recht. Feit is dat het Westen een groot aandeel heeft (gehad) in het overgrote merendeel van de onrust die nu speelt in de wereld, en dat dit vrij moeilijk te verkroppen is voor een heleboel westerlingen, "want hé, ze zijn onafhankelijk toch? Ze hebben hun natiestaat en hun democratie, wat hebben ze nog te wensen?"Dat er op dit moment nog geen Duitse slachtoffers worden herdacht bij de herdenkingen is denk ik omdat er nog een generatie is die de oorlog heeft meegemaakt en dat het voor hen gewoon te zwaar is om Duitse mannen te herdenken die misschien wel vele Nederlandse joden en verzetstrijders hebben vermoord.
Ik denk wel dat er als die generatie er niet meer is ooit wel ook de Duitsers worden herdacht, zij hadden ook niet altijd de keus om niet mee te doen in de oorlog.
Dat meisje blijft gewoon een domme snol. Sorry
Jillsil schreef:'Minder minder' hoort niet maar andersom mensen hun geloof opleggen of volksfeesten (zwarte Piet) verbieden hoort ook niet.
Citaat:Maar waarom de media opzoeken met zo'n bord voor je? Je woont nu eenmaal in Nederland met de nationale (feest)dagen die daarbij horen.
Citaat:Zoals al eerder gezegd, het lijkt wel of we het in Nederland nooit meer iets goed kunnen doen zonder dat iemand zich gediscrimineerd voelt.
KimD schreef:Sorry, maar sinds ik niet meer op school zit doe ik daar niet meer aan mee...
ohjajoh6 schreef:En wat een ander doet of vind, let it be, zolang onze overheid het maar niet weer serieus gaat nemen en de dodenherdenking af gaat schaffen, om alle tegenstanders tegemoet te komen, want daar zie ik onze overheid wel voor aan helaas...
Shadow0 schreef:ohjajoh6 schreef:En wat een ander doet of vind, let it be, zolang onze overheid het maar niet weer serieus gaat nemen en de dodenherdenking af gaat schaffen, om alle tegenstanders tegemoet te komen, want daar zie ik onze overheid wel voor aan helaas...
Dat zou bewust olie op het vuur zijn. Want deze specifieke tegenstander wil volgens mij nadrukkelijk niet dat het afgeschaft wordt, maar dat we de zaken die we zeggen te herdenken ook werkelijk weer belangrijk maken in onze maatschappij.
Oftewel: maak als overheid een statement dat je ALLE Nederlanders en hun familie herdenkt, maak meer statements dat ALLE discriminatie op grond van afkomst of religie echt niet aanvaardbaar is, en vervolg mensen die zo makkelijk roepen over het naar de gaskamers sturen van moslims wat beter. Zodat we ook werkelijk een duidelijk geluid laten horen als samenleving dat we inderdaad echt niet willen wat er in 40-45 is gebeurd. Ook niet als het een andere religie/afkomst betreft dan toen.
Shadow0 schreef:ohjajoh6 schreef:En wat een ander doet of vind, let it be, zolang onze overheid het maar niet weer serieus gaat nemen en de dodenherdenking af gaat schaffen, om alle tegenstanders tegemoet te komen, want daar zie ik onze overheid wel voor aan helaas...
Dat zou bewust olie op het vuur zijn. Want deze specifieke tegenstander wil volgens mij nadrukkelijk niet dat het afgeschaft wordt, maar dat we de zaken die we zeggen te herdenken ook werkelijk weer belangrijk maken in onze maatschappij.
Oftewel: maak als overheid een statement dat je ALLE Nederlanders en hun familie herdenkt, maak meer statements dat ALLE discriminatie op grond van afkomst of religie echt niet aanvaardbaar is, en vervolg mensen die zo makkelijk roepen over het naar de gaskamers sturen van moslims wat beter. Zodat we ook werkelijk een duidelijk geluid laten horen als samenleving dat we inderdaad echt niet willen wat er in 40-45 is gebeurd. Ook niet als het een andere religie/afkomst betreft dan toen.
Koper schreef:_San87_ schreef:Omdat op 5 mei de oorlog in NL voorbij was, bevrijdingsdag voor NL, waar in de eerste instantie de herdenking aan gekoppeld was. Dit is later uitgebreid naar herdenken van alle oorlogen en alle slachtoffers. Daarom 4 mei.
Ik snap het probleem niet. Nee, vijf mei was de oorlog nog niet volledig over, maar die dag zijn wij wel bevrijd. Of mag vijf mei ook geen feestdag zijn?
WIJ waren op 5 mei nog helemaal niet bevrijd.
Juist dit Nederlandcentrische gedoe is het hele probleem. Je herdenkt nu voor een groot deel van alle Nederlanders en steeds de zelfde mensen worden buitengesloten. Al meer dan 70 jaar.
chevax schreef:Maar waarom is het in Nederland zo'n heet hangijzer dat je op 4 mei de slachtoffers van WOII herdenkt?