Binnenkort referendum TTIP? Weet jij wat het inhoudt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:50

Getekend en gedeeld!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:52

8nnemiek schreef:
Beetje off-topic, maar ik heb nog iets interessants gevonden over GMO's, voor 269_life. Ze blijken vaak niet eens vegan te zijn, de zaden dus :=
http://andmagazine.com/us/1366815775.html

Wat betreft het dieren(dna) in GM-eten: Dat is valse informatie. Lees hier: https://gmoanswers.com/ask/i-heard-ther ... atoes-true en check ook vooral de verwijzingen in het expert-antwoord.

Wat betreft dierproeven kreeg ik een mooi antwoord van een mede-vegan (ook al in lijn met wat ik eerder in dit topic zei, maar wel wat beter onder woorden gebracht):
Citaat:
Het is erg jammer dat dit gedaan wordt omdat het (1) natuulijk heel schadelijk is voor de dieren en (2) omdat zulke dierproeven vrijwel volledig zinloos en onnodig zijn.

Vaak worden dat soort tests o.a. gedaan omdat er vanuit de anti-gmo beweging veel druk wordt uitgeoefend om de veiligheid van gmo producten steeds opnieuw te testen, ondanks dat dat eigenlijk helemaal niet nodig is, omdat gmo producten niet onveiliger zijn dan producten die via traditionele veredelingsmethodes worden gekweekt.

Mensen die tegen dierproeven zijn, kunnen dus waarschijnlijk beter niet de anti-gmo beweging steunen.

8nnemiek

Re: Binnenkort referendum TTIP? Weet jij wat het inhoudt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 13:07

Maar zonder gmo's zouden er helemaal geen dierproeven nodig zijn. Voor al die gmo's goed te keuren zijn zo veel meer dierproeven nodig.. := Hoe kun je daar dan wel voor zijn?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:40

ik citeer nog maar een keer :)

Citaat:
Vaak worden dat soort tests o.a. gedaan omdat er vanuit de anti-gmo beweging veel druk wordt uitgeoefend om de veiligheid van gmo producten steeds opnieuw te testen, ondanks dat dat eigenlijk helemaal niet nodig is, omdat gmo producten niet onveiliger zijn dan producten die via traditionele veredelingsmethodes worden gekweekt.

Voor veredeling worden btw ook dierproeven gedaan, dus dat er anders geen dierproeven zouden zijn is ook gewoon niet waar:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4

Dierproeven zijn wat mij betreft altijd kwalijk en vaak onnodig. Maar zoals ik al aangaf. Ik denk dat de anti-gmo lobby juist oorzaak is van meer dierproeven.
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 12-04-16 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:53

Ik had hem al getekend, ben ook tegen. Dit verdrag is alleen maar gunstig voor multinationals. Maar ik begreep dat dit nog geen handtekening voor een referendum is, omdat dat er pas kon komen als het verdrag aangenomen was? Desalniettemin wel goed om iedereen alvast bekend te maken hiermee!

Citaat:
Handtekeningen tegen TTIP
Een referendum over TTIP kan op z’n vroegst pas gehouden worden in 2017. Het verdrag moet eerst worden goedgekeurd door de Europese Raad. Daar heeft de Nederlandse regering zitting in. Vervolgens moet het verdrag nog door de Tweede en Eerste Kamer. Een half jaar later kan het referendum gehouden worden. “Als de Canadese versie van TTIP (CETA) eerder aangenomen wordt, dan zal het referendum over CETA gaan”, stelt de website waar je een petitie voor dit referendum kunt tekenen – wat dus nog géén handtekening voor een referendum is. Onderteken op: http://www.ttip-referendum.nl.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 14:46

269_life schreef:
ik citeer nog maar een keer :)

Citaat:

Voor veredeling worden btw ook dierproeven gedaan, dus dat er anders geen dierproeven zouden zijn is ook gewoon niet waar:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4

Dierproeven zijn wat mij betreft altijd kwalijk en vaak onnodig. Maar zoals ik al aangaf. Ik denk dat de anti-gmo lobby juist oorzaak is van meer dierproeven.

Maar als groenteplanten zo worden aangepast dat ze zelf een insecticide gaan aanmaken, dus een deel van het dna van een giftige plant krijgen, wat dus gebeurt bij oa de maïs van monsanto.. dat is toch veel onveiliger dan natuurlijke mais? Mais kun je nooit giftig krijgen door op traditionele wijze te veredelen. Dat is het gevaar van gmo's.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:03

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 15:49

Waarom zou je pesticiden willen gebruiken?
Onze maïs in Nederland wordt vaak helemaal niet gespoten. Die koeien vinden dat niet erg als daar eens een insect in zit ;)
Daarnaast, pesticiden worden eenmalig gebruikt net na het kiemen, dat spoelt er grotendeels af en daarvan blijft niks over in de maiskolf. De mais van monsanto gaat nagelang de groei juist steeds meer gif produceren, en dat zit er dus ook volop in als het aan de koeien of zelfs mensen wordt gevoerd.

Maar als vegan zou je toch tegen het gebruik van elk soort pecticiden moeten zijn?
Ik wel iig.. Ik tuinier al jaren biologisch :j

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:07

Ik zeg ook niet dat ik voor het gebruik van pesticiden ben? :)

Supergoed dat je een eigen tuintje hebt! Dat zou natuurlijk dé oplossing zijn, maar het is helaas niet haalbaar voor iedereen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 22:21

Maar het gebruik van GMO zaden gaat meestal samen met het gebruik van pesticiden. Daar worden ze bij monsanto juist om geproduceerd.
Citaat:
Er zijn acht GM voedingsgewassen: soja, maïs, katoen, canola, suikerbieten, Hawaiian papaja, en een klein beetje courgette en gele pompoen (yellow squash). De twee belangrijkste redenen, waarom planten zijn gemodificeerd, zijn om hen in staat te stellen, hetzij vergif te drinken of om gif te produceren.
Vergif drinkers worden herbicide tolerant genoemd. Hun DNA is uitgerust met bacteriële genen, die hen in staat stellen, anders dodelijke doses van giftig herbicide (onkruidverdelger) te overleven. De eerste vijf gewassen op de lijst hierboven hebben herbicide tolerante variateiten. De gif produ-centen zijn zogenaamde Bt gewassen. Ingebrachte genen uit de bodem-bacterie Bacillus Thuringiensis produceren in elke cel van de plant een insect-dodend pesticide (bestrijdingsmiddel) genoemd Bt-toxine. Dat word gevonden in maïs en katoen. Bij de papaja en pompoen zijn virus genen ingebracht, om te vechten tegen een plant virus. Alle GM gewassen zijn gekoppeld aan gevaarlijke bijwerkingen.

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=P1241

Het zou inderdaad geweldig zijn als iedereen zijn eigen moestuin had, dat zou een hoop problemen oplossen! Ik kan het ook iedereen aanraden :D Groente uit eigen tuin smaakt zo veel beter!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 09:46

Even een schopje :D

Er zijn TTIP documenten gelekt, en deze worden vandaag door greanpeace onthuld.
TTIP Leaks bevestigen grote risico’s voor milieu

Ik ben erg benieuwd!

De handtekeningen gaan lekker trouwens, we zitten al voorbij de 125.000 maar het is nog lang niet genoeg helaas, dus ik zal de link nog even plaatsen voor de mensen die nog willen tekenen:
https://ttip-referendum.nl

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:42

Ben het nu aan het doorlezen http://ttip-leaks.org/ Kun je per sectie lezen wat er nu instaat.

Is in het engels en natuurlijk niet het meest makkelijke leesvoer, maar heb nu al een paar enge dingen gevonden, vooral in 'Technical barriers to trade' wat gaat over labeling en wie er een label mag goedkeuren.

Citaat:
Even een voorbeeldje (extra klein anders is het een enorme tekst:
9. With respect to an accreditation body located in the territory of the other Party, no Party shall refuse to
accept, or take actions which have the effect of, directly or indirectly, requiring or encouraging the refusal of
acceptance of conformity assessment results performed by a conformity assessment body in the other Party's
territory because the accreditation body that accredited the conformity assessment body:
(a) operates in the territory of a Party where there is more than one accreditation body;
(b) is a non-governmental body;
(c) is domiciled in the territory of a Party that does not maintain a procedure for recognizing
accreditation bodies;
(d) does nor operate an office in the Party's territory; or
(e) is a for-profit entity.

Dus even snel vertaald:
Als het gaat om accreditatie bureaus (die dus labels goedkeuren) die gevestigd zijn in het land van de andere partij, zal geen enkele partij weigeren om te accepteren, of acties ondernemen tot dat effect , direct of indirect, eisen of aanmoedigen tot weigering van de acceptatie van overeenstemmingsbeoordelingen in het land van de andere partij omdat het accreditatieorgaan dat de overeenstemmingsbeoordeling heeft uitgevoerd heeft:
a. Opereert in het land van een partij waar er meer dan een accreditatieorgaan is
b. Geen overheidsorgaan is
c. Is gevestigd in het land van een partij wat geen procedure heeft voor herkenning van een acreditatie orgaan
d Heeft geen vestiging in het land van de partij ; of
e. een for-profit organisatie is.
-----------

Wat samen met het feit dat als een land een accreditatie orgaan goedgekeurd heeft, wij het niet mogen afkeuren, dus een enorme winst zou zijn voor Monsanto.
Die mogen namelijk hun eigen producten goedkeuren van de FDA, en aangezien ze daar zoveel mensen in congress hebben die voor ze lobbyen, zouden ze dus maar zo goedgekeurd kunnen worden als een acceditatie orgaan.
Mogen ze dus en hun eigen producten goedkeuren, en hun eigen labels goedkeuren, en er is niets wat we er tegen kunnen doen.

En dan is Monsanto maar één voorbeeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:54

Dat zou inderdaad belachelijk zijn, gevaarlijk zelfs..

Het is goed dat ttip dankzij deze gelekte documenten eindelijk weer wat meer in de media komt.

Alleen al het feit dat deze verdragen zo geheim zijn moet toch vraagtekens oproepen..?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:04

Ik ben zeker tegen de TTIP. Al denk ik dat onze stem gewoon geen donder uitmaakt als je kijkt naar Oekraïne.

Oh en ook al gaat TTIP niet door. De CETA is er al en is vrijwel hetzelfde alleen dan voor Canada. Het grootste probleem van dit verdrag is ISDS...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 10:10

Misschien een beetje laat, maar vandaag zijn er door heel Nederland protesten tegen ttip door milieudefensie georganiseerd.
https://milieudefensie.nl/ttipactiedag/ ... dag-28mei/
Helaas niet hier in het zuiden, anders was ik zeker erbij :j
Laten we hopen dat het wat media-aandacht brengt!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:25

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:29

8nnemiek schreef:
Misschien een beetje laat, maar vandaag zijn er door heel Nederland protesten tegen ttip door milieudefensie georganiseerd.

Hier het hele lijstje van locaties. https://milieudefensie.nl/ttipactiedag/ttipactiedag

Straks maar eens op pad dan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 11:26

269_life schreef:
http://www.forbes.com/sites/antoinegara ... 37c7286bae

Jammer dat Bayersatan niet zo lekker klinkt. ;-)

Bye-er :evaw: :Y) Geen Bayer producten meer voor mij in ieder geval! Ik ben benieuwd of ze dat gaat lukken. Laten we hopen van niet, dan wordt het waarschijnlijk ineens veel makkelijker om hun gif in Europa te verkopen..

Goed dat je gaat, Shadow!
Echt jammer dat het voor mij een uur rijden is -O-
Die lijst is handig. Ook leuk dat er echt een evenement van gemaakt wordt met muziek enzo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:22

Geweest! Het was overigens geen massademonstratie hoor, maar wel leuk. En vele kleine stappen maken ook het verschil.

En het verhaal van een van de sprekers: protest helpt wel! Want er zijn al verdragen tegengehouden. Enerzijds blijven ze het proberen, bv door het ISDS met een nieuwe naam (ICS) en een paar nieuwe glittertjes als iets Heel Anders voor te stellen, maar anderzijds is er dus wel iets gebeurd. Het idee 'dit jassen we er gauw even doorheen' blijkt toch niet uitgekomen te zijn. Dus elke keer weer herhalen dat we dit niet willen helpt wel!

Dus zegt het voort :)