Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LadyMadonna schreef:En de stem van het volk bestaat ook uit mensen met het iq van een pantoffeldiertje.... Die hoeven van mij niet zulke beslissingen te nemen, net zoals ik vind dat ik dat niet hoef...
Ik ga niet stemmen voor iets waar ik niet achter sta (en dan heb ik het niet over het verdrag, maar over het referendum aan sich )
Amburtjoz schreef:fransje23 schreef:Dit verdrag geeft geen toelating tot de EU, ergaat dus ook niet zomaar geld heen hooguit van investeerders, maar maakt handel eenvoudiger.
Er wordt sowieso volop handel gedreven met landen die bol staan van corruptie, dierenleed en waar mensenrechten geschonden worden. Heb je kleding gemaakt in Bangaladesh? Spullen uit China? Goedkoop leer uit India?
Ja dat heb ik allemaal, maar dat is niet mijn punt. Er is nog veel meer dan dat korte optelsommetje wat ik net maakte. Door dit verdrag kan Oekraïne financiële steun vanuit de EU krijgen, ook al zijn ze (nog) geen lid van de Europese Unie. We geven al genoeg geld uit en mijn centen hoeven daar niet naar toe. Griekenland was of is ook al zo'n ramp.
LadyMadonna schreef:Ik heb niet gestemd. Ik ben van mening dat wij democratisch volksvertegenwoordigers hebben gekozen om zulke beslissingen te nemen.
Daarnaast als ik dan gister zie dat een journalist aan iemand vraagt: wat gaat u morgen stemmen? En hij krijgt als antwoord: Wilders!
Dan denk ik alleen maar![]()
Vind vind voor zowel ja als nee iets te vinden
Caroline52 schreef:Wat wel zo is alle mensen die het niet willen gaan nee stemmen maar alle mensen die het wel willen gaan of wel stemmen of niet stemmen omdat het hun belang is dat het niet door gaat. Dan is het toch nooit eerlijk?
Caroline52 schreef:Klopt, het is echt een bezopen onderwerp om een referendum voor te organiseren, alleen om een politiek statement te maken. Steef, LadyMadonna en Narya vatten ook heel goed samen hoe mijn omgeving en ikzelf hierin stonden: twijfel of we wel moesten stemmen in verband met de kiesdrempel, pogingen gedaan om ons erin te verdiepen, maar dat bleek eigenlijk onmogelijk.Wat wel zo is alle mensen die het niet willen gaan nee stemmen maar alle mensen die het wel willen gaan of wel stemmen of niet stemmen omdat het hun belang is dat het niet door gaat. Dan is het toch nooit eerlijk?
Fitzroy schreef:Het is alleen maar een raadgevend referendum. Dus er neemt niemand een beslissing maar het wordt wel tijd dat de politiek luistert naar de uitkomst van het referendum.
Dat je een bepaalde partij stemt bij verkiezingen wil nog niet zeggen dat je je met alle standpunten van die partij kunt verenigen. Daarom vind ik zo'n referendum een mooi instrument.
vibabu schreef:Zou zomaar kunnen, en kan je daar iets aan veranderen? De reden om het verdrag aan te gaan ligt dat niet op een veel groter gebied? Aangezien de handel net zo groots s als die van noord Holland? Is het niet omdat het onder druk is gezet door de USA? Die wil wel graag handelen met Oekraïne aangezien er veel schaliegas in de bodem zit en als Rusland de zeggenschap krijgt ziet Amerika er weinig van. Daarnaast zegt de PvdA al laat Poetin zijn kleurplaten niet verder inkleuren, maar als het niet gaat o m toetreding tot Europa, dan schieten we met het verdrag toch ook niet veel op? Dan is het nog steeds zo onafhankelijk als maar kan alleen het handelen met Oekraïne is makkelijker.
8nnemiek schreef:Ik heb tegen gestemd.. Tegen het handelsverdrag, dus tegen het importeren van de monsanto-zooi, tegen het importeren van spullen waar kinderarbeid en dierenleed aan te pas komt, tegen de komst van werknemers uit die landen.. En dan hoor je even later op het nieuws dat al lang getekend is voor dit soort handel, dat ligt al allemaal vast, en het enige waar wij voor stemmen is iets wat met het leger te maken heeft?! Als we allemaal tegen hebben gestemd dan veranderen ze simpelweg dat ene puntje en de rest wordt er gewoon doorheen gedrukt![]()
Dus voor stemmen, tegen stemmen, niet stemmen.. Het heeft eigenlijk totaal geen zin