Bokt exit poll referendum Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bokt exit poll referendum wat heb je gestemd?

Poll eindigt op

Ja
121 (18%)
Nee
306 (46%)
Niet gestemd
238 (35%)

Totaal aantal stemmen: 665

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:36

Ik heb ook gestemd! Voor :j Heb lang getwijfeld of ik zou gaan, want ben in feite tegen het referendum, maar toch maar gegaan om te laten horen dat ik voor ben (vooral omdat ik bang was dat de kiesdrempel toch zou worden gehaald). Hoop dus ook nog stiekem dat ze onder de 30% uitkomen :')

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:37

LadyMadonna schreef:
Amburtjoz schreef:
Dat soort stemmers zijn de pantoffeldiertjes waar Fransje23 het al over had :j

Nee, daar had ik het over :')

Sorry, verkeerd gelezen. Bij deze gaan de credits voor het pantoffeldiertje naar jou _O_

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:37

LadyMadonna schreef:
En de stem van het volk bestaat ook uit mensen met het iq van een pantoffeldiertje.... Die hoeven van mij niet zulke beslissingen te nemen, net zoals ik vind dat ik dat niet hoef...

Ik ga niet stemmen voor iets waar ik niet achter sta (en dan heb ik het niet over het verdrag, maar over het referendum aan sich )

Dat inderdaad. Ik heb twee masterdiploma's, maar niet het idee dat ik hier iets veel zinnigers over kan zeggen dan de politici die dit verdrag uitgebreid hebben bestudeerd. En het is mij dan ook een raadsel waarom zoveel Nederlanders er iets van denken te moeten vinden :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:38

Amburtjoz schreef:
fransje23 schreef:
Dit verdrag geeft geen toelating tot de EU, ergaat dus ook niet zomaar geld heen hooguit van investeerders, maar maakt handel eenvoudiger.

Er wordt sowieso volop handel gedreven met landen die bol staan van corruptie, dierenleed en waar mensenrechten geschonden worden. Heb je kleding gemaakt in Bangaladesh? Spullen uit China? Goedkoop leer uit India?

Ja dat heb ik allemaal, maar dat is niet mijn punt. Er is nog veel meer dan dat korte optelsommetje wat ik net maakte. Door dit verdrag kan Oekraïne financiële steun vanuit de EU krijgen, ook al zijn ze (nog) geen lid van de Europese Unie. We geven al genoeg geld uit en mijn centen hoeven daar niet naar toe. Griekenland was of is ook al zo'n ramp.

Je wilt geen handel drijven met dat soort landen, maar je het wel die spullen? Dat gaat niet lukken natuurlijk.. Als het niet je punt is moet je het ook niet als reden noemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:38

Amburtjoz schreef:
Sorry, verkeerd gelezen. Bij deze gaan de credits voor het pantoffeldiertje naar jou _O_

*\o/* *\o/*

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:40

Wat wel zo is alle mensen die het niet willen gaan nee stemmen maar alle mensen die het wel willen gaan of wel stemmen of niet stemmen omdat het hun belang is dat het niet door gaat. Dan is het toch nooit eerlijk?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:42

LadyMadonna schreef:
Ik heb niet gestemd. Ik ben van mening dat wij democratisch volksvertegenwoordigers hebben gekozen om zulke beslissingen te nemen.
Daarnaast als ik dan gister zie dat een journalist aan iemand vraagt: wat gaat u morgen stemmen? En hij krijgt als antwoord: Wilders!
Dan denk ik alleen maar |o

Vind vind voor zowel ja als nee iets te vinden

Precies dat. Anders hadden we net zo goed bij elke beslissing kunnen gaan stemmen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:42

Caroline52 schreef:
Wat wel zo is alle mensen die het niet willen gaan nee stemmen maar alle mensen die het wel willen gaan of wel stemmen of niet stemmen omdat het hun belang is dat het niet door gaat. Dan is het toch nooit eerlijk?

Ik denk dat dat ook echt heeft meegeholpen aan deze uitslag, ik heb zelf ook heel lang getwijfeld om die reden..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:44

Ik heb tegen gestemd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:45

LadyMadonna schreef:
Amburtjoz schreef:
Dat soort stemmers zijn de pantoffeldiertjes waar Fransje23 het al over had :j

Nee, daar had ik het over :')

Ik dacht ook al..Huh ik heb het niet over pantoffeldiertjes gehad :D :+

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:45

Ik ben wel wezen stemmen en heb voor gestemd.

Ik ben namelijk van mening dat de mensen die hiervoor geleerd hebben en zich hierin verdiept hebben heel goed weten wat ze moeten doen. En dat zijn de mensen uit de eerste en de tweede kamer. In de eerste instantie is deze wet al goedgekeurd namelijk en is het verdrag op 2 landen na door alle andere EU-landen al ondertekend. Waarom zou ik daar dan mijn vraagtekens bij stellen?

Ook vind ik dat je je stem moet laten horen. Als alle mensen die eigenlijk voor zijn nou denken dat ze niet hoeven omdat er waarschijnlijk niet genoeg opkomst is krijg je natuurlijk geen eerlijke uitkomst. Juist daarom is het belangrijk dat iedereen gaat. Weet je echt niet wat je moet stemmen, stem dan blanco. Daarmee krijg je namelijk echt verkiezingsuitkomsten die een weerspiegeling van het volk zijn.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:47

Vanmorgen zei Rutte nog dat er minder dan 40 mln per jaar naar Oekraïne gaat. Prima dat er minder geld heen gaat maar NL is dus al sponsor :)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:49

Maar misschien domme vraag hoor maar is dit verdrag niet waar om een hele tijd geleden 100 mensen zijn neergeknald door protest? Is dat ook niet iets waard als in dat het wel door moet gaan? Helaas is het al te laat... (Nogmaals ik kan het fout hebben hoor is meer als vraag bedoeld)

(Zag net ergens staan dat Nederland in de top 5 handel drijvers/investeerders met Oekraïne staat)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:50

Caroline52 schreef:
Klopt, het is echt een bezopen onderwerp om een referendum voor te organiseren, alleen om een politiek statement te maken. Steef, LadyMadonna en Narya vatten ook heel goed samen hoe mijn omgeving en ikzelf hierin stonden: twijfel of we wel moesten stemmen in verband met de kiesdrempel, pogingen gedaan om ons erin te verdiepen, maar dat bleek eigenlijk onmogelijk.

Ik sta wel achter mijn keuze om 'voor' te stemmen, maar ik kan niet zeggen dat ik er een goed inhoudelijk argument voor heb; mijn argumenten hebben eerder te maken met wat 'randverschijnselen' (wat voor signalen komen er van de inwoners van Oekraïne zelf, wat vind ik van de argumenten van beide kampen, wat gaan de diplomatieke gevolgen zijn etc.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:52

Caroline52 schreef:

Dat noemen ze democratie :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:52

Fitzroy schreef:
Het is alleen maar een raadgevend referendum. Dus er neemt niemand een beslissing maar het wordt wel tijd dat de politiek luistert naar de uitkomst van het referendum.
Dat je een bepaalde partij stemt bij verkiezingen wil nog niet zeggen dat je je met alle standpunten van die partij kunt verenigen. Daarom vind ik zo'n referendum een mooi instrument.

Precies.

En daarbij genomen; moet je eens kijken wat er nog niet eens zo heel lang geleden allemaal niet voor nodig is geweest om bijv. vrouwen stemrecht te kunnen geven.
Vragen ze ons niet dan hebben we allemaal commentaar, vragen ze ons wel dan is 't ook niet goed....?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:54

Ik heb nee gestemd en dat was een net nee. Enkele weken terug was het een harde nee, maar er zijn wel punten bij het jakamp dat ik groot gelijk kan kon geven, ( of iig kan begrijpen om ja te zeggen) maar ik vind het nu op deze manier te vroeg en te snel gaan. Daarom dus toch een nee.

pinkie87

Ik wilde eerst blanco stemmen... Toen goed gesprek gehad met vriendin. Maar mijn mening zou ja zijn geweest als ik gestemd had.
Alleen werd het moment dat ik wilde stemmen beetje verstoord door dat ik gebeld werd dat het vlees gebracht was voor de katten en voor de deur stond... ;( te bedenken dat ik altijd meld dat het in de schuur gezet moet worden vanwege de extreem hoeveelheid katten en het stond nu pal in de zo'n dus moest ik naar huis en daarna tot 10 uur moeten werken.. Dus baalde wel beetje dat ik mijn stem niet heb kunnen uitbrengen.

Maar ik ben van mening dat gros mensen niet weten waar op ze nee stemmen. En alleen maar denken wilders wilders wilders en die zegt nee dus wij ook

LadyMadonna

Femek, nogmaals, ik ga niet stemmen op iets waar ik niet achter sta. En in tegenstelling tot een grote groep die wel gestemd heeft, heb ik me er wel wat in verdiept....

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:55

Zou zomaar kunnen, en kan je daar iets aan veranderen? De reden om het verdrag aan te gaan ligt dat niet op een veel groter gebied? Aangezien de handel net zo groots s als die van noord Holland? Is het niet omdat het onder druk is gezet door de USA? Die wil wel graag handelen met Oekraïne aangezien er veel schaliegas in de bodem zit en als Rusland de zeggenschap krijgt ziet Amerika er weinig van. Daarnaast zegt de PvdA al laat Poetin zijn kleurplaten niet verder inkleuren, maar als het niet gaat o m toetreding tot Europa, dan schieten we met het verdrag toch ook niet veel op? Dan is het nog steeds zo onafhankelijk als maar kan alleen het handelen met Oekraïne is makkelijker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:56

Ik zou alleen vóór hebben gestemd om anti-Geenstijl te zijn en dat vond ik onvoldoende reden. Waarom ik bewust niet gestemd heb, en meerdere met mij, heb ik al aangegeven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:58

vibabu schreef:
Zou zomaar kunnen, en kan je daar iets aan veranderen? De reden om het verdrag aan te gaan ligt dat niet op een veel groter gebied? Aangezien de handel net zo groots s als die van noord Holland? Is het niet omdat het onder druk is gezet door de USA? Die wil wel graag handelen met Oekraïne aangezien er veel schaliegas in de bodem zit en als Rusland de zeggenschap krijgt ziet Amerika er weinig van. Daarnaast zegt de PvdA al laat Poetin zijn kleurplaten niet verder inkleuren, maar als het niet gaat o m toetreding tot Europa, dan schieten we met het verdrag toch ook niet veel op? Dan is het nog steeds zo onafhankelijk als maar kan alleen het handelen met Oekraïne is makkelijker.

Heb dit even geknipt en geplakt van http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/05/all ... bewering15

Bewering 1: Het associatieverdrag is goed voor Nederland, omdat het de handel met Oekraïne bevordert, terwijl het Nederland geen cent extra kost.

Het is inderdaad waarschijnlijk dat het associatieverdrag de handel met Oekraïne bevordert, al zullen de economische voordelen daarvan voor Nederland aanvankelijk beperkt zijn. Dat komt doordat de economie van Oekraïne momenteel kleiner is dan die van Noord-Holland. Dat neemt niet weg dat het land met ruim 45 miljoen inwoners op de langere termijn, als het welvarender is, een interessante afzetmarkt voor Nederlandse producten zou kunnen worden, zo laat ABN Amro weten. „Oekraïne is een land dat in theorie een groot economisch potentieel heeft. Dit komt omdat het land in vergelijking met Westerse landen nog vrij arm is. Dit brengt automatisch met zich mee dat er meer ruimte is voor economische groei dan in rijkere landen. Een sector waar dit tot uiting zou kunnen komen, is de zeer vruchtbare landbouwsector. Dit alles zou een exportmarkt met groeipotentie voor Nederlandse ondernemers kunnen bieden”, aldus de bank.

Een goed voorbeeld is Polen (38,5 miljoen inwoners). Het bruto binnenlands product van dit land bedroeg 205 miljard euro bij de EU-toetreding in 2004 en was nog veel lager toen het midden jaren negentig een associatieverdrag met ‘Europa’ sloot. In 2014 was het bbp van Polen meer dan verdubbeld naar 413 miljard euro. De Nederlandse uitvoer naar het land groeide van zo’n drie miljard euro in 2004 naar ruim negen miljard in 2014. Als Oekraïne een soortgelijke ontwikkeling zou doormaken, zou het op de langere termijn dus wel degelijk een interessante afzetmarkt kunnen vormen.

De Europese Commissie heeft berekend dat de steun aan het in economische problemen verkerende Oekraïne op de korte en middellange termijn minimaal elf miljard euro kan bedragen. Dit geld komt uit de lopende EU-begroting en uit bijdragen van Europese financiële instellingen zoals de Europese Investeringsbank (EIB). Nederland betaalt een vaste bijdrage aan de EU en de EIB en hoeft voor financiële steun aan Oekraïne dus niet apart geld vrij te maken.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:02

Maar kan iemand mij een zinnige reden geven waarom niet? Want news flash Nederland drijft handel met bijna elk land ook Rusland en Oekraïne en zonder onze handel zouden we allemaal helemaal niet meer hebben aangezien nederland enorm afhankelijk is...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:04

8nnemiek schreef:
Ik heb tegen gestemd.. Tegen het handelsverdrag, dus tegen het importeren van de monsanto-zooi, tegen het importeren van spullen waar kinderarbeid en dierenleed aan te pas komt, tegen de komst van werknemers uit die landen.. En dan hoor je even later op het nieuws dat al lang getekend is voor dit soort handel, dat ligt al allemaal vast, en het enige waar wij voor stemmen is iets wat met het leger te maken heeft?! Als we allemaal tegen hebben gestemd dan veranderen ze simpelweg dat ene puntje en de rest wordt er gewoon doorheen gedrukt _-:(
Dus voor stemmen, tegen stemmen, niet stemmen.. Het heeft eigenlijk totaal geen zin :=

Jij omschrijft helemaal mijn gedachten erover.. Linksom of rechtspm duwen ze het er toch doorheen.. Dat hele verdrag zit al lang in kannen en kruiken.. Dat hele referendum is imho 1 grote grap..

Sammie

Re: Bokt exit poll referendum Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:07

Dat mogen ze ook naast zich neerleggen, het is raadgevend. :)