"Vegetarisch dieet niet geschikt voor iedereen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: "Vegetarisch dieet niet geschikt voor iedereen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:59

Nikkas ik heb wel degelijk zeer uitgebalanceerd vegetarisch gegeten. Zelfs onder leiding van een voedseldeskundige. Ik was de enige die ziek werd van een groep van 24.

En ja er zit een heel groot verschil in bio-industrie vlees en biologisch vlees. En daar ga ik voor. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 06:00

269_life schreef:
Waarom vind jij dat de titel klopt? Het onderzoek ging er juist om dat er ontdekt is dat een omnivoor dieet niet geschikt is voor iedereen. De topictitel en intropost beweert het tegenovergestelde van dat. Dat is dan toch onjuist?

Nee hoor dat zegt het artikel evenmin. Je zou wellicht de titel kunnen aanpassen met vegetarisch dieet niet even geschikt voor iedereen (maar vermoed dat dit niet past?). En ja je kunt ook vegetarisch dieet dan vervangen door omnivoor dieet. Het is maar net vanuit welk oogpunt je het bekijkt. Maar gezien de europeanen minder geschikt zijn voor een vega dieet en we hier in europa zitten lijkt me vegetarisch dieet niet even geschikt passender.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 06:57

Volgens mij begrijp je het onderzoek niet zo goed. Hier nogmaals de conclusie:

Kaixiong Ye, co auteur van het stuk in kwestie schreef:
Because of this, individuals with the “vegetarian allele” would be better off sticking to a vegetarian diet, so that they’re not getting double the dose of fatty acid from their diet and their body’s natural synthetic version.

Een omnivoor dieet is dus niet geschikt voor mensen met dit allel. Niet andersom.
Er staat niet dat, wat de titel nu wel suggereert, als je het allel niet hebt een vega-dieet niet geschikt voor je zou zijn. Dus de titel van dit topic is zeker wel misleidend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:09

Ik zie dat stukje helemaal niet staan in de links van ts? Waar heb je dat vandaan? Of ik kijk ik nu zo slecht

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:27

Er staat ook dat je zonder het allel juist moeite hebt met vetzuren uit een vegadieet halen.
Laten we objectief blijven en zet je vegadogma even op de mat. Het is behoorlijk vervelend voor de toon in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:53

Maartje, in het eerder geplaatste/gelinkte artikel, waarin de onderzoeker opheldert dat sommige media zijn onderzoek/conclusie in feite omgedraaid hebben, staat dat.
http://motherboard.vice.com/read/how-th ... rt-disease

phormicola schreef:
Er staat ook dat je zonder het allel juist moeite hebt met vetzuren uit een vegadieet halen.

Maar dat is helemaal niet de clue van het onderzoek, het is allang bekend dat bijv. omega 3 makkelijker op te nemen is uit vette vis dan uit plantaardig materiaal. Je lichaam moet plantaardige omega 3 nog omzetten in bruikbare vetzuren en daarbij gaat een deel verloren. Oud nieuws in principe, voor zover ik weet. Maar dat is helemaal niet waar dit onderzoek over gaat. Het is dus vrij misleidend (ho ho niet van de TS, maar in het algemeen van de meeste media :) ) om dat eruit te pakken of om de zaken om te draaien. Er staat namelijk nergens in het onderzoek dat je niet goed op een vegetarisch dieet kan leven. Het betekent echter juist dat sommige mensen (met dat extra allel) zich misschien juist beter wél zich aan een vegetarisch dieet kunnen houden.

Er zijn dus mensen (vaak die ook meer plantaardig eten, geloof ik) die dankzij een bepaald allel, bepaalde vetzuren béter kunnen opnemen/verwerken dan wat de standaard is. Dat is weer iets anders dan 'bij sommige mensen ontbreekt een bepaald allel waardoor ze geen plantaardige vetzuren kunnen omzetten'. Je kunt dat soort dingen niet zomaar omdraaien, dat is gewoon niet hoe het werkt.

Als mensen dat lastig te begrijpen vinden, probeer dan deze eens: sommige paarden hebben misschien genetisch meer aanleg om te kunnen springen, laten we zeggen in een bepaald spring-allel (voor de sake van het voorbeeld he) dan andere paarden. Dat betekent echter niet dat paarden zonder die aanleg of dat spring-allel (:') ) per definitie ongeschikt zijn om te springen of niet kunnen springen. Je kunt aan de hand van 'sommige paarden blijken genetisch meer aanleg te hebben om te springen' niet automatisch concluderen dat 'alle andere paarden genetisch veel moeite hebben om te springen en het niet kunnen en er ongeschikt voor zijn'.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-16 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:11

En in die link die je hier plaatst nikki staat ook dit:

Citaat:
Our claim is that, to put it simply: you need to have a diet that is matched to your genes,”

Oftewel de titel klopt dan inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:22

Maartje1990 schreef:

Citaat:
Our claim is that, to put it simply: you need to have a diet that is matched to your genes,”

Selectief lezen :') En eruit pakken wat jou zelf bevalt, en op de rest niet meer in gaan. Dat is waardoor dit soort onderzoeken in eerste instantie geheel verkeerd de wereld in komen, well done hahah.

Dat stukje wat jij quote staat er inderdaad, en het zal ongetwijfeld waar zijn dat een vega(n)dieet voor sommige mensen misschien niet werkt. Dat weet ik niet, ik vind daar geen bewijs van in dit onderzoek, want dat is niet waar het onderzoek over gaat. Daarom is het juist zo raar dat kranten/websites/topics dat als topictitel pakken, want in het onderzoek komt tegengestelde naar voren.

Het onderzoek gaat helemaal niet erover dat een vegetarisch dieet niet geschikt is voor iedereen. Het omgekeerde komt er juist uit voort!! *\o/* Het onderzoek heeft eerder betrekking op de aanpassing/evolutie van menselijke lichamen aan hun dieet, en daaruit komt juist een tegengestelde conclusie voort dan 'vegetarisch dieet niet geschikt voor iedereen', namelijk: sommige mensen gedijen érg goed op een vega(n)dieet en voor die mensen is een omnivoor dieet minder geschikt. Ofwel "omnivoor dieet niet geschikt voor iedereen".

Citaat:
If these individuals stray from their veggie-based diets, they may be at a higher risk than other people for heart disease, colon cancer and additional health problems associated with increased inflammation, the scientists believe.

(Bron: http://news.discovery.com/human/genetic ... 160329.htm)

En als je dan kijkt, zijn er ontzettend veel van die mensen, met dat allel, die dus wellicht erg gebaat zijn bij een vega(n)dieet:

Afbeelding
(Bron: https://cornell.app.box.com/veggie-gene ... 30808469/1)

Natuurlijk zijn er vast ook mensen die minder goed op een vega(n)dieet gedijen. Maar dat is het omgekeerde van waar dit om gaat. Je kunt dat uiteraard wel benoemen, maar dat is dan een beetje in de categorie irrelevant en bijzaken... Iets a al 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'. Je begrijpt denk ik zelf ook wel dat dat eigenlijk heel raar is om dan daar op te grijpen? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-16 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:30

Selectief lezen doe je (jullie en mensen in het algemeen) ook. Het ging me er alleen over dat de titel niet perse verkeerd is. Het is maar net wat je eruit wilt halen en hoe je het bekijken wilt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:32

Jammer dat je weigert om inhoudelijk in te gaan op wat ik (en het onderzoek) eigenlijk zegt :) Het is behoorlijk vervelend voor de toon van het topic.

Nog één poging: de topictitel is vast niet per se onwaar, dat weet ik niet. Ik vind van deze topicittel alleen geen bewijs in het onderzoek waaraan gerefereerd wordt. Sterker nog, er komt een tegenovergestelde stelling voort uit het onderzoek, dan wat de topictitel doet vermoeden. Maar als jij dat logisch vindt, dan valt er niet veel meer te argumenteren, vrees ik :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:38

Heel goed uitgelegd, Nikki!
Erg jammer dat het onderzoek zo verkeerde begrepen is geworden, en verkeerd in de media terecht is gekomen.
Ik vond het al een erg vreemde uitkomst van het onderzoek.. Als je bedenkt dat dit allel er juist voor zorgt dat veel mensen het juist beter doen op een plantaardig dieet vallen er weer wat puzzelstukjes op hun plek. Ik wist dat veel mensen er gezonder door worden, maar nu weet ik ook waaróm :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:54

Nikki: ik reageerde op 269life opmerking over de titel. En had (heb) verder even geen tijd om op andere dingen te reageren. Denk niet dat het iets uitmaakt voor de toon van het topic overigens (wat overigens de woorden van een ander waren maar dat terzijde)

Straks zal ik even verder reageren

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:08

Maartje1990 schreef:

Citaat:

Puur praktisch gezien: ja, het zal vast zo zijn dat niet 100% van de wereldbevolking gezonder wordt van vega(n). Het onderzoek impliceert echter dat voor de meeste mensen vega(n) wél geschikt is. Helaas zal de vluchtige lezer dit niet helemaal oppikken en dus eerder denken dat de meeste mensen het slechter doen op vega(n). Dit is vervelend, want die conclusie klopt niet maar wordt daardoor wel verspreid.

De topictitel is zeker geschikt als je graag de nadelen van vega(n) bespreekt maar doe dit dan aub niet door informatie verkeerd te interpreteren uit een onderzoek waar de voordelen juist uit blijken :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:11

Voordelen voor voornamelijk Aziaten. Klopt. Wij wonen in Europa, voor ons klopt de titel prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:27

Ook voor ons klopt de titel niet, want in het onderzoek staat alleen dat bepaalde mensen de plantaardige omega beter omzetten dan anderen. Er staat nergens dat die andere mensen er niet op kunnen leven, of dat vlees beter of gezonder is voor die mensen. Mensen die dat allel niet hebben zullen hooguit wat meer van bepaalde groentes moeten eten, in plaats van het vlees, en dan is een vegetarisch dieet ook voor die mensen prima geschikt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:37

Minder geschikt zijn moet je niet verwarren met "compleet ongeschikt".

Wisten jullie trouwens dat in de nieuwe schijf van vijf maximaal twee porties vlees per week worden geadviseerd? En verder adviseert het in zijn geheel tegen bewerkt vlees, zoals broodbeleg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:41

Laat mensen lekker eten wat ze willen. Of dat nu een kilo groente of een kilo vlees is. Dat gemiep over wat wel en niet goed is, het verandert nog net niet dagelijks.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:49

_San87_ schreef:
Laat mensen lekker eten wat ze willen. Of dat nu een kilo groente of een kilo vlees is. Dat gemiep over wat wel en niet goed is, het verandert nog net niet dagelijks.

Nou ja, er zijn toch zat mensen die wel geinteresseerd zijn in wat wel en niet goed voor ze is. Verder vind ik dat de adviezen 'net niet dagelijks' veranderen nogal overdreven, en je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken als er weer zo'n onderzoek verschijnt. En daarmee bedoel ik niet dat iedereen gelijk begint te roepen "Je krijg tegenwoordig overal kanker van". Het is heus niet lastig om zelf even na te denken en een beetje te experimenteren.

Ik denk dat het punt in deze discussie meer is dat er nogal vaak wordt gezegd "Ik wil best vega(n) eten maar helaas, bij mij werkt het niet, ook al wil ik het wel graag" zonder dat er eerst is gekeken naar verbeteringen, onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft of door jezelf erin te verdiepen. Ik ken iemand die weer terug is naar vlees omdat hij dat advies kreeg van de dokter - zijn gezondheid is er niet echt op vooruit gegaan moet ik zeggen, en hij kwakt nog steeds overal een lading kaas overheen en eet nauwelijks groenten. Ja dan snap ik dat je vlees nodig hebt voor de voedingsstoffen :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:26

Magrathea schreef:
_San87_ schreef:

Nou ja, er zijn toch zat mensen die wel geinteresseerd zijn in wat wel en niet goed voor ze is. Verder vind ik dat de adviezen 'net niet dagelijks' veranderen nogal overdreven, en je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken als er weer zo'n onderzoek verschijnt. En daarmee bedoel ik niet dat iedereen gelijk begint te roepen "Je krijg tegenwoordig overal kanker van". Het is heus niet lastig om zelf even na te denken en een beetje te experimenteren.

Ik denk dat het punt in deze discussie meer is dat er nogal vaak wordt gezegd "Ik wil best vega(n) eten maar helaas, bij mij werkt het niet, ook al wil ik het wel graag" zonder dat er eerst is gekeken naar verbeteringen, onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft of door jezelf erin te verdiepen. Ik ken iemand die weer terug is naar vlees omdat hij dat advies kreeg van de dokter - zijn gezondheid is er niet echt op vooruit gegaan moet ik zeggen, en hij kwakt nog steeds overal een lading kaas overheen en eet nauwelijks groenten. Ja dan snap ik dat je vlees nodig hebt voor de voedingsstoffen :=
Mensen willen gewoon niet vegetarisch eten. En dat is prima. Vlees is niet ongezond, vis ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:32

8nnemiek schreef:
Ook voor ons klopt de titel niet, want in het onderzoek staat alleen dat bepaalde mensen de plantaardige omega beter omzetten dan anderen. Er staat nergens dat die andere mensen er niet op kunnen leven, of dat vlees beter of gezonder is voor die mensen. Mensen die dat allel niet hebben zullen hooguit wat meer van bepaalde groentes moeten eten, in plaats van het vlees, en dan is een vegetarisch dieet ook voor die mensen prima geschikt.

Dan moeten die mensen ook nog wel om kunnen met die hoeveelheid extra groenten. Daar moet je verteringsgestel ook maar "aan" kunnen.
De titel is gewoon prima: niet geschikt betekent niet totaal ongeschikt. Enkel dat er ook "betere" alternatieven zijn (vlees eten bv).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:27

Als je gewoon niet vegetarisch wil eten, zeg dat dan in plaats van excuses verzinnen als "Ja maar mijn genen kunnen een vegetarisch dieet niet aan".
Het is nogal storend als er allerlei onware zaken bij worden gehaald (zoals een conclusie anders uitleggen dan hij is) om iets heel anders te onderbouwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:29

Wat ook storend is, is dat mensen die vegetarisch eten denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en vinden dat zij kunnen bepalen of iets al dan niet een excuus is niet gehinderd door enige kennis van de achtergrond van de reactie-gever.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:54

Ayasha schreef:
Wat ook storend is, is dat mensen die vegetarisch eten denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en vinden dat zij kunnen bepalen of iets al dan niet een excuus is niet gehinderd door enige kennis van de achtergrond van de reactie-gever.

Het werkt idd twee kanten op :). Ik ben zelf ook vegetariër maar het iw niet mijn taak mensen te vertellen wat ze wel of niet moeten eten of te overtuigen van eetgewoonten. Die van mij zijn ook niet perfect.

Ik geloof zelfs dat het voor mij helemaal niet slecht zou zijn af en toe vlees of een visje te eten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:55

Magrathea schreef:
Als je gewoon niet vegetarisch wil eten, zeg dat dan in plaats van excuses verzinnen als "Ja maar mijn genen kunnen een vegetarisch dieet niet aan".
Het is nogal storend als er allerlei onware zaken bij worden gehaald (zoals een conclusie anders uitleggen dan hij is) om iets heel anders te onderbouwen.

Ja en als je dat tegen de gemiddelde vegetariër zegt heb je de discussie-poppen aan het dansen. Wat dat betreft heb ik echt een hekel aan de meeste vegetariërs/veganisten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:04

Ayasha schreef:
8nnemiek schreef:

Dan moeten die mensen ook nog wel om kunnen met die hoeveelheid extra groenten. Daar moet je verteringsgestel ook maar "aan" kunnen.
De titel is gewoon prima: niet geschikt betekent niet totaal ongeschikt. Enkel dat er ook "betere" alternatieven zijn (vlees eten bv).

Ten eerste, niet geschikt is natuurlijk precies hetzelfde als ongeschikt ;) Gewoon een regeltje in onze Nederlandse taal. On- betekent 'niet'.
Uiteraard moeten die mensen die groente kunnen verteren, maar daar gaat het onderzoek niet over.
Het onderzoek gaat niet over de 'gewone' europeaan en hoe veel groente die zou moeten kunnen verteren. Het onderzoek gaat over het gen wat sommige mensen hebben waardoor ze de groente beter kunnen verteren dan die standaard europeaan, waardoor ze een 'overdosis' omega 3 krijgen als ze vlees EN groente eten. Het hele onderzoek gaat totaal niet over 'betere' alternatieven.
Het is gewoon vreemd om een titel compleet om te draaien. Dat is alsof je in een onderzoek concludeert: 'vrouwen houden van chocolade' en vervolgens de titel in de krant zet: 'mannen lusten geen chocolade' :+ Gevalletje klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt..

Verder maakt het mij trouwens echt niks uit wat anderen eten hoor. Iemand die vlees wil eten moet dat vooral doen. Maar ik vind dit soort onderzoeken gewoon erg interessant, en ik vind het dan erg jammer als zo'n onderzoek in de media helemaal wordt verdraait en ik nog steeds geen idee heb wat er nu precies bedoeld wordt. Het is gewoon jammer als mensen zich druk gaan maken omdat ze vegetarisch eten en misschien tekorten krijgen, terwijl het onderzoek alleen gericht is op de mensen met dit aparte gen.. En die mensen krijgen op hun beurt ook weer niet de juiste informatie.. mensen in oa europa die misschien al heel hun leven klachten hebben en dankzij een onderzoek als dit gezonder zouden kunnen gaan leven, maar waarbij het hele onderzoek niet aan komt omdat het zo verkeerd geformuleerd wordt in de media.. Dat is toch gewoon vervelend?