En ja er zit een heel groot verschil in bio-industrie vlees en biologisch vlees. En daar ga ik voor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
269_life schreef:Waarom vind jij dat de titel klopt? Het onderzoek ging er juist om dat er ontdekt is dat een omnivoor dieet niet geschikt is voor iedereen. De topictitel en intropost beweert het tegenovergestelde van dat. Dat is dan toch onjuist?
Kaixiong Ye, co auteur van het stuk in kwestie schreef:Because of this, individuals with the “vegetarian allele” would be better off sticking to a vegetarian diet, so that they’re not getting double the dose of fatty acid from their diet and their body’s natural synthetic version.
phormicola schreef:Er staat ook dat je zonder het allel juist moeite hebt met vetzuren uit een vegadieet halen.
Maartje1990 schreef:En in die link die je hier plaatst nikki staat ook dit:Citaat:Our claim is that, to put it simply: you need to have a diet that is matched to your genes,”
Oftewel de titel klopt dan inderdaad
Citaat:If these individuals stray from their veggie-based diets, they may be at a higher risk than other people for heart disease, colon cancer and additional health problems associated with increased inflammation, the scientists believe.
Maartje1990 schreef:En in die link die je hier plaatst nikki staat ook dit:Citaat:Our claim is that, to put it simply: you need to have a diet that is matched to your genes,”
Oftewel de titel klopt dan inderdaad
_San87_ schreef:Laat mensen lekker eten wat ze willen. Of dat nu een kilo groente of een kilo vlees is. Dat gemiep over wat wel en niet goed is, het verandert nog net niet dagelijks.
Magrathea schreef:Mensen willen gewoon niet vegetarisch eten. En dat is prima. Vlees is niet ongezond, vis ook niet._San87_ schreef:Laat mensen lekker eten wat ze willen. Of dat nu een kilo groente of een kilo vlees is. Dat gemiep over wat wel en niet goed is, het verandert nog net niet dagelijks.
Nou ja, er zijn toch zat mensen die wel geinteresseerd zijn in wat wel en niet goed voor ze is. Verder vind ik dat de adviezen 'net niet dagelijks' veranderen nogal overdreven, en je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken als er weer zo'n onderzoek verschijnt. En daarmee bedoel ik niet dat iedereen gelijk begint te roepen "Je krijg tegenwoordig overal kanker van". Het is heus niet lastig om zelf even na te denken en een beetje te experimenteren.
Ik denk dat het punt in deze discussie meer is dat er nogal vaak wordt gezegd "Ik wil best vega(n) eten maar helaas, bij mij werkt het niet, ook al wil ik het wel graag" zonder dat er eerst is gekeken naar verbeteringen, onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft of door jezelf erin te verdiepen. Ik ken iemand die weer terug is naar vlees omdat hij dat advies kreeg van de dokter - zijn gezondheid is er niet echt op vooruit gegaan moet ik zeggen, en hij kwakt nog steeds overal een lading kaas overheen en eet nauwelijks groenten. Ja dan snap ik dat je vlees nodig hebt voor de voedingsstoffen
8nnemiek schreef:Ook voor ons klopt de titel niet, want in het onderzoek staat alleen dat bepaalde mensen de plantaardige omega beter omzetten dan anderen. Er staat nergens dat die andere mensen er niet op kunnen leven, of dat vlees beter of gezonder is voor die mensen. Mensen die dat allel niet hebben zullen hooguit wat meer van bepaalde groentes moeten eten, in plaats van het vlees, en dan is een vegetarisch dieet ook voor die mensen prima geschikt.
Ayasha schreef:Wat ook storend is, is dat mensen die vegetarisch eten denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en vinden dat zij kunnen bepalen of iets al dan niet een excuus is niet gehinderd door enige kennis van de achtergrond van de reactie-gever.
Magrathea schreef:Als je gewoon niet vegetarisch wil eten, zeg dat dan in plaats van excuses verzinnen als "Ja maar mijn genen kunnen een vegetarisch dieet niet aan".
Het is nogal storend als er allerlei onware zaken bij worden gehaald (zoals een conclusie anders uitleggen dan hij is) om iets heel anders te onderbouwen.
Ayasha schreef:8nnemiek schreef:Ook voor ons klopt de titel niet, want in het onderzoek staat alleen dat bepaalde mensen de plantaardige omega beter omzetten dan anderen. Er staat nergens dat die andere mensen er niet op kunnen leven, of dat vlees beter of gezonder is voor die mensen. Mensen die dat allel niet hebben zullen hooguit wat meer van bepaalde groentes moeten eten, in plaats van het vlees, en dan is een vegetarisch dieet ook voor die mensen prima geschikt.
Dan moeten die mensen ook nog wel om kunnen met die hoeveelheid extra groenten. Daar moet je verteringsgestel ook maar "aan" kunnen.
De titel is gewoon prima: niet geschikt betekent niet totaal ongeschikt. Enkel dat er ook "betere" alternatieven zijn (vlees eten bv).