Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sheran schreef:Maar over dat filmpje... net wat eerder gevraagd werd: hoe zien 'normale' mensen dit dan? Ik vind het filmpje echt niet heftig ofzo.
Saskia9 schreef:Over autisme en snel labeltjes plakken ben ik het helemaal mee eens. Er zit namelijk ook een heel grijs gebied,tussen HSP,ass etc etc. de DSM is hardnekkig,en daarom zijn er ook veel mensen onterecht met een diagnose. Wat mij dan zorgen baart,is het willen labelen. Waarom wordt iemand pas geaccepteerd als er zo'n label is? 'Oh die is druk want die heeft ADHD.'Terwijl iemand door andere redenen heel druk kan zijn,maar die moet maar normaal doen. Pas bij een label mag het lijkt het tegenwoordig wel. En dat vind ik zo jammer. Iedereen is gelijk,iedereen moet geaccepteerd worden om hoe diegene is,niet door een label. En dat labels nodig zijn om begrip te krijgen snap ik,en aan de ene kant vind ik dat dus heel raar. Je hoort ook gewoon geaccepteerd te worden op basis van wie je bent,met je eigen handleiding. Want nogmaals,iedereen is uniek. (maar dat is een andere discussie haha)
Sizzle schreef:Ik krijg steeds vaker het idee dat als enigszins natuurlijk gedrag vertoont dat diegene dan automatisch meteen HSP is.
Het is juist helemaal niet normaal om jezelf in een auto te zetten om daarbij keiharde muziek aan te hebben.
Als het HSP heet om daar van te ontploffen dan is maar een klein deel van de bevolking niet HSP denk ik zomaar.
EskeGirl schreef:Is HSP eigenlijk een officieel iets? Ik heb een tijd gedacht het te hebben voor ik mijn diagnose Asperger kreeg. Hoorde dat veel psychologen er ook niet in geloven. Is veel zelfdiagnose of niet? Niet als commentaar bedoeld, maar puur ui interesse. Ik wil ook psychologie gaan studeren
Sizzle schreef:Als ik kijk naar de incidentie dan zou haast 30% van de mensen HSP zijn (volgens een HSP website).
Dat is dan toch niet meer een afwijking te noemen?
Dat is dan gewoon een gewoon normaal karakter dat 1/3(!!!) van de mensen heeft.
Ik heb juist het idee dat de mensen die drukte en herrie leuk vinden de eigenlijke afwijkers zijn van normaal natuurlijk gedrag.
Dat zeg ik heus niet om HSPers te pesten. Het is de druk van de maatschapij die uit heel normale eigenschappen ineens een 'ziekte' maakt. Het zou beter zijn om allemaal gewoon wat meer te kalmeren.