Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:43

Herkenbaar filmpje (ben HSP-er).
Voordat ik wist dat ik HSP-er was had ik ook zulk soort aanvallen, een paniek aanval. Huilen om 'niks', hyperventileren. Vaak niet in een winkelcentrum, maar thuis als het weer rustig was kwam de spanning er uit.
En ook erg vermoeiend (en soms handig): 3 stappen vooruit lopen op handelingen die mensen doen. Alles analyseren.
Gelukkig heb ik er wel mee leren omgaan in de loop der jaren.

Sheran

Re: Zo ziet de wereld eruit als je autistisch is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:45

Maar over dat filmpje... net wat eerder gevraagd werd: hoe zien 'normale' mensen dit dan? Ik vind het filmpje echt niet heftig ofzo.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:46

Sheran schreef:
Maar over dat filmpje... net wat eerder gevraagd werd: hoe zien 'normale' mensen dit dan? Ik vind het filmpje echt niet heftig ofzo.

Ik denk vooral veel rustiger, ik heb een tijdje medicatie gehad voor mijn ADD en toen kwam alles veel minder hard aan. Ik kon wel focussen maar kon het zelf kiezen wat ik normaal niet heb.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:49

Ik vind het eigenlijk niet zo'n spannend filmpje, en vind het ook overdreven dat ze er bij vragen of je het vol houdt tot het eind :=
Ik zie niet echt iets wat ik zelf niet zo zie en ik ben niet autistisch. Een psycholoog heeft me ooit hypersensitief verklaard, misschien dat het daaraan ligt. Daar heb ik er ook niet echt last van eigenlijk. Maar ik ga dan ook gewoon niet naar een druk winkelcentrum op zaterdagmiddag ofzo :+

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:52

Voor mensen die dit niet kennen is het filmpje anders denk ik,omdat zij hier in vele mindere mate last van hebben. Het filmpje probeerd te laten zien hoe sommige mensen dit ervaren. En als ik heel eerlijk ben,denk ik dat dit filmpje nog vrij mat is. Er zijn mensen die reageren er nog veel heftiger op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:56

Maar als je er zo heftig op reageert, waarom ga je dan naar een druk winkelcentrum? :? Dan vraag je toch om problemen? Dat doe ik zelf ook al niet ondanks dat ik niet autistisch ben, ik heb gewoon een hekel aan veel prikkels en ga dan gewoon op een rustige ochtend. Of bestel gewoon kleding via internet, kan je in alle rust thuis lekker passen en kijken met veel minder prikkels.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:59

Oh hoe herkenbaar! Geen autisme, wel adhd en sowieso erg gevoelig. Sommige prikkels zijn voor mij minder extreem zoals het parfumflesje, ik heb vooral last van visuele prikkels. Maar jeetje, zo loop ik ook door het winkelcentrum. Niet met mn moeder dan, maar mn partner is mn veilige haven in drukke omstandigheden. Hij kan aan me zien als het teveel wordt en dan ga ik letterlijk aan hem hangen, waardoor ik weer wat kalmeer. Ik flip intern net zo, heb alleen geleerd dat niet zo te uiten. Ik ga me afsluiten en wordt geirriteerd, het kost me dan enorm veel moeite een beetje normaal te reageren op vragen/gesprekken. Het bouwt ook op zoals in het filmpje (of zie ik dat alleen?), alsof de prikkels zich opstapelen. Aan het begin gaat het nog, maar op den duur zit je in een oneindige zee van onrustige prikkels.... Alles trekt je aandacht en alles tegelijk... Ik wil dan alleen nog maar weg! Waarheen maakt niet uit, als het maar stil en rustig is.... Daarna ben ik totaal uitgeput.
Hoe vaak ik wel niet heb gehoord 'doe niet zo chago, het is toch heel gezellig?'....

Saskia9 schreef:
Over autisme en snel labeltjes plakken ben ik het helemaal mee eens. Er zit namelijk ook een heel grijs gebied,tussen HSP,ass etc etc. de DSM is hardnekkig,en daarom zijn er ook veel mensen onterecht met een diagnose. Wat mij dan zorgen baart,is het willen labelen. Waarom wordt iemand pas geaccepteerd als er zo'n label is? 'Oh die is druk want die heeft ADHD.'Terwijl iemand door andere redenen heel druk kan zijn,maar die moet maar normaal doen. Pas bij een label mag het lijkt het tegenwoordig wel. En dat vind ik zo jammer. Iedereen is gelijk,iedereen moet geaccepteerd worden om hoe diegene is,niet door een label. En dat labels nodig zijn om begrip te krijgen snap ik,en aan de ene kant vind ik dat dus heel raar. Je hoort ook gewoon geaccepteerd te worden op basis van wie je bent,met je eigen handleiding. Want nogmaals,iedereen is uniek. (maar dat is een andere discussie haha)

Helemaal mee eens! Jammergenoeg werkt de wereld niet zo, een label kan echt helpen om begrip te krijgen. Vroeger moest ik niet zo druk doen, nu vinden mensen me erg rustig overkomen voor een adhd'er. Ik moest me niet zo aanstellen met zon en warmte want dat was toch lekker? Nu vinden mensen me dapper omdat ik met een lichte UVallergie dankzij mn nieuwe speciale kleding wel kan genieten van warmer weer. Dit labeltje heb ik sinds vorig jaar, en ineens krijg ik er begrip voor. Voor mij is het nu juist beter te handelen, maar mn omgeving snapt nu pas dat het serieus is. Echt, mn hele leven hierom uitgelachen, afgestoten en uitgemaakt voor aansteller. Voor mij is het positief verandert nu ik weet wat er mis is, maar voor de buitenwereld bestaat het probleem nu pas.... Puur omdat ik het een naam kan geven!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:00

Soms moet je wel helaas. Aanschaf van een koelkast in een propvolle mediamarkt. Ik heb ze toen gevraagd of de boembox die er pal naast stond even uitkon. Ik was in een paar minuten bijna gillend weer weggerend. En kleding online is lastig ivm pasvorm en zo. Ik beperk het Zoveel mogelijk en doe dan alles in een keer.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:13

Wat moet dat lastig zijn!
Voor de mensen die niet goed kunnen vatten hoe het voor 'normale' mensen is:
Achtergronmuziek hoor ik vaak niet, behalve als het iets is dat ik ken
Stemmen van andere mensen zijn zo op de achtergrond dat je ze bijna niet merkt. Je hebt natuurlijk wel door dat het niet stil is, maar je vangt geen gesprekken op, hoort je medecontactpartner veel beter en je wordt niet afgeleid door het geluid.
Verder denk ik dat de helft van wat jullie opmerken van andere mensen of tekens, wij dit gewoon niet eens zien :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:17

Ik denk dst t ook een groot gedeelte te maken heeft met de leefwijze tegenwoordig..

Alles moet snel, grood, hard, massaal.. Alles wat ook maar een beetje negatief is, moet aorden venegeerd/weggestopt..

De wereld moet zogezegd perfect zijn.. Zieke/oude mensen? Negeer ze.. Stop ze in een tehuis.. Hebben we geen tijd voor.. Hebben we geen zin in..

Lastige kinderen? Ook negeren/afstraffen.. Dat kan natuurlijk niet..

Ik denk dat als de mensheid in zijn geheel eens pas op de plaats maakt en om zich heen kijkt, al heel veel mensen kan helpen..

Let wel, ik geef eerlijk toe.. Ik maal me zelf ook vaak schuldig aan bovenstaand.. Ik kan me gruwelijk ergeren aam gillende kinderen en ik weet me echt geen raad met (geestelijk) gehandicapte mensen..
Maar ik zie dat als een persoonlijk manco van mijzelf.. Niet van die mensen..

Ik hoop dst ik t een beetje duidelijk omschreven heb zo.. :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:23

Zover ik weet ben ik geen autist.
Maar ik vermijd winkel centra. Jaarmarkten, mij niet gezien.
Sterkte parfum bij iemand geeft me hoofdpijn. En zo kan ik wel meer benoemen.
Soms ontkom ik er niet aan in een drukke winkel te belanden. Maar daar krijg ik echt een agressief gevoel van.
Ik moet! dan ook echt weg.

Is het niet dat er tegenwoordig niet gewoon teveel drukte geëist wordt van kinderen.
Daarnaast thuis nog drukte van tv. Verplicht op groep sport enz.
En er te weinig rust is.
Maar daarvoor in de plaats wel een sticker.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:39

Ik vind het filmpje niet verrassend, al is het wel één aspect van autisme denk ik en houdt autisme zelf eigenlijk nog veel meer in. Maar goed, er wordt tegenwoordig natuurlijk ook van het autisme spectrum gesproken ipv autisme, iedereen kan zich op een andere plek binnen dit spectrum bevinden.

Ik heb zelf geen autisme en kan prima gaan shoppen op zaterdagmiddag (maar liever niet natuurlijk, al die rijen!). Ik kan me nog wel goed herinneren dat vooral emotionele prikkels heel erg binnen kwamen bij mij als kind. Ik herken dat nu ook weer bij mijn neefje. Tijdens het ouder worden heb ik geleerd me af te sluiten voor deze prikkels want het is dood- en doodvermoeiend.

Hoe ik de wereld zie als niet-autist? Het is niet dat ik geen details zie, maar ik registreer ze niet. Ik vergeet ook alles wat niet erg van belang is en ik ben niet bang om signalen te missen. Als ik erg moe ben dan lukt het niet meer om prikkels buiten te sluiten en dan komt alles wel binnen. Dan is het tv-uit, licht dimmen, geen muziek, katje op schoot en verder even helemaal niks. Ik denk dat iedereen dit wel herkent, de grens ligt bij mij alleen veel hoger dan bij mensen met autisme.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:09

Ik krijg steeds vaker het idee dat als enigszins natuurlijk gedrag vertoont dat diegene dan automatisch meteen HSP is.

Het is juist helemaal niet normaal om jezelf in een auto te zetten om daarbij keiharde muziek aan te hebben.
Als het HSP heet om daar van te ontploffen dan is maar een klein deel van de bevolking niet HSP denk ik zomaar.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:19

Sizzle schreef:
Ik krijg steeds vaker het idee dat als enigszins natuurlijk gedrag vertoont dat diegene dan automatisch meteen HSP is.

Het is juist helemaal niet normaal om jezelf in een auto te zetten om daarbij keiharde muziek aan te hebben.
Als het HSP heet om daar van te ontploffen dan is maar een klein deel van de bevolking niet HSP denk ik zomaar.

Ik vind dit een beetje een rare redenatie. Ik zit vaak zat in de auto met harde muziek mee te bleren - maar wel op mijn moment, als ik me goed voel.
HSP-er zijn is echt niet altijd leuk, ik heb het vervloekt in het begin toen ik eindelijk wist wat er aan de hand was.
Maar doordat het eindelijk een naampje had gekregen kon ik er wel eindelijk wat beter mee omgaan.
En tuurlijk heeft iedereen het weleens druk en is vermoeid, maar HSP is zoveel meer dan dat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:21

Is HSP eigenlijk een officieel iets? Ik heb een tijd gedacht het te hebben voor ik mijn diagnose Asperger kreeg. Hoorde dat veel psychologen er ook niet in geloven. Is veel zelfdiagnose of niet? Niet als commentaar bedoeld, maar puur ui interesse. Ik wil ook psychologie gaan studeren :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:23

EskeGirl schreef:
Is HSP eigenlijk een officieel iets? Ik heb een tijd gedacht het te hebben voor ik mijn diagnose Asperger kreeg. Hoorde dat veel psychologen er ook niet in geloven. Is veel zelfdiagnose of niet? Niet als commentaar bedoeld, maar puur ui interesse. Ik wil ook psychologie gaan studeren :D

Nee het is geen diagnose omdat het geen ziekte is.
Volgens mijn psycholoog is het gewoon de 20% van de mensen volgens de normaal verdeling uit de statistiek die een gevoeliger zenuwstelsel hebben.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:24

Ik ben gediagnostiseerd door een psycholoog, maar het zal ongetwijfeld veel zelf-diagnose zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:25

Als ik kijk naar de incidentie dan zou haast 30% van de mensen HSP zijn (volgens een HSP website).
Dat is dan toch niet meer een afwijking te noemen?
Dat is dan gewoon een gewoon normaal karakter dat 1/3(!!!) van de mensen heeft.
Ik heb juist het idee dat de mensen die drukte en herrie leuk vinden de eigenlijke afwijkers zijn van normaal natuurlijk gedrag.
Dat zeg ik heus niet om HSPers te pesten. Het is de druk van de maatschapij die uit heel normale eigenschappen ineens een 'ziekte' maakt. Het zou beter zijn om allemaal gewoon wat meer te kalmeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:26

Ik zie in het filmpje zeker wel herkenningspunten, maar ik ervaar ze doorgaans niet zo negatief als iemand met autisme. Ik heb ADHD en hoewel ik het nu een stuk minder heb, kon ik vroeger de wereld precies op zo'n manier zien. In tegenstelling tot het jongetje op het filmpje dwarrelden ik daarentegen alle kanten op en reageerde ik op alle prikkels

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:28

Sizzle schreef:
Als ik kijk naar de incidentie dan zou haast 30% van de mensen HSP zijn (volgens een HSP website).
Dat is dan toch niet meer een afwijking te noemen?
Dat is dan gewoon een gewoon normaal karakter dat 1/3(!!!) van de mensen heeft.
Ik heb juist het idee dat de mensen die drukte en herrie leuk vinden de eigenlijke afwijkers zijn van normaal natuurlijk gedrag.
Dat zeg ik heus niet om HSPers te pesten. Het is de druk van de maatschapij die uit heel normale eigenschappen ineens een 'ziekte' maakt. Het zou beter zijn om allemaal gewoon wat meer te kalmeren.

Ik denk dat ook hoor. Ik ben dus ook ooit hsp verklaard maar moet zeggen dat ik er niet veel last van heb. Ja, ik zoek veel prikkels gewoon ook niet op en plan mn tijd niet te vol. Doe ik dat wel heb ik ellende. Het is ook gewoon een kwestie van jezelf kennen, niet teveel van jezelf vragen en je geen druk van de maatschappij op t laten leggen inderdaad. Want de hoeveelheid burn outs van tegenwoordig vind ik ook niet bepaald gezond.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:33

@Sizzle
Ahum zelfs mochten die cijfers kloppen, heeft de overgrote meerderheid nog steeds geen HSP en blijft dit dus de standaard.
En je noemt het een afwijking, maar wat is het precies? Wat veroorzaakt deze overgevoeligheid?
Daarbij denk ik niet dat dit 'normaal' gedrag is hoor. Jullie ondervinden er last van, dus het is onwenselijk.
En door je post lijk je te insinueren dat deze 'afwijking' ergens door getriggerd wordt, ergens door tot uiting komt? Dus mocht je in een hutje in de Pyreneeën wonen, heb je geen HSP?
Ik ben ook benieuwd hoor, want weet er niet zoveel over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:36

Als ik een zelftest doet dan is ons hele huishouden HSP.
We zijn allemaal zachte praters, lopen bijna geruisloos, irriteren ons aan hard praten of luide dingen.
Mijn man kan totaal niet tegen stofzuigers, ik klop me liever een rsi dan dat ik de mixer gebruik.
We kunnen slecht tegen onrecht en arrogantie en worden geirriteerd en opgefokt door drukke massas.
We nemen snel emotie over uit de omgeving en worden intens verdrietig van geweld. Ik draai door van geuren, mijn man moet zich extreem onderdrukken in de stad om niet te ontploffen.

Onze ouders en broers zijn niet veel anders.

Ofwel we vertonen natuurlijk gedrag.

Geen enkel beestje houdt van nature van herrie en doet expres luidruchtig.

Dus ja, ik denk inderdaad dat juist de luidruchtigen de mutanten zijn waar keurig op geselecteerd wordt.

Als 1/3e een afwijking zou zijn, dan is blond haar haast een ziekte te noemen.
Bij afwijkingen praat je normaal over kansen van veel minder dan 5%.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:41

Ik ben nog niet verder onderzocht op soort autisme of add maar ik moet wel toegeven dat ik veel terug herken in mensen met autisme. Bijvoorbeeld veel prikkels is bij mij meestal de aanleiding voor een lekkere jankbui. Veel informatie verwerken gaat bij mij niet snel. Snel informatie verwerken ook niet. Ik kom bijvoorbeeld wel eens politici tegen en dan herken ik ze maar wie het is komt later pas. Inleven in mensen kan ik bijvoorbeeld niet.
Of na het eten gelijk de afwas doen. Vaak ga ik dan een spelletje op de pc doen en blijft m'n afwas staan. Onoverzichtelijk in huis. Post bijvoorbeeld niet sorteren en uitzoeken.
Heel veel details onthouden. Interesses voor vliegtuigen en als er dan 1 overvliegt moet ik persee naar boven kijken. Maar ook vind ik het moeilijk om op het werk praatjes te maken met de klant omdat ik niet weet of ze het waarderen
Misschien zit de gedachte autisme tussen m'n oren maar hoop wel duidelijkheid te krijgen over 3 weken want dan heb ik een adviesgesprek bij de psych

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:41

@Sizzle Maar hebben jullie wel echt HSP?
Door het gebruiken van die term lijkt het iets abnormaals. Wie irriteert er zich niet aan harde geluiden die hij zelf niet maakt?
Ik bedoel, is er niet iets meer nodig voor HSP? Anders heeft inderdaad iedereen het wel, en dan klopt volgens mij de benaming niet.
Snap je wat ik bedoel? Volgens mij moet er een verschil zijn tussen een persoon die niet van geluid houdt, en iemand met HSP.
Wat jij beschrijft, vind ik niet zo abnormaal (wat heeft onrecht en arrogantie met HSP te maken?)
Wat getoond is in het filmpje, vind ik toch van een heel andere categorie.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:44

Is het filmpje ook op YouTube te vinden?
Ik kan hem via de site niet Zien