Nou ja jeugd? Waar zijn de ouders hier? Jong ontspoord!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:40

Mariett schreef:
Maar, over wat voor soort mes gaat dit dan eigenlijk? Zowel in de OP (lekker ontopic) als de discussie nu?
Persoonlijk vind ik het niet heel erg om een (legaal) zakmes bij te hebben (kleiner dan je handpalm). Natuurlijk is 13 daarvoor nog vrij jong. Toch merk ik dat er ook veel mensen om mij heen zakmessen hebben, en dat is eigenlijk vooral erg handig. Ik heb niet het gevoel alsof ze hun zakmes bij een gevecht zullen pakken. Op die dingen zit vaak ook nog een slotje, zodat een jongeman doordrenkt met adrenaline en testosteron hem niet zo snel open krijgt. Dan is blote handen toch even makkelijker.
Wat er in de OP beschreven lijkt is voor mij toch echt twee jochies die uit waren op iets illegaals. En veel te laat op waren, natuurlijk. Niet echt zoals er hier later werd beschreven, met een mes op zak lopen.

En dan nogmaals, wat voor messen waren het? Als het niet/opklapbare keuken- of slagersmessen zijn, jakkes. Ren. Maar als het kleine zakmesjes zijn die nog allerhande handige dingetjes erop hebben, zoals een schroevendraaier of een tandenstoker (ideaal), dan vind ik het weer een stuk minder erg.

Meestal zijn het wel zakmessen maar niet van die mini's. Volgensmij is dit het mes dat mijn broertje heeft: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-leatherman-freestyle.htm

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:41

Dus eigenlijk mag hij dat mes houden en mee nemen naar school omdat je anders bang bent dat hij zich nog meer gaat verzetten?
Een "nee" is tegenwoordig heel moeilijk te geven als ik dit lees. Maar waar ga je de grens trekken en waarom iets tolereren wat een hoge kans heeft dat uit de hand gaat lopen met gevaar van zijn eigen leven. Of dat er iets gebeurd wat zijn verdere toekomst hypothekeert.
Uit schrik dat hij iets ergers gaat doen? Beseft hij dit niet zeer goed, zo creeër je eigenlijk een klimaat dat je als ouder niets meer te zeggen hebt omdat je kind eigenlijk je indirect op een manier chanteert.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:42

Klopt hoor Karuna, ik had het een beetje gek verwoord. Ik doelde vooral op de latere discussie!

Wat ik overigens vaak zie wat misgaat in de opvoeding is mensen die inderdaad in de uitersten gaan zitten (te vrij/te streng), maar vooral vergeten om leuke dingen met hun kinderen te gaan doen, en zorgen dat jullie band echt heel goed is samen. Mensen vergeten dat soms, en daar komt inderdaad dat liegen en zwijgen vandaan. Kinderen of pubers die 'hun ouders zooo erg haten' en dan maar iets geks gaan doen komt toch vaak voor. Ik mocht tot mijn 18e geen alcohol drinken van mijn ouders, en dat heb ik ook zeker niet gedaan. Niet omdat ik anders mijn rijbewijs niet kreeg (ik had het toch ergens 'stiekem' kunnen doen), maar gewoon omdat ik het niet leuk voor mijn ouders vind als ik die belofte verbreek. Andere mensen lijken daar minder problemen mee te hebben, en zuipen zich met 16 al helemaal lam. Hoe streng de ouders ook zijn.
Natuurlijk een voorbeeldje met alcohol, maar ik denk dat het met dit soort dingen net zo werkt. Als je ouders geen voorbeelden meer voor je zijn, en daarbij geen mensen waar je heel diep van houdt, wat maakt het dan eigenlijk uit dat ze teleurgesteld in je zijn of boos op je worden? Of misschien doen de ouders wel precies hetzelfde..

verootjoo

Re: Nou ja jeugd? Waar zijn de ouders hier? Jong ontspoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:49

Sjonge jonge, mijn broek zakt er hier wel van af zeg, dat mensen het blijkbaar normaal vinden dat 13-jarigen op school met een zakmes lopen omdat iedereen dat doet. En voor de veiligheid :roll: voor de veiligheid kan je beter geen wapens dragen... In Amerika mag ook iedereen een wapen hebben voor de veiligheid en niemand heeft de intentie er wat mee te doen en daar kun je de ellende regelmatig aanschouwen :Y)

Maar over de OP; het is idd in en in triest dat zulke kinderen compleet van het pad afraken en zo vroeg al in de criminaliteit belanden :\

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:54

Mariett schreef:
Klopt hoor Karuna, ik had het een beetje gek verwoord. Ik doelde vooral op de latere discussie!

Wat ik overigens vaak zie wat misgaat in de opvoeding is mensen die inderdaad in de uitersten gaan zitten (te vrij/te streng), maar vooral vergeten om leuke dingen met hun kinderen te gaan doen, en zorgen dat jullie band echt heel goed is samen. Mensen vergeten dat soms, en daar komt inderdaad dat liegen en zwijgen vandaan. Kinderen of pubers die 'hun ouders zooo erg haten' en dan maar iets geks gaan doen komt toch vaak voor. Ik mocht tot mijn 18e geen alcohol drinken van mijn ouders, en dat heb ik ook zeker niet gedaan. Niet omdat ik anders mijn rijbewijs niet kreeg (ik had het toch ergens 'stiekem' kunnen doen), maar gewoon omdat ik het niet leuk voor mijn ouders vind als ik die belofte verbreek. Andere mensen lijken daar minder problemen mee te hebben, en zuipen zich met 16 al helemaal lam. Hoe streng de ouders ook zijn.
Natuurlijk een voorbeeldje met alcohol, maar ik denk dat het met dit soort dingen net zo werkt. Als je ouders geen voorbeelden meer voor je zijn, en daarbij geen mensen waar je heel diep van houdt, wat maakt het dan eigenlijk uit dat ze teleurgesteld in je zijn of boos op je worden? Of misschien doen de ouders wel precies hetzelfde..

Ik vind inderdaad dat mijn moeder te vrij is in haar opvoeding. Dit zeg ik ook tegen haar en dat ik het later anders ga doen.

Mijn moeder is vroeger erg streng opgevoed. Alsze zes uur thuis moest zijn en ze was een minuut te laat kreeg ze al straf. Dat soort dingetjes. (Ze deed dus toen ook veel dingen achter de rug van haar ouders om). Ze vond het zo erg dat ze zelf dus heel vrij is in haar opvoeding.

Mijn ouders willen juist heel vaak wat leuks doen met ons en dat vind ik ook wel leuk, maar mijn twee broertjes willen nergens mee naartoe. Die doe je daar echt geen plezier mee. Maar de band is wel enorm goed. Wij hebben ontzettend veel respect naar onze ouders toe.

Teleurstelling van mijn ouders vind ik inderdaad ook het ergste wat er is. Maar niet elk kind vind dat, ook al heeft het nog zo'n goede band met zijn ouders. (Mijn jongste broertje heeft autisme en trekt zich weinig aan van de emoties van anderen, hij zal dus gewoon dingen achter mijn moeders rug omdoen ookal heeft hij nog zo veel respect, maargoed dat is misschien wel een uitzondering natuurlijk). Wil er alleen mee zeggen dat ook dit niet zo zwart wit is als veel lijken te denken.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:58

Ik wil nog wel even wat zeggen en ik bedoel alles wat ik zeg oprecht niet vervelend of gemeen naar jullie toe. Probeer alleen mijn mening te laten zien.

Maar ik heb nu al een paar mensen gehoord over "waar gaat dit heen" "tegenwoordig". Maar dit is echt niet nu pas bezig. Dit was ook vroeger al, maar toen was er veel minder media en hoorde je er minder over. Wel is het zo dat ze steeds jonger in de criminaliteit belanden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:08

Ach.. De mens blijft altijd de mens.. Helaas.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:34

Waar gaat het heen...
Zo stoor ik me ook vreselijk aan al die filmpjes waarop je jongens en meisjes van dezelfde leeftijd of iets ouder ziet knokken en iedereen er gewoon doodleuk omheen staat te filmen.
Toen ik die leeftijd had kwam dat niet in je op dat te doen. Hadden we ook geen mobieltjes en internet trouwens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:37

Goh, opeens voel ik me ontzettend oud met mijn 35 jaar.
In mijn tijd namen we alleen knikkers mee naar school en was je op het schoolplein stoer wanneer je won met springtouwen :')

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:40

Dit is de eerste keer dat ik hierover lees, een jongen komt uit mijn woonplaats.. Heel erg gek dit had er nog niks over gehoord hier in mijn woonplaats.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:02

Ik zie dit ook pas voor de eerste keer...wel heftig dat zulke jonge kinderen zoiets doen. Moet er niet aan denken dat mijn broertjes zoiets doen.

En over de discussie, ik snap niet dat de school dan zo heel goed aangeschreven staat. Als schijnbaar iedereen met een mes rondloopt zou ik daar zelf niet graag naar toe gaan. Gelukkig zit ik niet op een school waar iedereen met een mes rond loopt en grijpt mijn school in wanneer er toch iets illegaals gebeurt.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:56

Maar ik wil dus nog wel even iets uit de wereld helpen. Vroeger gebeurde dit namelijk ook, maar was er niet zoveel media. Je hoorde er dus niet veel van, maar het gebeurde wel degelijk.

Veel mensen weten niet dat veel kinderen met een mes rondlopen op school, maar het gebeurd wel. Ook op jullie school durf ik te zeggen.

Het enige verschil met vroeger is dat de kinderen wel steeds jonger worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:59

In mijn vroeger hadden kinderen echt geen mes bij.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:00

ik vind überhaupt veel jeugd tegenwoordig abnormale dingen doen en ik mag toch hopen dat mijn dochter niet zo gaat ontsporen!

maar ik zie ook heus waar een gedeelte kern zit, zo ken ik aardig wat ouders die hun kind echt continu kietelen (geestelijk)
En aanpakken? nee joh, tis een kind! En kinderen die hun ouders commanderen en paps of mams dan nog gaat lopen ook
Nee, call me old fashion! maar ik vertik dat echt!
En als mijn kind door toe doen van vriendjes terecht komt op het bureau dan mag ze er lekker blijven zitten en er over nadenken hoe dat nou gekomen is!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:10

De tendens op opvoedgebied in Nederland ligt op dit moment vooral in de vrije opvoeding. En dan wil ik van opvoeding al niet meer spreken. Ouders geven voeding en verwachten dat de op elders gegeven wordt.
Scholen gaan daar vervolgens nog in mee door vooral veeeeel naar de wensen van kinderen te luisteren. En zie daar de problematiek van nu. Narcisme is daar het goede woord voor.
Heel apart is dan vervolgens dat die kinderen die volledig doorslaan en niet mee kunnen op het gebied van gedrag in het reguliere onderwijs verwezen worden naar een speciale school (waar ik werk) en daar onderwijs krijgen dat vooral gericht is op rust, reinheid en regelmaat. Volledig in de structuur.
Is het niet veel beter om een stap terug te doen in die vrijheid. Kinderen kunnen dat immers nog niet aan.
Het dragen van een mes op die leeftijd en dan ook naar school vind ik bespottelijk. Wanneer een kind een mes nodig schijnt te hebben om naar school te kunnen gaan is er al heel veel niet goed gegaan.
En ouders die dat tolereren vind ik daarbij ook ongeschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:13

Waarvoor hebben kinderen een mes nodig? :? Om stoer te doen? Of om ter 'zelfbescherming'? In het laatste geval is een spuitbus deo namelijk een beter oplossing.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:16

Ik heb niet alles gelezen, maar als ik vanuit mijn opleiding dit leest verbaast dit niet, je mist enkel achtergrondinformatie. (Buiten dat is het natuurlijk een hele zorgelijke situatie!)
Peers, ouders en omgeving hebben allemaal invloed op een kind. Ouders zouden zelf problemen kunnen hebben maar zouden hier ook helemaal geen grip op kunnen hebben, dat weet je niet. Vind zonder meer informatie te hebben de verwijten over opvoeding daarmee ook niet helemaal terrecht.
Dit was vroeger denk ik ook al zo, maar werd minder naar buiten getoond.

En inderdaad, als 13 jarige zo'n delict plegen zorgt voor een grotere kans op recidive en deze jongeren zullen dus ook moeilijker weer op het rechte pad komen, helaas.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:20

En de omgeving speelt natuurlijk ook heel erg mee... en om eerlijk te zijn is dat niet altijd even best in Groesbeek. Woon hier nu bijna 2 jaar en je kan op straat vaak heel gemakkelijk onderscheiden wie er echt in Groesbeek zijn opgegroeid. Is is veel gevallen eigenlijk gewoon tuig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 16:23

Is groesbeek dan zo achteruit gegaan in de jaren? Toen ik in die regio woonde was het juist net als berg en dal een redelijke eliteplaats. Het tuig kwam uit Nijmegen. Maar dat is wel al 28 jaar geleden of zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:33

Coby schreef:
De tendens op opvoedgebied in Nederland ligt op dit moment vooral in de vrije opvoeding. En dan wil ik van opvoeding al niet meer spreken. Ouders geven voeding en verwachten dat de op elders gegeven wordt.
Scholen gaan daar vervolgens nog in mee door vooral veeeeel naar de wensen van kinderen te luisteren. En zie daar de problematiek van nu. Narcisme is daar het goede woord voor.
Heel apart is dan vervolgens dat die kinderen die volledig doorslaan en niet mee kunnen op het gebied van gedrag in het reguliere onderwijs verwezen worden naar een speciale school (waar ik werk) en daar onderwijs krijgen dat vooral gericht is op rust, reinheid en regelmaat. Volledig in de structuur.
Is het niet veel beter om een stap terug te doen in die vrijheid. Kinderen kunnen dat immers nog niet aan.
Het dragen van een mes op die leeftijd en dan ook naar school vind ik bespottelijk. Wanneer een kind een mes nodig schijnt te hebben om naar school te kunnen gaan is er al heel veel niet goed gegaan.

De applaus generatie wordt dat ook zo mooi genoemd. Ze verwachten voor alles wat ze doen een staande ovatie, want dat zijn ze gewend. (Faalangst neemt helaas ook toe want ze hangen zo aan die complimenten dat ze minder vertrouwen hebben uiteindelijk in hun eigen kunnen want oordeel van die ander is wat telt. Ipv trots op je eigen werk zijn zonder de hemel in te worden geprezen).

Mijn man had als kind ook altijd een mes bij zich in vrije tijd, maar dat was puur voor takjes slijpen en bouwen ermee. Niet vanuit criminaliteit, angst of stoer zijn. Maar puur praktisch.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:38

Cayenne schreef:
In mijn tijd namen we alleen knikkers mee naar school en was je op het schoolplein stoer wanneer je won met springtouwen :')

Op de middelbare school??? Lijkt mij sterk haha, toen deden alleen bruggers nog aan tafeltennis met je agenda. Maar geen springtouwen of knikkers hoor :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 16:41

Rummicub was bij ons favoriet net als rubics kubus die net uitkwam en toepen En idd tafeltennis in de kantine. Maar toch ook knikkeren :j maar ja dat is lang lang geleden al.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:42

Coby schreef:

Amen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:46

Cayenne schreef:

Dat is ook te naief gesteld of je was je misschien niet bewust van wat er speelde.
Ik weet dat verschillende kinderen bij ons op school (zelfs al op de basisschool) herhaaldelijk met de politie in aanraking kwamen. Drugsgebruik was toen ook niet onbekend en illegale handel van van de vrachtwagen gevallen waren vierde hoogtij toen ik op de mavo zat (dus tussen 12-14 jaar oud).

Maar ik schrik wel heel erg van het feit dat het nu blijkbaar de gevoelsveiligheid zo vreselijk gekelderd is dat kinderen standaard zelfverdedigingswapen bij zich willen hebben. Dat is geen goede situatie :n
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-03-16 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:48

snuffie123 schreef:
Maar ik wil dus nog wel even iets uit de wereld helpen. Vroeger gebeurde dit namelijk ook, maar was er niet zoveel media. Je hoorde er dus niet veel van, maar het gebeurde wel degelijk.

Veel mensen weten niet dat veel kinderen met een mes rondlopen op school, maar het gebeurd wel. Ook op jullie school durf ik te zeggen.

Het enige verschil met vroeger is dat de kinderen wel steeds jonger worden.

Ik kan me niet voorstellen dat merendeel van onze school met een mes rondloopt. Heel misschien een stuk of 5 jongens ofzo maar niet veel meer. En als onze school erachter zou komen zouden ze waarschijnlijk de politie inlichten.