#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:54

amoj schreef:
@Annemiek, wij hebben het zelf meerdere keren mee gemaakt, dus voor mij is het geen gerucht.
Vorige week zwierf er ook nog een bericht over Facebook inclusief foto van een doodgedrukt kalf.
Dus geruchten, neuh, gewoon de waarheid.

Maar hoe kan dat nou, want jullie scheiden de kalfjes????

Kortom, het is nogal een non argument aangezien dat risico er dus ook inzit in de huidige manier van doen.
Je zal er rekening mee moeten houden en evt aanpassingen moeten doen. Ik begrijp zeer goed dat dat financieel niet altijd mogelijk is, maar maak er dan geen slecht voor het welzijn voor de dieren argument van, maar een slecht voor het welzijn van het bedrijf.

Dat boeren te weinig verdienen aan die melk waardoor er te weinig ruimte is voor verbetering is een serieus probleem. Dat zou eens op de voorgrond moeten komen ipv mensen ervan te betichten dat ze nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:55

tanjaatjuhh schreef:
Dat was dan nog een doodgedrukt kalf. Maar dat worden straks dood gedrukte boeren. Zon koe is zichzelf niet meer.

Ook dat blijkt meer dan reuze mee te vallen. Er was idd angst voor "verwildering" en lastige koeien, bij de lopende bedrijven en in de testen bleek dat amper waar te zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:00

juval schreef:
oke, dan over de paarden... hoe snel zou bokt/paardennederland op zijn kop staan als er iemand een motie gaat indienen voor verplichte weidegang en groepshuisvesting van paarden. dat zijn namelijk ook kuddedieren met behoefte aan sociaal contact... dus alle boxen van 3x3 worden verboden en paarden mogen alleen nog maar in groepen bij elkaar lopen.
vanaf 15 april moeten de paarden verplicht de wei in, ongeacht het weer of de grondgesteldheid.
onvrijwillige castratie van hengsten moet worden verboden want dat tast de integriteit en het welzijn van het dier aan.
hoefijzers worden verboden, want het is zielig om spijkers in de hoeven te slaan.
veulens mogen op natuurlijke wijze gespeend worden vanaf de leeftijd van 10 maanden, niet eerder op straffe van een boete.
paarden mogen alleen nog in een familiekudde leven, veulens hebben het recht om hun vader te leren kennen.
KI is niet natuurlijk en moet worden afschaft, alleen natuurlijke dekkingen zijn nog toegelaten.

...
tja, uiteraard is dit niet uitvoerbaar en ondenkbaar... maar het is wel zo ongeveer hoe er met de boeren wordt gesold (in mijn ogen)

Je kunt het natuurlijk ook helemaal uit z'n verband trekken ;). Ik denk zéker dat het goed zou zijn als er meer naar paardenwelzijn wordt gekeken en daar hoort een minimaal aantal uur vrije weidegang inderdaad ook bij (die richtlijnen zijn er al). Dat eea echter niet van de een op de andere dag georganiseerd is, is logisch.

Net zo goed als dat er altijd mensen zijn die roepen; 'jullie' hebben er geen verstand van dus jullie hebben eigenlijk geen recht van spreken. Vind ik ook dat er veel mensen zijn die met (imo) drog- of achterhaalde redenen koste wat kost bij het oude proberen te houden :o.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:08

In onze samenleving zijn regels nu eenmaal nodig om te voorkomen dat het uit de hand loopt.
Dus ja, in grove lijnen zou ik al die paardenregeltjes alleen maar toejuichen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 22:45

nog een verhelderende quote, dan hou ik er over op.

Citaat:
"Over koetjes en kalfjes: een lastige vraag beantwoord"
‘Ik snap wel dat niet alle kalfjes kunnen blijven op de boerderij, want anders zit je straks met heel veel stieren. Maar waarom worden kalfjes dan zo snel bij de koe weggehaald? Als ze mijn kinderen binnen een paar uur weg zouden halen, dan zou ik daar niet erg relaxed van worden hoor, dus waarom blijft die koe dan wel rustig?’
We schrijven een tijdje geleden. Er was bezoek, en één van onze koeien was bevallen van een prachtige stier. Voor een bevalling schuiven wij alles aan de kant. Het bezoek dus ook. Dat liet het bezoek niet op zich zitten, en kwam gezellig mee de stal in. Na alle zorg voor koe en kalf, stond koe lekker te vreten, en het kalf te slapen in zijn eigen ‘wieg’. Tot verbazing van het bezoek. Ik vond het een steengoeie vraag! En hier is het antwoord:
Mensenbabies zijn een beetje dom in elkaar gezet. Ze zijn nog niet helemaal afgebakken. Een beetje baby doet er een jaar over om te lopen. En in dat jaar is hij dus heel erg afhankelijk van zijn ouders. De natuur heeft dat slim geregeld door ons te overgieten met een onweerstaanbare drang, om te zorgen voor dat onafgebakken, domme ding. Die drang is héél sterk. Want het onafgebakken ding is behoorlijk tijdrovend. We kunnen het ons dan ook moeilijk voorstellen dat het bij andere dieren soms toch een beetje anders werkt.
Kalfjes zitten een stuk slimmer in elkaar. Maar ook die lopen de eerste dag nog geen tientallen kilometers. Mama wel. Want mama moet namelijk grazen, heel veel grazen, en nog meer grazen. En af en toe een sprintje trekken voor een sabeltandtijger. Of een dolle stier. En dus bevalt mama bij voorkeur in hoog gewas, waar ze haar kalfje de eerste paar dagen achterlaat. Af en toe komt ze terug, om het kalf melk te geven. Daarom gaan koeien die in de wei bevallen, ook zonder blikken of blozen zónder kalf terug naar de stal. Haar eerste prioriteit op dat moment is namelijk vreten. En veel ook, anders wordt ze ziek.
En dan ligt ukkepuk in z’n uppie in het weiland. Dat vindt het kalf helemaal niet raar, want zo is hij nou eenmaal gemaakt. Meestal liggen ze lekker een tukkie te doen, op het moment dat we ze vinden. Een klein zwartwit hoopje, middenin een groene zee. Als mama terugkomt, en het kalf is dood, of weg, dan gaat ze verder met haar leventje. Dat klinkt hard, en dat is het ook. Maar de natuur, háár realiteit, ís nu eenmaal ook gewoon hard. Het sterftepercentage bij kalveren in het wild is enorm. Het zou voor de koe dodelijk zijn, als ze gaat liggen treuren bij haar kalf. En dat doet ze dus ook niet.
Na één of twee dagen, als het kalf mobiel genoeg is, mag ie met mama mee. Dàn begint de echte binding op gang te komen. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat het kalf niet op z’n eigen houtje de wereld gaat verkennen. En dus veranderen de gevoelens van kalf en koe. Het kalf wil bij mama zijn, en mama bij het kalf. Ga je die twee op dat moment van elkaar scheiden, dan heb je twee héél verdrietige koebeesten. Boeren weten dat. Al honderden jaren. En die doen dat dus niet.
Dus waarom er morgen zoveel boerinnen naar Den Haag gaan? Omdat ze geen gestressde koetjes en kalfjes willen, alleen maar omdat sommige kamerleden zich niet kunnen voorstellen dat koeien anders ‘werken’ dan mensen. Omdat je het moment moet kiezen, die het beste is voor koe en kalf. Uit ‪#‎kalverliefde‬!

verootjoo

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:24

Dat is een mooie uitleg!

Ik las ook dat iemand schreef dat een koe een zoogdier is en daarom dus net als ons binding met het kalf/jong heeft. Ook zoogdieren verschillen.
Zo gaan olifanten bv dood als ze alleen en eenzaam zijn en rouwen zij ook echt dagenlang om dode soortgenoten.
Zebra's laten de eerste nachten hun kind alleen in het hoge gras en komen elke ochtend terug. Andere dieren krijgen een jong en hebben hier geen binding mee maar het wordt opgevoed door de kudde, en wordt dus gezoogd door meerdere vrouwtjes. (Weet alleen niet welke diersoort dit nu was...)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:29

juval schreef:

Citaat:
‘Ik snap wel dat niet alle kalfjes kunnen blijven op de boerderij, want anders zit je straks met heel veel stieren. Maar waarom worden kalfjes dan zo snel bij de koe weggehaald? Als ze mijn kinderen binnen een paar uur weg zouden halen, dan zou ik daar niet erg relaxed van worden hoor, dus waarom blijft die koe dan wel rustig?’
We schrijven een tijdje geleden. Er was bezoek, en één van onze koeien was bevallen van een prachtige stier. Voor een bevalling schuiven wij alles aan de kant. Het bezoek dus ook. Dat liet het bezoek niet op zich zitten, en kwam gezellig mee de stal in. Na alle zorg voor koe en kalf, stond koe lekker te vreten, en het kalf te slapen in zijn eigen ‘wieg’. Tot verbazing van het bezoek. Ik vond het een steengoeie vraag! En hier is het antwoord:
Mensenbabies zijn een beetje dom in elkaar gezet. Ze zijn nog niet helemaal afgebakken. Een beetje baby doet er een jaar over om te lopen. En in dat jaar is hij dus heel erg afhankelijk van zijn ouders. De natuur heeft dat slim geregeld door ons te overgieten met een onweerstaanbare drang, om te zorgen voor dat onafgebakken, domme ding. Die drang is héél sterk. Want het onafgebakken ding is behoorlijk tijdrovend. We kunnen het ons dan ook moeilijk voorstellen dat het bij andere dieren soms toch een beetje anders werkt.
Kalfjes zitten een stuk slimmer in elkaar. Maar ook die lopen de eerste dag nog geen tientallen kilometers. Mama wel. Want mama moet namelijk grazen, heel veel grazen, en nog meer grazen. En af en toe een sprintje trekken voor een sabeltandtijger. Of een dolle stier. En dus bevalt mama bij voorkeur in hoog gewas, waar ze haar kalfje de eerste paar dagen achterlaat. Af en toe komt ze terug, om het kalf melk te geven. Daarom gaan koeien die in de wei bevallen, ook zonder blikken of blozen zónder kalf terug naar de stal. Haar eerste prioriteit op dat moment is namelijk vreten. En veel ook, anders wordt ze ziek.
En dan ligt ukkepuk in z’n uppie in het weiland. Dat vindt het kalf helemaal niet raar, want zo is hij nou eenmaal gemaakt. Meestal liggen ze lekker een tukkie te doen, op het moment dat we ze vinden. Een klein zwartwit hoopje, middenin een groene zee. Als mama terugkomt, en het kalf is dood, of weg, dan gaat ze verder met haar leventje. Dat klinkt hard, en dat is het ook. Maar de natuur, háár realiteit, ís nu eenmaal ook gewoon hard. Het sterftepercentage bij kalveren in het wild is enorm. Het zou voor de koe dodelijk zijn, als ze gaat liggen treuren bij haar kalf. En dat doet ze dus ook niet.
Na één of twee dagen, als het kalf mobiel genoeg is, mag ie met mama mee. Dàn begint de echte binding op gang te komen. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat het kalf niet op z’n eigen houtje de wereld gaat verkennen. En dus veranderen de gevoelens van kalf en koe. Het kalf wil bij mama zijn, en mama bij het kalf. Ga je die twee op dat moment van elkaar scheiden, dan heb je twee héél verdrietige koebeesten. Boeren weten dat. Al honderden jaren. En die doen dat dus niet.
Dus waarom er morgen zoveel boerinnen naar Den Haag gaan? Omdat ze geen gestressde koetjes en kalfjes willen, alleen maar omdat sommige kamerleden zich niet kunnen voorstellen dat koeien anders ‘werken’ dan mensen. Omdat je het moment moet kiezen, die het beste is voor koe en kalf. Uit ‪#‎kalverliefde‬!

Mooi stuk :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:45

Maar in het stuk staat het probleem al: een moeder gaat na het 'vreten' op zoek naar haar kalf. Een koe zal niet gaan liggen huilen bij een dood kalf, maar is dat voor ons mensen dan de enige manier om compassie te voelen voor een dier? Een koe heeft nu eenmaal een instinct om naar haar kalf te zoeken en te willen zogen, ze herkent haar kalf uit tientallen, ze hebben vanaf het begin al een band..
En waarom is het geleidelijk afspenen op latere leeftijd zo'n probleem? Kost het te veel tijd? Bij geleidelijk afspenen heb je juist heel weinig stress.

Hier een stukje over ervaringen uit de praktijk, dus geen 'mensen op kantoor of wakkerdier geneuzel' http://www.familiekuddes.nl/3-de-ene-ku ... ij-de-koe/

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:57

Precies hier om eet/koop ik geen vlees en andere producten van dieren meer. Ik wil niet meewerken aan dit soort dingen en ander (dieren) leed.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:43

Mooi stuk Wendy!

8nnemiek, hoe ga je dat doen als de koe naar de melkrobot moet?
Koe weg = kalf alleen = in deze dus stres.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:09

8nnemiek schreef:
Maar in het stuk staat het probleem al: een moeder gaat na het 'vreten' op zoek naar haar kalf. Een koe zal niet gaan liggen huilen bij een dood kalf, maar is dat voor ons mensen dan de enige manier om compassie te voelen voor een dier? Een koe heeft nu eenmaal een instinct om naar haar kalf te zoeken en te willen zogen, ze herkent haar kalf uit tientallen, ze hebben vanaf het begin al een band..
En waarom is het geleidelijk afspenen op latere leeftijd zo'n probleem? Kost het te veel tijd? Bij geleidelijk afspenen heb je juist heel weinig stress.

Hier een stukje over ervaringen uit de praktijk, dus geen 'mensen op kantoor of wakkerdier geneuzel' http://www.familiekuddes.nl/3-de-ene-ku ... ij-de-koe/

Maar zodra de koe door heeft dat het kalf er niet is gaat ze gewoon verder met haar dagelijkse leven :)*
Ze hebben dus níet vanaf het begin al een band, dat komt dus pas na 2 dagen.

Ik vraag mij werkelijk af hoeveel mensen die roepen dat het kalf bij de koe moet blijven op een gemiddeld melkveebedrijf is langs geweest om te bekijken hoe het er nou écht aan toegaat op zo'n bedrijf.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:16

juval schreef:

Citaat:

Super verwoord! Echt belachelijk deze hele discussie. Boeren willen ook het beste voor hun vee, dat vergeten veel mensen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:22

Marjoow schreef:
8nnemiek schreef:

Maar zodra de koe door heeft dat het kalf er niet is gaat ze gewoon verder met haar dagelijkse leven :)*
Ze hebben dus níet vanaf het begin al een band, dat komt dus pas na 2 dagen.

Ik vraag mij werkelijk af hoeveel mensen die roepen dat het kalf bij de koe moet blijven op een gemiddeld melkveebedrijf is langs geweest om te bekijken hoe het er nou écht aan toegaat op zo'n bedrijf.

Weetje wat ik hart verscheurend vind, er zitten mensen als beesten in onmenselijke situaties en wij en het parlement gaan bekvechten over kalfjes die zowel bij moeder of door de boer goed gevoed in een schone stal/kalverbox zitten.

Soms zijn wij mensen ook zo :x

ik kom van zo een bedrijf en weet zeker dat die dieren het beter hebben dan menig vluchteling op de balkan route!

wereld problemen kun je niet oplossen maar zoveel regeltjes als in Nederland is belachelijk ,zo ook dit en die hele discussie er over!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:38

Het blijft dan natuurlijk vreemd dat er bedrijven zijn waar de kalfjes zonder problemen wel langer bij de koe blijven.
Ik ben het hierin met Bowen eens: het gaat de boeren die tegen zijn om het belang van het bedrijf.
Het is natuurlijk allemaal vreselijk uit de hand gelopen met steeds grotere bedrijven en steeds meer productie. Daar moeten we vanaf.
Als je voorstander bent van dierenwelzijn moet je een dier niet slechts als een product kunnen zien.

De vergelijking met paarden gaat een beetje mank, maar ja daar moeten ook nog meer welzijnsregels komen inderdaad. Veel paarden hebben een rot bestaan.
Ook het vluchtelingen probleem ontslaat je niet opeens van je verantwoordelijkheid voor je dieren.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-03-16 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:39

Nikass schreef:
Het blijft natuurlijk vreemd dat er bedrijven waar de kalfjes zonder problemen langer bij de koe blijven.
Ik ben het hierin met Bowlen eens: het gaat de boeren die tegen zijn om het belang van het bedrijf.
Het is natuurlijk allemaal vreselijk uit de hand gelopen met steeds grotere bedrijven en steeds meer productie. Daar moeten we vanaf.
Als je voorstander bent van dierenwelzijn moet je een dier niet slechts als een product kunnen zien.

De vergelijking met paarden gaat een beetje mank, maar ja daar moeten ook nog meer welzijnsregels komen inderdaad. Veel paarden hebben een rot bestaan.

Hoe sta jij er dan tegenover dat het scheiden van koeien en kalfjes op latere leeftijd meer stress oplevert?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:41

Dat blijkt bij biologische bedrijven niet zo te zijn.
Ik ben heel benieuwd waar dat verschil dan in zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:44

Nikass schreef:
Het blijft dan natuurlijk vreemd dat er bedrijven zijn waar de kalfjes zonder problemen wel langer bij de koe blijven.
Ik ben het hierin met Bowen eens: het gaat de boeren die tegen zijn om het belang van het bedrijf.

Ook het vluchtelingen probleem ontslaat je niet opeens van je verantwoordelijkheid voor je dieren.

Het kán natuurlijk prima. Maar het is niet per definitie het beste voor de koe en het kalf. Het is een kwestie van hoe je je bedrijf inricht. Maar nu wordt er gedaan alsof boeren slechte boeren zijn die niet van dieren houden omdat ze kalf en koe gelijk scheiden. En dat is gewoon niet waar. Beide manieren van koeien houden zijn goed en zijn voor- en nadelen aan te noemen.
De actie gaat er dan ook om om deze keuzes aan boeren over te laten en niet op te leggen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:46

Nikass schreef:
Dat blijkt bij biologische bedrijven niet zo te zijn.
Ik ben heel benieuwd waar dat verschil dan in zit.

Dat vraag ik mij ook af

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:48

Even een quote van de website die ik eerder plaatste:
Citaat:
Redenen om ervoor te kiezen om het kalf bij de koe te houden zijn:

* het is beter voor het welzijn van de kalveren, niemand kan zo goed voor een kalf zorgen als de eigen moeder
* het is goed voor het welzijn van de koe. Het geeft ook minder stress voor kalf en koe omdat ze niet meer gescheiden worden na afkalven. De koe zal daardoor ook beter de lactatie opstarten.
* het is goed voor een stabiele groeps-opbouw
* de dieren kunnen echt kuddegedrag uiten (koeien beschermen de kalfjes, kalveren trekken zich terug in de kalvercreche.

Deze boeren en ervaringsdeskundigen zeggen dus juist dat op latere leeftijd afkalveren voor minder stress zorgt!
Direct afkalveren zorgt volgens hun dus wel degelijk voor stress.

En als de vraag voor mij bedoeld was; ik ben inderdaad meerdere keren bij melkveebedrijven geweest, en het viel me zwaar tegen. Sindsdien koop ik dan ook geen melk meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:00

verootjoo schreef:
Nikass schreef:

Het kán natuurlijk prima. Maar het is niet per definitie het beste voor de koe en het kalf. Het is een kwestie van hoe je je bedrijf inricht. Maar nu wordt er gedaan alsof boeren slechte boeren zijn die niet van dieren houden omdat ze kalf en koe gelijk scheiden. En dat is gewoon niet waar. Beide manieren van koeien houden zijn goed en zijn voor- en nadelen aan te noemen.
De actie gaat er dan ook om om deze keuzes aan boeren over te laten en niet op te leggen.

Je hoort mij niet zeggen dat boeren slecht zijn of slechte intenties hebben hoor. Maar het is jammer als ze niet open staan voor nieuwe, meer dier- en milieuvriendelijke, ideeën. Als daar geen geld voor is, laten ze dat dan benadrukken en daar actie voor gaan voeren.
Mentaliteitsverandering is altijd lastig. Ik ben ook nog opgevoed met dagelijks melk drinken, want dat was gezond. Uit nieuws inzichten blijkt dat dit helemaal niet zo is. Anders durven denken en je bedrijf anders durven inrichten. Er zijn gelukkig een aantal boeren die dat wel aandurven.
Ken je de documentaire over het land van boer kok? Dat is zo'n boer (gaat niet zozeer over melk) maar zij worden tegengewerkt door de grotere bedrijven én de politiek, want het gaat allemaal om geld.
Heel jammer. Ik geloof alleen dat de behoudende tak het uiteindelijk toch gaat verliezen, want het milieu laat het niet langer toe en de consument begint eindelijk ook een beetje na te denken.
Zo'n proces gaat echter wel heel langzaam

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:06

De boer uit het linkje dat je geplaatst hebt was gisteravond op tv te zien 8nnemiek. Wat hij vervolgens over z'n bedrijf vertelde had eigenlijk weinig met dierenwelzijn te maken, maar vooral met economische belangen en het feit dat de consument het plaatje van kalf bij de koe mooier vindt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:13

Niello schreef:
Bij een paarden melkerij worden de veulens toch ook niet direct weggehaald bij hun moeders? Vind dat de kalveren op een zelfde manier behandeld moeten worden. Weet uit ervaring dat het weghalen van de kalveren direct na de geboorte veel stress oplevert bij de moeders. Het omver lopen van het kalf kan voorkomen worden Door deze samen met de moeder een tijdje in een aparte box te zetten.

Helaas, ik heb ooit op een boerderij gezien, elke koe wordt apart gezet als ze moet bevallen in een eigen grote koeienbox, kalfjes worden evengoed met regelmaat doodgetrapt en of zwaar gewond vertrapt, hartverscheurend om te zien. Sterfte bij de kalveren zijn dan veel hoger dan wanneer het direct weggehaald wordt bij de moederkoe en naar een kalverstal overgezet.

Of de koe ging er rustig half op liggen en dan maar rustig herkauwen terwijl het kalf schreeuwt van de pijn en flink sparteld........die heeft het dan ook niet overleefd.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:32

Pikeur schreef:
Nikass schreef:
Het blijft natuurlijk vreemd dat er bedrijven waar de kalfjes zonder problemen langer bij de koe blijven.
Ik ben het hierin met Bowlen eens: het gaat de boeren die tegen zijn om het belang van het bedrijf.

Hoe sta jij er dan tegenover dat het scheiden van koeien en kalfjes op latere leeftijd meer stress oplevert?

Als het met beleid wordt gedaan is dat eigenlijk niet echt aan de orde...

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:09

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:57

Jep, als 0,2% het wel doet of probeert (er zijn ook al genoeg bedrijven die er weer mee gestopt zijn, maar daar praat men niet over), dan kan het bij de rest ook ;)

Nog een stuk van een boerin die een schitterende vrijloopstal hebben:

Het gonst nog na in mijn hoofd. Actie ‪#‎kalverliefde‬
Weet ieder wel hoe het kwam dat deze motie aangenomen werd? Thieme is n.l een klein ratje. Zij had die motie al 8 jaar op de plank liggen. Ze wachte en wachte en zag haar kans schoon op de dag dat de de politiek druk in vergadering was voor de invulling van de fosfaatrechten in de melkveehouderij. De kennis over de veehouderij was niet aanwezig. Pats Thieme slaat haar slag in de tweede kamer. Link mens. Doortrapt.
Gisteren half half de woorden van Thieme opgevangen. Ze weet echt niet waar ze over praat. We moeten onze bedrijven maar aanpassen was één ding wat ik opving. Dan maar liever sluiten zou ik zeggen maar dan spelen we haar in de kaart. De uitgestippelde weg van deze veganistische politicus is een veehouderijvrij Nederland. Niet dus. Ik ga door met actie voeren. Er zijn zoveel aspecten die benadrukken dat kalf bij koe weg halen direct na de geboorte noodzakelijk is en zeker niet zielig. Wie kan dat nu beter weten dan ik, dan alle koeienboerinnen. We werken dagelijks vele uren tussen de kalveren en koeien. Mevrouw Thieme moet zich schamen.
Naast alle veterinaire bezwaren vind ik de bedrijfseconomische bezwaren ook behoorlijk mee wegen. Onze proef, of eigenlijk grapje kost heel veel. Drie vaars kalveren bij de moeder laten lopen. Je raakt gewoon alle melk kwijt ondanks dat ze ook nog door de robot gaan om gemolken te worden. Kalf drinkt veel te veel en moeders past toch min of meer haar productie aan aan de behoefte vh kalf. Koeien hebben last van celgetal door t onregelmatig drinken en drinken aan wisselende kwartieren. Geleidbaarheid loopt op. De koeien zijn moeilijke drachtiger te krijgen, waarschijnlijk t oerinstinct wat er voor zorgt dat zogen invloed uit oefent op de hormonen. Dit laatste zou een goeie voor t wur zijn om uit te zoeken. Kunnen we dadelijk allemaal hormonen gaan spuiten bij de zogende koeien om ze met een korte tussenkalftijd drachtig te krijgen. Oeps wat zeg ik nu mevrouw Thieme. Nee tuurlijk het moet natuurlijk. Laten we daar ook nog inkomen liggen.
We hebben uiteraard ondanks dat we een vrijloopstal hebben, totaal niet ingericht voor kalveren. De kalveren lopen overal en nergens. Ze kunnen onder en door alle hekken en lopen dus ook tussen de droge koeien. Aangezien een kalf denkt dat alles wat een tiet heeft zijn moeder is krijgen we toch echt problemen bij de droge koeien. En heus die zijn zo dom die blijven met dat slappe uiertje netjes staan voor een wildvreemd kalf. En dan zijn er kalveren die slim zijn, ja hoor vergis je niet. Die wachten tot een koe gaat kalven en bietsen de biest!
En dan nog, de deuren moeten dicht blijven. Dat jolige grut rent in een optocht anders je stal uit. Over de voergang. Geen hek houdt ze tegen.
Wie gaat onze stallen aanpassen? Wie zorgt voor extra personeel om her en der verdwaalde kalveren weer weg te halen.
Wie houdt onze zogende koeien gezond.
Wie zorgt dat we nog melk in de tank krijgen.
En wat betreft kalfgezondheid voeg ik nog toe. We hebben ook de proef op de som van stierkalveren bij de koe. Ze sneuvelen sneller aan diarree. Het heeft ons ettelijke stierkalveren gekost en een hoop extra werk en ellende. Eenmaal een crypto uitbraak en je bent de sigaar. Kalf moet van de melk dus van zijn moeder weg.Speenfles kent hij niet dus electroliet met de sonde. Koe kluts kwijt kalf kluts kwijt. En dan alle kalveren preventief behandelen. Mijn boer is er druk mee. Zoog/stierkalveren vangen. Elk 7 dagen lang. Elke dag. Leuk voor de Zonnehoeven waar Thieme aan reflecteerd, daar lopen de wereld aan zorgboertjes...
En wat denk je dat er gebeurd met de stierkalveren. Fijn voor onze collega's kalveropfokker. Die zitten hoogstwaarschijnlijk met zuigers en een zeer verhoogde infectie druk door insleep bedrijfsspecifieke ziektekiemen.
Moet ik nog ff doorgaan...ik vind t wel genoeg. Deze motie moet van tafel. Laat ieder zelf bepalen wat hij wil in zijn bedrijfsvoering. Thieme moet ophouden, voor eens en voor altijd!
En nu ga ik weer verder net als alle dagen hiervoor met #kalverliefde en niemand die mij dit afpakt!