Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Dat water kan je ook op andere manieren schoon houden. In aquaria gebruiken ze ook geen chloor, toch is dat water kraakhelder. Staan gigantische filters achter, natuurlijk.
Andra_S schreef:Ik vind het Dolfinarium sowieso niet leuk, vroeger ook al niet. Zwemmen met dolfijnen snap ik ook niet. Voor sommige mensen is dat de ultieme droom. Maar ik houd ook niet van clowns.
Ik denk dat we sommige dingen gewoon leuk vinden omdat het zo hoort, omdat het ons als kind ingepeperd is dat we die leuk horen te vinden. Clowns vallen daar onder. En naar dolfijnen kijken die in een vies badje een kunstje doen ook.
En dus vinden we dat als volwassenen nog steeds leuk, of hebben we het idee dat we het eigenlijk leuk zouden moeten vinden. En hoe leuker we het vinden, hoe normaler we het vinden dat dit voor de dieren misschien geen ideale manier van leven is. Maar misschien ben ik een beetje te cynisch, hoor...
git schreef:Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen, maar ik vind het vergelijkbaar met sommige paarden. Het paard dat de hele dag op stal staat en er een of twee keer per dag uit mag om wat kunstjes te doen. Het paard dat dan even de benen kan strekken in een binnenbak en na het uurtje rijden weer zijn box in mag voor de rest van de dag. Je kan met de beste bedoelingen het dier zo goed mogelijk verzorgen en er ontzettend veel van houden, dat maakt het feit van een te kleine behuizing niet ongedaan.
Is dit een onwaardig leven voor het dier? Weet ik niet. Ik kan niet in het hoofd van het paard(of de dolfijn) in kwestie kijken.
saskiakefie schreef:Ik heb de aflevering ook gezien. Wat heeft Rambam het dolfinarium zwart gemaakt, keihard en genadeloos.
Natuurlijk hebben ze wel wat punten, maar dit beeld is wel heel erg zwart wit geschetst, enkel en alleen de negatieve kanten belicht. Ik ben daar een paar weken geweest vanuit mijn dier&gedrag opleiding en ik ben ook backstage geweest, heb veel geleerd over de manier van trainen etc. En het is zo'n compleet andere trainingsmethode als bij circussen, maarja daar hebben ze het dan niet over. Op de manier hoe Rambam zo'n docu maakt kunnen ze van alles wel een negatieve docu maken![]()
Het dolfinarium moet er eigenlijk voor zorgen dat er minder showdolfijnen in de bassins zitten en dat de sluizen altijd open staan.
Overigens ben ik ook geen voorstander van dierentuinen hoor het is allemaal maar voor het vermaak van mensen.
Jildau schreef:Maartje1990 schreef:Waarover liegen ze volgens jou dan?
Dat ze niet aan KI doen maar natuurlijke bevruchting bijvoorbeeld..
Temeraire schreef:Ik meende dat er ook veel 'geredde' dolfijnen in het Dolfinarium zaten?
Dieren die ziek gevonden worden en die na intensieve zorg niet meer uitgezet kunnen worden in het wild.
Dat lijkt me toch niet zo slecht.
Jildau schreef:Maartje1990 schreef:Waarover liegen ze volgens jou dan?
Maartje1990 schreef:Jildau schreef:
Maar dat is niet gelogen. Zoals jinte zegt. Alle in het dolfinarium geboren dolfijnen zijn via de natuurlijke manier. Wat je zag is misschien gewoon een medische controle? Je kan iig niet nav die documentaire zeggen dat dolfi daarover liegt.