Studenten geweerd uit spits, OV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:29

Ik snap beide kanten heel goed (ben zelf ook student aan de hva) nu heb ik al flexibele dagen (maandag wel half 9) maar dan wel voor de middag/avond spits thuis.

Maar de mensen die vinden dat je maar op kamers moet zouden het zelf eens moeten proberen... Een kamer vinden is niet makkelijk (ga uit van adam) en je betaald meer dan een vrijstaande woning in friesland aan huur voor net of minder dan 15 vierkante meter. Dus niet iedereen verhuisd zomaar even..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:32

Courses schreef:
Nee, maar je mening is overduidelijk een die niet in de praktijk ziet wat voor gevolgen dit met zich mee brengt voor momenteel studerende studenten. Leuk dat je allang bent afgestudeerd, maar dat is geen reflectie op hoe dit er nu aan toe gaat.

Jammer dat je alleen maar reageert op mij als persoon en niet op de rest van wat ik schrijf met inhoudelijke argumenten waarom ik het volgens jou zo mis heb.

Dan blijf je nl hangen in de algemene tendens van de studenten die in dit topic reageren: met klagen en zeggen hoe dom het wel niet is dat ze dit willen invoeren.
Met blijven hangen in het geklaag, bereik je niets.

Wanneer je wil dat er naar je geluisterd wordt, bijvoorbeeld door de NS of door je school/-universiteitsbestuur, zul je concreet moeten aangeven wat problemen zijn die veroorzaak worden door het mogelijk verschuiven van lestijden. En dan zul je ook inhoudelijk met argumenten moeten komen om dat wat de tegenhanger voorstelt, te weerleggen.
Met alleen maar "ja maar wij studenten hebben het allemaal al zo zwaar" overtuig je niemand.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:38

Werkenden worden ook uit de spits geweerd.... zowel voor de files als in de trein. Dit loopt al veel langer, bedrijven 'moeten' ook flexibele tijden aanhouden. In mijn studententijd begonnen we op maandag ook pas in de middag en op vrijdagmiddag zoveel mogelijk vrij (misschien had dat inderdaad te maken had met meer studenten die op kamers zaten).

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:38

Sorry courses, maar daar ben ik het mee oneens. Ik ben student (nog wel een poosje voorlopig), en ik denk echt precies hetzelfde als Marije. In de praktijk gaat er zoveel niet veranderen voor studenten. Ik heb trouwens ook nauwelijks les van 9 tot 5 bijvoorbeeld (bijna alleen maar midden op de dag) en ik studeer in Rotterdam en woon momenteel in Middelburg. Ik vind zelf de enorm drukke spits ook best vervelend. Vooral als je lang met de trein moet (1,5 uur in mijn geval) is een beetje spreiding echt wel fijn. Dan kan je bijvoorbeeld studeren terwijl je zit, in plaats van staan in de gang.

Laten we eerst maar eens afwachten wat er nou precies gaat gebeuren, voordat we ons allemaal enorm druk gaan maken over plannen die eventueel ervoor zouden kunnen leiden dat je schooluren wat worden verschoven. Dat gezegd hebbende: onderbouwd ergens over nadenken (meerdere betrokken problemen en oplossingen erbij betrokken, vanuit meerdere perspectieven bekeken etc.) is natuurlijk alleen maar goed.

Er wordt op dit moment niks verboden, maar scholen zijn aan het kijken of ze de spits kunnen vermijden. Lijkt me best schappelijk. Mocht een school nou heel veel naar de avond gaan verplaatsen, (lijkt me vervelend!) dán zou ik daar ook best mee in overleg willen of ze dat kunnen laten. Daar zullen ze trouwens veel (nieuwe) scholieren/studenten mee verliezen, dus systematisch hele vervelende schooltijden zullen ze niet gaan doorvoeren bij opleiding.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:43

Ik ben benieuwd naar hoe ze dit gaan invoeren. Het is op mijn traject altijd rustig, ik zit regelmatig in m'n eentje in een 4-zit midden in de spits. Het zou vervelend zijn als mijn hele schooltijden omgegooid worden terwijl mijn school absoluut geen probleem is voor de drukte in de trein.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:54

Solmyrkvi schreef:
Ik ben benieuwd naar hoe ze dit gaan invoeren. Het is op mijn traject altijd rustig, ik zit regelmatig in m'n eentje in een 4-zit midden in de spits. Het zou vervelend zijn als mijn hele schooltijden omgegooid worden terwijl mijn school absoluut geen probleem is voor de drukte in de trein.

haha, ze kunnen idd ook de locaties verplaatsen.... bijv. naar Emmen, Zwolle - Emmen is altijd leeg, terwijl andersom hartstikke vol zit :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:56

purny schreef:
Ik vind de reacties van sommige bokkers alsof de wereld vergaat. Toen ik studeerde had ik tijden dat ik om 13.30 moest beginnen en eindigde om 17.30.
Studeren is een investering. En als je dan toevallig om 11.00 moet beginnen is dat nou eenmaal zo

Er zijn helaas ook studenten die wel fulltime aanwezig moeten zijn. Met 4 uurtjes per dag kan ik er inderdaad nog wel een fulltime baan naast hebben. Met dagen van 9 uur (exclusief huiswerk) wordt dat een ander verhaal hè? ;)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:57

Santos_05 schreef:
Solmyrkvi schreef:

haha, ze kunnen idd ook de locaties verplaatsen.... bijv. naar Emmen, Zwolle - Emmen is altijd leeg, terwijl andersom hartstikke vol zit :+

Inderdaad, ik ga dan 'sochtends Almere-Dronten, daar zit geen hond maar andersom zit het helemaal vol. Maar als ik terug ga zit ik weer in een super rustige trein en is het omgekeerd weer propvol. Omgekeerd zou een ramp zijn :')

Ik heb dan eerlijk gezegd nog liever dat ze alle colleges naar heeeeeel vroeg verplaatsen dan naar savonds laat. Heeft iedereen nog wat aan z'n dag.

Santos_05

Re: Studenten geweerd uit spits, OV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:01

Dronten heb ik ook gezeten, toptijd! (maar wel op kamers, dus alleen 'last' van de maandag en vrijdag)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:03

nu heb ik niks te maken met de treinen.
Ik maak veel dagen van 9 tot 5 op school. En daar komt inderdaad ook nog huiswerk bij zoals Eilleen333 zegt. Ik zou echt niet blij worden als ze de tijden gaan aanpassen.

Dan zijn er ook nog studenten die met hun (horeca)baantje hun studie/kamer moeten betalen. Als je in de horeca werkt is het eigenlijk altijd 's avonds. dat zou dus betekenen dat je niet meer kan werken en daardoor je studie/kamer niet meer kan betalen. Kun je wel geld gaan lenen voor je studie maar daar word je ook niet vrolijk van.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:08

Ik moest wel lachen: ik reis niet met de trein, maar met de snelbus (die echt totaal niet druk is in de spits). Als colleges worden verzet naar de avonden, kom ik dus nooit meer in m'n kleine dorpje thuis. Dus nog erger: ik veroorzaak niet eens drukte in de treinen, maar ben er evengoed de dupe van. :') Wat een grap. :roll:

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:17

emmaudb schreef:
nu heb ik niks te maken met de treinen.
Ik maak veel dagen van 9 tot 5 op school. En daar komt inderdaad ook nog huiswerk bij zoals Eilleen333 zegt. Ik zou echt niet blij worden als ze de tijden gaan aanpassen.

Dan zijn er ook nog studenten die met hun (horeca)baantje hun studie/kamer moeten betalen. Als je in de horeca werkt is het eigenlijk altijd 's avonds. dat zou dus betekenen dat je niet meer kan werken en daardoor je studie/kamer niet meer kan betalen. Kun je wel geld gaan lenen voor je studie maar daar word je ook niet vrolijk van.

Ik red het nu net niet met mijn bijbaan. Krijg een uitwonende beurs, maar dat is net de helft van mijn huur. Plus collegegeld, verzekeringen, boodschappen.
Dus ik leen nu al. Zonder bijbaan zou ik maximaal moeten lenen om het te redden. Als dat dan al genoeg is..

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:30

ja daarom, dat bedoel ik. dan wordt je schuld alleen nog maar hoger. Dan is voor sommige studeren helemaal niet meer te doen

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:53

vaxie schreef:
Sorry courses, maar daar ben ik het mee oneens. Ik ben student (nog wel een poosje voorlopig), en ik denk echt precies hetzelfde als Marije. In de praktijk gaat er zoveel niet veranderen voor studenten. Ik heb trouwens ook nauwelijks les van 9 tot 5 bijvoorbeeld (bijna alleen maar midden op de dag) en ik studeer in Rotterdam en woon momenteel in Middelburg. Ik vind zelf de enorm drukke spits ook best vervelend. Vooral als je lang met de trein moet (1,5 uur in mijn geval) is een beetje spreiding echt wel fijn. Dan kan je bijvoorbeeld studeren terwijl je zit, in plaats van staan in de gang.

Laten we eerst maar eens afwachten wat er nou precies gaat gebeuren, voordat we ons allemaal enorm druk gaan maken over plannen die eventueel ervoor zouden kunnen leiden dat je schooluren wat worden verschoven. Dat gezegd hebbende: onderbouwd ergens over nadenken (meerdere betrokken problemen en oplossingen erbij betrokken, vanuit meerdere perspectieven bekeken etc.) is natuurlijk alleen maar goed.

Er wordt op dit moment niks verboden, maar scholen zijn aan het kijken of ze de spits kunnen vermijden. Lijkt me best schappelijk. Mocht een school nou heel veel naar de avond gaan verplaatsen, (lijkt me vervelend!) dán zou ik daar ook best mee in overleg willen of ze dat kunnen laten. Daar zullen ze trouwens veel (nieuwe) scholieren/studenten mee verliezen, dus systematisch hele vervelende schooltijden zullen ze niet gaan doorvoeren bij opleiding.

Dat jij 'amper les hebt' van die tijden betekent niet dat de rest van de studenten dit ook heeft :) Ik reis al zo'n 7 jaar met het OV, ook in de spits toevallig recent op een van de drukste trajecten van Nederland en het was echt dramatisch. Met wat voor mensen stond ik in de trein dan? 99% waren volwassenen die zeker 20 jaar ouder waren dan mij, maar de minderheid was op dat moment echt studenten.

Het feit dat ze hun eigen problemen op een bepaalde groep afschuiven is ronduit belachelijk. Dat de NS niet functioneert is al langere tijd bekend. Ik heb regelmatig 4 a 5 treinen later moeten nemen omdat mijn intercity van 8:13 die normaliter met 12 a 13 coupes rijd, met 3 propvolle wagons kwam binnenrijden en hierdoor dus amper 10% van de mensen die die trein moest pakken dus op Utrecht Centraal achtergelaten werd. Is dit dan oprecht iets wat wij veroorzaken? In plaats van dat ze hun eigen problemen eens aanpakken gaan ze op alle andere mogelijke manieren 'oplossingen' zoeken die werkelijk waar nergens op slaan.

Daarnaast is het feit dat mijn school (HU) er al mee ingestemd heeft vind ik nog absurder. Als ik kijk naar mijn eerste jaar had ik echt belachelijk lange dagen en ik had een reistijd van 3 uur per dag. Verwachten dat studenten in zo'n mate beschikbaar zijn is echt van den zotte. Dit is weer exact hetzelfde als dat hele afschaffen van de basisbeurs. De mensen die daar destijds 'niet zoveel kwaad in zagen' of studeerde zelf niet (meer) of zaten in een situatie waarin ze (gelukkig) niet afhankelijk waren van een extra inkomstenbron.

Hulde aan het Nederlandse systeem *\o/*

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:07

NS heeft het over 90000 extra mbo'ers in het ov omdat ze ook een studentenOV krijgen volgend jaar.
Maar gaan niet heel veel van die mbo'ers sowieso al met de trein, alleen betalen ze er zelf voor.
Mijn zusje doet mbo, en zij heeft gewoon een traject vrij abonnement...
Het is echt niet zo dat die mbo'ers nu allemaal op de fiets gaan.. vaak zijn de afstanden daar gewoon te lang voor.
Dus volgens mij valt het ook wel mee hoeveel extra mensen er in het OV komen volgend jaar...

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:14

Leuk dit, maar helaas hadden wij al tot 21:00 les (HU). Ik snap wel waarom er zoveel geklaagd wordt, het is al best pittig om een bijbaantje te vinden die wil aanpassen op je rooster, laat staan nu met zulke tijden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:15

Ik reis zelf niet met OV, maar vind dit echt gestoord.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:51

Courses schreef:
vaxie schreef:

Dat jij 'amper les hebt' van die tijden betekent niet dat de rest van de studenten dit ook heeft :) Ik reis al zo'n 7 jaar met het OV, ook in de spits toevallig recent op een van de drukste trajecten van Nederland en het was echt dramatisch. Met wat voor mensen stond ik in de trein dan? 99% waren volwassenen die zeker 20 jaar ouder waren dan mij, maar de minderheid was op dat moment echt studenten.

Het feit dat ze hun eigen problemen op een bepaalde groep afschuiven is ronduit belachelijk. Dat de NS niet functioneert is al langere tijd bekend. Ik heb regelmatig 4 a 5 treinen later moeten nemen omdat mijn intercity van 8:13 die normaliter met 12 a 13 coupes rijd, met 3 propvolle wagons kwam binnenrijden en hierdoor dus amper 10% van de mensen die die trein moest pakken dus op Utrecht Centraal achtergelaten werd. Is dit dan oprecht iets wat wij veroorzaken? In plaats van dat ze hun eigen problemen eens aanpakken gaan ze op alle andere mogelijke manieren 'oplossingen' zoeken die werkelijk waar nergens op slaan.

Daarnaast is het feit dat mijn school (HU) er al mee ingestemd heeft vind ik nog absurder. Als ik kijk naar mijn eerste jaar had ik echt belachelijk lange dagen en ik had een reistijd van 3 uur per dag. Verwachten dat studenten in zo'n mate beschikbaar zijn is echt van den zotte. Dit is weer exact hetzelfde als dat hele afschaffen van de basisbeurs. De mensen die daar destijds 'niet zoveel kwaad in zagen' of studeerde zelf niet (meer) of zaten in een situatie waarin ze (gelukkig) niet afhankelijk waren van een extra inkomstenbron.

Hulde aan het Nederlandse systeem *\o/*

Exact dit, je neemt me echt de woorden uit de mond. Het kwaad zit 'm in het 'proberen' van dingen zoals het afschaffen van de basisbeurs en nu dus ook het verschuiven van de tijden.
Het zou heel anders overkomen wanneer er een proefperiode zou zijn waar Nederland in zijn geheel de gevolgen ziet. Dan zou ik graag ook cijfers willen zien van de bevindingen in die periode want ik voorzie nu eigenlijk vrij weinig goeds.
Ga je aankomend jaar studeren, dan ben je gewoon echt de pineut. 1, je moet veel lenen. 2, dit lenen wordt hoger wanneer je minder kan werken door latere college tijden. Deze generatie is over tientallen jaren nog steeds bezig met het afbetalen van de lening. Leningen afbetalen betekent een verminderde koopkracht, minder koopkracht betekent minder inkomsten voor een bedrijf en de rest is wel in te vullen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:06

IsabelHx schreef:
eilleen333 schreef:
Wat ik me afvraag: Waarom de studenten weren? Volgens mij is het meeste publiek in de spits het 'gewone' woon-werk verkeer, dus dan kan je die toch beter weren? ;)

Tja, studenten reizen gratis, en gewoon woon werk verkeer betaald wel. Dus voor de NS is het wel duidelijk wie er het belangrijkst zijn :')

Ik kan hier zo pissig over worden.
Het voelt echt nogal denigrerend.
Ik las dit op volkskrant.nl: "De NS-topman wil dat universiteiten en hogescholen hun roosters wijzigen, zodat studenten in de drukke spits geen zitplaatsen in de trein meer bezet houden."
Alsof de studenten minder recht hebben op het openbaar vervoer dan werkend Nederland. Om te huilen.

Eerst al de afschaffing van de studiefinanciering, en nu dit. Het lijkt wel alsof bij elke financiele crisis er word gedacht, ach dan maken we het de studenten toch weer wat moeilijker.....

edit:
o ik lees net dat je als beloning een gratis kop koffie krijgt. Nou NS, was genereus van jullie.... :') :') :')
Nu is alles weer goed hoor, ik ben voor.

Nou, jij bent ook makkelijk om te kopen. >;)
:+

On topic: Hoe kómen ze er bij om studerenden "eventjes" op andere tijden lessen te laten volgen... is toch volkomen onwerkbaar in de praktijk. In ieder geval niet binnen de korte termijn die NS wil.

Het lijkt er inderdaad wel op dat studenten van alle kanten gepest worden... zelfs bij de OU gingen ze er aan meedoen: sinds een paar jaar moet je, als afstandsonderwijs student, die geen college volgt op een enkele module na (de module hoe je met patiënten/cliënten omgaat) collegegeld betalen, dus al je modules worden duurder gemaakt met dat collegegeld... terwijl je maar voor 1 module (als GGZ psychologie-student) een paar dagen college volgt in Utrecht.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:16

Vanuit de studenten die echt volle dagen college hebben snap ik het protest. Daarvoor is het gewoon niet prettig.

Maar volgens mij is het niet zo dat studenten niet meer in de spits mogen reizen, maar doordat de tijden van colleges wat verschuiven komen er vanzelf wat minder studenten in de spits.
Maar door stages, verschillende reistijden of gewoon naar school gaan om daar aan (groeps)opdrachten te werken zal het denk ik nog wel tegenvallen hoeveel minder druk de spits daadwerkelijk wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:18

Bij mij op school is het al gedeeltelijk doorgevoerd, ik heb elke dinsdag tot half 9 's avonds verplicht college. Voor mij maakt het niet bijster veel uit omdat ik zelf in de stad woon waar ik studeer, maar ik ben wel drie keer langer onderweg omdat de bus vanuit mijn school naar mijn huis maar tot half 8 rijdt. Ik heb klasgenoten die op deze manier pas om 11 uur thuis zijn, en met het missen van een overstap helemaal niet meer thuis kunnen komen.

Ik vind het vooral vervelend dat de keuzes steeds beperkter worden. Studentenhuisvesting is enorm duur, voor veel studenten onbetaalbaar (vooral met het afschaffen van de basisbeurs), veel studenten moeten werken om hun studie uberhaupt te kunnen bekostigen, en door 'flexibele lestijden' te gaan hanteren maak je dat werken ook een stuk moeilijker. Ik heb zelf het geluk dat ik weinig op school hoef te zijn, maar parallelklassen van mijn opleiding hebben op dit moment 4 dagen in de week op de raarste tijden les. Beginnen om 9 uur, zijn dan van 11 tot 6 's middags vrij en mogen daarna weer komen opdraven tot 8. Leuk dat je studenten daarmee uit de spits weert (de avondspits in ieder geval) maar werken wordt dan wel heel erg lastig. Natuurlijk vergt het wat creativiteit, maar door deze kleine aanpassingen, die heel minimaal lijken, wordt studeren straks net als in Amerika echt iets voor de elite.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:25

Die rare tijden hebben wij ook, wij hebben wel eens 4 uur tussen onze lessen zitten. Het studeren wordt daardoor gewoon niet fijner.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:29

Josien_ schreef:
Vanuit de studenten die echt volle dagen college hebben snap ik het protest. Daarvoor is het gewoon niet prettig.

Maar volgens mij is het niet zo dat studenten niet meer in de spits mogen reizen, maar doordat de tijden van colleges wat verschuiven komen er vanzelf wat minder studenten in de spits.
Maar door stages, verschillende reistijden of gewoon naar school gaan om daar aan (groeps)opdrachten te werken zal het denk ik nog wel tegenvallen hoeveel minder druk de spits daadwerkelijk wordt.

Dat begrijp ik nu ook inderdaad. Dus er zit wat dat betreft (voor mij) geen financiele consequentie aan. Daar zat ik even mee. Ik MOET wel reizen in de spits soms, en ik had best een probleem gehad als ik dan bv moest gaan betalen.
Maar nu veranderd het voor mij over een paar maand sowieso, omdat ik dan geen OV meer heb (iets met studievertraging door ziekte, maar ik kom niet in aanmerking voor compensatie).

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:34

Wij hebben die rare tijden ook. Dit blok hoef ik bijna niet naar school en ook alleen maar op normale tijden. Maar ik heb een tijdje op maandag om half 9 moeten beginnen, van half 1 tot half 7 helemaal niks hebben en dan vervolgens tot half 9 nog les hebben. Vervolgens was ik pas rond half 11 thuis omdat als ik niet in de spits reis ik geen goede aansluiting heb en er dan ruim 2 uur over doe om thuis te komen.
Op kamers gaan is onmogelijk omdat ik geen studiefinanciering meer krijg dus ik vind dit weer nergens op slaan.

Lekker makkelijke oplossing. NS heeft niet genoeg treinen dus vragen ze alle hogescholen en uni's maar om even tijden aan te passen zodat er geen studenten meer in de spits zitten. We leven in 2016, niet in 1800.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:49

Ongeacht of je studenten vindt klagen of niet, en ongeacht welke groep ze nu "pakken" - het is toch gewoon van de zotte dat een probleem van een vervoersbedrijf met een monopoliepositie wordt afgeschoven op zijn klanten, en dan ook nog de klanten die waarschijnlijk een van de groepen zijn die het meest afhankelijk zijn van de NS?
Die "openbaar" in openbaar vervoer kunnen ze straks wel afschaffen.