Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Courses schreef:Nee, maar je mening is overduidelijk een die niet in de praktijk ziet wat voor gevolgen dit met zich mee brengt voor momenteel studerende studenten. Leuk dat je allang bent afgestudeerd, maar dat is geen reflectie op hoe dit er nu aan toe gaat.
Solmyrkvi schreef:Ik ben benieuwd naar hoe ze dit gaan invoeren. Het is op mijn traject altijd rustig, ik zit regelmatig in m'n eentje in een 4-zit midden in de spits. Het zou vervelend zijn als mijn hele schooltijden omgegooid worden terwijl mijn school absoluut geen probleem is voor de drukte in de trein.
purny schreef:Ik vind de reacties van sommige bokkers alsof de wereld vergaat. Toen ik studeerde had ik tijden dat ik om 13.30 moest beginnen en eindigde om 17.30.
Studeren is een investering. En als je dan toevallig om 11.00 moet beginnen is dat nou eenmaal zo
Santos_05 schreef:Solmyrkvi schreef:Ik ben benieuwd naar hoe ze dit gaan invoeren. Het is op mijn traject altijd rustig, ik zit regelmatig in m'n eentje in een 4-zit midden in de spits. Het zou vervelend zijn als mijn hele schooltijden omgegooid worden terwijl mijn school absoluut geen probleem is voor de drukte in de trein.
haha, ze kunnen idd ook de locaties verplaatsen.... bijv. naar Emmen, Zwolle - Emmen is altijd leeg, terwijl andersom hartstikke vol zit
emmaudb schreef:nu heb ik niks te maken met de treinen.
Ik maak veel dagen van 9 tot 5 op school. En daar komt inderdaad ook nog huiswerk bij zoals Eilleen333 zegt. Ik zou echt niet blij worden als ze de tijden gaan aanpassen.
Dan zijn er ook nog studenten die met hun (horeca)baantje hun studie/kamer moeten betalen. Als je in de horeca werkt is het eigenlijk altijd 's avonds. dat zou dus betekenen dat je niet meer kan werken en daardoor je studie/kamer niet meer kan betalen. Kun je wel geld gaan lenen voor je studie maar daar word je ook niet vrolijk van.
vaxie schreef:Sorry courses, maar daar ben ik het mee oneens. Ik ben student (nog wel een poosje voorlopig), en ik denk echt precies hetzelfde als Marije. In de praktijk gaat er zoveel niet veranderen voor studenten. Ik heb trouwens ook nauwelijks les van 9 tot 5 bijvoorbeeld (bijna alleen maar midden op de dag) en ik studeer in Rotterdam en woon momenteel in Middelburg. Ik vind zelf de enorm drukke spits ook best vervelend. Vooral als je lang met de trein moet (1,5 uur in mijn geval) is een beetje spreiding echt wel fijn. Dan kan je bijvoorbeeld studeren terwijl je zit, in plaats van staan in de gang.
Laten we eerst maar eens afwachten wat er nou precies gaat gebeuren, voordat we ons allemaal enorm druk gaan maken over plannen die eventueel ervoor zouden kunnen leiden dat je schooluren wat worden verschoven. Dat gezegd hebbende: onderbouwd ergens over nadenken (meerdere betrokken problemen en oplossingen erbij betrokken, vanuit meerdere perspectieven bekeken etc.) is natuurlijk alleen maar goed.
Er wordt op dit moment niks verboden, maar scholen zijn aan het kijken of ze de spits kunnen vermijden. Lijkt me best schappelijk. Mocht een school nou heel veel naar de avond gaan verplaatsen, (lijkt me vervelend!) dán zou ik daar ook best mee in overleg willen of ze dat kunnen laten. Daar zullen ze trouwens veel (nieuwe) scholieren/studenten mee verliezen, dus systematisch hele vervelende schooltijden zullen ze niet gaan doorvoeren bij opleiding.
Courses schreef:vaxie schreef:Sorry courses, maar daar ben ik het mee oneens. Ik ben student (nog wel een poosje voorlopig), en ik denk echt precies hetzelfde als Marije. In de praktijk gaat er zoveel niet veranderen voor studenten. Ik heb trouwens ook nauwelijks les van 9 tot 5 bijvoorbeeld (bijna alleen maar midden op de dag) en ik studeer in Rotterdam en woon momenteel in Middelburg. Ik vind zelf de enorm drukke spits ook best vervelend. Vooral als je lang met de trein moet (1,5 uur in mijn geval) is een beetje spreiding echt wel fijn. Dan kan je bijvoorbeeld studeren terwijl je zit, in plaats van staan in de gang.
Laten we eerst maar eens afwachten wat er nou precies gaat gebeuren, voordat we ons allemaal enorm druk gaan maken over plannen die eventueel ervoor zouden kunnen leiden dat je schooluren wat worden verschoven. Dat gezegd hebbende: onderbouwd ergens over nadenken (meerdere betrokken problemen en oplossingen erbij betrokken, vanuit meerdere perspectieven bekeken etc.) is natuurlijk alleen maar goed.
Er wordt op dit moment niks verboden, maar scholen zijn aan het kijken of ze de spits kunnen vermijden. Lijkt me best schappelijk. Mocht een school nou heel veel naar de avond gaan verplaatsen, (lijkt me vervelend!) dán zou ik daar ook best mee in overleg willen of ze dat kunnen laten. Daar zullen ze trouwens veel (nieuwe) scholieren/studenten mee verliezen, dus systematisch hele vervelende schooltijden zullen ze niet gaan doorvoeren bij opleiding.
Dat jij 'amper les hebt' van die tijden betekent niet dat de rest van de studenten dit ook heeftIk reis al zo'n 7 jaar met het OV, ook in de spits toevallig recent op een van de drukste trajecten van Nederland en het was echt dramatisch. Met wat voor mensen stond ik in de trein dan? 99% waren volwassenen die zeker 20 jaar ouder waren dan mij, maar de minderheid was op dat moment echt studenten.
Het feit dat ze hun eigen problemen op een bepaalde groep afschuiven is ronduit belachelijk. Dat de NS niet functioneert is al langere tijd bekend. Ik heb regelmatig 4 a 5 treinen later moeten nemen omdat mijn intercity van 8:13 die normaliter met 12 a 13 coupes rijd, met 3 propvolle wagons kwam binnenrijden en hierdoor dus amper 10% van de mensen die die trein moest pakken dus op Utrecht Centraal achtergelaten werd. Is dit dan oprecht iets wat wij veroorzaken? In plaats van dat ze hun eigen problemen eens aanpakken gaan ze op alle andere mogelijke manieren 'oplossingen' zoeken die werkelijk waar nergens op slaan.
Daarnaast is het feit dat mijn school (HU) er al mee ingestemd heeft vind ik nog absurder. Als ik kijk naar mijn eerste jaar had ik echt belachelijk lange dagen en ik had een reistijd van 3 uur per dag. Verwachten dat studenten in zo'n mate beschikbaar zijn is echt van den zotte. Dit is weer exact hetzelfde als dat hele afschaffen van de basisbeurs. De mensen die daar destijds 'niet zoveel kwaad in zagen' of studeerde zelf niet (meer) of zaten in een situatie waarin ze (gelukkig) niet afhankelijk waren van een extra inkomstenbron.
Hulde aan het Nederlandse systeem
IsabelHx schreef:eilleen333 schreef:Wat ik me afvraag: Waarom de studenten weren? Volgens mij is het meeste publiek in de spits het 'gewone' woon-werk verkeer, dus dan kan je die toch beter weren?
Tja, studenten reizen gratis, en gewoon woon werk verkeer betaald wel. Dus voor de NS is het wel duidelijk wie er het belangrijkst zijn![]()
Ik kan hier zo pissig over worden.
Het voelt echt nogal denigrerend.
Ik las dit op volkskrant.nl: "De NS-topman wil dat universiteiten en hogescholen hun roosters wijzigen, zodat studenten in de drukke spits geen zitplaatsen in de trein meer bezet houden."
Alsof de studenten minder recht hebben op het openbaar vervoer dan werkend Nederland. Om te huilen.
Eerst al de afschaffing van de studiefinanciering, en nu dit. Het lijkt wel alsof bij elke financiele crisis er word gedacht, ach dan maken we het de studenten toch weer wat moeilijker.....
edit:
o ik lees net dat je als beloning een gratis kop koffie krijgt. Nou NS, was genereus van jullie....![]()
![]()
![]()
Nu is alles weer goed hoor, ik ben voor.
Josien_ schreef:Vanuit de studenten die echt volle dagen college hebben snap ik het protest. Daarvoor is het gewoon niet prettig.
Maar volgens mij is het niet zo dat studenten niet meer in de spits mogen reizen, maar doordat de tijden van colleges wat verschuiven komen er vanzelf wat minder studenten in de spits.
Maar door stages, verschillende reistijden of gewoon naar school gaan om daar aan (groeps)opdrachten te werken zal het denk ik nog wel tegenvallen hoeveel minder druk de spits daadwerkelijk wordt.