Trein ontspoord nabij Dalfsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 19405
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:55

Gloa schreef:
Er is al een perfect meldingssysteem die iedereen kent........bel 112!!!!! De meldkamer staat in rechtstreeks contact met de treindienstleider die onmiddelijk het treinverkeer kan waarschuwen. Dus blijf met je klauwen van die camera functie af en bel 112 bij problemen op een overweg.

Euh, hoeveel tijd denk jij dat er zit tussen op het spoor vast komen te zitten en het moment dat een trein op volle snelheid er is? Telefoon pakken, vergrendeling eraf, 112 bellen, aangeven in welke plaats je je bevind (oh, sjips, welke plaats valt dit onder???!!!), dan doorverbonden worden en nét als je iemand te pakken hebt, BÁM!!! Er zit nooit genoeg tijd tussen sluiten van de slagbomen en arriveren van de trein om 112 te bellen, te vertellen wat er aan de hand is, waar dat plaats vind en om welke overgang het gaat, 112 de treinverkeersleiding laten waarschuwen én de trein daadwerkelijk te laten stoppen. Het wil er bij mij echt niet in dat dat werkt.

Maar volgens mij is er ergens best een camera systeem te bedenken, waarvan de beelden door de machinist gezien kunnen worden. Dus bij elke overgang een camera, in de bedienruimte van de machinist een beeldscherm en zorgen dat het beeld bij het passeren van de ene overgang automatisch naar de volgende springt. Dat heeft de machinist zicht op de overgang en had hij kunnen stoppen.

Veel geld? Ja, uiteraard. Veel moeite? Zonder meer. Maar zijn dat redenen om dit soort dingen te laten gebeuren? Als ik als brugwachter een brug open draai met iemand tussen de slagbomen ben ik ook de sjaak, waarom mag een trein dan zonder zicht doorrijden?

Andere optie is alle sporen ophogen en zorgen dat het verkeer dmv tunnels er onderdoor kan.

Er zijn écht wel opties om dit soort dingen veiliger te maken, zeggen van niet is gewoon niet willen. Vraag is wel, hoe vaak gebeuren dit soort dingen en denk een mens werkelijk dat álle ongelukken voorkomen kunnen worde? Hoe ver ga je in veiligheid? Maar dat is een andere discussie dan zeggen 'het is niet mogelijk/te lastig/te storingsgevoelig.


Wat betreft het aanhouden van de bestuurder van de hoogwerker: Zodra je als mogelijke veroorzaker betrokken bent bij een dodelijk ongeval, word je aangehouden als verdachte. Dat is standaard, zelfs al is duidelijk dat je er echt helemaal niks aan kon doen. Dus dat hij aangehouden is zegt helemaal niks.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 25-02-16 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie
Berichten: 4791
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:56

Gloa schreef:
Overwegen hebben geen beveiliging die nagaat of het spoor vrij is. Alleen overwegen die hermetisch afgesloten zijn door slagbomen en waar je dus ook niet meer vanaf komt als je strandt krijgen een controle voordat de bomen sluiten. Deze overwegen (de adob; automatische dubbele overweg bomen) zijn er in de regel alleen bij 4 sporige overgangen.

Er is al een perfect meldingssysteem die iedereen kent........bel 112!!!!! De meldkamer staat in rechtstreeks contact met de treindienstleider die onmiddelijk het treinverkeer kan waarschuwen. Dus blijf met je klauwen van die camera functie af en bel 112 bij problemen op een overweg.

Een meldingssysteem op overwegen is niet haalbaar, omdat je dan ook het hele beveiligingssysteem hierop aan moet passen en elke overweg van een sein moet voorzien. De meeste overwegen liggen op de vrije baan ergens tussen de seinen in. Het is in de verste verte niet te vergelijken met stoplichten op een kruispunt. En laten we het nog maar even niet hebben over storingsgevoeligheid van dat soort systemen of mensen die het leuk vinden om voor niets op die alarmknoppen te slaan en daarmee een compleet traject voor minimaal een uur plat leggen. Gaan de reizigers leuk vinden.........

Ik heb geen hele goede wegbekendheid op dat traject maar bij het enkelspoor daar heb je echt geen hele korte treinopvolging in de andere richting tenzij je vlak voor of na een station zit. Als 1 van die 2 treinen dan geen stop hoeft te maken en alles loopt goed volgens planning dan kunnen die treinen elkaar heel strak kruisen. Dan kan je theoretisch binnen een minuut weer een trein op volle snelheid vanuit de andere kant hebben op enkelspoor.


Hoe weet jij dst er geen beveiliging op zit? Ik hoor hele andere verhalen.. Is nl de afgelopen jaren veel verandert. Zelfs als de slagboom niet helemaal dicht is hoort er een signaal afgegeven te worden, ook op enkelspoor.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 19405
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Trein ontspoord nabij Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:00

Er zullen net als op bruggen de noodzakelijk waarschuwingssystemen zijn, in de zin van controle of de stopseinen branden en de slagbomen dicht zitten. Echter, het gebeurt toch met enige regelmaat dat er iets op het spoor staat en blijkbaar is specifiek daarvoor geen meldingssysteem. Net als bij bruggen, voor alles zit er toeters en bellen op als er iets niet klopt, maar het waarnemen van een persoon of voertuig tussen de gesloten slagbomen is iets dat de brugwachter moet waarnemen (en dan moet hij daar ook nog eens de middelen toe hebben, maar dat is een andere discussie).
Een brugwachter heeft zicht op de brug, een machinist niet op de overgang. En volgens mij is er niemand die daar zicht op heeft....

Laux

Berichten: 3477
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:04

Lalidan schreef:
Maar volgens mij is er ergens best een camera systeem te bedenken, waarvan de beelden door de machinist gezien kunnen worden. Dus bij elke overgang een camera, in de bedienruimte van de machinist een beeldscherm en zorgen dat het beeld bij het passeren van de ene overgang automatisch naar de volgende springt. Dat heeft de machinist zicht op de overgang en had hij kunnen stoppen.

Veel geld? Ja, uiteraard. Veel moeite? Zonder meer. Maar zijn dat redenen om dit soort dingen te laten gebeuren? Als ik als brugwachter een brug open draai met iemand tussen de slagbomen ben ik ook de sjaak, waarom mag een trein dan zonder zicht doorrijden?

Ik reis bijna dagelijks op dit traject en dit is hier bijna niet mogelijk.
Er zitten namelijk zóveel overwegen op dit traject, dat hij alsnog niet op tijd had kunnen remmen met dit systeem.

Tussen 6 en 9 rijdt Arriva, in verband met de spits, 4 keer per uur ipv 2 keer per uur. Dit ongeval vond net aan het einde van de spits plaats en dit betekent dat er op die overweg op dat moment in totaal 8 keer per uur een trein passeerde.
Dit had die jongen op de hoogwerker gewoon kunnen weten. Als je een beetje voorbereid wilt zijn, kijk je van tevoren wanneer je een trein kunt verwachten.
Deze trein was gewoon te verwachten en staat gewoon op die planning, die íedereen kan vinden via ns.nl/de app/etc.

Dus het verhaal 'ik heb gewacht op een trein en er kwam er ineens nog één die ik niet verwachtte' is erg slap.
Dat hij deze trein niet verwachtte, ligt aan hem. Absoluut niet aan de trein/machinist/wie dan ook.
Laatst bijgewerkt door Laux op 25-02-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 19405
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Trein ontspoord nabij Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:09

Waarom kan dat niet? Dan zet je twee of drie beeldschermen neer zodat hij vooruit kan kijken.
Onmogelijk is niks, overal is een oplossing voor. Welke het beste werkt, moet blijken. je kan bijvoorbeeld ook net als bij bruggen, gewoon op elke overweg een camera zetten en dan iemand in een bediencentrale die de beelden bekijkt en op een noodstop kan drukken.

Er zijn zo veel mogelijkheden, dan moet er gewoon gekeken worden wat het beste past.

Laux

Berichten: 3477
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:10

Lalidan schreef:
Waarom kan dat niet? Dan zet je twee of drie beeldschermen neer zodat hij vooruit kan kijken.
Onmogelijk is niks, overal is een oplossing voor. Welke het beste werkt, moet blijken. je kan bijvoorbeeld ook net als bij bruggen, gewoon op elke overweg een camera zetten en dan iemand in een bediencentrale die de beelden bekijkt en op een noodstop kan drukken.

Er zijn zo veel mogelijkheden, dan moet er gewoon gekeken worden wat het beste past.

Ja als je het zo zegt, kan dat wel. Maar zo schetste je het in het vorige voorbeeld niet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 19405
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Trein ontspoord nabij Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:17

Het is maar een idee, een voorbeeld. Je kan zelf toch ook nadenken over hoe het wel zou kunnen? Ik schud dit ook maar uit mijn mouw naar aanleiding van jouw commentaar op mijn eerst idee.

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:14

Lalidan schreef:
Waarom kan dat niet? Dan zet je twee of drie beeldschermen neer zodat hij vooruit kan kijken.
Onmogelijk is niks, overal is een oplossing voor. Welke het beste werkt, moet blijken. je kan bijvoorbeeld ook net als bij bruggen, gewoon op elke overweg een camera zetten en dan iemand in een bediencentrale die de beelden bekijkt en op een noodstop kan drukken.

Er zijn zo veel mogelijkheden, dan moet er gewoon gekeken worden wat het beste past.


Weet je wel hoeveel overwegen er zijn in Nederland? Weet je wel hoeveel plekken er zijn in Nederland waar de overwegen erg kort op elkaar zitten? Een trein mag gewoon door een groen sein heem denderen omdat ze voorrang hebben en omdat er zich gewoon niks of niemand op die over weg hoort te bevinden als die gaat rinkelen, ook brandweer, ambulance en politie met sirene horen te wachten ivm de enorme remweg van een trein. Dat systeem wat jij nu zo simpel bedenkt is gewoon niet uit te voeren. Al zit er iemand in een centrale die ziet dat er zich iets op een overweg bevind die meteen op een noodknop duwt, dan nog is dat gewoon te laat. Een beeldscherm in de bediende cabine is ook geen optie, de machinist moet de seinen in de gaten houden, geen beeldscherm. Als hij/zij een rood sein mist omdat er op een beeldscherm gekeken moet worden of de overweg vrij is, zijn de gevolgen nog veel erger dan wat er nu in Dalfsen gebeurt.

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:18

Lalidan schreef:
Gloa schreef:
Er is al een perfect meldingssysteem die iedereen kent........bel 112!!!!! De meldkamer staat in rechtstreeks contact met de treindienstleider die onmiddelijk het treinverkeer kan waarschuwen. Dus blijf met je klauwen van die camera functie af en bel 112 bij problemen op een overweg.

Euh, hoeveel tijd denk jij dat er zit tussen op het spoor vast komen te zitten en het moment dat een trein op volle snelheid er is?


Gola weet precies hoeveel tijd daar tussen zit. Beter dan jij, ze is machiniste :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 19405
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:35

Inoterry schreef:
Weet je wel hoeveel overwegen er zijn in Nederland? Weet je wel hoeveel plekken er zijn in Nederland waar de overwegen erg kort op elkaar zitten? Een trein mag gewoon door een groen sein heem denderen omdat ze voorrang hebben en omdat er zich gewoon niks of niemand op die over weg hoort te bevinden als die gaat rinkelen, ook brandweer, ambulance en politie met sirene horen te wachten ivm de enorme remweg van een trein. Dat systeem wat jij nu zo simpel bedenkt is gewoon niet uit te voeren. Al zit er iemand in een centrale die ziet dat er zich iets op een overweg bevind die meteen op een noodknop duwt, dan nog is dat gewoon te laat. Een beeldscherm in de bediende cabine is ook geen optie, de machinist moet de seinen in de gaten houden, geen beeldscherm. Als hij/zij een rood sein mist omdat er op een beeldscherm gekeken moet worden of de overweg vrij is, zijn de gevolgen nog veel erger dan wat er nu in Dalfsen gebeurt.


Denken in onmogelijkheden gaat in elk geval de oplossing niet zijn, lijkt mij. Ik zeg niet dat mijn idee hét idee is, het is 'een' idee. Er zullen vast haken en ogen aan zitten die ik niet ken, ongetwijfeld. Maar nogmaals denken in onmogelijkheden lost niks op.

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:55

Er word ook wel degelijk nagedacht over veiligheid bij en op overwegen. Daarom worden er nu zo veel mogelijk over of onder het spoor door gelegd of gesloten. Ook is er een tijd geleden besloten om de sluittijd bij bepaalde overwegen te verkorten om te voorkomen dat de ongeduldige medemens over gaat steken als de overweg dicht ligt. Andere oplossingen zijn gewoon niet uitvoerbaar of veiliger, dan zouden ze namelijk wel worden uitgevoerd.

Zosamaja

Berichten: 528
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:14

Ik heb op de desbetreffende dag met een verslagen collega gesproken. Hij vertelde dat de hoogwerker naast het spoor de bomen aan het snoeien was. Hij wachtte op een passerende trein en stak vervolgens over in de veronderstelling dat hij nog voor de andere trein langs kon. Zijn collega reed op dat moment 140 en de hoogwerker met rupsbanden was niet snel genoeg.. De bestuurder van de hoogwerker kon op tijd wegkomen maar zijn collega kon op dat moment niets meer doen. Het was echt erg hoe hij het vertelde

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:47

Wat een verschrikkelijk ongeluk. Maar wat ik niet precies snap, hoe kon die hoogwerker nou nog steeds op het spoor staan toen de tweede trein langskwam? Hij had 5 minuten tijd en moest in die tijd laten we zeggen een meter of 20 afleggen. Dat betekent dat hij dat had gered met een snelheid van 0,0667 m/s oftewel 0,24 km/uur. Ik kan me niet voorstellen dat een voertuig, ondanks de rupsbanden, zo ontzettend langzaam rijdt. Kan iemand mij dit uitleggen?

Edit: Natuurlijk gaan de slagbomen eerder dicht maar dan zou je denken dat hij alsnog genoeg marge heeft gehad.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:51

Free2 schreef:
Wat een verschrikkelijk ongeluk. Maar wat ik niet precies snap, hoe kon die hoogwerker nou nog steeds op het spoor staan toen de tweede trein langskwam? Hij had 5 minuten tijd en moest in die tijd laten we zeggen een meter of 20 afleggen. Dat betekent dat hij dat had gered met een snelheid van 0,0667 m/s oftewel 0,24 km/uur. Ik kan me niet voorstellen dat een voertuig, ondanks de rupsbanden, zo ontzettend langzaam rijdt. Kan iemand mij dit uitleggen?

Edit: Natuurlijk gaan de slagbomen eerder dicht maar dan zou je denken dat hij alsnog genoeg marge heeft gehad.



Zou me niets verbazen als die op een of andere manier vast heeft gezeten in het spoor.
Maar ik denk dat dat nog wel duidelijk word na de onderzoeken waar ze mee bezig zijn.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Trein ontspoord nabij Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:42

Ik heb in 1 artikel (met inderdaad de getuigenis van de collega) dat hij in ieder geval ook niet meer tussen de slagbomen weg kwam (had nog geprobeerd door de slagboom heen te rijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:44

@Fohadie; ik ben machinist dus zo weet ik wat voor beveiligingen er wel of niet op spoor en overwegen zitten. Normale ahob (automatische halve overweg bomen) overwegen hebben als enige beveiliging een signaal naar de treindienstleider als een overweg niet goed sluit of niet meer open gaat. Zelfs als er een slagboom af wordt gereden door een idioot die nog even snel wilde oversteken dan ziet hij daar niets van. Dat moet via een machinist of voorbijganger gemeld worden.

@Lalidan; Ja dat weet ik inderdaad precies. Tussen het gaan rinkelen van de bellen en de trein zit tussen de 15 en 20 seconden. Te laat ben je dus altijd, 112 of alarmknoppen. Mensen gaan dat namelijk pas doen als de overweg wordt geactiveerd door de aankomende trein. Met alle respect voor jouw baan als brugwachter maar dat is echt niet te vergelijken met een trein die 140 rijdt en een machinist die elke dienst meer dan 100 overwegen passeert waarbij sommigen niet meer dan 150m uit elkaar liggen. De remweg van een trein ligt afhankelijk van baanvaksnelheid en soort trein tussen de 30 seconden en 1,5 minuut. Zou je een werkbaar camerasysteem willen toepassen (via centrale want in de cabine is onveilig ivm afleiding van de machinist) dan moet je overwegen minimaal 2 minuten voordat de trein er is al gesloten hebben. Hiermee creëer je juist een probleem nog groter dan de huidige risico's, want mensen blijven niet zo lang wachten en gaan oversteken, omdat het toch nog wel even duurt voordat de trein er is..........met alle gevolgen van dien.

Deelnemen aan het verkeer is nu eenmaal een gevaarlijke bezigheid, daar doe je niets aan. Prorail investeert enorm veel geld om overwegen veiliger te maken. Veel worden gesloten of verlegd naar een onderdoorgang. Daarnaast zetten ze ook flink in op bewustwordingscampagnes over de risico's. En laten we wel wezen; alle ongelukken op een overweg worden veroorzaakt door het wegverkeer, nooit door de trein. Dus waarom moet daar dan op worden afgegeven?

@Riddershow; Houten slagbomen zijn van waaibomenhout en die rij je er nog af met een snorfiets als het moet. De aluminiumbomen hebben een breekpunt waardoor ook die er makkelijk af breken. Dat is juist zo gemaakt zodat 'opgesloten' verkeer eruit kan vluchten en je vrachtwagens niet vast kan klemmen op een overweg. Want die bomen belanden nogal eens bovenop de oplegger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:50

Dan is zaak om de maximale snelheid bij de overgang te verlagen. Hier staat bij hoop 80km/h wegen een 60km/h bord bij elke kruising. Heeft ook iets te maken met reactie snelheid en remafstand ondanks dat het een voorrang weg is.

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:02

Ook dat is geen haalbare kaart. Daarvoor zijn er gewoon veel te veel overwegen in Nederland en afremmen en optrekken met een trein is op geen enkele manier te vergelijken dan met een auto.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:07

Gloa schreef:
@Riddershow; Houten slagbomen zijn van waaibomenhout en die rij je er nog af met een snorfiets als het moet. De aluminiumbomen hebben een breekpunt waardoor ook die er makkelijk af breken. Dat is juist zo gemaakt zodat 'opgesloten' verkeer eruit kan vluchten en je vrachtwagens niet vast kan klemmen op een overweg. Want die bomen belanden nogal eens bovenop de oplegger.


Tja, dat is wat hij zei... ik was er niet bij en heb er ook geen verstand van.

De beste man zal het wel niet expres hebben gedaan... Hoogstens beetje dom.

Ik weet trouwens ook niet of en hoe hij de hoogwerker mag verplaatsen. Kan me goed voorstellen dat je alleen met de "mast" naar voren/achter mag rijden. Als dat 10 meter lang is, dan is duurt het natuurlijk wat langer voordat het hele gevaarte over het spoor is
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 25-02-16 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Trein ontspoord nabij Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:12


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:19

Inoterry schreef:
Ook dat is geen haalbare kaart. Daarvoor zijn er gewoon veel te veel overwegen in Nederland en afremmen en optrekken met een trein is op geen enkele manier te vergelijken dan met een auto.

Ik denk dat Tobbes de snelheid van het wegverkeer bedoelt. Voor een trein is dat inderdaad onmogelijk.

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:21

Ben bang dat dat niet zal helpen. Als je ziet hoe vaak mensen nog eventjes willen oversteken terwijl die alarmbellen van het spoor al aan gaan. Net als bij een stoplicht dat al een tijd op oranje staat, hup gewoon door scheuren met die auto's... Dat soort mensen heb je, en houd je altijd. Met alle gevolgen van dien. En een ongeluk is zo gebeurd, dat zie je maar weer. En dat heb je vaak zelf niet eens in de hand.

edit: En mijn reactie is niet direct op het ongeluk wat gebeurd is, maar over of het zin heeft om de snelheid bij overgangen te verminderen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 19405
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:33

Gloa schreef:
Deelnemen aan het verkeer is nu eenmaal een gevaarlijke bezigheid, daar doe je niets aan. Prorail investeert enorm veel geld om overwegen veiliger te maken. Veel worden gesloten of verlegd naar een onderdoorgang. Daarnaast zetten ze ook flink in op bewustwordingscampagnes over de risico's. En laten we wel wezen; alle ongelukken op een overweg worden veroorzaakt door het wegverkeer, nooit door de trein. Dus waarom moet daar dan op worden afgegeven?

Ter verheldering: Ik geef absoluut niet af op treinen, en leg ook geenszins daar de schuld neer. Ik zit alleen uit de vrije hand wat dingen te bedenken, in reactie op reacties die hier gegeven worden.

En ja, er zitten allerlei haken en ogen aan, tuurlijk is het geenszins zo simpel als ik het hier nu schets. Bovendien ben ik ook nog eens van mening dat je niet alle ongelukken kán voorkomen en het ook nog eens simpelweg niet moet willen. Maar als men van mening is dat hier wat aan gedaan moet worden, zijn er echt wel dingen te bedenken. met 'kan niet' kom je nergens, met alleen maar bezwaren aandragen ook niet. Vliegen was ook onmogelijk, tot de mens een vliegtuig bouwde.
En misschien moet de conclusie wel zijn dat ons overbevolkte landje wel niet meer geschikt is om treinen en wegverkeer te laten kruisen. Of om treinen op volle snelheid te laten rijden. Of..... noem maar op. Nogmaals, het is alleen maar om aan te geven dat niks onmogelijk is.

Brug en trein vergelijken gaat in zekere zin niet op, maar in zeker zin ook weer wel. In beide gevallen is er sprake van een kruising tussen volledig ongelijkwaardig vervoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:54

Gloa schreef:
Ik denk dat Tobbes de snelheid van het wegverkeer bedoelt. Voor een trein is dat inderdaad onmogelijk.


Hier zitten 60km/h kruising zo dicht op elkaar zodat auto daar maar hele stuk 60 rij.

Ik begrijp wel dat de druk en hoeveelheid treinen op spoor te veel is waardoor niet gaat lukken. Maar toch denk ik zelf dat hier wel een oplossing moet komen wilt men voorkomen dat dit soort ongelukken blijven gebeuren.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:56

Volgens mij is er pas wat zinnigs over mogelijke oplossingen te zeggen als we weten wat nu precies de oorzaak van dit tragische ongeluk was.

Hoe vaak gebeuren er eigenlijk ongelukken (dus excl. zelfdodingen) op het spoor? Iemand enig idee?