Gloa schreef:Er is al een perfect meldingssysteem die iedereen kent........bel 112!!!!! De meldkamer staat in rechtstreeks contact met de treindienstleider die onmiddelijk het treinverkeer kan waarschuwen. Dus blijf met je klauwen van die camera functie af en bel 112 bij problemen op een overweg.
Euh, hoeveel tijd denk jij dat er zit tussen op het spoor vast komen te zitten en het moment dat een trein op volle snelheid er is? Telefoon pakken, vergrendeling eraf, 112 bellen, aangeven in welke plaats je je bevind (oh, sjips, welke plaats valt dit onder???!!!), dan doorverbonden worden en nét als je iemand te pakken hebt, BÁM!!! Er zit nooit genoeg tijd tussen sluiten van de slagbomen en arriveren van de trein om 112 te bellen, te vertellen wat er aan de hand is, waar dat plaats vind en om welke overgang het gaat, 112 de treinverkeersleiding laten waarschuwen én de trein daadwerkelijk te laten stoppen. Het wil er bij mij echt niet in dat dat werkt.
Maar volgens mij is er ergens best een camera systeem te bedenken, waarvan de beelden door de machinist gezien kunnen worden. Dus bij elke overgang een camera, in de bedienruimte van de machinist een beeldscherm en zorgen dat het beeld bij het passeren van de ene overgang automatisch naar de volgende springt. Dat heeft de machinist zicht op de overgang en had hij kunnen stoppen.
Veel geld? Ja, uiteraard. Veel moeite? Zonder meer. Maar zijn dat redenen om dit soort dingen te laten gebeuren? Als ik als brugwachter een brug open draai met iemand tussen de slagbomen ben ik ook de sjaak, waarom mag een trein dan zonder zicht doorrijden?
Andere optie is alle sporen ophogen en zorgen dat het verkeer dmv tunnels er onderdoor kan.
Er zijn écht wel opties om dit soort dingen veiliger te maken, zeggen van niet is gewoon niet willen. Vraag is wel, hoe vaak gebeuren dit soort dingen en denk een mens werkelijk dat álle ongelukken voorkomen kunnen worde? Hoe ver ga je in veiligheid? Maar dat is een andere discussie dan zeggen 'het is niet mogelijk/te lastig/te storingsgevoelig.
Wat betreft het aanhouden van de bestuurder van de hoogwerker: Zodra je als mogelijke veroorzaker betrokken bent bij een dodelijk ongeval, word je aangehouden als verdachte. Dat is standaard, zelfs al is duidelijk dat je er echt helemaal niks aan kon doen. Dus dat hij aangehouden is zegt helemaal niks.