Wanneer gaat dit kabinet eens wakker worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Wanneer gaat dit kabinet eens wakker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:46

1000 euro is echt minimaal boven bijstand. Als dat de basis wordt, de kosten gelijkblijven maar de aanvullingen en toeslagen verdwijnen dan redt je het daar domweg niet mee. Dat is dan overleven en hopen en duimen dat je geen hogere zorgkoste krijgt onverwachts. Er niks kapot moet gaan. En er is wel al bewezen dat bijstandsnivo op lange termijn eigenlijk net niet leefbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:48

Zou wel zo prettig zijn hoor Basisinkomen.(1500)
Ga maar eens rekenen wat er al maar zinloos wordt rondgepompt aan gesubsidieerde banen outplacement consultants, loopbaanbegeleiders.
Bij mij in de straat is en vrouwtje de Bijstand in gerold, goede opleiding, goede banen gehad, puike CV ga zo maar door.
Alleen de leeftijd niet mee. Mag ze flessen gaan inpakken en schroeven wegen in het kader van werkervaring en werkritme, lieve mens heeft ruim 30 jaar gewerkt. |o

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:58

Basisinkomen van 1000- p.p. zonder toeslagen? Zit je met zn 2en op 2000,-. Als je niet al te veel luxe eist kan je daar gewoon prima van rondkomen lijkt mij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:00

Met zijn tween wel ja. In je eentje is 1000 euro zonder toeslagen heel heel heel erg krap met de huidige kosten die je verplicht voor je kiezen krijgt. En eigenlijk onmogelijk, tenzij het overleven is dan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:08

Idd karuna, hoe gaan we het rondbrengen. Ik ben heel erg blij met mijn toeslagen

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 02:20

1000 euro is niet veel nee meestal net genoeg voor je vaste lasten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 02:50

Een alleenstaande van 23-±65 jaar krijgt op het moment 668.21€ per maand aan bijstand, de zorgtoeslag is dan 83€ per maand en de kale huur bedraagt maximaal 302€ (mits je onder het maximum van 710,68€ incl. eventueel 48€ aan servicekosten blijft). Hoeveel de huurtoeslag is, wisselt met de kosten kamer, maar kan oplopen tot 408.68€. Dus je krijgt dan maximaal 1159.89€ per maand, maar bij goedkopere huisvesting minder.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 02:52

Ik dacht dat de bijstand rond de 1500 euro was.
Dan is die 600 nog wat veel te weinig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 02:55

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 02:55

Oh zo voor een alleenstaande is dat lastig rondkomen inderdaad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 07:57

Ik vind dat bijstand best wel te doen is, mits je inderdaad geen extra kosten hebt aan medicijnen en geen auto hebt.
Ik krijg meer zorgtoeslag dan de premie, dus ik houd daar zelfs geld aan over, wat ik eens per jaar voor de tandarts kan gebruiken :)
Als je zuinig inkoopt heb je niet meer dan 100 euro per maand nodig voor eten.
Een WA verzekering is ook zo duur niet, en gas en elektra kost hier niet meer dan 70 euro per maand.
Toen ik bijstand kreeg hield ik zelfs nog wel eens wat over voor luxe of spaarrekening.

Maar ik vind het belachelijk dat mensen met een iets hoger salaris daar zo belachelijk veel voor moeten betalen. Vriendlief heeft een goede opleiding, jarenlang hard voor gewerkt, heel veel kennis en ervaring, zet zich voor 200% in op het werk, en dan wordt hem ook nog eens een enorme smak geld afgepakt en houdt ie met wat geluk misschien net genoeg over om ooit een huisje te kunnen kopen en afbetalen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:37

8nnemiek schreef:
Ik vind dat bijstand best wel te doen is, mits je inderdaad geen extra kosten hebt aan medicijnen en geen auto hebt.
Ik krijg meer zorgtoeslag dan de premie, dus ik houd daar zelfs geld aan over, wat ik eens per jaar voor de tandarts kan gebruiken :)
Als je zuinig inkoopt heb je niet meer dan 100 euro per maand nodig voor eten.
Een WA verzekering is ook zo duur niet, en gas en elektra kost hier niet meer dan 70 euro per maand.
Toen ik bijstand kreeg hield ik zelfs nog wel eens wat over voor luxe of spaarrekening.

Maar ik vind het belachelijk dat mensen met een iets hoger salaris daar zo belachelijk veel voor moeten betalen. Vriendlief heeft een goede opleiding, jarenlang hard voor gewerkt, heel veel kennis en ervaring, zet zich voor 200% in op het werk, en dan wordt hem ook nog eens een enorme smak geld afgepakt en houdt ie met wat geluk misschien net genoeg over om ooit een huisje te kunnen kopen en afbetalen..

Maar jouw vriend kan denk ik wel zomaar kleding kopen, een avondje naar de bioscoop en af en toe uit eten?
Er word vaak gezegd dat mensen met een bijstandsuitkering van alles en nog wat krijgen. Maar waar niet bij word nagedacht is dat deze mensen er heel veel dingen voor moeten laten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:53

Voor sommigen is de bijstand arm...daar hebben we de voedselbank voor...dat scheelt weer 400 euro in de maand aan eten..dan is de bijstand weer niet arm..maar mag niet hardop gezegd worden.

De alleenstaande moeders die ik ken hebben het even zo goed als wij...alle toesldaten, kwijtscheldingen gemeentebelastingen, alle hulp van anderen met gratis reparaties, onderdelen van kennissen en kennissen van kennissen, toestoppen van mamma en oma, zussen en tantes.

De lage lonen met huurhuisje zonder huursubsidie, beetje zorgtoeslaf met medicijnen, zonder hulp van familie hebben het armer dan de bijstander, geen subsidies, geen toeslagen, volle mep aan rekeningen, maar die hoor je niet, die willen niet van de daken schreeuwen dat hun baan niet zo tof is als de omgeving denkt....

De nivellering maakt hardwerkenden juist armer, 10 euro salarisverhoging is meteen geen zorgtoeslag meer, of minder huursubsidie als je net de grens overgaat, die juist weer verlaagd is..

Schrapen bij de werkenden, geven aan de mensen die zelfs niet eens 10 u per week willen werken voor wat extra's

Waar komt dat basissalaris vandaan? Lees dat steeds weer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:59

Mwah,, vrienden van ons hebben een zus in de bijstand. Drie kids.. Incl alle kortingen, toeslagen, dingen waar ze gratis recht opheeft dan wel krijgt zat zij op 1600 p.m. Vriendin is bewust thuisblijfmoeder en dan heb je minder recht op bepaalde kortingen.. Dus zij hielden netto minder of net gelijk over, terwijl hij dik 40u P.w. Werkt. Zelf ken ik een alleenstaande vrouw, die kan ook prima rondkomen, maar doet ook geen gekke dingen. Rookt niet als een ketter, heeft geen nieuwe mobiel met een abbo van 50 euro. En die kan ook af en toe uit eten, hoor. Er zijn hier mensen op bokt die een paard hebben. Nu mag iedereen imo zelf weten hoe ie z'n geld uitgeeft, maar op zon manier is het voor mij een extra teken dat de bijstand echt te doen is. Zeker als je op je uitgavenpatroon let, het is een laatste vangnet, hè. Dat behoort geen vetpot te zijn. De lijn tussen inkomsten dmv werk en dmv bijstand is hier en daar nu al erg dun.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:03

Voedselbank heeft hele strenge eisen.. zelfde als een ooievaarspas. Ik wilde ooit een ooievaarspas aanvragen. Ben afgehaakt toen ze gingen vragen om bankafschriften en of ik spaargeld had

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:06

Precies Sammie, die ervaring heb ik ook, maar het elan van armlastig en zielig hangt er om heen, waardoor mensen ongevraagd verwennen en toestoppen, wat met beide handen wordt aangepakt..

De uitkeringen is al sinds ik van school kwam, toen bestond de schoolverlatersuitkering nog, foute boel...

Sommigen wonen in veel te duren woningen, waardoor huursubsidie nog te weinig is, die zouden juist niet die huizen mogen gaan huren...850 e huur? Met een uitkering? Dan vraag je om problemen, ook al krijg je 200 e huursubsidie... Als de gemeente moet pappen, mag het ook bemoeien met waar je gaat huren...
Heb zelfs meegemaakt dat ze 60 e extra per maand kreeg om te mogen tanken...had auto nodig en de eigen risico voor de tandarts werd ook betaald vanwege een kies die getrokken moest worden...
Wel elk jaar op vakantie...ik snap dat niet...
Volgens mij is alleen Nederland zo gek, zelf Duitsland niet...daarom is er ook zo een run op ons land door de economische migranten..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:07

Ja Purny, dan had je iets slimmer moeten zijn, nooit een volle rekening, nog niet goed doorgewintert..

Ik lees al, je bent te eerlijk :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:09

ik kon laatst een receptioniste baan krijgen voor een paar weken en daarna als oproep, jawel voor 7 euro bruto :D :D
Ik moet niet werken, heb geen uitkering voor de goed orde..maar reken dat eens uit? Hoeveel is een uitkering met toeslagen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:10

En dat is een fout punt geweest wat er is ingevoerd mbt de huur. Er word namelijk gekeken naar je salaris van 2 jaar terug.
Mijn ouders zijn allebei nu afhankelijk van het UWV. Vader is 100% afgekeurd wegens ziekte en moeder zit in de WW doordat ze wegens ziekte haar baan heeft verloren. Helaas vind het UWV nog steeds dat ze wel kan werken(reuma in haar handen). Ze missen dus ruim 1000 euro per maand, maar konden tot voor kort niet naar een sociale huurwoning. Want op papier verdienden ze nog teveel.

Meneer Blok heeft toen die wet ingevoerd, maar er zijn duizenden mensen de dupe die niet goedkoper kunnen wonen terwijl ze het wel zouden moeten omdat ze vorig jaar hun baan zijn verloren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:11

Tcm62 schreef:
Ja Purny, dan had je iets slimmer moeten zijn, nooit een volle rekening, nog niet goed doorgewintert..

Ik lees al, je bent te eerlijk :D

Ik ben idd te eerlijk. Stond laatst in de winkel en meisje gaf me 10 euro teveel terug, ik zei met mijn stomme hoofd dat ze me teveel gaf... domme ik :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:24

Ik vind de grootste schande dat er zo met ouderen wordt om gegaan.

Zij hebben het land opgebouwd maar worden overal op tekort.
Het zorg het personeel kan zijn werk amper nog doen voor deze mensen.
Er word bijna van je verwacht dat je straks je ouders in huis laat wonen en dat je voor ze moet gaan zorgen.
Maar ze verwachten ook dat man en vrouw werken...
Wij kunnen niet alles.
Zodat er meer belasting betaald kan worden?
Het is goed dat mensen in de omgeving waar asiel zoekers geplaatst worden in opstand komen.
Vaak worden er dan wel minder geplaatst dan het plan was.

Maar net zoals voor de ouderen Hoe kom je daarvoor op dat de regering wakker wordt?

En ze zeggen wel rijken staan meer af maar hoe kan het dat deze steeds rijker worden?
Heb het vorig jaar of 2 jaar terug al eens in een topic gezegd het verschil tussen arm en rijk wordt steeds groter.

Hoe organiseer je een staking of dat jij je geluid laat horen?
Hoe krijg je mensen op de been
Iedereen weet het goed online te vertellen en commentaar te leveren.
Lekker thuis op de bank en ja ik ben er ook zo 1.
Maar hoe kan je ze het ook echt laten weten?
Dat het een keer genoeg is?

Helaas heb ik een ernstig ziek zusje en werk fulltime en paarden enz.
Als ik al zie hoeveel tijd de zorg kost en op en neer naar het ziekenhuis rijde zou ik het niet volhouden om savonds na mijn werk elke dag voor mijn ouders te moeten gaan zorgen.
Het is zwaar en intensief geestelijk en lichamelijk.

In Apeldoorn via een soort van icare stichting werkt een vriendin deze heeft ook al gehoord 1 juni of 1 juli stoppen zij er gewoon mee.
Deze oudere mensen die thuis wonen moeten naar de gemeente en krijgen straks geen of weinig zorg meer.
Het kan gewoon niet.

Over de bijstand dat is inderdaad te doen als je gezond bent.
Niet als je langdurig ziek bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:39

purny schreef:
Maar jouw vriend kan denk ik wel zomaar kleding kopen, een avondje naar de bioscoop en af en toe uit eten?
Er word vaak gezegd dat mensen met een bijstandsuitkering van alles en nog wat krijgen. Maar waar niet bij word nagedacht is dat deze mensen er heel veel dingen voor moeten laten.

Het zou niet goed zijn als mijn vriend geen luxe kon betalen terwijl hij daar zo ontzettend hard voor werkt en een lange en dure opleiding voor heeft gevolgd natuurlijk ;)
Bijstand is in mijn ogen om je in je primaire basisbehoeftes te voorzien. Dus een dak boven het hoofd, kleding, voedsel en levensreddende zorg. En dat doet de bijstand dan ook. Zelfs nog meer dan dat. Je krijgt vakantiegeld, ik ken ook niemand in de bijstand zonder telefoon, tv en computer, en als je zuinig leeft heb je ook nog geld over voor die bioscoop af en toe.
Tuurlijk zijn er mensen tussen die gewoon veel pech hebben of hebben gehad en daardoor in de bijstand terecht zijn gekomen, maar een heel groot deel heeft er toch echt zelf voor gekozen om niet te gaan studeren, geen cursussen te volgen, niet ontzettend hard te leren op school, en niet hun uiterste best te doen om een goed betaalde baan te vinden en te houden, en in dat geval hoor je ook niet hetzelfde te krijgen als degene die wel 40 uur per week hard werkt vind ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:45

Tcm62 schreef:
ik kon laatst een receptioniste baan krijgen voor een paar weken en daarna als oproep, jawel voor 7 euro bruto :D :D
Als je onder de 21 bent mag dat. Daarboven had je ze dit onder hun neus moeten wrijven..
https://www.minimumloon.nl/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 10:07

Ik zou het knap vinden als je met bijstand ruim zou overhouden als je niet gezond bent. Ik was nog een kostenpost vergeten van mezelf trouwens. De thuiszorg. Daarnaast zijn gemeentelijke lasten en reinigingsrecht idioot hoog hier. Geen idee of je dat volledig kwijt gescholden krijgt.

Heb ook de collectieve ziektekosten verzekering aangeboden gekregen. Maar die was niet echt gunstig voor me. Ik zou met fysiotherapie daar heel duur mee uit zijn. Fijn als mensen met een basisverzekering uitkunnen maar ik red het daar niet mee. Ben toch echt gedwongen de bijna duurste aanvulling te hebben omdat ik anders alleen maar blijf betalen. Heb bewust geen tandartsverzekering ook. Zo gaan is goedkoper.

En een betaalbare huurwoning aangepast vinden onder de 55 is hier onmogelijk. En al helemaal niet betaald.

Als ik dus alleen mijn zorgkosten neem min zorgtoeslag is op zijn minst 250-80 is 170 euro. Thuiszorg 85 per 4 weken dan eigen bijdrage is dus alleen vanwege mijn lijf 243 euro wat ik kwijt ben aan niet te vermijden kosten. Huur 302 is 555 euro per maand. Duurder eten ivm allergie zit nu met waspoeder en zo erbij rond de 45 euro per week aan voeding. Enige suggestie waar dan de rest van betaald moet worden?

Maar helaas denkt iedereen alleen maar aan de ik ken iemand die enz. Maar juist de uitzonderingen op de regel. Ongeacht waarin worden geen rekening mee gehouden niet door kabinet. Niet door de onmogelijkke regeltjes en wetten. Als je jonger bent dan pensioenleeftijd geen kinderen hebt en niet fit bent. Dan heb je ook geen keus om even te gaan werken ergens. Sterker nog ik ben afgekeurd volgens de oude regels en mag niet eens iets doen. Geen vrijwilligerswerk, zelf iets maken en verkopen niets.

Helaas ben ik zo stom geweest om destijds te willen blijvem werken en ben uiteindelijk met 4 uur per week laag nivowerk uitgevallen. Wat resulteerd in echt een minimale wao waar ik mijn zorgkosten, thuiszorg en twee weken eten van kan betalen ongeveer. Had ik me meteen volledig ziek gemeld had ik een hts fulltime wao gehad. Maar ja regels zijn regels. Heb nog het geluk dat ik over 12 jaar (lang leve de allimentatie anders zat ik nu al in de s hit) niet in de bijstand kom maar aangevuld ga worden tot bijstand. Dan heb ik iets meer vrijheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:16

8nnemiek schreef:
Tuurlijk zijn er mensen tussen die gewoon veel pech hebben of hebben gehad en daardoor in de bijstand terecht zijn gekomen, maar een heel groot deel heeft er toch echt zelf voor gekozen om niet te gaan studeren, geen cursussen te volgen, niet ontzettend hard te leren op school,

Onjuist.

Een groot deel van de mensen in de bijstand balanceert op het randje van wel/niet verstandelijk beperkt. Een deel heeft gewoon het vermogen niet om te studeren, cursussen te volgen etc.
Hard werken deed een deel wel - maar dan kom je wel in banen terecht waar je gezien wordt als inwisselbaar. Het houden van een baan is dan maar zeer de vraag, en iets waar je zelf betrekkelijk weinig invloed op hebt op die positie.

Citaat:
en in dat geval hoor je ook niet hetzelfde te krijgen als degene die wel 40 uur per week hard werkt vind ik.

Zou het nut van het werk voor de maatschappij niet een veel beter uitgangspunt zijn? Nu belonen we mensen die 40 uur (of meer) ontzettend druk bezig zijn en dat goed kunnen verkopen, maar echt bekijken of we daar als maatschappij ook wat aan hebben doen we niet. (Zo heb je hele drukke woekerpolisverkopers, of mensen die methoden vinden om allerlei wettelijke beperkingen te omzeilen, 'service' desks waar de telefonische medewerkers vooral de opdracht krijgen om geen service te bieden maar de klant af te schepen, programmeurs die software bouwen om hun auto bij wettelijke tests andere resultaten te laten geven dan op de weg.... Allemaal Hardwerkende mensen. En dan laat ik de faillissementsfraude en bv'tjesfraude maar even buiten beschouwing.)