Gynaecologen: zwanger raken tot 50 jaar moet kunnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Re: Gynaecologen: zwanger raken tot 50 jaar moet kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:22

Het is een ander onderwerp, maar als topic starter vind ik het wel even kunnen.

Een kind krijgen op oudere leeftijd en dan ook nog eens met behulp van medisch ingrijpen vind ik toch wat anders dan een nieuwe heup of long krijgen.
Tenslotte heb je bij het eerste geval de verantwoordelijkheid voor het kind!! dat nergens om gevraagd heeft.

Los daar van vraag ik me ook af of we het mensen van dik 80 nog moeten aandoen om een behoorlijk zware operatie te moeten laten ondergaan voor zoiets als een nieuwe heup.
Het kán allemaal, maar ben je op die leeftijd nog opgewassen tegen het revalidatie traject?
Risico's op complicaties zijn er bij iedere operatie, maar nemen toe met het klimmen der jaren.

Het lijkt er wel eens op dat de mens niet meer kan accepteren dat het een keer "klaar "is.
Dat men een keer "op "is.
Ik ben al aardig op weg qua leeftijd en kwaaltjes en opstart problemen weten mij inmiddels ook te vinden, maar als ik het voor het kiezen heb zeg ik liever puur natuur 70 jaar dan 75 met veel toeters en bellen om en aan mijn bed en "kunst "in mijn lijf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:31

Mensen kunnen inderdaad niet accepteren dat het een keer klaar is. Dat klopt. Dat geldt ook voor de dood. Mensen mogen niet dood. Dus moeten we ouder worden en dat houdt in dat we niet ziek mogen worden want aan ziekte ga je dood.

De levensverwachting is gestegen. Vrouwen komen heel vaak later de ware tegen en dan willen ze toch nog wel een kind. Voor mannen is het allemaal oke. Dat gaat via de natuurlijke weg dus daar kan niemand iets aan doen. Maar vrouwen hebben pech dat ze een cyclus hebben die eens op houdt. Het is sowieso een rot cyclus met heel die menstruatiesjit die ze erbij krijgen.

We mogen straks met ons 67e met pensioen, en er komt een dag dat we straks pas met ons 80e pas met pensioen mogen. Dat is de keerszijde van een hogere levensverwachting namelijk. Het onderhouden van oude mensen is nu al kennelijk een te zware last geworden want er wordt ontzettend op bezuinigd. Dus waarom geen kinderen krijgen op je 50e?

Als je een hoge leeftijd bereikt, kun je er zijn voor dat kind zolang het je nodig heeft. Anders dan wanneer het kind eind tienertijd al wees wordt.

Zelf begrijp ik niet waar mensen aan willen beginnen. Want jonge kinderen vergen heel veel van ouders. Je krijgt weinig slaap en je moet heel je ritme verleggen rond dat van je jonge kind. En als je twintiger of begin dertiger bent, dan kun je dat fysiek nog opbrengen. Maar na je 50e....

aan de andere kant heb ik gehoord dat je na je 50 minder slaap nodig hebt, en dat is dan weer gunstig. Ik kijk er naar uit... heb nu heel veel slaap nodig...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:27

Desiree schreef:
Zelf begrijp ik niet waar mensen aan willen beginnen. Want jonge kinderen vergen heel veel van ouders. Je krijgt weinig slaap en je moet heel je ritme verleggen rond dat van je jonge kind. En als je twintiger of begin dertiger bent, dan kun je dat fysiek nog opbrengen. Maar na je 50e....

Ik ben 59 en heb een zoon van 14.
Vervroegd met pensioen heb ik veel meer tijd en omdat het niet naast werk hoeft ook energie te over om vader & zoon dingen met hem te doen.

Zoals ik al eerder schreef was het voor mijn eiegen idee over uiterste houdbaarheidsdatum om ouder te worden zowel voor zijn moeder als voor mij op de drempel.

Zoals opgemerkt is het niet in het belang van het kind om met 50 nog zwanger te worden en is dit HEEL wat anders dan een medische ingreep om gezondheidsredenen.
Een kind is geen recht, maar een verantwoordelijkheid.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:47

Huertecilla, het is in heel, heel veel gevallen niet in het belang van het kind wanneer mensen vader of moeder worden!

En je hebt gelijk, een kind is geen recht maar een verantwoordelijkheid. Maar tóch heeft iedereen het recht om kinderen te krijgen. Niet dat ik het daar mee eens ben, maar het werkt zo in de praktijk.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:50

Ik zou er nooit aan beginnen. Het lijkt me trouwens voor het kind ook niet leuk. Dan ben je zelf 60 en is je kind 10 jaar. (ofzo)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:50

ik moet er niet aan denken,ben bijna 51...maar toen ik 12 was moest ik er ook niet aan denken :+

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:52

Debbie00 schreef:
Ik zou er nooit aan beginnen. Het lijkt me trouwens voor het kind ook niet leuk. Dan ben je zelf 60 en is je kind 10 jaar. (ofzo)

Kinderen zijn flexibel, die zitten er meestal niet zo mee. Ze weten dan niet beter. En schamen doen ze zich toch. Kinderen vinden hun ouders altijd stom.

geerke schreef:
ik moet er niet aan denken,ben bijna 51...maar toen ik 12 was moest ik er ook niet aan denken :+

Dat geldt ook voor mij. Maar dat is een ander verhaal. :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:06

Dit doet mij ontzettend erg denken aan het halfzusje van mijn moeder... die is 26 en mijn opa, haar vader dus, 82.
Hij is ontzettend aan het aftakelen, het loopt er letterlijk van alle kanten uit, tig ziekenhuisbezoeken achter elkaar en dan nog niet te spreken over zijn geheugen (4x op een dag bellen en telkens vragen hoe het nu op school gaat).

Die ziekenhuisbezoeken zijn pas van dit jaar. Voorheen wou zij gewoon niet zien dat haar vader aan het aftakelen is, mijn moeder zag het al een aantal jaar geleden maar toen ze hierover probeerde te praten met haar halfzusje verbrak zij het contact omdat mijn moeder loog en niet wist waar ze het over had (en dit is nog allemaal zacht uitgedrukt van hoe het werkelijk ging). Op verjaardagen en dergelijke, negeerde ze mijn moeder compleet, die bestond gewoon niet meer voor haar puur door de dingen die ze zei over hun vader.

Pas toen er een ziekenhuisopname volgde, begon er een belletje te rinkelen.

Weet je hoe ontzettend heftig dat is, ben je halverwege de 20, begint je pa al te dementeren. Die man, mijn opa, is zo ontzettend van de wereld. Er zit nog nauwelijks leven in zijn ogen.

Nee, ik vind niet dat je dat een kind aan kan doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:28

En toch zijn er legio `tweede leg vaders`. Die beginnen met een 10 of 20 jaar jongere vrouw weer overnieuw. En weet je, die vrouw vindt dat prima. Die wil hem, en die wil óok een kind. Die zal niet denken wat dit met zich meebrengt, dat hun kind graag een jongere vader had gehad. Een vader die niet al begint af te takelen als hij 20 is.

Aan de andere kant kun je je vader of moeder toch wel voortijdig verliezen. Dat is niet altijd te voorkomen.

weet je, ik oordeel niet. Er zijn gewoon twee kanten aan het verhaal.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:25

RaafSmits schreef:
Los daar van vraag ik me ook af of we het mensen van dik 80 nog moeten aandoen om een behoorlijk zware operatie te moeten laten ondergaan voor zoiets als een nieuwe heup.
Het kán allemaal, maar ben je op die leeftijd nog opgewassen tegen het revalidatie traject?
Risico's op complicaties zijn er bij iedere operatie, maar nemen toe met het klimmen der jaren.

Het lijkt er wel eens op dat de mens niet meer kan accepteren dat het een keer "klaar "is.
Dat men een keer "op "is.
Ik ben al aardig op weg qua leeftijd en kwaaltjes en opstart problemen weten mij inmiddels ook te vinden, maar als ik het voor het kiezen heb zeg ik liever puur natuur 70 jaar dan 75 met veel toeters en bellen om en aan mijn bed en "kunst "in mijn lijf.

Ik vind dat heel erg liggen aan hoe gezond en fit de persoon nog is. Mijn schoonvader heeft met 72 jaar een pacemaker gekregen. Nu is hij 81 jaar en werkt hij nog fulltime, 6 dagen per week van 8:15-16:30 en dat 52 weken per jaar zonder vakantie. En ook nog eens zwaar lichamelijk werk en altijd buiten op onze boerderij.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:28

Kim_Asterix schreef:
Ik vind het vooral sneu voor het kind. Tegen de tijd dat die puber is zijn zijn/haar ouders net zo oud als de opa en oma van een vriendje. Veel mensen sterven toch ook al rond hun 70e en de kans is dus zeker aanwezig dat kinderen rond hun 18e verjaardag al geen ouders meer hebben.

Ik vind het persoonlijk dus best egoïstisch als je op zo'n leeftijd nog aan kinderen begint...

Ik denk er exact hetzelfde over!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:53

Waarom niet.. als het lichamelijk mogelijk is, de persoon nog goed fit is. Ik zie ook genoeg voordelen aan oudere ouders.

Ik zie genoeg mensen om me heen van een jaar of 20-30 waarvan ik denk die hadden beter kunnen wachten.

De gemiddelde leeftijd gaat ook omhoog.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 20:51

mymy schreef:
Waarom niet.. als het lichamelijk mogelijk is, de persoon nog goed fit is. Ik zie ook genoeg voordelen aan oudere ouders.

Ik zie genoeg mensen om me heen van een jaar of 20-30 waarvan ik denk die hadden beter kunnen wachten.

De gemiddelde leeftijd gaat ook omhoog.

Ik weet dat lang niet alles te voorspellen is en dat jonge ouders helaas ook iets kunnen krijgen of vroegtijdig sterven, maar een klein beetje incalculeren wat je een kind te bieden hebt ( Nu en later ) vind ik toch niet geheel onverstandig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:58

ik vind de wat ''oudere''(eind 30 begin 40) moeders al bijzonder met hun kinderen omgaan...ben heel benieuwd hoe dat dan is met de 50 jarigen :+

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:59

listiglistje schreef:
Kim_Asterix schreef:
Ik vind het vooral sneu voor het kind. Tegen de tijd dat die puber is zijn zijn/haar ouders net zo oud als de opa en oma van een vriendje. Veel mensen sterven toch ook al rond hun 70e en de kans is dus zeker aanwezig dat kinderen rond hun 18e verjaardag al geen ouders meer hebben.

Ik vind het persoonlijk dus best egoïstisch als je op zo'n leeftijd nog aan kinderen begint...

Ik denk er exact hetzelfde over!

Ja ik ook!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 06:38

Wanneer mijn kinderen hun volwassen leeftijd bereiken ben ik als moeder 43 en 45 jaar oud. Nog zo lekker jong!

Onze jongste zoon van bijna 2 jaar oud logeerd in de schoolvakanties (mijn ouders zitten in het onderwijs ) vaak een paar nachtjes bij opa en oma. Mijn moeder begon er laatst nog over: ze snapt werkelijk niet dat er nog mensen zijn welke dus rond hun midden 50 nog aan kindjes willen beginnen. Zij vindt het in ieder geval altijd behoorlijk pittig, zo'n ondernemende dreumes welke soms in de nacht ook nog een paar x wakker wordt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:27

geerke schreef:
ik vind de wat ''oudere''(eind 30 begin 40) moeders al bijzonder met hun kinderen omgaan...ben heel benieuwd hoe dat dan is met de 50 jarigen :+

Dat was dus niet alleen mij opgevallen. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:10

Desiree schreef:
En je hebt gelijk, een kind is geen recht maar een verantwoordelijkheid. Maar tóch heeft iedereen het recht om kinderen te krijgen. Niet dat ik het daar mee eens ben, maar het werkt zo in de praktijk.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, mensen hebben zelfbeschikkingsrecht, als je een totaal idioot bent maar je baarmoeder functioneert prima dan heeft je kind de pech dat niemand je tegen kan houden. Maar aan dingen als IVF en adoptie zitten natuurlijk best veel grenzen, wat we nu bespreken is immers ook nog gewoon een grens, enkel een wat ruimere grens.

Ik vraag me eigenlijk af hoe men ooit op 43/45 is gekomen, ik neem aan dat men daar destijds ook over na heeft gedacht, er staan in het artikel imo niet zo heel veel echte argumenten waarom het nu beter kan/veranderd is?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:21

geerke schreef:

Bijzonder, kun je dat toelichten?

liedje89 schreef:
Desiree schreef:

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, mensen hebben zelfbeschikkingsrecht, als je een totaal idioot bent maar je baarmoeder functioneert prima dan heeft je kind de pech dat niemand je tegen kan houden. Maar aan dingen als IVF en adoptie zitten natuurlijk best veel grenzen, wat we nu bespreken is immers ook nog gewoon een grens, enkel een wat ruimere grens.

Hoe een ruimere grens geven?
Ik zie liever een oudere verantwoordelijke moeder die heel bewust gekozen heeft en weet waar ze aan begint, dan iemand met verstandelijke beperking die wel weet wat ze wil maar de consequenties minder overziet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:52

Er is toch al een grens kwa leeftijd van IVF, dan zou je nu dus ouder mogen zijn, in die zin is het een ruimere grens, als je nu de grens op 50 legt is dat nog steeds een grens, er zijn vast ook wel enkele vrouwen van 51 of ouder die nog zwanger willen worden sommige daarvan zijn misschien uitermate geschikt en net gezonder dan een persoon van 49 die nog net wel mag.
Ik weet trouwens helemaal niet of mensen die verstandelijk gehandicapt zijn of bijvoorbeeld verslaafd zomaar recht hebben op dingen als IVF behandeling? Ik kan me er weinig bij voorstellen dat je iemand actief moet assisteren om zwanger te worden terwijl je daar niet achter staat, dat is imo namelijk ook iets heel anders als iemand niet mogen tegenhouden als ie het zelf voor elkaar krijgt om natuurlijk zwanger te worden :o?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:53

Ik heb het niet over het recht hebben op een IVF behandeling. Ik heb het over het recht hebben op het krijgen van kinderen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:02

Desiree schreef:
Ik heb het niet over het recht hebben op een IVF behandeling. Ik heb het over het recht hebben op het krijgen van kinderen.

Dat recht bestaat helemaal niet. Je hebt alleen zelfbeschikkingsrecht dus soms heb je situaties waarbij mensen die het geluk hebben(of de pech hangt er vanaf wiens oogpunt je het bekijkt) zwanger te (kunnen) raken, terwijl ze totaal ongeschikt zijn en dan mag je daar nu eenmaal niets aan doen, want je mag de mensen die niets misdaan hebben niet op een tafel binden en tegen hun zin een medische ingreep doen. Ook niet als ze geestelijk gehandicapt of verslaafd zijn oid. Aan die mensen kan je pas iets doen als ze het kind geboren is want dan kan je het indien nodig bij ze weg halen.
Dat heeft imo niet zoveel te maken met wat voor eisen je stelt aan IVF (of adoptie). Omdat het een heel andere situatie is als je iemand wel tegen kan houden zonder die personen hun basisrechten af te nemen en je bovendien dan als arts min of meer "medeplichtig" bent en je dus enig verantwoordelijkheidsgevoel zal hebben over het kind wat jij iemand dan min of meer schenkt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:40

Kinderen hebben dus geen zelfbeschikkingsrecht. Die zijn overgeleverd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:51

[/quote]
Bijzonder, kun je dat toelichten?

[/quote]

[/quote]
Hoe een ruimere grens geven?
Ik zie liever een oudere verantwoordelijke moeder die heel bewust gekozen heeft en weet waar ze aan begint, dan iemand met verstandelijke beperking die wel weet wat ze wil maar de consequenties minder overziet.[/quote]

hoe moet ik dat toelichten?,dat is wat ik zie en meemaak om mij heen....vooral de oudere moeders gaan bijzonder met hun kinderen om.Misschien juist te gewenst?Ze worden op handen gedragen.Jonge moeders gaan naar mijn idee normaler met hun kinderen om.
Maar waarschijnlijk ben ik bevooroordeeld want ik heb echt helemaal niets met kinderen :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:18

Kan wat je zegt. Ik heb zelf absoluut geen referentiekader, behalve mijn eigen moeder. En die kreeg mij op de valreep op haar 39e. Ik was niet meer verwacht, wel verlangd, vandaar mijn naam.
Maar mijn moeder heeft mij niet verwend. Eerder heel kort gehouden, soms denk ik wel eens té kort. Ze was overdreven streng, wat ouderwetser dan veel andere moeders.

Als de andere kinderen tijdens het spelen in het water vielen, moesten hun moeders lachen en kregen ze droge kleren aan. Ik durfde niet naar huis want ik zou op mijn kop krijgen en mocht niet meer terug om verder te spelen. Dus verwend... nou nee.