Tink89 schreef:Mensen die je niet aangeleerd krijgt hoe die berichtenbox werkt, kunnen waarschijnlijk hun belastingzaken nu ook al niet meer zelf regelen.
Dat is een flinke aanname - en vermoedelijk niet waar. Bovendien gaat het er niet alleen om om aangeleerd te krijgen hoe zoiets werkt, maar ook de mogelijkheid hebben het te gebruiken (je moet dus een computer hebben, en een internetverbinding, en een mobiele telefoon voor de digid-code, en juist vanwege veiligheid is dat dus niet iets wat je per se met andermans dingen even kunt doen.)
Daarnaast gaat het om het hele proces. Post lezen is een structuur die bij mensen ingeslepen is. Je kunt het fysiek ordenen in bakjes, etc.
Bij digitale berichten moet je een nieuw proces uitvinden, en omdat de informatie ook nog eens op een aparte plek staan (en je dus niet de organisatie van je emailprogramma kunt gebruiken als je daar wel mee om kunt gaan) wordt het nog onoverzichtelijker. Je moet ZELF de ordening zien vast te houden.
Maar er is ook nog een hele groep die zelfstandig kan wonen en die inderdaad hun administratie niet kunnen regelen. Die mensen kunnen echter nu nog wel gewoon deel zijn van het hele proces. Ze leren dat ze brieven moeten ordenen, en ook dat ze bij sommige dingen meteen hulp moeten inschakelen.
Maar die hulp is nog wel eens verschillend. Het lijkt me zeker geen goed plan dat je iedereen van de thuiszorg je DigiD moet geven. En iemand machtigen voor het uitvoeren van je zaken is 1 ding, maar verwachten dat die persoon ook alle toezicht houdt en alle post opvangt is weer iets anders en niet wenselijk.
Tink89 schreef:Jonge mensen die met internet kunnen omgaan, maar post 'makkelijker vinden' zijn toch niet mijn probleem?
Waarom niet? We zijn toch samen een maatschappij? Waarom zou je geen rekening kunnen houden met verschillende mensen en wensen en mogelijkheden?
Citaat:Weet je hoe veel geld al die blauwe enveloppen kosten?!
Geen idee maar het lijkt me dat het niet meer dan 70ct per brief hoeft te kosten, en daarvan krijg je er 4 of 5 per persoon per jaar? We hebben dat probleemloos tientallen jaren op kunnen brengen... Ik ben helemaal voor het bieden van een keuze - en waarschijnlijk levert dat nog steeds een flink voordeel op.
Daarnaast... weet jij hoeveel deze overhaaste digitalisering kost (naast de techniek ook nog heel veel tijd aan het herstel van fouten, begeleiden van mensen, betalingsproblemen die onherroepelijk gaan optreden als mensen de berichten niet krijgen... Die kosten komen uiteindelijk toch echt ook bij ons als maatschappij te liggen.)