Woorden schrappen in rijksmuseum vanwege aanstoot geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:59

Juliette61 schreef:
Palmera schreef:

En wat mankeert er dan aan bosneger? Imo waren er hele stammen negers die in bossen woonden. Dat heet dan bosneger. Daar is toch niets beledigends aan?
Of is flatbewoner dan ook beledigend? :+

Dat het ook wel als scheldwoord gebruikt word. Ik bedoel, als je bosneger naar een donker persoon roept is dat erger dan voor en flat de bewoners flatbewoners naroep :')

Je vergelijking is wat krom;
Je roept naar een donker persoon in de bossen waar bosnegers woonde bosneger.
Je roept in een krottenwijk iemand die er slonziguit ziet zwerver .
Je noemt voor een flat iemand flatbewoner.

Of out of the blue noem je een donker persoon op straat bosneger
Iemand op straat, in de stad ect flatbewoner
Een slonzig uitziend iemand in een winkelcentrum zwerver.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:40

Goh, zo kunnen we als Nederlander ook wel gezellig in de slachtofferrol gaan zitten omdat de halve wereld ons land Holland noemt en de inwoners Hollanders. Klopt ook niet. Ik ben geen Hollander, ben ik mijn hele leven nog niet geweest en zal ik nooit worden ook :P . Mensen kiezen er zelf voor om zich ergens door beledigd te voelen en in een slachtofferrol te kruipen en dat lijkt inderdaad een enorme trend te zijn de laatste tijd.
Zo heb ik ooit een discussie gehad met een mevrouw uit Suriname. Die vond het hoog tijd dat de Nederlanders eens een oprecht excuses aan gingen bieden voor het slavernijverleden en dat we daar maar eens een schadevergoeding voor moesten gaan betalen. Toen ik vroeg of ik dan een schadevergoeding kon gaan vragen aan Duitsland omdat mij opa, die ik persoonlijk nog heb gekend, (hun vooraderen die slaaf waren, waren er tenslotte al een hele tijd niet meer toen de huidige generatie geboren werd), in een werkkamp in Duitsland heeft gezeten tijdens de oorlog was dat heel anders volgens haar, dat was namelijk niet mij overkomen :? .

karuna
Drukke kabouter

Re: Woorden schrappen in rijksmuseum vanwege aanstoot geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:38

Mijn opa is overleden in een werkkamp, oom blijvend doof geworden en mijn moeder een trauma opgelopen van overvliegende vliegtuigen. Toch geen moment de neiging om duitsers te haten of wat ook. Sterker nog de bijeenkomst in dld in de plaats waar mijn opa te werk was gesteld was de meest integere ontroerende en heftigste die ik ooit heb meegemaakt. De impact op de bevolking daar is zo groot geweest dat besef je niet als aangevallen land. De laatst overlevende van het kamp. Handje vol die woonden in het dorp toen. Nabestaanden van beide kanten. Poe maar een waarvan ik blij ben dat ik erbij was.

Doe niet moeilijk, accepteer wat er gebeurt is en leg dat naast je neer. Het is het verleden leef in het nu en stop met zielig slachtoffer zijn van iets waar je niet eens bij was.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:29

Dat is ook mijn idee. Vroeger is het woord allochtoon uitgevonden omdat het woord buitenlander of gastarbeider beledigend was. Nu is allochtoon ineens beledigend. Ook gehandicapten is volgens sommige mensen een beledigend woord, daarom heet dat nu ineens mindervalide. Als ze dan zo nodig willen voorkomen dat er tere zieltjes beledigd worden door woorden in het museum, hang er dan een bordje naast met de uitleg van de historie van het woord ipv alle woorden te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:47

En waarom zou Nederland niet zijn exuses aanbieden aan Suriname? Een aantal jaar geleden boodt de stad Antwerpen ook nog zijn exuses aan voor hun aandeel in de deportatie van joden.
Het verbaasd me dat mensen denken dat alles koek en ei is in de wereld en dat het uitroeien van of innemen van land van inheemse stammen tot het verleden behoord. Tot op de dag van vandaag gaat dit onrecht door. Alleen al in Brazilië zijn verschillende stammen met uitsterven bedreigd doordat hun land ingenomen wordt door de rijken en ze zijn echt niet alleen. En wat mij nog het meest stoort, is dat rijke landen in 1983 nog weigerden om een bepaald verdrag, dat autochtone minderheden moet beschermen, te ondertekenen. Boos worden over de naam die anderen hen gaven is zowat het enige wat deze mensen kunnen doen om hun woede en verdriet te uiten en dat heeft niets met kleinzieligheid of tere zieltjes te maken.
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/volke ... ereld.html

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:55

Wat een gezeik zeg!

Ik vind witte sneeuw ook beledigend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:02

Ik denk dat er eens onderscheid gemaakt moet worden in wanneer het als discriminatie bedoeld is of ooit eens is geweest.
Wat er vroeger is gebeurd is niet goed.
Maar is niet meer van nu.
Voor ons is indiaan of eskimo geen schelden.
Bosneger net zo min als inderdaad de flatbewoner.
Loslaten van wat geschiedenis was en verschil zien in wat nu is zou voor vele een goede les zijn.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:27

LadyMadonna schreef:
En dit komt niet van "de speld" of vergelijkbare site?

Stond in AD.
Terugkomen op dit topic...hoe meer worden er geschrapt gaan worden, hoe meer ik er in het dagelijks leven ga gebruiken. Ben ooit vuurtoren, kaaskop genoemd, en ik ben er nog! Het is maar een woord. De lading geven mensen eraan. We krijgen wel steeds meer zielepieten die niet weten wat relativeren betekend.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:40

SandraVerl schreef:
En waarom zou Nederland niet zijn exuses aanbieden aan Suriname? Een aantal jaar geleden boodt de stad Antwerpen ook nog zijn exuses aan voor hun aandeel in de deportatie van joden.
Het verbaasd me dat mensen denken dat alles koek en ei is in de wereld en dat het uitroeien van of innemen van land van inheemse stammen tot het verleden behoord. Tot op de dag van vandaag gaat dit onrecht door. Alleen al in Brazilië zijn verschillende stammen met uitsterven bedreigd doordat hun land ingenomen wordt door de rijken en ze zijn echt niet alleen. En wat mij nog het meest stoort, is dat rijke landen in 1983 nog weigerden om een bepaald verdrag, dat autochtone minderheden moet beschermen, te ondertekenen. Boos worden over de naam die anderen hen gaven is zowat het enige wat deze mensen kunnen doen om hun woede en verdriet te uiten en dat heeft niets met kleinzieligheid of tere zieltjes te maken.
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/volke ... ereld.html

Omdat dat het verleden is en er nu geen mensen meer in leven zijn die die tijd hebben meegemaakt. Elke bevolkingsgroep of land heeft wel ergens een zwarte vlek in de geschiedenis of is ooit ergens slachtoffer van geweest. Als de hele wereld niks anders blijft doen dan ouwe koeien uit de sloot halen zijn we nog wel even bezig.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:50

wat een geneuzel dit zeg, vreselijk....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:06

bruintje123 schreef:
Ik denk dat er eens onderscheid gemaakt moet worden in wanneer het als discriminatie bedoeld is of ooit eens is geweest.
Wat er vroeger is gebeurd is niet goed.
Maar is niet meer van nu.
Voor ons is indiaan of eskimo geen schelden.
Bosneger net zo min als inderdaad de flatbewoner.
Loslaten van wat geschiedenis was en verschil zien in wat nu is zou voor vele een goede les zijn.

Voor ons het geen schelden nee, doet het daarom de ander geen pijn?
De agressor kan niet bepalen dat het genoeg is, alleen de betreffende mensen kunnen aangeven dat ze het als pijnlijk ervaren en wij kunnen daar rekening mee houden.
Het is zoals eerder ook al werd gezegd, helaas niet alleen geschiedenis maar gaat nu nog steeds door. Letterlijk maar ook iets wat in onze geschiedenis zit wordt doorgegeven aan de volgende generaties.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:02

Inoterry schreef:
Dat is ook mijn idee. Vroeger is het woord allochtoon uitgevonden omdat het woord buitenlander of gastarbeider beledigend was. Nu is allochtoon ineens beledigend. Ook gehandicapten is volgens sommige mensen een beledigend woord, daarom heet dat nu ineens mindervalide. Als ze dan zo nodig willen voorkomen dat er tere zieltjes beledigd worden door woorden in het museum, hang er dan een bordje naast met de uitleg van de historie van het woord ipv alle woorden te veranderen.

Inoterry zelfs dat mag al niet eens meer. Tegenwoordig heet dat arbeidsgehandicapt of mensen met afstand tot de arbeidsmarkt of zo. :r of zoiets. Slaat echt nergens op en maakt je tot een dom wezen dat niet productief kan zijn, ik vind deze term nu veel erger als gehandicapt of minder valide.Voor mij ben ik domweg gehandicapt. Kaart heeft ook zo, de parkeerplaatsen speciaal ervoor ook.

En ik ben word ook regelmatig dwerg of smurf genoemd. Omdat ik nu eenmaal niet groot ben. Ik heb ook nog een bril en een zachte G. :+ wat ben ik dan een brilsmurf met een afstand tot de arbeidsmarkt en een spraakgebrek die ook nog in de achtergebleven hoek woont?
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-12-15 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:06

karuna schreef:
Inoterry schreef:

Inoterry zelfs dat mag al niet eens meer. Tegenwoordig heet dat arbeidsgehandicapt of mensen met afstand tot de arbeidsmarkt of zo. :r of zoiets. Slaat echt nergens op en maakt je tot een dom wezen dat niet productief kan zijn, ik vind deze term nu veel erger als domweg gehandicapt of minder valide.Voor mij ben ik domweg gehandicapt. Kaart heeft ook zo, de parkeerplaatsen speciaal ervoor ook.

George Carlin heeft er een goed stukje over :

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:16

Briljant _O-

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:18

_O- _O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:12

veerledec schreef:
Eskimo's zelf vinden de benaming 'eskimo' een belediging. Zij willen Inuit genoemd worden.

En ik wil geen Hollander genoemd worden en al zeker geen 'ollander...

Kenau wat hier voorbij kwam is een gewone vrouwennaam (geweest). Meest bekend van Kenau Simonsdochter..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-12-15 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:19

Wij mogen niet voor mensen bepalen wat zij wel of niet beledigend vinden. Het zou toch wat zijn als wij voor mensen gaan bepalen hoe ze genoemd moeten worden en wat de correcte benaming is van hun volk.

Dan zeggen wij tegen Inuit (dat is de naam die zij zelf al honderden jaren gebruiken) ja jullie eigen term klopt niet, want wij vinden dat het Eskimo moet zijn. Dat is toch het toppunt van arrogantie?

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:36

_lautje_ schreef:
Wij mogen niet voor mensen bepalen wat zij wel of niet beledigend vinden. Het zou toch wat zijn als wij voor mensen gaan bepalen hoe ze genoemd moeten worden en wat de correcte benaming is van hun volk.

Dan zeggen wij tegen Inuit (dat is de naam die zij zelf al honderden jaren gebruiken) ja jullie eigen term klopt niet, want wij vinden dat het Eskimo moet zijn. Dat is toch het toppunt van arrogantie?

Inderdaad! Daarbij is 'Eskimo' ook nog een scheldwoord in de taal van de Inuït, zoals ik eerder al ergens zei. Dus reken maar dat dat beledigend is.

Verder vind ik dat er echt vreemde vergelijkingen gemaakt worden hier, mensen sla eens een geschiedenisboek open of zo!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:46

Sammie schreef:
veerledec schreef:
Eskimo's zelf vinden de benaming 'eskimo' een belediging. Zij willen Inuit genoemd worden.

En ik wil geen Hollander genoemd worden en al zeker geen 'ollander...

Kenau wat hier voorbij kwam is een gewone vrouwennaam (geweest). Meest bekend van Kenau Simonsdochter..

Dat opperde ik.
De meesten kennen de term kenau als een "zeer gemene vrouw".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:49

Zizipicoleo schreef:
_lautje_ schreef:

Inderdaad! Daarbij is 'Eskimo' ook nog een scheldwoord in de taal van de Inuït, zoals ik eerder al ergens zei. Dus reken maar dat dat beledigend is.

Verder vind ik dat er echt vreemde vergelijkingen gemaakt worden hier, mensen sla eens een geschiedenisboek open of zo!

Verschillende stammen hadden zeer onaardige namen voor hun vijanden. Vrijwel zeker dat de Europeanen deze naam overgenomen hebben van een stam waarmee zij wel vriendjes waren en de echte betekenis misschien niet eens kenden.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:20

_lautje_ schreef:

Ik zie het anders. Als ik Inuit zeg, omdat men vind dat dit correct is, maar Eskimo denk, dan ontstaat er een soort schijnheiligheid die ik persoonlijk heel onwenselijk vind. Liever heb ik, dat als iemand bijvoorbeeld mij beledigd, de woorden gebruikt, die in zijn/haar woordenschat zit. Het is ook de toon die je aanslaat die mede bepaald of je het als een belediging moet zien. Als je iets leest, ligt het veelal aan de lezer, of je er aanstoot aan geeft of niet.
Ik vind het behoorlijk arrogant dat mensen ons nu willen opvoeden, met wat we wel en wat we niet kunnen zeggen. Je kan het altijd vragen, maar of het gedaan wordt is een tweede en nee, ik ga niet mee in de onzin dat je geen Eskimo, bosneger of weet ik veel wat mag zeggen. Iemand die zich daar aan stoort, zal nooit een vriend van mij worden en dat is de consequentie die ik op me neem. Vind ik eerlijker dan dat iemand me aardig vind om de verkeerde reden, namelijk dat ik correct praat. Ik ben uiterst geïnteresseerd in indianen en als iemand me dan aanvalt, omdat ik een ander woord moet gebruiken, is deze persoon in mijn ogen zo dom, dat zij/hij alleen het woord hoort wat hij/zij aanstoot vind geven. terwijl je alles in zijn context moet zien. De mensen die de "verkeerde"woorden gaan schrappen zijn bezig met censuur, iets wat ik eigenlijk niet verwacht in Nederland.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:15

Dus als ik jou continu paasei of homo noem en jij geeft aan dat niet prettig te vinden moet jij je niet aanstellen want het zou schijnheilig zijn om je anders te noemen dan ik je in m'n gedachten noem???

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:52

_lautje_ schreef:
Dus als ik jou continu paasei of homo noem en jij geeft aan dat niet prettig te vinden moet jij je niet aanstellen want het zou schijnheilig zijn om je anders te noemen dan ik je in m'n gedachten noem???

Ha,ha, Het woord aanstellen heb ik niet genoemd! En je slaat precies de spijker op de kop. Je focust je op 1 woord en ziet niet de context.
Je zou echter nooit de gelegenheid krijgen om mij constant paasei of homo te noemen. Ik vraag dan niet eens of je me anders wil noemen. Ik voel me niet aangesproken en zou me omdraaien en weglopen. Je mag me best paasei of homo noemen, maar aangezien dit nergens op slaat, maak je jezelf alleen maar belachelijk.

Maar de topic gaat over, dat musea woorden willen schrappen die aanstoot geven. Is natuurlijk heel wat anders dan iemand persoonlijk uitschelden, of begrijp je dat niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:06

_lautje_ Het moet natuurlijk wel relevant zijn. Als men een blondine een blondje noemt bv. Wat dagelijks gebeurt, laten we er geen doekjes om winden.
Dom blondje is zelfs een bekende uitdrukking. Stel je voor dat de blondines in opstand kwamen en wilden dat het veranderd werd. Of dat een kunstwerk van iemand dat de titel "dom blondje" draagt ineens "onwetende blondine" moet gaan heten....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:45

_lautje_ schreef:

Het is natuurlijk maar net waar je je mee bezig houd maar het zou mij dus niet zo intereseren als iemand aan de andere kant van de wereld een "verkeerd" woord voor Nederlander in zijn/haar museum zou hebben hangen :?

Bovendien is taal nu eenmaal iets dat leeft en veranderd, dat iets ooit een scheldwoord is of word betekend niet per definitie dat het altijd een scheldwoord was of zal blijven. Kenau was een naam, buitenlander is ook gewoon een woord voor iemand die uit een ander lang komt, nu is het niet meer aardig om iemand een kenau of een buitenlander te noemen. Andersom zijn mensen die het "verkeerde" woord gebruiken om de aangehaalde bevolkingsgroepen te benoemen zijn vaak helemaal niet bezig om inuiten uit te schelden voor mensen die rauw vlees eten of amerikanen voor indiers, het is gewoon een ingeburgerd woord geworden voor de meesten. Het lijkt me logisch dat de meeste mensen nu eenmaal niet zo op de hoogte zijn van kleine volkeren die duizenden kilometers van het af wonen, de gemiddelde inuit zal ook wel niet zoveel van ons weten :o?