Wij verpesten de aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Wij verpesten de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:11

wat betreft die bosbranden gaan soya en palmolie helaas hand in hand. Palmolie is dan weer een eis van bedrijven die 'gezondere' producten in hun schappen willen, omdat mensen dat weer willen.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:15

Ik zeg al jaren de mens roeit de mens uit. Maar eigenlijk is het de mens roeit de wereld uit. Ik probeer al zoveel mogelijk mensen daar van bewust te maken. Maar meestal hebben ze de verkeerde instelling.
Feitelijk is dat we niets meer kunnen eten of drinken want het is allemaal verpest door ons toe doen. Dus alles wat je binnen krijgt is eigenlijk verkeerd.

En zoek eens de songteksten van de paganfolk band Omnia eens op. Zij zingen hier over met deze boodschap. En als muziekant probeer zo dicht mogelijk bij de natuur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:16

Kinke schreef:
Men vergeet vaak dat er niet eens genoeg geschikte grond is om iedereen te voeden als er geen vlees meer gegeten wordt.

Voor een kilo vlees is 25 kilo plantaardig voer nodig. Dat betekent heel simpel gezien dat je veel meer mensen kan voeden als je ze dat plantaardige eten geeft..
Ik heb een moestuin van bijna 100m2. Daar kunnen ik en vriendlief bijna een heel jaar van eten zonder naar de winkel te hoeven.
Zou je die grond gebruiken om dieren te voeren die je vervolgens zelf eet, dan zou je daar nooit een jaar lang van kunnen leven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:25

Pippaa schreef:
Bedoel je dat het zonder vlees ALSNOG niet lukt, of juist niet lukt?

Zonder vlees gaat het niet lukken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:27

je leest niet 8nnemiek, dat jij toevallig een stukje grond van 100 m2 hebt betekent niet dat er genoeg landbouwgrond is om de gehele wereldbevolking van groente en fruit te voorzien. Ben ook wel benieuwd hoe dat allemaal moet groeien, je kunt namelijk niet alleen kunstmest gebruiken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:35

aikon schreef:
De gevolgen merken wij nu al, al dringt het niet tot iedereen door!

Toen ik 21 jaar geleden op mij zelf ging wnen vroor het in de winter nog met gemak -20, vandaag de dag klaagt men al steen en been bij -8 :wow:
Ik had de eerste 10/12 jaar van mij leven sneeuw op mijn verjaardag (eind nov.) Dat gebeurt ook al niet meer. De zomers worden steeds warmer, de natuur is van slag. Je ziet paddenstoelen planten en bomen op vreemde tijden, ook insecten komen eerder te voorschijn of zijn er het hele jaar.

Ik ben trouwens niet van mening dat "we" maar door moeten gaan met kids op deze aardbol te zetten onder het mom "vergrijzing" Dat is in mijn ogen een kul reden eerste klas om een sterke groei van de wereldbevolking goed te praten. Daarmee verschuif je het probleem overbevolking alleen maar met nog meer gevolgen van dien. Ik ben voorstander om niet alles en iedereen willens en wetens maar in leven te omdat er een grote groep mensen zijn die de dood eng vinden. Iedereen heeft een houdbaarheidsdatum om het maar even koud te zeggen, wij mensen spelen veel te veel voor god over leven en dood.

Even, het is niet zolang geleden dat ik m'n paarden al in november op sneeuwbeslag had hoor, ik meen een jaar of 2 en de paar jaar daarvoor ook, ook al vanaf half november en er zijn toen hele schaatstocht verreden met de hele familie, het klopt dat de boel van slag is en raakt, maar wel reëel terugkijken

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:36

Kinke schreef:
Pippaa schreef:
Bedoel je dat het zonder vlees ALSNOG niet lukt, of juist niet lukt?

Zonder vlees gaat het niet lukken.

Waarop baseer je dat? Lukt het nu wel dan?

Vlees produceren heeft zo'n vreselijk grote impact op de wereld: Waterverbruik (het water wat een koe drinkt, kan een mens niet drinken), veevoer (waar veevoer wordt verbouwd, worden geen gewassen voor mensen verbouwd + het vlees wat we eten, is in totaal minder dan het gewicht aan veevoer dat ervoor is verbouwd)...

Neem eens 10 seconde de tijd om op deze pagina te kijken en je ziet in een notendop wat er eigenlijk "misgaat" door vlees eten: http://www.ciwf.nl/aarde-mensen/

Het wordt uiteraard niet allemaal opgelost door geen vlees te eten, maar het is al wel een flinke stap in de "goede" richting.

Volgens mij was hij nog niet genoemd, maar ik vind "One single planet" ook een hele goede en duidelijke "film" :j http://www.onesingleplanet.nl/home/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:47

Kinke schreef:
je leest niet 8nnemiek, dat jij toevallig een stukje grond van 100 m2 hebt betekent niet dat er genoeg landbouwgrond is om de gehele wereldbevolking van groente en fruit te voorzien. Ben ook wel benieuwd hoe dat allemaal moet groeien, je kunt namelijk niet alleen kunstmest gebruiken.

En als we al die grond die nu voor veevoer wordt gebruikt voor menseneten gaan gebruiken? Dan lukt dat met gemak.
Half Nederland ligt vol met akkers met voedermaïs, voederbieten en gras.. Als je al dat veld volplant met eten voor de mens dan kun je daar met gemak heel nederland mee voeren en heb je nog over ook..
De docu cowspiracy heb je niet gezien neem ik aan?

Dierlijke mest is niet nodig om planten te laten groeien. Door gewassen af te wisselen krijg je allerlei soorten voeding in de bodem. Bonenstruiken geven bv stikstof af, net zoals wintergroen. En dat is weer een belangrijke voeding voor prei en andere bladgroentes.
Ik mest onze moestuin alleen met onze eigen compost, dus groente- en fruitafval. En ik weet zeker dat er veel meer goede alternatieven beschikbaar komen als de dierlijke mest opraakt.
Deze dierlijke mest is trouwens een enorme vervuiler voor de oceaan. Moet je helemaal niet op je land willen gooien in die hoeveelheden..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:54

Cowspiracy.. gemaakt door iemand die Kip heet :D :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:09

ik weet nu weer waarom ik heb afgehaakt op de FB pagina van WD

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:10

Wat is WD?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:12

Free2 schreef:
Dat er altijd klimaatschommelingen zijn geweest klopt, maar ontbossing, vervuiling, uitputting van grondstoffen en het uitsterven van diersoorten komt toch echt door menselijk handelen.

Nouja, toen de dino's uitstierven waren er volgens mij nog geen mensen..?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:22

Het uitsterven van de dino's kwam ook niet echt door de natuur..
Een gigantische meteoor, daar komen we gelukkig niet eens in de buurt met wat we de planneet aandoen :Y)
Maar toch, de hoeveelheid diersoorten die nu uitsterven heeft nooit meer zo hoog gelegen sinds die grote uitsterving in het tijdperk van de dino's..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:27

Een meteoor is gewoon een natuur/natuurlijk fenomeen..

Verder heeft de mens idd voor uitsterving van bepaalde diersoorten gezorgd, maar er zijn ook zat dieren uitgestorven zónder toedoen van de mens.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:29

Laten die lui van de klimaattop dan ook maar eens gaan carpoolen! Allemaal met prive vliegtuig, heb tijd geleden een documentaire gezien hoeveel een vliegtuig verbruikt en uitstoot. Kan heel nederland een jaar lang auto van rijden.... Hoezo milieubewust! :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:32

Hahahah ja daar was bij de vorige top zoveel commentaar op :') En terecht ook…! Meen dat ze dat dit jaar wel wat anders hebben aangepakt?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:32

In elk geval de Nederlanders en de Beglen zijn met de trein gekomen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:37

Per privejet en de laatste 100 meters (met cameras) gefietst? :')

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:49

bridgetF schreef:
Hoe mooi zou de wereld niet zijn als de hele mens niet had bestaan?

Zoveel diersoorten, zo veel planten en bommen, in perfecte harmonie, geen vervuiling, geen onnodig moord en doodslag. Uitsluitend de drang op te doden om te eten en te overleven, niet voor de hebzucht, niet voor zelfverrijking, niet voor de roem en eer, niet voor cultuur en geloofsverschillen.

Soms lijken we te vergeten hoe mooi de wereld is, omdat er een sluier van haat, nijd en jaloezie over heen ligt. Er is geen dag dat er ergens oorlog, moord of zinloos geweld is. Of het vernietigen van bossen, de zinloze jacht op bijna uitgestorven dieren, het onnodig vergroten door de afvalberg, het achterlaten van vuil in de natuur. Het uitputten van grondstoffen uit de bodems.

We mensen moesten ons schamen voor wat we deze prachtige wereld doen. Ik kan genieten van het ontwaken van de natuur in de lente. Ik kan genieten van het vogeltje dat zingt. Ik kan genieten van de sterrenhemel, ik kan er naar kijken met een grote glimlach, maar wat ik nooit zou kunnen is er van weg kijken en denken het is ver van mijn bed. Want als iedereen zo zou denken, zou er niks, totaal niks overblijven van deze hele wereld. Voor geen plant, geen dier, geen mens. Begin met je zelf, alle beetjes helpen.

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. Ik krijg nogal kriebels van mensen die hun schouders ophalen en beweren dat het een ver van hun bed show is. Wat ik ook geloof is dat wij de aarde en de mensheid naar de kl*te helpen maar dat de aarde er wel bovenop komt(al zal het er niet zo uitzien als voorheen) maar wij niet. Voor mij ook geen kinderwens zolang dit zo doorgaat.

Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:55

Tja, het begint - zoals altijd - ook voor een gedeelte bij jezelf.

Denk aan minder afval, afval bewust van elkaar scheiden, niet alle dagen vlees, kortom: Bewuster leven. En nee, we hebben geen invloed op water in China e.d. wordt gedaan, maar in plaats van constant naar 'die klimaattop' te wijzen: Kijk ook eens naar jezelf en wat JIJ kan doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:12

Ik denk wel dat wij als mens de aarde kaal vreten, maar de vraag is of dat erg is. Als een kolonie mieren een bos kaal vreet dan is dat natuur, als een aapsoort een planeetje kaal vreet ook, imo. Dat wij dat met ons geweten dan weer erg vinden is eigenlijk alleen voor onszelf lastig.

Ik denk niet dat wij er nog iets aan kunnen doen. Vegetariër zijn of wat mij betreft veganist, geen auto rijden, geen plastic tasjes gebruiken etc, is bij lange na niet genoeg. We zouden zo'n ontzettende stap terug moeten doen in 'beschaving' en vooral in aantallen om weer normaal op de aarde te kunnen wonen zonder deze te parasiteren... dat kan gewoon niet. Dat druist te erg tegen onze natuur in, en tegen dat van elk levend wezen. Het enige wat zou kunnen helpen is collectief zelfmoord plegen, of dan in ieder geval geen kinderen krijgen. Want elk kind, hoe sober, bewust en veganistisch je het ook opvoed, is weer een nieuwe telg in de plaag die mensheid heet, en het begin van een hele nieuwe stamboom aan mensen.

Wij gaan de aarde vernietigen. Punt. Of nou ja, vernietigen... De aarde zelf zal wel blijven bestaan, alleen zal het leven drastisch veranderen, zoals ook bij de dinosauriërs is gebeurd. Elke plaag vernietigt zichzelf.

Volgens mij is dat niet erg. Wij willen alleen niet dat dat moment komt als wij nog leven, of onze kinderen, of kleinkinderen. Dus we willen het zo lang mogelijk uitstellen.
Eigenlijk vind ik dat juist niet fair naar toekomstige generaties toe. Als je ballen hebt dan zorg je dat onze kinderen dit niet mee hoeven te maken door er zelf een punt achter te zetten. Óf door geen kinderen te krijgen of door de aarde gewoon nu te vernietigen.
Net zoals je een ziek paard niet in de handel doet, maar naar de slager brengt. Het is even hard, maar je neemt je verantwoordelijkheid en je zadelt het paard en toekomstige eigenaren niet op met ellende.

Al het andere is puur symptoombestrijding en uitstel van executie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:38

Daarom vind ik het ook jammer dat de 1-kind-wet in China is opgeheven. Die zouden ze juist overal toe moeten passen, in de hele wereld. Dan halveert de mensheid elke generatie, en zit je na een paar eeuwen op een mooi aantal wat de aarde goed aan kan.
Het broeikaseffect kun je er niet mee stoppen, maar zeker wel vertragen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:01

Dergelijke wetgeving heeft ook consequenties voor ons sociale systeem wat nu gebaseerd is op een piramide. Overigens zie ik liever stimulering en geen wetgeving.. In china zijn duizenden zoniet honderdduizenden baby's op straat achter gelaten om te creperen enkel vanwege het feit dat meisjes waren. Gedwongen abortus en lijsten open en bloot op de werkvloer wanneer werkneemster Kim, Ling en Lu ongesteld zijn.

Overigens staat voor Nederland het aantal kids nu op 1.6, Italië staat ook rond dat aantal. 1.4 dacht ik zelfs en zo zijn er meer landen. In Nederland komt vanzelf een krimp.

Voorheen was er om de zoveel jaar een oorlog of flinke ziekte maar dat is al zon 65 jaar niet meer gebeurd.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:09

Even iets ander vreemds.

Wij Nederlanders zijn de grootste stroom verbruikers.
En met reclame's en acties hebben ze geprobeerd dat we minder stroom gaan gebruiken.
Wat brengen ze vervolgens groot op de markt. Elektrische Auto's en scooters.
Hoezo meer stroom gebruiken.
En dan zeggen ze dat dat beter is voor de natuur!!!. Nou echt niet. Dit is ook nog tijdelijk.
Die accu's gaan lang mee. Maar zeg over 50 jaar gaan al die accu's kapot. Die moeten vernietigt worden. Maar hoe?
Precies via een zwaar milieu onvriendelijke manier waar alle giftige (accu) stoffen de lucht in gaan.

Dus elektrisch rijden is waarschijnlijk slechter dan zo door gaan tot een achte oplossing.

Een voorbeeld. Een motor met permanente magneten. Een keer bouwen en werkt voor altijd. Ook dit is weer fout omdat ze die magneten weer uit de natuur moeten halen. Dus voor elke uitvinding is er een probleem.

Dit betekend dat de mens eigenlijk in zijn geheel verkeerd bezig is. Als we nou voor een groot deel terug als echte natuurmensen gaan leven is beter. Maar alles draait maar om een ding. De grootste en slechtste uitvinding in mijn ogen GELD!!!.

Sorry voor dit lange stuk, maar het is waar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:11

Ik denk dat we met zijn allen te eigenwijs en hebberig zijn om het te veranderen.
Wat ik doen?
Geen kinderen krijgen, geef ik zelf het probleem iig niet door. :o
En ik probeer een beetje bewust te leven uiteraard, maar ik vrees dat dat niet super veel impact heeft.