Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:36

Blue_Eyes schreef:
@dees_daan:
Had je dan liever gehad dat hij erover gelogen had? Dan had Bas niet alleen met het gevoel gezeten dat hij onverwacht iets fout had gedaan (want hij was immers al zowat aangenomen), maar had hij ook nog niet geweten wat dan. Dan was hij ook gekwetst geweest, maar ook nog onzeker en in verwarring: wat heb ik fout gedaan?
Nu weet hij in ieder geval dat het aan de zienswijze van de bedrijfseigenaar ligt. Of wilde je zeggen dat hij nu overweegt om geen homo meer te zijn, omdat meneer De Boer het daar niet mee eens is? Iets zegt me dat hij eerder de 'schuld' geeft aan De Boer dan aan zichzelf. Terecht, overigens.

Edit: typo's

Hij had ook kunnen zeggen dat er door omstandigheden geen plek was oid, als hij hem dan toch zonodig wilde afwijzen want dat gaat op zich al nergens over.
Dat laatste zeg ik nergens, natuurlijk is hij terecht boos maar hij wordt afgewezen op hoe hij is, dat is gewoon belachelijk en kwetsend. Natuurlijk wil hij hierdoor niet veranderen maar dat veranderd niks aan het feit dat het iemand raakt als het zo gebracht word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:42

OsMo schreef:
Vind het wel sneu voor die jongen dat hij om zijn uiting van zijn geaardheid is afgewezen.
Ik zelf ben ook gelovig en Christen maar vind dat je mensen niet zou moeten uitsluiten omdat ze anders zijn dan gewenst.

:')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:43

Op zich met jullie allemaal eens - hoewel ik niet zou weten welke andere term ik had moeten gebruiken ipv 'goed'. Alles is relatief natuurlijk.
Alleen: hij had de jongen feitelijk al aangenomen. 'Er zijn andere kandidaten die beter voldoen' was dus geen optie meer, dat is een gepasseerd station. Begrijp me niet verkeerd, ik probeer me de situatie voor te stellen hier. Zoals gezegd: zonder dat ik het met deze meneer eens ben.
Je bent dus blij, want je bent aangenomen bij een bedrijf en kunt daar je stage gaan doen. Alles is bijna helemaal in kannen en kruiken, de stage kan je niet meer ontgaan, maandag kun je beginnen. En dan ineens dat mailtje.
Heb je dan liever een mailtje met 'Door omstandigheden gaat het niet door', waarna je je afvraagt wat je in vredesnaam verkeerd gezegd of gedaan hebt? Of heb je liever een mailtje met 'We zijn het niet eens met je homo-zijn', waardoor je ook gekwetst bent, maar in ieder geval wel weet hoe de vlag staat en dat je er feitelijk niets mee kunt, en het ligt aan de kortzichtigheid van die man zelf? Ik den kpersoonlijk dat ik liever dat tweede had gehad.
Dat het niet slim is en tegen de wet is etc, ja, dat snap ik en ben ik het ook mee eens. Maar als ik me deze hele situatie voor de geest probeer te brengen...

Oeps. Ik moet even een in de regen verzopen kind naar de douche gaan begeleiden :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:54

Blue_Eyes schreef:
Heb je dan liever

Ik denk dat dat de verkeerde vraag is. En dat het er ook niet heel erg toe doet omdat wat kwetsend is de beslissing is om iemand af te wijzen. Niet hoe die persoon dat presenteert. Wat ik in een dergelijk geval in elk geval zeker niet zou willen is dat we dit rekenen als een puntje voor de morele lat van die werkgever.

(Maar... ik gniffel wel een beetje als iemand zo vriendelijk is om het openlijk te doen, zodat zo iemand gewoon ook openlijk voor gek staat en openlijk geboycot kan worden, en wellicht inderdaad bestraft door het College voor gelijke behandeling.)

Maar verder is en blijft het discriminerend en volstrekt onaanvaardbaar en of iemand dat nou wel of niet openlijk zegt verandert mijn oordeel over het handelen niet.

(Daarnaast... er zitten twee kanten aan. Enerzijds fijn dat het duidelijk is. Anderzijds diep treurig dat iemand dat openlijk durft te zeggen en we dergelijke discriminatie dus ook als maatschappij nog niet genoeg veroordelen. In het algemeen kun je er namelijk vanuit gaan dat als mensen het openlijk durven zeggen, de discriminatie ook gewoon groter is en vaker voorkomt dan als mensen in elk geval geleerd hebben dat ze het niet meer openlijk kunnen doen. Hypocriet, ja, maar geeft in elk geval aan dat ze iets hebben geleerd van onze waarden en normen. Aanpassing gaat vaak van buiten naar binnen - eerst doen mensen iets 'omdat het moet' en daarna pas komt de internalisatie. Hypocrisie is ergens dus een stap in die ontwikkeling, en in dat opzicht is het niet beter dat deze werkgever zelfs die stap nog niet gezet heeft.)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:01

De beslissing, zoals ik al gezegd heb, kan ik ook niet ondersteunen. Dan blijft slechts de manier waarop - en dan denk ik toch, alle details in ogenschouw nemend, dat ik als het mijzelf betrof liever dit te horen zou hebben gekregen dan iets vaags waar ik maar naar moet raden.
Deze meneer zal zich verder denk ik heel goed realiseren hoe zijn beslissing met daarbijbehorende onderbouwing valt in de samenleving. Tegelijk vermoed ik dat hij dat niet het belangrijkste vindt; hij vindt het belangrijker om God te gehoorzamen dan mensen, zo geeft hij al aan. Daarbij vergeet hij overigens dat er ook in de Bijbel staat dat hij geacht wordt zich aan de wet te houden (de overheden te gehoorzamen), maar goed, het is maar waar je de focus legt :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:18

papagroom schreef:
8nnemiek schreef:
Belachelijk dat er nog zo'n bedrijven bestaan anno 2015 :=
Ik hoop dat ze eraan failliet gaan := Ik zou er iig niet meer binnen lopen..

Dat vind ik een domme opmerking.....de Boer is een bovengemiddeld grote fourage,met een behoorlijk aantal werknemers....die staan dan wel buiten hun schuld op straat.

Als er gewoon vraag is naar zo'n fourage handelaar in die omgeving maar mensen besluiten om geen zaken meer te doen met deze dan ontstaan die banen wel weer bij een ander bedrijf lijkt me.

Ik vind het trouwens uberhaubt een beetje raar om een christelijk fourage bedrijf te zijn. Hoe kan je nu christelijk of onchristelijk on fourage handelen? Behalve het niet op zondag doen valt er toch niet zo veel te geloven over de verkoop van een zak voer of een bladblazer?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:35

Ik vind het ook te zot voor woorden dat mensen in deze tijd homoseksuelen gewoon niet accepteren. Natuurlijk mag een ondernemer zelf bepalen wie hij aanneemt maar in dit geval vind ik het bijzonder dom om de reden van afwijzing zo duidelijk naar voren te brengen. Plus dat het nog eens via de mail is besproken. Heb dan de ballen en doe dat in een persoonlijk gesprek. Als je dan duidelijk en rustig uit kunt leggen waarom jij als ondernemer denkt dat het niet gaat werken, dan denk ik dat er al heel wat meer begrip zou zijn geweest dan dat er nu is. Goedkeuring zeker niet, maar misschien wel iets van begrip.

Daarnaast kan ik me ontzettend irriteren aan de manier waarop sommige christen (en zeker niet allemaal, dat weet ik) te pas en te onpas de bijbel erbij betrekken zodra het hun uitkomt. Op bepaalde vlakken willen ze wel met de tijd mee gaan maar op andere vlakken houden ze toch vast aan voor-Middeleeuwse gebruiken. Maar dat is natuurlijk weer een hele andere discussie.

BigOne

Re: Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:50

Deze firma heeft hem geweigerd, niet omdat hij homo is maar omdat hij het openlijk praktiseert. En die reden is nog veel achterbakser dan iemand weigeren omdat hij homo is. Met andere woorden, had Bas niet op zijn fb staan dat hij een vriend had, dan was het goed. Openlijk voor iets uitkomen mag niet maar stiekem mag alles. Dit was vroeger bij extreem gelovige mensen al zo en is dus nog niets verandert. Hypocrisie ten top.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:31

karuna schreef:
Klopt, beter er open en eerlijk over zijn dan achteraf gaan lopen moeilijk doen, pesten of wat ook. Eerlijkheid hoe pijnlijk ook is wel duidelijk en je weet tenminste waar je aan toe bent dan.

Heb dat helaas ook meegemaakt leuk als je als eerste meisje ergens komt. Baas moest me aannemen ivm emancipatie beleid maar wilde dat eigenlijk niet. Ik heb het daar niet bepaald makkelijk gehad in het begin. En ben best gepest, baas die me probeerde rotklussen in de maag te splitsen dat soort dingen.

Trouwens
Citaat:
Lev. 18:22 Een man mag niet naar bed gaan met een man zoals je naar bed gaat met een vrouw. Dat is iets walgelijks.

Dat kan niet eens :')

Ik vraag me af welke vertaling dat is? "walgelijk" is niet echt bijbelse taal.

Willbokkers: volgens mij behandelen streng gereformeerden vrouwen wel degelijk als ondergeschikt. Onder andere doordat ze een aantal functies niet mogen bekleden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:56

Hoe je er ook over denkt, niemand is verplicht homoseksualiteit te accepteren. Dat het kortzichtig is is een ander verhaal. Ik vind de reactie van de werkgever wel donders eerlijk, hij draait er niet om heen en gebruikt geen zwaar kwetsen bewoordingen. Dat het allemaal niet van deze tijd is daar ben ik het mee eens. Maar ik vind wel dat het enorm opgeblazen wordt allemaal, volgens mij vergaat de wereld niet en krijgt mediageile Bas echt wel een stageplekje elders. En misschien nog wel een hoop aanbidders ook :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:06

Vala schreef:
Hoe je er ook over denkt, niemand is verplicht homoseksualiteit te accepteren.

Dat ligt er een beetje aan hoe je dat ziet. Niemand is verplicht zelf een homoseksuele relatie aan te gaan. Wat mij betreft is iedereen in Nederland verplicht het zodanig te accepteren dat mensen met een homoseksuele relatie (of homoseksuele gevoelens) vrij zijn om ongehinderd hun leven te leven zonder daar belemmerd te worden in hun werk, keuze van woning etc.
Zeg maar de standaard antidiscriminatie-regels.

Heel globaal zou ik zeggen dat iedereen in z'n eigen leven mag doen wat 'ie wil, maar houdt het snel op bij het verbinden van gevolgen daaraan voor anderen, zoals het onzeggen van werk.

Citaat:
Maar ik vind wel dat het enorm opgeblazen wordt allemaal, volgens mij vergaat de wereld niet en krijgt mediageile Bas echt wel een stageplekje elders.

Da's best een flauwe sneer.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:08

Ik zie dit verhaal dus al een aantal dagen voorbij komen en irriteer me eraan dat mensen conclusies trekken zonder zich echt te verdiepen in het christelijk geloof.

God is NIET tegen op een homoseksuele geaardheid. Waar het om gaat is wat die persoon in kwestie ermee doet. Je mag een andere geaardheid hebben alleen mag je dat niet uiten.

Omdat Bas er wel degelijk iets mee doet uit hij zijn geaardheid en dat is dus verkeerd. Niet zozeer dat hij homo is, hij doet er wat mee en dat is waar men als christen over valt.

Ik ben zelf christen, heb niks tegen homo's. Ga er normaal mee om en discrimineer ze niet. Maar als ik een zwaar christelijk bedrijf zou hebben, zou hij er bij mij ook niet in komen...
Dat gaat tegen ons geloof in en ik ben van mening dat Bas en de hele media aanhang nu juist het christelijk geloof aan het discrimineren is omdat wij ons geloof niet mogen uiten.

En waarom heeft hij niet gelijk verteld dat hij homo is?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:09

Vala schreef:
Hoe je er ook over denkt, niemand is verplicht homoseksualiteit te accepteren. Dat het kortzichtig is is een ander verhaal. Ik vind de reactie van de werkgever wel donders eerlijk, hij draait er niet om heen en gebruikt geen zwaar kwetsen bewoordingen. Dat het allemaal niet van deze tijd is daar ben ik het mee eens. Maar ik vind wel dat het enorm opgeblazen wordt allemaal, volgens mij vergaat de wereld niet en krijgt mediageile Bas echt wel een stageplekje elders. En misschien nog wel een hoop aanbidders ook :D

Opgeblazen? Dit gebeurd dagelijks in de hele wereld en moet gewoon niet meer kunnen!! Als je homoseksualiteit net accepteert, accepteer je de mensheid niet. Seksualiteit is zo'n groot deel van wie je bent.... Als mensen dat niet eens kunnen accepteren accepteren ze dus jou als persoon in z'n geheel niet eens. En ja, dan kan de wereld voor een homoseksueel persoon wel vergaan ja. Denk aan zelfmoord, depressies etc. alleen maar omdat diegene een andere seksualiteit heeft dan de 'norm'. Dat is niet opgeblazen of 'mediageil' zoals jij het noemt :n Dat is gewoon onmenselijk. En die mensen die zichzelf ook nog achter een weetikveel- hoe oud boekje verschuilen, ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:09

Vertel jij dan ook overal dat je hetero bent, Koekeroekus? :o?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:10

Koekeroekus schreef:
En waarom heeft hij niet gelijk verteld dat hij homo is?

Omdat iemands geaardheid je werkgever geen bal uitmaakt? Of zeg jij wel gelijk 'Hey, ik ben hetero' op je solicitatie? Manman....

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:15

Roosch schreef:

Nee, men gaat er in het algemeen van uit dat je dat bent. En dus ben je als homo een "uitzondering" om het maar even zo te verwoorden.

Als ik solliciteer en is ben autistisch of iets anders en dus een "uitzondering" zou ik dat ook gewoon melden. Overigens zou ik dat soort dingen juist willen melden om te voorkomen dat men er achter komt tijdens stage of werk. Ik zou niet bij een bedrijf willen werken die daar niet mee om kan of wil gaan.

UhNee schreef:
Omdat iemands geaardheid je werkgever geen bal uitmaakt? Of zeg jij wel gelijk 'Hey, ik ben hetero' op je solicitatie? Manman....

Bij een christelijk bedrijf maakt dat wel degelijk uit...

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 16:19

bigone schreef:
Deze firma heeft hem geweigerd, niet omdat hij homo is maar omdat hij het openlijk praktiseert. En die reden is nog veel achterbakser dan iemand weigeren omdat hij homo is. Met andere woorden, had Bas niet op zijn fb staan dat hij een vriend had, dan was het goed. Openlijk voor iets uitkomen mag niet maar stiekem mag alles. Dit was vroeger bij extreem gelovige mensen al zo en is dus nog niets verandert. Hypocrisie ten top.

_/-\o_ "amen" :D

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:20

Koekeroekus schreef:
Roosch schreef:

Nee, men gaat er in het algemeen van uit dat je dat bent. En dus ben je als homo een "uitzondering" om het maar even zo te verwoorden.

Als ik solliciteer en is ben autistisch of iets anders en dus een "uitzondering" zou ik dat ook gewoon melden. Overigens zou ik dat soort dingen juist willen melden om te voorkomen dat men er achter komt tijdens stage of werk. Ik zou niet bij een bedrijf willen werken die daar niet mee om kan of wil gaan.

UhNee schreef:

En daar gaat het helaas al gigantisch fout. Ook bij een christelijk bedrijf zou je seksualteit geen hol uit moeten maken. Ik snap dat echt niet, wat denken die mensen dan? Dat ze gelijk hun mannelijke collega's bespringen?

EDIT: Homoseksualiteit met autisme vergelijken is ook echt een no-go.
Laatst bijgewerkt door UhNee op 21-11-15 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:23

Koekeroekus schreef:
God is NIET tegen op een homoseksuele geaardheid. Waar het om gaat is wat die persoon in kwestie ermee doet. Je mag een andere geaardheid hebben alleen mag je dat niet uiten.

Omdat Bas er wel degelijk iets mee doet uit hij zijn geaardheid en dat is dus verkeerd. Niet zozeer dat hij homo is, hij doet er wat mee en dat is waar men als christen over valt.

Hier ben ik oprecht nieuwsgierig naar hoe dat nou precies wordt gezien. Want op het moment dat een homoseksueel in de winkel zou staan, ligt hij niet met een andere man in bed. Hij is dus wel homo maar uit het op dat moment niet. Wat is dan het probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:23

Vind het krom ... , gaat om de persoon niet om zijn geaardheid..

Ben best vaak bij betreffende bedrijf geweest , bedrijf is verder leuk maar dit ja vind het beetje belachelijk

Les van het jaar , stop met fb want je potentiële stagebedrijf of werk kan je ermee naaien

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 16:26

Vala schreef:
Hoe je er ook over denkt, niemand is verplicht homoseksualiteit te accepteren.

Stel: Ik heb een bedrijf, neem een jongen aan, gaat hartstikke goed en een periode later kom ik erachter dat deze moslim/christen/whatever is, moet ik hem dan ontslaan? Omdat dat echt niet samen kan, terwijl dat toch eigenlijk best prima samen kon werken?
Wat een flauwekul.

Vala schreef:
Dat het kortzichtig is is een ander verhaal. Ik vind de reactie van de werkgever wel donders eerlijk, hij draait er niet om heen en gebruikt geen zwaar kwetsen bewoordingen.

Eerlijk is het zeker, maar geen kwetsende bewoordingen? "Je bent niet welkom omdat je anders geaard bent en dat uit" vind ik toch wel ONTZETTEND kwetsend kan ik je zeggen....Dat doet toch wat met je? Ben je als homo zijnde anders? NEE, dat ben je niet.

Vala schreef:
Dat het allemaal niet van deze tijd is daar ben ik het mee eens. Maar ik vind wel dat het enorm opgeblazen wordt allemaal, volgens mij vergaat de wereld niet en krijgt mediageile Bas echt wel een stageplekje elders. En misschien nog wel een hoop aanbidders ook :D

Pardon? Mediageile Bas? Nee, hier is in mijn ogen niks media geils aan. Dit is puur een eye opener voor de mens die nog steeds denkt, anno 2015, dat homo's 'anders' zijn en niet welkom zijn. Social Media veroorzaakt ook een hoop.
Mensen die niet dit niet kunnen accepteren in deze maatschappij hebben toch echt een groot probleem. Wellicht kunnen die zich beter met z'n allen gaan huisvesten in een hutje op de hei.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:28

Koekeroekus schreef:
Als ik solliciteer en is ben autistisch of iets anders en dus een "uitzondering" zou ik dat ook gewoon melden.

Je bent niet verplicht dat te vermelden, tenzij het je vermogen om bepaald werk te doen beinvloedt. Sterker nog, een werkgever mag naar gezondheidszaken niet eens vragen.

Hoe iemand samenleeft of wat iemand doet buiten het werk is verder gewoon geen zaak voor de werkgever. Punt. Niks melden... gewoon hun zaak niet.

Citaat:

Bedrijven zijn niet christelijk. De leidinggevende / eigenaar is misschien christelijk. Maar het heeft niks met het werk te maken, en wat mij betreft: pech gehad. Dat soort conservatieve onzin past gewoon echt niet meer in 2015.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:28

Wauw ik verbaas mij echt over sommige reacties. Dus je mag als homofiel je niet uiten? Je mag wel gevoelens hebben voor hetzelfde geslacht maar je mag niet gelukkig zijn met iemand van hetzelfde geslacht?

Ik vind het overigens ook echt zo achterhaald dat "hij het wel had kunne weten". Ik ken genoeg homoseksuele christenen die gewoon geaccepteerd worden zoals ze zijn zonder vragen.

Oh en het moeten vermelden op je sollicitatie gesprek? Belachelijk. Je geaardheid heeft toch geen invloed op de werkzaamheden die je moet doen? Of wel?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:31

Dieuwke_ schreef:
Koekeroekus schreef:

Hier ben ik oprecht nieuwsgierig naar hoe dat nou precies wordt gezien. Want op het moment dat een homoseksueel in de winkel zou staan, ligt hij niet met een andere man in bed. Hij is dus wel homo maar uit het op dat moment niet. Wat is dan het probleem?

Tsja, ik kan natuurlijk gaan banketstaaf als brugman maar denk dat dat heel lastig uit leggen is als je geen christen bent.

Op het moment dat hij in de winkel staat heeft hij nog steeds een vriend. Het gaat er niet om wat hij doet maar hoe hij ermee om gaat.

En daarmee bedoel ik niet dat hij zich van mij niet mag uiten. Hij doet zijn best maar. Het staat gewoon in de bijbel dat God dat niet wil. Anno 2015 is dat bijna niet haalbaar maar vind het gewoon flauw dat een bedrijf daarom in een slecht daglicht komt te staan.
Laatst bijgewerkt door Koekeroekus op 21-11-15 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Re: Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:32

Dus koekeroekus als een homofiel met vriend bij jou in de winkel komt, zal jij hen niet helpen?