Ongepast of een mooi gebaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:19

Ik doe het ook niet (ben wel een van de weinige geloof ik als ik mn tijdlijn zo zie) om de simpele reden dat ik het nut er niet van inzie. En ik hou niet van 'kijk mij eens maatschappelijk verantwoord kuddegedrag doen'. Ja het is erg wat er gebeurd is maar ik ben er nou ook weer niet bepaald de hele dag mee bezig (maar goed ik kijk dan ook geen nieuws)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:20

Amaris schreef:
Ik doe het ook niet (ben wel een van de weinige geloof ik als ik mn tijdlijn zo zie) om de simpele reden dat ik het nut er niet van inzie. En ik hou niet van 'kijk mij eens maatschappelijk verantwoord kuddegedrag doen'. Ja het is erg wat er gebeurd is maar ik ben er nou ook weer niet bepaald de hele dag mee bezig (maar goed ik kijk dan ook geen nieuws)

JA dat heb ik nou ook..
Ook toen met het MH17 ramp... Ik leef absoluut mee, ik heb geregeld tranen in mijn ogen (gehad)...
Maar wat is nou het nut van het plaatsen van zo'n plaatje?
Het is in mijn ogen inderdaad ook kuddegedrag..

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:20

Heb mijn profielfoto ook veranderd met zo'n Franse vlag waas erover en een foto van Parijs met een gepaste quote. Helpt dat?
Nee
Maar het is verschrikkelijk wat er gebeurd en ik kan er niets aan doen. Op deze manier kan ik toch een beetje meeleven met alle mensen die geconfronteerd worden met terrorisme. Zo kan je het zelf ook een beetje een plaatsje geven vind ik. Ik verbaas me er wel over want normaal zou ik dat fb profielfoto veranderen dus nooit doen :o

Plus iedereeeen doet het en ik word ambetanter van alle mensen die een heel klaag relaas met overdreven veel uitroeptekens posten over wat er is gebeurd of over het veranderen van je fb profielfoto of het posten van #prayforparis of andere.

Amaris

Re: Ongepast of een mooi gebaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:23

Ik moest hier wel om lachen...Afbeelding

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:24

Rawr schreef:
Free2 schreef:
Nee, ik doe dit als gebaar tegen terrorisme en het voelt voor mij juist fijn om tenminste iets te kunnen doen, wat voor klein gebaar het ook is.
Voor de mensen die zeggen dat je beter in daden kunt steunen, ik zou echt niet weten wat ik zou kunnen doen behalve bij het leger gaan om zelf deze idioten neer te schieten.

Je gebaar is niets waard, je hebt niets gedaan behalve op een knopje geklikt die je profielfoto wat van kleur veranderde. Maar gelukkig weten je facebook-contacten in ieder geval dat je niet leuk vindt!

Je hoeft niet zelf naar een oorlogsgebied af te reizen om een verschil te maken, overweeg een donatie aan Artsen zonder grenzen of het Rode Kruis, beide zijn actief in gebieden die door oorlogen en ook terrorisme getroffen worden. En als je geen geld te geven hebt kun je gratis ook een medemens helpen door bloed, bloedplaatjes of stamcellen te doneren. Het is iets moeilijker dan je facebookfoto veranderen, maar het kan een wereld van verschil zijn voor een medemens die je hulp echt nodig heeft.

Wel zo handig om mijn gehele bericht te quoten ipv enkel een deel. Met je 2e zin suggereer je wat mijn beweegredenen zouden zijn om mijn pf aan te passen maar gelukkig weet ik die zelf beter en ik heb die ook in mijn reactie gezet, alleen dat deel heb je niet gequote;

Citaat:
Voor mij is het een kleine moeite maar wel een gebaar qua saamhorigheid en medeleven. En het is echt niet zo dat ik denk; 'zo, vlag over profielfoto, nu heb ik mijn leven weer gebeterd en iedereen vindt mij nu vast heel betrokken'.
En verder is het voor mij ook een actie om uit te stralen dat we niet doen wat IS graag wil dat we doen; bang worden. Maar dat had ik iets eerder in dit topic al gemeld dus kan zijn dat je dat niet gezien hebt.

Dat mijn gebaar niets waard is geloof ik niet. Misschien zijn de Fransen wel blij om te zien dat in heel veel pfs hun vlag terugkomt. En zo niet; baat het niet dan schaadt het niet.

Geld geven laat ik aan Obama, Merkel en Rutte over als je het niet erg vindt. Erg nobel plan maar om dit probleem serieus aan te pakken zijn miljoenen, dan wel miljarden nodig en die heb je niet zomaar bij elkaar gefundraised.

Op het gebied van bloed- en stamceldonatie ben ik niet heel bekend maar ik kan me niet voorstellen dat ze de moeite gaan nemen om mijn bloed in een vliegtuig te zetten zodat het in een conflictgebied gebruikt kan worden. Maar correct me if I'm wrong :)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:26

En je zit op fb trouwens dus... Dat is ook 'kuddegedrag'. Die foto veranderen voor 1 dag zal dan ook wel niet zoooo erg zijn ;)
Plus dat die foto veranderen gaat mijn leven niet veranderen, ik ga er niet dood van gaan of heel gelukkig en iemand anders helaas ook niet..
Wel kan ik het zo een beetje een soort plek geven in mijn hoofd en tonen dat we samen sterk staan. Want het is iets waar je nogal bij stil staat. En dat terwijl ik nog niet eens in Parijs woon laat staan één van de slachtoffers ken of ben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:32

Zoveel méér slachtoffers door IS wereldwijd. Doden, gewonden, vluchtelingen, mensen die alle dagen leven in oorlog.

Hoe erg ook, ik doe niet mee aan dit gebaar wat het westerse imperialisme en superioriteitsdenken onderstreept.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:45

Amaris schreef:

Dit dus.. Scheelt mij weer typen.. :Y)

x_Kaat_x schreef:
Plus dat die foto veranderen gaat mijn leven niet veranderen, ik ga er niet dood van gaan of heel gelukkig en iemand anders helaas ook niet..
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar die foto wél veranderen zorgt hier ook niet voor.. :) Dat soort reacties doe je voor jezelf, om jezelf een boost te geven. Die mensen in Parijs.. eerlijk.. die hebben er niks aan. Echt niet.. Er gaan al dik drie jaren mensen dood in Syrie door soortgelijke mensen. Elke dag! Iemand ooit de Syrische vlag over zn foto gegooid?? Denk het niet..

Viel vanavond ook weer half achterover, iemand had zich als vrijwilliger opgegeven bij een tijdelijk opvangadres. Haar tijden opgegeven dat ze kon, wordt ze ingedeeld in een tijdvak wanneer ze niet kan en met een taak die ze niet kan doen en nog tig eisen die absurd zijn.. Ipv aangeven dat dat niet gaat, gaat ze zich in allerlei bochten wringen en allerlei andere mensen vragen om haar 'taak' te doen, zodat zij kan zeggen dat zij die vluchtelingen heeft geholpen...

Euh juist..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:57

Ik heb eigenlijk al vaker voorbij zien komen hoe ik er tegenover sta en dat is eigenlijk ook wel dat ik niet mee zou doen met het kuddegedrag. Zeker als vele van je vrienden het doen voelt het bijna als een verplichting om het ook maar te doen. Denk dat het voor vele dus inderdaad meer het meelopen is dan dat het als mooi gebaar bedoelt is. Dus naar mijn idee schiet het z'n doel wel voorbij.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:02

Tigra_ schreef:
Ik heb eigenlijk al vaker voorbij zien komen hoe ik er tegenover sta en dat is eigenlijk ook wel dat ik niet mee zou doen met het kuddegedrag. Zeker als vele van je vrienden het doen voelt het bijna als een verplichting om het ook maar te doen. Denk dat het voor vele dus inderdaad meer het meelopen is dan dat het als mooi gebaar bedoelt is. Dus naar mijn idee schiet het z'n doel wel voorbij.

Hoezo is dit meelopen en zou dit niets als mooi gebaar bedoelt zijn? Ik gok dat het grootste gedeelte van de mensen oprecht meeleeft. Waarom wordt dat dan als meelopen bestempeld?

Doe allemaal toch niets zo moeilijk over iets wat alleen een steunbetuiging is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:03

Fem schreef:
Bellatrix schreef:
Ik zie het heel veel op Facebook maar voel mij zelf niet geroepen om het ook te doen.

Ik heb precies hetzelfde..
Wat ik persoonlijk ook een beetje vreemd is alle mensen die plaatjes plaatsen waarop staat 'Pray for Paris'...

Ik ben zelf gelovig en bid dagelijks, maar van de meeste mensen die het plaatsen weet ik dat ze nooit bidden..
Vind dat soort plaatjes dan ook een beetje misplaatst...

Ik zie het probleem niet, zelf ben ik niet echt gelovig maar als ik morgen besluit om naar een kerk te gaan, of thuis een kaarsje op te steken is het toch prima?
Je snapt de gedachtegang er achter toch?
Dat is wat telt in mijn ogen, stug vind ik dit echt waar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:04

Noppes schreef:
Tigra_ schreef:

Hoezo is dit meelopen en zou dit niets als mooi gebaar bedoelt zijn? Ik gok dat het grootste gedeelte van de mensen oprecht meeleeft. Waarom wordt dat dan als meelopen bestempeld?

Doe allemaal toch niets zo moeilijk over iets wat alleen een steunbetuiging is.

Ieder moet doen wat die wil. En ik doe daar niet moeilijk over hoor. Maar ik kan het niet zien als een mooi gebaar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:05

Ik heb het wel veranderd. Medeleven tonen.

En ja dat voor ons het leven gewoon verder gaat is zo.
Dat je dat niet bij alles doet is ook zo, meestal de ver van de bed dingen.
Maar dat is altijd zo als het niet persoonlijk raakt.
Als de buurman eind van de straat overlijdt stuur ik ook een kaartje en ga naar de herdenking. En dat doe ik niet voor mezelf maar om te laten weten dat ik aan de nabestaanden denk.
Maar mijn leven gaat dan ook verder.
Gelukkig maar, elk leed kun je je niet persoonlijk aantrekken. Je eigen leed en dat in de naaste omgeving is meer dan voldoende om te dragen.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:09

Ik heb het niet gedaan. 'tuurlijk, iedereen zal er zo zijn redenen voor hebben om het wel te doen, maar ik zie de meerwaarde gewoon niet zo. In ieder geval niet op dit moment. Het komt op mij (en dat is mijn interpretatie, die van jou is misschien wel totaal anders, dat kan) meer over als maatschappelijk verantwoord bezig zijn op het gebied van de kudde volgen, dan echt betrokken zijn.

Ik vind het overigens wel logisch dat er nu zoveel meer aandacht is voor wat er in Parijs is gebeurd dan voor dat tal van aanslagen dat ergens anders gebeurde; Parijs is zoveel dichter bij huis. Bijna iedereen heeft wel herinneringen aan of gedachtes bij Parijs, je voelt je er meer mee verbonden. Bij de andere plaatsen is dat denk ik gewoon een stuk minder, dat is veel meer een ver-van-mijn-bed-show. Dat neemt echter niet weg dat ik op deze manier het idee krijg dat Europeanen zich superieur voelen en ik dat verkeerd vind. Maar logisch, ja, wel een beetje.

Edit: overigens (als dit niet helder was), ik leef echt wel met alle slachtoffers, nabestaanden, betrokkenen en andere aangedane zielen mee, maar het is gewoon niet mijn manier om dat via Facebook te doen. Ik spreek mijn mening niet graag hardop uit, hoe erg ik er ook achter sta. Als dat wel jouw manier is, vind ik dat helemaal prima: ieder moet ermee omgaan zoals hij of zij dat zelf het liefste doet. Ik doe dat alleen niet op deze manier.
Laatst bijgewerkt door Avis op 15-11-15 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:14

Als ik zo op fb kijk is de grootste deel gecoverd met de Franse vlag.
Wat ik wel behoorlijk ongepast vind en mee meer aan stoor, zijn alle plaatjes van een bepaalde groep PVV aanhangers.
Over ongepast gesproken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:20

Kort door de bocht wordt in dit topic beweert dat ik hypocriet ben en verder niks doe en me niet openstel voor alle ellende in de rest van de wereld. Nou bedankt... over kortzichtig gesproken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:26

De behoefte om medeleven te tonen begrijpelijk en terecht.
Ik heb vooral moeite met de wijze waarop, omdat het symbool niet zo neutraal (apolitiek) is als het lijkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:53

Nou je noemt t zelf al kort door de bocht :D

Dacht toch echt ff dat je het over een ander topic had

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 02:10

Ik heb niet de Franse vlag, maar deze als profielfoto ingesteld:
Afbeelding

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 02:35

LZP >> NM

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 02:39

Ik vind het onzin, net alsof dat het probleem gaat oplossen... Lekker makkelijk ook, even zo'n filter over je profielfoto heen, maar of dat nu een echte blijk van solidariteit is, mwah. En dan kun je sowieso nog wel een tijdje verder met allerlei vlaggen, met alles wat er nu aan de hand is.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 03:28

Leuk en aardig, die vlag en #prayforparis maar ik zie er de meerwaarde niet van in, parijs word er niet veiliger op... Ik doe er dan ook niets mee

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 04:25

lor1_1984 schreef:
Ik heb niet de Franse vlag, maar deze als profielfoto ingesteld:
[ Afbeelding ]

Jup, dit!

Ik doe er niet aan mee. Ik ken toevallig een meisje dat net een weekendje was vertrokken naar Parijs, zij is gelukkig veilig en zat niet in de gevarenzone. Dus ja... Natuurlijk leef ik mee, dat doet elk mens die om zijn naaste geeft, maar ik mag toch hopen dat dat ook wel duidelijk is zonder dat ik mijn profielfoto aanpas.
Een beetje vergelijkbaar vind ik die Pink Ribbon lintjes. Alsof iedereen zonder zo'n lintje pro-borstkanker is. Juist ja.

Natuurlijk is het allemaal erg, maar het is niet erger dan andere aanslagen waar mensen gedood worden om een punt te maken. En dat wij nu toevallig het westen zijn verandert dat hopelijk ook niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 04:32

En ik heb niks met pray for paris of pray voor dat.
Daarom simpel de vlag.
Door verschuilen achter geloven is er juist de ellende.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 08:42

Ik heb wel de Franse vlag over mijn profiel foto en mijn hoofdingsfoto is pray for Paris.

Meer kan ik niet doen denk ik. Het liefste zou ik mezelf opdelen in miljoenen, een deeltje lekker thuis laten en de rest militair trainen en op jacht laten gaan naar de IS kopstukken maar he, dat kan niet. Ik zou ook niet weten wat ik in Parijs moet gaan doen.

Waarom Parijs wel en andere plaatsen niet? Parijs is 2,5 uur met de auto. Ik ben eerder in Parijs dan in Groningen. Meer binding dus. Deze zomer zat ik er zelf nog op terrasjes!
Ook: Van de meeste aanslagen hoor je niets /nauwelijks iets op het nieuws. In de ergste gevallen "aanslag in X, Y doden." Dat raakt toch minder dan een uitgebreid verslag hoe op dat moment mensen een voor een door hun hoofd geschoten worden in de Bataclan.

Waarom niet de vluchtelingen? Ik heb drie maanden voor honderd euro boodschappen gedaan voor de vluchtelingen en die meegegeven aan hulporganisaties. Dus ook daar heb ik praktisch geholpen binnen mijn mogelijkheden.