Amerikaanse politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Re: Amerikaanse politiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 10:50

Ik zie niet waar je over valt? Nou heb ik het sowieso niet zo op cijfers en economisch gelul, maar na het lezen van de dikgedrukte punten schrik ik niet. Verklaar u nader :P Jij weet er blijkbaar meer van.

Daarnaast kan ik zo heel veel oliebol opnoemen van Trump en Hillary waarom zij nooit US president mogen/kunnen worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:54

Selka schreef:
Alleen deze inzichten maken voor mij duidelijk waarom Sanders echt nooit US President kan/mag worden:
https://berniesanders.com/issues/making ... air-share/

Die man is niet van deze wereld en al helemaal niet goed voor NL / Europa.

Alleen het eerste deel gelezen.. Maar als het waar is dat een CEO minder belasting betaalt dan zijn secretaresse, dan is dat toch belachelijk?!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:56

Oh maar ik ben geen fan van Hillary en al HELEMAAL :P niet van Trump ;)

nouja meer van... Als Amerikaanse bedrijven geen belastingvoordelen in het buitenland mogen halen vertrekken ze massaal uit NL en dat kost ons heel veel geld.
(Prevent corporations from avoiding U.S. taxes by claiming to be a foreign company through the establishment of a post office box in a tax haven country.)

Waarom moet je beboet worden als je de American Dream hebt behaald?
Include an additional billionaire’s surtax of 10 percent.

Sowieso word ik een beetje misselijk van de volgende zin:
One of the major reasons why the middle class is collapsing and the gap between the rich and everyone else is growing wider and wider is because of the greed, recklessness, and illegal behavior on Wall Street.

Dat heet nu eenmaal kapitalisme. Hetgeen Amerika zo groot heeft gemaakt.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 10:57

Tsja en dingen als dit:
"Right now, someone who earns $118,500 a year pays the same amount of money in Social Security taxes as a billionaire. This makes no sense."

Ook mee eens.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 11:00

Selka schreef:
Oh maar ik ben geen fan van Hillary en al HELEMAAL :P niet van Trump ;)

nouja meer van... Als Amerikaanse bedrijven geen belastingvoordelen in het buitenland mogen halen vertrekken ze massaal uit NL en dat kost ons heel veel geld.
(Prevent corporations from avoiding U.S. taxes by claiming to be a foreign company through the establishment of a post office box in a tax haven country.)

Waarom moet je beboet worden als je de American Dream hebt behaald?
Include an additional billionaire’s surtax of 10 percent.

Sowieso word ik een beetje misselijk van de volgende zin:
One of the major reasons why the middle class is collapsing and the gap between the rich and everyone else is growing wider and wider is because of the greed, recklessness, and illegal behavior on Wall Street.

Dat heet nu eenmaal kapitalisme. Hetgeen Amerika zo groot heeft gemaakt.

Maar dat is juist wat Bernie wel snapt, omdat hij arm is opgegroeid :+ Ik snap het wel hoor...Als je 10 miljoen per jaar verdient heb je nog steeds de American Dream behaalt als je hiervan meer moet inleveren.
Dat is toch nog steeds een enorm verschil met iemand die 100.000 per jaar verdient? Dan is het alsnog keer 20 zeg maar. Zeker als je biljonair bent... Dan heb je echt een fortuin.

Vwb belastingvoordelen buitenland vind ik een lastige. Maar zitten er zo veel Amerikaanse bedrijven die in Europa/Nederland belastingvoordeel kunnen krijgen? Gaat dat niet meer om oostblok landen, afrikaanse en aziatische landen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:12

Nee NL is echt heel interessant voor buitenlandse bedrijven. :)

Tja ik vind dat het verdienen van geld niet bestraft hoeft te worden. Daarbij denk ik dat je met dit soort denkbeelden niet in the VS hoort.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:37

Selka schreef:

Tja ik vind dat het verdienen van geld niet bestraft hoeft te worden. Daarbij denk ik dat je met dit soort denkbeelden niet in the VS hoort.

Vind je dat een straf ja? En degenen die minder geluk hebben in hun leven die moeten het wel allemaal maar ophoesten? :+

Het is slechtst de helft wat je inlevert, hier in NL moet dat al wanneer je bovenmodaal verdient. Als jij miljoenen per jaar verdient, hou je nog steeds miljoenen per jaar over. Daarmee heb je nog steeds alle mogelijkheden en kansen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:03

Thesserd schreef:
@Drifter Jammer dat het zo werkt ja. Maar wat denk jij, zou je de kansen voor Bernie niet redelijk hoog achten als hij het wel zou doen? Al is het om een statement te maken.

Ik denk dat hij als hij zich meteen afgesplits had van de democraten na de DNC leak, best een hoop stemmen had kunnen verzamelen. Als hij het nu doet, nadat hij eerst gezegd heeft achter Hillary te gaan staan (wat hem een hoop boegeroep van zijn achterban opleverde) niet meer zoveel, omdat hij dan besluiteloos overkomt.
Bovendien zal er ook een deel achterban ook als hij 3rd party kiest niet voor hem stemmen, omdat ze bang zijn dat elke stem voor Bernie er 1 minder is voor Hillary, dus 1 minder voor de democraten, en dus eigenlijk 1 voor Trump. Zo word het ze al tijdenlang voorgeschoteld.

Bernie zou voor mij de 'lesser of evils' zijn in dit geval, als hij wint, ook al zijn een hoop van zijn ideeen niet realistisch, is hij voor mij degene die het minste schade zou toebrengen aan Amerika, en aan de internationale relaties.

Hillary vertrouwde ik al niet, en na het kijken van de film Clinton Cash denk ik dat ook zij de trend van destabilizatie in het midden-Oosten en de trend om zich te mengen in landen die onstabiel zijn, om een meer western mnded or pro US leiding te krijgen in zulke landen, alleen maar door zou zetten. Daar zit namelijk een hoop geld in, en dat soort beleid vind ik verschrikkelijk.

Overigens denk ik dat Trump wat dat betreft niet veel verschil zou maken, met het verschil dat Trump arrogant is en het woord diplomatiek niet kent en dus ook nogal wat tegenstand of zelfs vijanden zou kunnen maken internationaal.
Nationaal is de polarizerende trend daar al veel langer aan de gang, waar zowel Trump als Hillary vruchten van plukt en ook die trend vind ik beangstigend.

Over de American dream, juist door het steeds grotere verschil tussen arm en rijk is die eigenlijk al stervende zoniet terminaal ziek. Het is al lang niet meer zo dat mensen uit alle lagen van de bevolking en welke achtertstandswijk dan ook door maar hard te werken dezelfde kansen voor succes kan creeren voor zichzelf.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:10

Ik had Bernie eigenlijk wel als running mate willen zien :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:15

Thesserd schreef:
Selka schreef:

Vind je dat een straf ja? En degenen die minder geluk hebben in hun leven die moeten het wel allemaal maar ophoesten? :+

Het is slechtst de helft wat je inlevert, hier in NL moet dat al wanneer je bovenmodaal verdient. Als jij miljoenen per jaar verdient, hou je nog steeds miljoenen per jaar over. Daarmee heb je nog steeds alle mogelijkheden en kansen.

Jij gaat uit van geluk. Ik ga uit van hard werken :) Slechts de helft?? :wow: Waarom zou je dan nog zo hard werken? Ben het ook niet eens met het NL belastingsysteem trouwens :)

Bernie is denk ik schadelijker internationaal gezien dan Hillary. Zeker gezien zijn economische standpunten en het willen hervormen van Wall Street.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:34

Thesserd schreef:
Tsja en dingen als dit:
"Right now, someone who earns $118,500 a year pays the same amount of money in Social Security taxes as a billionaire. This makes no sense."

Ook mee eens.

Hoe dacht je dat dit in Nederland zat dan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:34

Over de grote bedrijven die zich in het buitenland vestigen, dat snap ik ook wel, dat is niet gunstig voor amerika. Hier in NL zijn ook zat bedrijven die belasting ontduiken door te verhuizen naar belastingparadijzen met hun vermogen, waardoor de nederlandse staat er niks meer aan verdient. Dat die plannen voor nederland niet gunstig zijn dat zal vast kloppen, maar als president van amerika moet je uiteraard je eigen land helpen en zit je niet in het witte huis voor een klein kikkerlandje in europa, dus dat begrijp ik dan ook weer. Het is ook niet zo dat de handel volledig zou stil vallen. Daarnaast heb ik het eigenlijk sowieso niet zo op amerikaanse bedrijven in NL.. Ze hebben gewoon een heel andere mentaliteit. Geld harken, en uiteindelijk laat je het bedrijf failliet verklaren en ben je er vanaf. Hoeveel succesvolle winkelketens enzo zijn er hier niet failliet gegaan door slechte, buitenlandse beleidsvoering?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:36

veerledec schreef:
Thesserd schreef:
Tsja en dingen als dit:

Ook mee eens.

Zijn het in NL geen percentages van je loon? Dan betaalt een miljonair gewoon een stuk meer, wat ook eerlijker is vind ik :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:38

8nnemiek schreef:
veerledec schreef:
[quote="Thesserd"
Tsja en dingen als dit:

Ook mee eens.

Zijn het in NL geen percentages van je loon? Dan betaalt een miljonair gewoon een stuk meer, wat ook eerlijker is vind ik :)[/quote]
Ja, maar met een maximum premie inkomen. Voor de werknemersverzekeringen tot circa 52k, voor de volksverzekeringen tot circa 33k. Dus boven de 52k per jaar betaalt iedereen hetzelfde. Dat klinkt wel alsof het hetzelfde idee is als in de US.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:54

Selka schreef:
Bernie is denk ik schadelijker internationaal gezien dan Hillary. Zeker gezien zijn economische standpunten en het willen hervormen van Wall Street.

Meh, van wallstreet naar congress wordt er enorm veel geld gespendeerd, dat houdt zichzelf wel in stand, de belangenverstrengeling daar is enorm, dus die belofte van Bernie neem ik met een korrel zout, een president kan dat niet alleen voor elkaar krijgen, hij zal stemmen nodig hebben on congress, en die gaat hij door bovenstaande nooit genoeg krijgen.

Dat is meer een mooie belofte om stemmen te krijgen.

Voor wat betreft de bedrijven die naar het buitenland gaan en zo veel goedkoper hun produkten kunnen maken, ik denk al tijden dat er een soort wiskunde rekening zou moet komen op productiekosten en winstmarge. Iets van okay je maakt dat t-shirt in bangladesh voor 50 cent per stuk, en verkoopt het hier voor 80 euro.. dan is een x% daarvan belasting, en bovendien mag je winstmarge niet hoger dan een x aantal procent zijn.
Zo pak je meteen de kinderarbeid aan en maak je het een stuk minder interessant voor bedrijven om dat soort constructies in stand te houden. Als je ze dan ook bijvoorbeeld wat voordelen geeft om in het eigen land te blijven is dat voor bedrijven misschien stukken rendabeler.

Okay, hoogstwaarschijnlijk enorm onrealistisch, ik ben geen econoom, maar als je alleen de belastingen aanpakt en niet de winstmarge zoals Trump voorstelt, gaan dat soort bedrijven alleen maar de prijs omhoog gooien zodat produkten voor de lagere en middenklas lonen minder betaalbaar worden en schiet je je eigen economie daar weer mee in de voet.
Daar zouden de economen van de world trade organisatie en EU etc een bepaalde afspraken over moeten kunnen maken, of in ieder geval een brainstormsessie of 2 over moeten houden, maar ook daar is het probleem van belangenverstrengeling en het geld wat door lobbyen verdiend wordt denk ik waarom we daar maar weinig over horen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 16:00

Selka schreef:
Thesserd schreef:

Jij gaat uit van geluk. Ik ga uit van hard werken :) Slechts de helft?? :wow: Waarom zou je dan nog zo hard werken? Ben het ook niet eens met het NL belastingsysteem trouwens :)

Oh, want een hard werkende bouwvakker werkt minder hard dan een hard werkende weet-ik-het-wat die toevallig meer verdient? :+ Niet iedereen heeft bijv. genoeg verstand (of geld) om aan de universiteit te kunnen studeren. Daarnaast zal het verschil als je tonnen of miljoenen verdient toch altijd nog mega blijven t.o.v. als je tienduizenden per jaar verdient.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:05

Daar heb je helemaal gelijk in. Kijk maar naar Obama zijn hervormingen (uhh welke?). Uiteindelijk komt er toch niks doorheen.

Het blijft altijd vraag en aanbod. Als door de hoge prijzen de vraag afneemt zakken diezelfde prijzen vanzelf weer :) De US markt is zo groot

Thesserd, dat schrijf ik toch nergens? Een goede loodgieter kan ook hartstikke veel geld verdienen.
Daarbij geld om te studeren kun je lenen dat vind ik geen argument.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:07

Kun je verstand ook lenen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:08

Kun jij quoten waar ik dat schrijf? Ik ga duidelijk in op het geld-gedeelte van de post van Thesserd :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:12

Dat hoef ik niet te quoten.. Zie niet in waarom trouwens.. Het is van mij een vraag namelijk. Dat vraagtekentje verraadde dat denk ik al een beetje? Kortom voel je niet zo aangevallen!

Thesserd meldt dat niet ieder genoeg verstand (of geld-- dat staat tussen haakjes dus als bijzaak) heeft om te studeren. Jij hebt het over geld lenen dus dat is geen argument.. Alsof dat zo makkelijk gaat is één, maarrr...

hoe zit dat dan met verstand? Kun je dat ook lenen. Want dat stond er namelijk voor. Dus dan ben ik wel benieuwd wat jou visie daarop is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:15

Geld kun je lenen bij DUO als wij het op de NL situatie betrekken. Ik voel mij trouwens niet aangevallen hoor. Gebruik zelf ook een vraagteken ;)

Nee verstand kun je niet lenen. Nouja je kunt wel een goed idee van een ander inpikken.
Zo heeft iedereen sterkten en zwakten. De een kan geen huis bouwen en de ander geen operatie uitvoeren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:31

Die lening zorgt er wel voor dat je al met grote achterstand begint en het legt imo ook een drempel op om te studeren. Dus imo zorgt (ook in NL) wel degelijk voor meer ongelijkheid ipv gelijkheid.

Nivellering er juist om de 'zwakkeren' iets te helpen en nivellering wordt oa gedaan door herverdeling van inkomsten.

Iemand die de plee schrobt doet het vuilste werk, maar verdient het minst en zo zijn er wel meer beroepen die het mogelijk maken dat een CEO in z'n pluche stoel tonnen verdient en bonussen hier en hier. Maar die pleeschrobber krijgt er niks van mee, want dan had die maar door moeten studeren. In Amerika wordt die kloof steeds breder en die in NL gaan we nu ook aardig die kant op.

Twee jaar terug was er een interessante docu op tv, waarbij nivellering eigenlijk gewoon goedkoper is dan die graai en houdcultuur die er nu is. Een bredere laag van de samenleving profiteert wat ook beter is voor de economie en de acceptatie binnen de maatschappij (stelen, afgunst, onveiligheid, etc). Iemand die een miljoen verdient en daarvan 10.000 euro extra moet betalen aan belasting merkt dat niet.. Maar iemand die 40u werkt en dan nog net boven de bijstand uitkomt kan met die 25 euro extra per maand (als bijv. elke miljonair dat zou doen) héél veel. Moet hij of zij die 25 euro extra inleveren dan zijn er vaak grote problemen!

Met geld schep je geld, maar dan moet je het wel éérst hebben. Daar gaat het dus imo mank. Iemand die geld heeft kan makkelijker meer geld maken en dus rijker worden (en dat is exponentieel) dan iemand die géén geld heeft, omdat alles op gaat aan de vaste lasten en dus verder niks heeft om iets mee te doen.

Tuurlijk je zal om wat voor reden dan ook altijd een onderlaag in de bevolking hebben, maar als die onderlaag zo breed gaat worden red je het als bovenlaag ook niet meer hoor.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:20

Hoe Sammie het zegt bedoel ik inderdaad ook :)

Tegelijkertijd vind ik ook dat studeren en hard werken ten alle tijden beloond moet blijven worden. Het moet dus (vind ik ) niet zo zijn dat het bijna niks extra's oplevert om arts te zijn of loodgieter. Dan gaat immers niemand meer zijn best doen. Maar de balans mag van mij wel verschuiven en dan niet zwaar vallen op de modaal verdieners, maar juist miljonairs en biljonairs kunnen zeker wel wat extra inleveren. Dan houden ze alsnog een enorm fortuin over.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:42

Enig idee hoe die docu heet? Ben wel benieuwd :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:25

Nope helaas niet meer, was een twee of drieluik destijds op de publieke omroep. Ging ook specifiek in op de situatie in Amerika, omdat daar gewoon een hele industriestad tot halve spookstad verworden was vanwege de crisis.