Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Dus omdat er moordenaars zijn die zich niet laten pakken moeten we degene die wel gepakt worden ook maar een lagere straf geven? Wat een vreemde denkwijze..
Cinderella schreef:Tegen.
Ten eerste zit Nederland vast aan verdragen, waarin het verboden wordt, dus het kan niet zomaar even ingevoerd worden.
Ten tweede maken mensen fouten en een doodstraf kan niet teruggedraaid worden.
Ten derde hoe zouden mensen de wetgeving willen zien? Wanneer krijg je de doodstraf? Wanneer is er een uitzondering? Wanneer kun je zeggen dat 100% vaststaat dat iemand schuldig is?
Ten vierde hoe praat je het goed dat iemand de doodstraf uitvoert. Dat is namelijk ook moord.
Overigens kost de doodstraf in veel landen meer geld dan een levenslange straf.
Het afschrikeffect vind ik ook geen goed argument. Kijk maar naar het hoge criminaliteitsgehalte in staten in Amerika waar de doodstraf nog wel is ingevoerd.
8nnemiek schreef:Selka schreef:
Maar dan heb je het over procedures van 20 jaar..
Als er hier ooit de doodstraf zou komen, dan zou dat gewoon heel snel moeten gaan. 100% zeker bewijs dat het om de dader gaat, een veroordeling voor de doodstraf, en dan gewoon binnen een paar maanden uitvoeren. Weet je het niet 100% zeker, dan geef je gewoon levenslang.
Dat familie vergoeding zou moeten krijgen vind ik echt onzin.
Cinderella schreef:Cinderella schreef:Tegen.
Ten eerste zit Nederland vast aan verdragen, waarin het verboden wordt, dus het kan niet zomaar even ingevoerd worden.
Ten tweede maken mensen fouten en een doodstraf kan niet teruggedraaid worden.
Ten derde hoe zouden mensen de wetgeving willen zien? Wanneer krijg je de doodstraf? Wanneer is er een uitzondering? Wanneer kun je zeggen dat 100% vaststaat dat iemand schuldig is?
Ten vierde hoe praat je het goed dat iemand de doodstraf uitvoert. Dat is namelijk ook moord.
Overigens kost de doodstraf in veel landen meer geld dan een levenslange straf.
Het afschrikeffect vind ik ook geen goed argument. Kijk maar naar het hoge criminaliteitsgehalte in staten in Amerika waar de doodstraf nog wel is ingevoerd.
Ik ben toch wel benieuwd wat de voorstanders zeggen op mijn vragen.
Wanneer is iets 100% zeker? Hoe wil je dat vertalen naar een wet? Hoe vergoelijk je het feit dat degene die de doodstraf uitvoert ook eeb moord begaat?
En serieus.. marteling.. We leven in 2015.
pmarena schreef:Hoe kan er nou een tekort zijn aan vloeistof om iemand het hoekje mee om te helpen, de veearts krijgt dat toch ook prima voor elkaar.... dan moet dat met een mens toch ook wel lukken
Nies_ schreef:Iedereen in de gevangenis is volgens de rechter 100% zeker de dader. Ze zetten mensen niet voor hun eigen plezier vast normaal gezien en toch zitten er mensen onschuldig vast.
3 tot 5 jaar voor moord. Tja, heel eerlijk? Het zegt me niks. De ene moord is de andere niet. Al die onderzoeken naar afrekeningen bijvoorbeeld vind ik gewoon weggegooid geld.
Selka schreef:8nnemiek schreef:Maar dan heb je het over procedures van 20 jaar..
Als er hier ooit de doodstraf zou komen, dan zou dat gewoon heel snel moeten gaan. 100% zeker bewijs dat het om de dader gaat, een veroordeling voor de doodstraf, en dan gewoon binnen een paar maanden uitvoeren. Weet je het niet 100% zeker, dan geef je gewoon levenslang.
Dat familie vergoeding zou moeten krijgen vind ik echt onzin.
Snelrecht met de doodstraf![]()
Mensen moeten toch de kans hebben in hoger beroep te gaan?
Wanneer weet je iets 100% zeker? Moet het dan op camera staan? Ik denk dat 100% zeker bijna nooit het geval is. Voor die ene zaak per jaar hoeven we geen gruwelijke straf zoals de doodstraf in te voeren.
xSlvna schreef:Het gaat er niet om of je de mensen helpt, of dat je de daders goed straft. Het gaat erom dat we 7 miljard mensen op aarde hebben en dat alle (bewezen) psychopaten best gewoon ingeslapen mogen worden. Doen we bij honden ook als ze ziek in hun hoofd zijn.
Het gaat zich er niet om wat zij aan de doodstraf hebben, maar wat de wereld aan hun heeft: Niks. Opruimen die hap.
Voor degene die zeggen dat dan alleen de 'ondoordachte, zwakke moordenaars' zo dom zijn om echte bewijzen achter te laten en dus alleen zij ter dood veroordeeld worden: Prima toch! Beter iets opgeruimd dan helemaal niets. En als je later van die doordachte psychopaten wél bewijs krijgt kun je ze alsnog een spuitje geven.