Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:29

Onzin en kan me er niet druk over maken. Paar jaar geleden ging je ook dood aan frietjes :')
En vanavond gaan er gewoon pp 2 speklappen de pan in, ik vind het heerlijk. Wij eten dagelijks vlees/vis/kip en ga dat niet laten door zo'n stom vaag onderbouwd artikel.

Zoals al eerder benoemd kan ook ik de exacte onderzoeken niet terug vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:30

Annem84 schreef:
Ik leef gezond, sport regelmatig, heb nooit gerookt drink weinig en toch kreeg ik vorig jaar op mijn 29e borstkanker.
Mijn kanker voede zich op mijn eigen hormonen, progesteron en oestrogeen..
Dus tsja, je kan overal rekening mee houden en dan kan het nog. Ik denk dat we vooral moeten leven en moeten genieten van het hier en nu. Risico's loop je overal in het leven , geniet maar gewoon van het moment!

Tuurlijk kun je het ook krijgen als je heel gezond eet en leeft, maar dat is voor mij persoonlijk geen reden om dan maar heel ongezond te gaan leven. Hoe lager het risico, hoe beter.
Wel erg zeg, dat je toch kanker kreeg! Ik hoop dat je weer helemaal genezen bent. Heeft die kanker je leefwijze beïnvloed? Blijf je toch gezond eten, of heb je nu echt zoiets van, het boeit niet meer, ik ga lekker vet en zoet en ongezond eten vanaf nu?

Wat betreft dat paardenvlees en rundvlees, dat ging zeker niet alleen over dat restaurant, maar over een slachterij die heel veel paarden binnen kreeg en heel veel rundvlees verkocht, en dat rundvlees bleek voor een groot deel paardenvlees te zijn. Ze hebben toen nog grote hoeveelheden 'rundvlees' teruggeroepen uit de winkels..
Als het al zo makkelijk is om daarmee te sjoemelen, dat lijkt medicatie enzo ook geen probleem te vormen.. Zelfde geldt natuurlijk voor medicatie in paardenvlees. Mijn paarden staan stijf van de sebacil en cydectin, maar daar zou een slachter niets vanaf weten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:34

Spruitjee schreef:
Gohya, dat was geen slager maar een restaurant die paardenbiefstuk als koeienbiefstuk verkocht. Toch weer iets anders :) die eigenaar wist natuurlijk dat paard goedkoper is dan koe en loog erover ;)

Nee die ik bedoel was een groothandel.Die man wist ook nergens van,zei die.
Ik geloof dat hij uit brabant kwam,en hij heeft een flinke straf/boete gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:38

kohtje schreef:
Wat noem jij vroeger? Mijn ouder aten elke dag vlees van kinds af aan.

Mijn opa at vroeger alleen op zondag vlees. Dat was toen normaal. Destijds had men een varken en wat kippen, en een koe voor de melk, en daar leefde een groot gezin een heel jaar van. Pas na de tweede wereldoorlog, na de crisis, begon men meer vlees te eten.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:42

MariekeB schreef:
Verbaasd over de reacties hier. Natuurlijk loop je risico's, maar je gaat toch ook niet vrijwillig midden op de snelweg wandelen. Daar waar risico's eenvoudig te vermijden zijn doe je dat toch.
Dat betekent niet dat je nooit ziek wordt, maar het betekent wel dat er 50.000 mensen zijn die niet zullen sterven aan kanker.

Het gaat hier niet eens om het vlees ( en ik ben vega) maar om het bewerkte. Zoals je vandaag ook op Nu.nl kan lezen Producten die als vlees verkocht worden maar amper vlees bevatten.
separatorvlees, vol met allerlei stoffen om de houdbaarheid te verbeteren, aan elkaar geplakt met lijmstoffen etc etc etc.

Als ik veel berichten lees, net zoals mezelf, voornamelijk omdat ik nu.nl als bron niet vertrouw. Ze kunnen daar simpele woorden al niet spellen. Ook het pers bericht van WHO vind ik dermate onvolledig dat ik het niet serieus neem. Als daadwerkelijk blijkt dat het PAR/RR hoog ligt zal ik ook pas actie ondernemen. Maar op nu.nl staat zo vaak: Kunnen, eventueel, zou, misschien :+

Dan kan ik ook wel zeggen dat je muntthee mogelijk misschien eventueel kanker kan krijgen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:50

8nnemiek schreef:
Tuurlijk kun je het ook krijgen als je heel gezond eet en leeft, maar dat is voor mij persoonlijk geen reden om dan maar heel ongezond te gaan leven. Hoe lager het risico, hoe beter.
Wel erg zeg, dat je toch kanker kreeg! Ik hoop dat je weer helemaal genezen bent. Heeft die kanker je leefwijze beïnvloed? Blijf je toch gezond eten, of heb je nu echt zoiets van, het boeit niet meer, ik ga lekker vet en zoet en ongezond eten vanaf nu?

T gaat goed met me, genezen noemen ze het pas na 10 jaar controle. Maar als het goed is ben ik nu schoon. Ik krijgbin november weer controle dus dat is altijd spannend.

Qua levensstijl ben ik niet echt veranderd. Ik leef eigenlijk zoals ik altijd gedaan heb. Ik sport nog steeds en ben niet ongezonder of gezonder gaan leven als ik al deed.
Wel mag ik geen hormonen meer hebben de komende 5 jaar dus hier krijg ik medicijnen voor. Maar ik ga dus niet panisch op elk krantenartikel reageren en spontaan vanalles vermijden. Ik hoor t in het ziekenhuis wel als ik iets aan moet passen. Alcohol zou ook niet goed zijn, maar ik wil alsbik met vrienden op stap ben toch echt wel eenbkeer een glaasje wijn drinken bij het eten of in de kroeg. Ik wil vooral gewoon leven en genieten!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:51

8nnemiek schreef:
Mijn opa at vroeger alleen op zondag vlees. Dat was toen normaal. Destijds had men een varken en wat kippen, en een koe voor de melk, en daar leefde een groot gezin een heel jaar van. Pas na de tweede wereldoorlog, na de crisis, begon men meer vlees te eten.

Wij aten vroeger ook alleen op Zondag vlees,aardappels en groente, en dat vlees was bijna altijd Paardenvlees of kip,dat was heel goedkoop.

Yessy

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:03

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:12

Vind het een beetje onzin allemaal. Tegenwoordig is niks meer goed, gezond en wat er nog meer te verzinnen valt :')

Ik blijf gewoon lekker vlees eten :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:24

Dat lees ik heel vaak. 'Alles is tegenwoordig ongezond, en dus blijf ik net zo veel vlees eten', maar ik vraag me wel af, als je zo denkt, denk je zo dan ook over sigaretten roken, en asbest verwerken, straling, alcohol, E-nummers, GGO's..?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:30

8nnemiek schreef:
Dat lees ik heel vaak. 'Alles is tegenwoordig ongezond, en dus blijf ik net zo veel vlees eten', maar ik vraag me wel af, als je zo denkt, denk je zo dan ook over sigaretten roken, en asbest verwerken, straling, alcohol, E-nummers, GGO's..?

Ik denk idd. over alles zo.Ik word ook blootgesteld aan giftige zooi zonder dat ik er om vraag.
Een voorbeeldje? tijdens de renovatie hier door de woningbouw is er asbest vrij gekomen.Dit heb ik een aantal dagen gewoon ingeademd,en niemand die er zich zorgen om maakte.
Ik rook al heel veel jaren,ik ga er ook niet meer mee stoppen.Dan maar iets meer gif in me lijf,waar ik zelf om vraag.Ook al zou ik niet meer roken,krijg ik alsnog andere troep in me lijf,waar ik niet om vraag.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:31

Ja dan kunnen we net zo goed weer gaan roken, ga ik ook nog alleen maar snoep en chips eten, stoppen we de asbest weer terug, drink ik alleen nog maar light producten.
Dat ik dan niet lang leven vergeten we maar even.

Ik vind het wel echt het slechtste argument ooit, bijna even slecht als 'ja, maar het is wel lekker'

Ik persoonlijk ga ook niet op hoge gebouwen klimmen, midden op de snelweg lopen en geen vuur maken in mijn woonkamer. Dan loop ik wat minder het risico om dood te gaan....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:42

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:49

Ja ik let idd ook op e-nummers, te veel suiker en gemodificeerde troep. Dat betekent dat ik elk pakje bekijk, maar dat is het waard.
Dingen als tofu en soja eet ik wel, maar dan ook weinig. Ik denk dat de basis gewoon veel groente en veel fruit moet zijn. Dan kan je er heus nog wel iets bij eten, onbewerkt biologisch vlees, wat soja, tofu, wat ei, af en toe snoep of alcohol kan ook niet zo veel kwaad. Tis ook vooral een kwestie van niet te veel.

Maar goed, de meeste mensen zullen helaas toch niet veranderen. Als het dierenwelzijn geen reden is, als het milieu geen reden is, als zelfs je eigen gezondheid geen reden is, dan zal het wel niet veel beter worden ben ik bang. Want ja, het is wel lekker he ;)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:53

8nnemiek schreef:

Ja ik wel, straling natuurlijk afhankelijk van de soorten straling em alcohol doet me vrij weinig. Over de rest kan ik me niet echt druk maken.

Ben benieuwd wanneer ze met soja komen http://www.klassiek-homeopaat.info/soja-kanker-bord/
Al jaren teurg las ik een artikel dat volgens meerdere Amerikaanse onderzoeken soja kankerverwekkender blijkt dan sigaretten maar dat dit niet grootschalig openbaar wordt gemaakt om dat dit een enome commerciële strop zou betekenen. Volgens hetzelfde artikel staat fijnstof met stip op hummer een en daarmee vele malen gevaarlijker dan sigaretten. Toch leuk zo'n open haard of mensen die zwarte aanslag op hun ramen hebben vanwege autoverkeer.

Het zal mijn tijd wel duren, stress is zeker niet gezond en ik laat er dus geen vlees of wat dan ook voor staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:00

kohtje schreef:
http://www.ingevanhaselen.nl/voeding/zi ... rs-gezond/ in vleesvervangers zitten ook foute stoffen.
Het is allemaal keuzes maken.

Dat is wel een heel slecht onderbouwd stuk :+
'De ingrediëntenlijst is te lang, en dus is het niet gezond' :')
'Er zit zelfs suiker in'.. Ja, dat heb je wel eens als je iets eet met koolhydraten. In soja zitten nu eenmaal koolhydraten.
'En verzadigd vet'.. Dat is al helemaal verwaarloosbaar, dat zit juist in grote hoeveelheden in echte hamburgers.
'Vol E-nummers', ook dat is gewoon niet waar. Hooguit hier en daar een E-nummer van natuurlijke oorsprong..
En daarnaast zijn er ook veel vleesvervangers van lupine, van paddestoelen, van noten en van allerlei soorten groenten.
Ik vind dat een erg slecht stuk.
Gewoon lekker afwisselen. De ene dag een vleesvervanger, de volgende dag eens lekker wat verse paddestoelen of peulvruchten of een eitje..

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:03

Nog even over fijnstof http://www.volkskrant.nl/wetenschap/ook ... ~a3473951/

Als je dan toch bang wil worden dan is vlees maar een heel klein risico en moet je elke dag giga hoeveelheden eten om kans te maken op darmkanker. Erfelijk aanleg zal hierbij ook een grote rol spelen.

Durf te leven, dat maakt het leven een stuk leuker.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:04

8nnemiek, weinig aan jouw reacties toe te voegen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:06

E nummers, toevallig laatst nog met m'n moeder over gehad die alles weet van chemie en celopbouw. Allemaal zwaar overtrokken en verzonnen door mensen die niet gestudeerd hebben, tenzij je een studie marketing oid heb gedaan. Er zijn namelijk zelfs "e-nummers" die als gevaarlijk bestempeld worden die je lichaam zelf ook aanmaakt. Je lichaam is immers een grote chemische fabriek. Maar dat is weer een andere discussie.
Ik las ook een stuk van de enige Nederlandse onderzoeker die mee heeft gedaan aan het onderzoek. En daar werd ook gewoon gezegd dat vlees eten geen kwaad kan en zoals de media zeggen de vergelijking met asbest en roken zwaar overdreven en onzin is.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:06

Wel makkelijk praten : ach we gaan allemaal een keer dood.
Totdat je zelf echt ziek wordt, dan denk je er wel anders over.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:10

vibabu schreef:
E nummers, toevallig laatst nog met m'n moeder over gehad die alles weet van chemie en celopbouw. Allemaal zwaar overtrokken en verzonnen door mensen die niet gestudeerd hebben, tenzij je een studie marketing oid heb gedaan. Er zijn namelijk zelfs "e-nummers" die als gevaarlijk bestempeld worden die je lichaam zelf ook aanmaakt. Je lichaam is immers een grote chemische fabriek. Maar dat is weer een andere discussie.
Ik las ook een stuk van de enige Nederlandse onderzoeker die mee heeft gedaan aan het onderzoek. En daar werd ook gewoon gezegd dat vlees eten geen kwaad kan en zoals de media zeggen de vergelijking met asbest en roken zwaar overdreven en onzin is.

_O-
Waar blijven je bewijzen dan?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:11

Overigens wacht ik op mijn dubbeldoelkoe tot die geleverd wordt. Koeien die voor zowel melk als voor het vlees gefokt worden. Je kan de koeien bezoeken en een rondleiding krijgen op het bedrijf waar ze vandaan komen en als je echt wilt, dan kan je zelfs te weten komen welke Klara 301 je gekregen heb.

Kaatje888: bezoek eens chemie-klinische forums :) maar dat e nummers niet altijd slecht voor je zijn... Dat wil men toch helemaal niet horen. Net zoals dat vegatariers willen horen dat vlees slecht voor je is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:14

alles met mate

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:14

kaatje888 schreef:
Wel makkelijk praten : ach we gaan allemaal een keer dood.
Totdat je zelf echt ziek wordt, dan denk je er wel anders over.

Nee hoor, ik heb meerdere bewijzen in mijn naaste omgeving die er helemaal niet anders over denken. Je weet dat er longartsen zijn die roken bijvoorbeeld?
Soms kiest een mens liever voor een korter en leuker leven dan voor een langer minder leuk leven.

En wat leuk is verschilt natuurlijk per persoon. Vegetarisch leven zou voor mij echt een hel zijn om maar een voorbeeld te noemen. Alles wat groen is eet ik met veel tegenzin.
Jezelf je hele leven bang maken voor kanker is ook niet gezond, bovendien vind ik een ziekte als bijvoorbeeld ALS nog veel enger en daar kan je weinig invloed op uitoefenen.

Je loopt elke dag veel meer risico op een ongeluk in het verkeer, maar daar blijf je toch ook niet voor binnenzitgen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:17

Ja echt bizar, je zou denken dat longartsen genoeg voorbij zien komen. In mijn werk zie ik ook regelmatig mensen met COPD voorbij komen, verschrikkelijke ziekte.