SandraVerl schreef:Mensen die geen donor wilden zijn, veranderen zeer vaak van gedachte zodra ze van dichtbij zien hoe donatie leven geeft.
En staat er iemand wel eens stil op welk moment de donatievraag komt wanneer iemand geen geregistreerde donor is? Artsen komen je zeggen dat je geliefde dood is, maar je ziet hem/haar nog ademen, het hart klopt nog, ze zijn nog warm, etc... Dat is voor veel mensen echt niet te vatten en terwijl je daarmee worstelt, stelt men je voorzichtig de vraag of je de organen van die persoon wil afstaan voor donatie. Je kan vanuit medisch standpunt, organen beginnen snel te falen, de familie niet de tijd geven om lang na te denken. Logisch toch dat op zo'n moment heel veel families nee zeggen. Studies tonen aan dat veel mensen daar nadien spijt van hebben.
En dan zouden die mensen voor de rest van hun leven geen kans meer mogen maken op een donororgaan? Komaan zeg, makkelijk zat om een oordeel te vellen over de beslissing van een ander. Loop eens een tijdje mee met transplantcoördinators, dan gaan de ogen misschien open.
Ik heb jaren trouw bloed gegeven en ben daarmee gestopt sinds ik als verpleegkundige op een dienst ben beginnen werken waar bloed gegeven wordt aan mensen die niet meer te redden zijn en dat terwijl er een tekort aan donoren is, daar kan ik me niet mee verzoenen. Mij mogen ze trouwens geen bloed geven als ik niet meer te redden ben. En alhoewel ik zelf donor ben, wil ik geen donor orgaan meer zodra ik een bepaalde leeftijd heb, omdat ik liever heb dat jonge mensen of mensen met kinderen nog wat langer hier mogen rondlopen.
Wauw respect voor deze tekst! Ik zit nog te twijfelen. Ik ben vooral heel bang dat ze er niet alles aan doen om mij te redden omdat ze je organen willen.. ja heel stom klinkt het misschien maar ik vind dat gewoon heel griezelig