Hoe zou Nederland eruit hebben gezien als

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:56

Ik denk niet dat Hitler gestopt zou zijn. Dat hij de eisen alleen maar zou ophogen. Nee, ik betwijfel of het hier zoveel beter geweest zou zijn. Vrijheid van meningsuiting? vergeet het maar. Zorgkosten zouden lager zijn omdat je gefusilleerd zou worden als je zorg nodig had (of proefkonijn werd bij Mengele).
Hitler heeft ontzettend veel kunst en cultuur vernietigd... Dat zou alleen maar meer gebeurt zijn.

vrouwenrechten zouden opnieuw nihil zijn....

Het is maar wat je "prima" noemt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:58

Zorgkosten waren ook laag als je maar iedereen vermoord die niet productief is :+ maar of dat nou een fijne maatschappij is? Geen pensioen, gewoon de strop!

Kunst en cultuur zouden dan niet voor ons toegankelijk zijn, maar alleen voor de elite.

Sammie

Re: Hoe zou Nederland eruit hebben gezien als

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:59

Euh... ik sta ff paf van zon opmerking... schiet mij maar lek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:02

Ik denk ook dat je als Arische vrouw, meer de functie had van huisvrouw cq broedmachine had dan van volwaardig individu...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:08

Dat denk ik dus niet, omdat Hitler zelf vrij snel dood zou zijn geweest. Je ziet bij vrijwel alle landen onder een streng regime dat het toch na verloop van tijd afneemt qua striktheid. Ik denk dus dat tegenwoordig helemaal geen sprake meer zou zijn van een onmenselijk streng regime.

Let wel, ik ben er dus niet voor hè :+ Maar er zijn door de eeuwen heen wel meer oorlogen geweest, ook zat vaak gewonnen door 'de slechterik'. Wij lijden toch ook niet nog steeds onder een bizar Spaans regime... Dingen kunnen veranderen, Nederland zou er alleen iets anders door zijn nu. Maar niet persé slechter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:13

Maar dat duurt heel erg lang voordat de boel weer iets gematigder is.

Je zit alleen al met een bevolking die last heeft gehad van indoctrinatie vanaf de jaren '30 al. Als de regering dan ook nog eerst de conservatieve koers blijft varen en in hele kleine stapjes daar afstand van doet ben je weer wat generaties verder.
Of de pleuris moet weer uitbreken, economische crisis doet het altijd goed om mensen tegen de regering te laten keren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:24

BaileyMix schreef:
Dat denk ik dus niet, omdat Hitler zelf vrij snel dood zou zijn geweest. Je ziet bij vrijwel alle landen onder een streng regime dat het toch na verloop van tijd afneemt qua striktheid. Ik denk dus dat tegenwoordig helemaal geen sprake meer zou zijn van een onmenselijk streng regime.

Let wel, ik ben er dus niet voor hè :+ Maar er zijn door de eeuwen heen wel meer oorlogen geweest, ook zat vaak gewonnen door 'de slechterik'. Wij lijden toch ook niet nog steeds onder een bizar Spaans regime... Dingen kunnen veranderen, Nederland zou er alleen iets anders door zijn nu. Maar niet persé slechter.

Ehm nee, want zijn eventuele vervangers waren nog een paar graden erger dan Hitler zelf.
Noord korea is nog steeds geen plek waar ik graag zou wonen bv. (imo een betere vergelijking.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:30

Als je het bekijkt qua vrouwvriendelijk, kunst, de zorg... Dan denk ik dat Hitler en bijvoorbeeld IS globaal gezien wel een gemeenschappelijk beeld hadden: HET ideale ras, met de man als hoofdrolspeler, 1 keiharde leider op kop en de vrouwen zijn niet meer dan broedmachines/huisslaven. Wie zich niet nuttig kan maken of er een andere mening op na houdt, die slacht je gewoon af.

Voeding? De ene was vegetariër, de ander wil het hallal.

Grote verschil zit er wel in dat Hitler op technisch vlak vooruitgang heeft gebracht, al kan je de ontwikkeling van raketten nu niet zo positief noemen. Ethisch correct of niet, ik gok dat zijn proeven op tweelingen toch wel enig medisch nut gehad zullen hebben? Want ja, de onderwerpen die hij liet onderzoeken zijn vragen waar de wetenschap wél mee zat. Hij heeft alleen het lef gehad om het echt uit te zoeken. De manier waarop is alleen volledig fout.
Dat soort zaken zie ik IS dan weer niet doen bijvoorbeeld, want wie weet is dat voor hen heiligschennis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:32

Mengele zijn onderzoek heeft "ons" uiteindelijk best veel geleerd maar dat durven weinig mensen ook hardop te zeggen gezien de gruwel die gepaard ging met dat onderzoek... :(:) En ze hebben natuurlijk ergens gelijk.... Geen enkele kennis is díe prijs waard imo... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:37

In de middeleeuwen (en zelfs lang daarna) was het "not done" om op een overledene proeven uit te voeren, laat staan om ze zelfs maar in te zetten voor wetenschap! Toen was dat ook niet "ethisch verantwoord", terwijl nu mensen er zelf voor kunnen kiezen om hun lichaam af te staan en het 1 van de normalere zaken ter wereld is.
Tijden veranderen zou eenmaal.

Nee, het had heus niet op de die manier moeten of mogen gebeuren. Aan de andere kant, met wat er uitgekomen is hebben wij dan wel weer voordeel... Wat zich heeft afgespeeld is gruwelijk, maar hun lijdensweg is op zich niet voor niets geweest. Ze hebben er hun medemens immers al mee geholpen, al zal dat de pijn van de families nooit verzachten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 18:38

BaileyMix schreef:
Ik denk eigenlijk dat het hier best prima zou zijn nu, als Hitler de oorlog gewonnen had. De jaren 50/60 etc. zal wel ellende geweest zijn dan, maar nu... Veel milieu- en diervriendelijker, vele malen lagere zorgkosten en geen gezeur over het multiculturele beleid. Begrijp me niet verkeerd, ik zou zelf ook niet overleefd hebben. Maar ik denk dat tegenwoordig Nederland top in elkaar zou steken als Hitler de oorlog gewonnen had. Ethisch verantwoord zal het echter niet zijn, en een beetje saai ook, die eentonigheid.

Maar je hebt voor de rest geen vrijheid... Tenminste zo denk ik erover

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:40

Hun overlijden is altijd zinloos geweest, t was geen opoffering immers. Ze kozen er niet voor om gemarteld te worden en in hoeverre een onderzoek echt betrouwbaar wordt als je zieke, zwakke mensen gebruikt die onder gruwelijke omstandigheden alles onvrijwillig moeten doorstaan? Ze zijn niet representatief voor de populatie immers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:44

Maar zou je vrijheid missen als je er nooit mee bent opgegroeid? Want gezien de leeftijd van de meeste mensen hier, zou dat niet het geval zijn. We zouden er misschien over dromen, dat wel. Maar zou het niet plausibeler zijn dat het merendeel zich gewoon zou schikken in de situatie? De enige die nog echte vrijheid en vrijheid van meningsuiting hebben gekend zouden onze (groot)ouders zijn. Die weten dan hoe verschillend het is. Wijzelf echter niet. En als je niet beter weet...?

@vuurneon: er werden niet alleen zieken gebruikt, ook mensen die kerngezond waren maar uit het verzet kwamen, die Jood waren of gewoon omdat ze niet in het straatje pasten. Uiteraard is het niet representatief voor de gehele bevolking en is het gruwelijk en volledig onvrijwillig gebeurd en had het in principe nooit mogen gebeuren. Maar ethisch correct of niet, we hebben er wel dingen uit kunnen leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:45

of eigen soldaten die verdacht werden niet volledig achter Hitler te staan/de vijand te helpen. Of niet joden die joden geholpen hadden die opgepakt waren.
Mengele was geloof ik vooral geobsedeerd door tweelingen als ik het me goed herinner.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:48

Maar door de manier van huisvesting en zorgen voor de proefpersonen, kan de uitkomst al onbetrouwbaar worden omdat je dan geen goede controle groep hebt. Je wilt zo min mogelijk verschillen hebben om er iets zinvols over te zeggen: want ondervoeding, slechte hygiene en stress hebben ook veel invloed op het verloop van een ingespoten ziekte.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 18:49

Ookal ben je wr niet mee opgegroeid, denk toch dat je het wel zou willen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:50

Was het algemeen niet dat tweelingen voorkeur hadden, gewoon omdat ze dan konden vergelijken?

Dat alle zieken en gehandicapten direct afgemaakt werden klopt trouwens niet. Mijn stiefopa had de ziekte van Pott en dus een afwijking waardoor hij niet nuttig was in een werkkamp, ook al was hij toen nog jong, ergens begin 20. Hij heeft verschillende kampen gezien, waaronder een korte periode in Auswitz of er vlakbij maar er is (voor zo ver ik weet) nooit aanleiding geweest om hem af te maken. En hij heeft toch zowat 2 jaar als gevangene gezeten.

Edit: hij is opgepakt geweest omdat hij in Heist op den Berg gepakt is als verzetstrijder en oa pamfletten liet verspreiden. Niet bepaald iets waar je Hilters lievelingetje werd :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:53

Zijn uiteindelijke doel was wel degelijk om die er ook uit te filteren... Hij is daar alleen niet aan toe gekomen vermoed ik. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:53

Mengele's grootste liefde was eugenetica. Vandaar ook de tweelingen.

T is jammer dat hij in vrijheid is gestorven... Hij kwam er wel heel makkelijk mee weg en nog een mooie dood ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:59

Ze waren allemaal bereid om te martelen voor hun ideaal. Helaas waren ze zelf niet bereid om voor datzelfde ideaal zelf even aan de schandpaal post te vatten. Zodra hun idooltje van het toneel verdween waren ze even snel uit beeld als een bliksemflits. Iets met zwakke schakels enzo.

@Ayasha: Klopt volledig. Het is alleen bijzonder dat mijn opa eerst half Duitsland en co heeft afgereisd en in het begin zelfs in betrekkelijk "nette" kampen heeft gezeten en niet rechtstreeks naar een gaskamer of oven is gesluisd, want dat gebeurde eind '42- begin '43 nog steeds in grote getale.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:01

Ik heb ook altijd gedacht dat de gruwelpraktijken meer "uit de hand gelopen" situaties zijn..
Groepsdruk en elkaar ophitsen heeft veel doen escaleren vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:07

Uit de hand gelopen, boh. Het was algemeen geweten wat er gebeurde, als dat niet de bedoeling was hadden ze wel ingegrepen. Al was het maar omdat het uitmaakte hoe ze aan de resultaten kwamen, en dat lijkt me niet het geval. Als het resultaat er maar is, de manier waarop? Ach, leuk extraatje om te zien wat een menselijk lichaam aankan?

Ik denk wél dat er veel gruwel is geweest in de kampen doordat een hoop SS-ers en kampcommandanten zich machtiger waanden dan God. Terwijl ze daar ergens mee in hun eigen vel sneden. Een werkkamp opzetten, geslachten gescheiden houden maar de boel martelen, uithongeren en tegen sneltempo de dood in jagen is nou niet bepaald slim. Dan gaan je "werkkrachten" sneller naar Sinte Pieter dan je ze kan aanvoeren, en als er geen kinderen meer geboren worden uit dat "volk", dan raakt je reserve ook ooit eens op, wereldmacht of niet. Op dat vlak waren ze echt heel dom bezig.

Ik begrijp de gedachtengang dat ze ze onder de knoet wilden houden en niet sterk genoeg om weerwerk te geven, maar om rotstunnels te graven en de immense ondergrondse ruimtes onder heuvels heb je toch echt sterke werkers nodig. Geen voddenpopjes die omvallen bij de eerste de beste windvlaag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:08

Ik denk dat heel veel mensen van de duitse bevolking maar een heel beperkt idé hadden van hoe het er aan toe ging in de kampen. Hitler was heel sterk in propaganda, hij deed de kampen over komen als "ze moeten er welliswaar werken maar he, we zijn geen beulen... " door middel van in scene gezette foto's die verspreid werden waarmee hij de bevolking nog wijs maakte dat de gevangenen ondankbaar waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:22

Beetje het idee "geen haan die er naar kraait en anders gewoon even wegstoppen achter wat behang..."

Edit: er zijn inderdaad duizenden gezinnen die naast zo'n kamp woonden zonder dat ze ook maar enig idee hadden wat er werkelijk gebeurde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:25

Angst... Zo lang het hen niet raakte....
Zelfbehoud... Zelfbescherming.... Kop in het zand steken :)