Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:Dat wij het nu nog niet kunnen verklaren betekend niet dat het voor altijd onverklaarbaar zal zijn.
Ziektes en of doodsoorzaken die 100 jaar terug nog niet konden verklaren kunnen we nu genezen.
We weten steeds meer over het ontstaan van de aarde en het leven erop. Wellicht zijn over 100 jaar de "gaten" opgevuld. Wie weet lossen we bepaalde vraagstukken nooit op.
Lauraennala schreef:Ik denk ook vooral niet dat we de bijbel woord voor woord letterlijk moeten nemen.
Neem bijvoorbeeld de schepping, in 7 dagen, daar geloof ik niet in. Het tijdsbesef wat wij nu hebben, valt niet terug te halen naar die tijd.
Lauraennala schreef:Toch denk ik ook dat het geloof hele mooie dingen brengt. Mensen die uit hun geloofsovertuiging hele mooie dingen doen voor andere mensen, zich gesteund voelen, kracht halen uit hun geloof.
Kuggur schreef:Lauraennala schreef:Ik denk ook vooral niet dat we de bijbel woord voor woord letterlijk moeten nemen.
Neem bijvoorbeeld de schepping, in 7 dagen, daar geloof ik niet in. Het tijdsbesef wat wij nu hebben, valt niet terug te halen naar die tijd.
Uit je bericht maak ik op dat je christen bent.
Vind je dat nou niet ingewikkeld, een religieus boek te hebben dat vanouds als de heilige waarheid werd beschouwd (en dat letterlijk), maar dat je in het licht van nieuwe inzichten niet al te letterlijk meer hoeft te nemen (wat betekent dat dan; niet helemaal waar? dus gedeeltelijk onwaar?).
Ik kan me voorstellen dat dat de hele zaak wat op losse schroeven zet.
Blue_Eyes schreef:Ik droomde eens en zie
ik liep aan 't strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen,
want ook de Heer liep aan mijn zij.
We liepen samen het leven door,
en lieten in het zand,
een spoor van stappen; twee aan twee,
de Heer liep aan mijn hand.
Ik stopte en keek achter mij,
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugde,
van diepe smart en hoop.
Maar als ik het spoor goed bekeek,
zag ik langs heel de baan,
daar waar het juist het moeilijkst was,
maar één paar stappen staan.
Ik zei toen "Heer waarom dan toch?
Juist toen ik U nodig had,
juist toen ik zelf geen uitkomst zag,
op het zwaarste deel van mijn pad..."
De Heer keek toen vol liefde mij aan,
en antwoordde op mijn vragen;
"Mijn lieve kind, toen het moeilijk was,
toen heb ik jou gedragen..."
sneeuwpop schreef:Lauraennala schreef:Toch denk ik ook dat het geloof hele mooie dingen brengt. Mensen die uit hun geloofsovertuiging hele mooie dingen doen voor andere mensen, zich gesteund voelen, kracht halen uit hun geloof.
Ik ben van mening dat mensen ook mooie dingen doen zonder dat ze "geloven".
Dan vind ik het zelfs oprechter...
Ik snap niet dat je een geloof nodig hebt om goede dingen te doen.
MarliesV schreef:Over het stuk oorlog, ellende enz in de wereld.
Wij zijn geen marionetten van God, wij zijn mensen met een eigen wil, een eigen vermogen om te oordelen en beslissen. Helaas voor ons maar ook voor God is dit niet altijd de juiste beslissing, worden oorlogen gevoerd, mensen ziek enz.
Maar voor Hem is het niet mogelijk om alles maar te sturen, om iedereen op het 'rechte' pad te houden, dan wordt het een poppenkast op aarde ipv een vrije wereld waarin iedereen zijn mening mag verkondigen.
Lauraennala schreef:MarliesV schreef:Over het stuk oorlog, ellende enz in de wereld.
Wij zijn geen marionetten van God, wij zijn mensen met een eigen wil, een eigen vermogen om te oordelen en beslissen. Helaas voor ons maar ook voor God is dit niet altijd de juiste beslissing, worden oorlogen gevoerd, mensen ziek enz.
Maar voor Hem is het niet mogelijk om alles maar te sturen, om iedereen op het 'rechte' pad te houden, dan wordt het een poppenkast op aarde ipv een vrije wereld waarin iedereen zijn mening mag verkondigen.
Maar mensen die ernstig ziek zijn, hoe zou je dat dan verklaren? Als God mensen beter kan maken, waarom moeten er dan nog zoveel mensen sterven aan, bijvoorbeeld, kanker?
Kuggur schreef:Ehm, dan kun je ook gaan geloven dat het een wonder is dat mensen de hoofdprijs in de staatsloterij winnen, die kans is nog veel kleiner....
MarliesV schreef:Mocht God dat kunnen (want is dat zo?) dan zouden we toch nog een marionettenwereld krijgen.
Want als wij mensen van elke vorm van ziekte genezen worden door God (of Allah, of Jaweh of wie dan ook) dan gaan we met z'n allen waarschijnlijk helemaal los, onder het mom, God fixed het wel ff.
Ik ben overtuigd van God, maar niet dat hij zoveel aan de mensheid en de wereld kan doen dat hij ieder individu kan helen van de meest gruwelijke ziektes.
Maar goed, hoort ook twijfels niet bij het geloof? Moet je als je gelooft dan ook maar alles voor waarheid aannemen, God alleen maar zien als iemand die probeert een perfecte wereld te creëren, ik denk het niet.
Sammie schreef:Lante schreef:Nee, hoor. Dat werd al gedaan eer het woord overbevolking bestond.Nu gaan we elkaar uitroeien om het geloof/ras/afkomst. Dat is eveneens een logisch gevolg van overbevolking.