is geloof nog van nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: is geloof nog van nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:23

Dat wij het nu nog niet kunnen verklaren betekend niet dat het voor altijd onverklaarbaar zal zijn.
Ziektes en of doodsoorzaken die 100 jaar terug nog niet konden verklaren kunnen we nu genezen.

We weten steeds meer over het ontstaan van de aarde en het leven erop. Wellicht zijn over 100 jaar de "gaten" opgevuld. Wie weet lossen we bepaalde vraagstukken nooit op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:37

Nou als ik eerlijk ben denk ik niet dat de aarde het nog 100 jaar vol gaat houden :')
Dus of de mensheid er ooit achter gaat komen dat wat nu niet verklaarbaar is het dan wel is heb ik een hard hoofd in.

Maar goed dat is een andere discussie.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:57

Een hele interessante discussie dit :j

Zelf ben ik gelovig opgevoed, naar zowel een christelijke basisschool als een christelijke middelbare school gegaan en toch ben ik absoluut niet een overtuigd Christen.

NatasjavE schreef:
Dat wij het nu nog niet kunnen verklaren betekend niet dat het voor altijd onverklaarbaar zal zijn.
Ziektes en of doodsoorzaken die 100 jaar terug nog niet konden verklaren kunnen we nu genezen.

We weten steeds meer over het ontstaan van de aarde en het leven erop. Wellicht zijn over 100 jaar de "gaten" opgevuld. Wie weet lossen we bepaalde vraagstukken nooit op.

Ik denk zeker dat je hier een punt hebt. Medisch gezien vind ik het heel lastig om te geloven dat mensen onverklaarbaar zijn genezen. Er zijn nog genoeg dingen die we niet weten van het menselijk lichaam.

Zoals OsMo zegt, iemand had 1% kans op overleving. Toch was die 1 procent kans er en behoorde zij daar misschien wel toe. Dat de kans 1% dat zoiets kan gebeuren, hoeft niet te betekenen dat het dan ook gelijk een 'wonder' is, 1% is ook een kans. Het is bijzonder, imo geen wonder.

Toch denk ik ook dat het geloof hele mooie dingen brengt. Mensen die uit hun geloofsovertuiging hele mooie dingen doen voor andere mensen, zich gesteund voelen, kracht halen uit hun geloof.

Het argument "Als God zou bestaan, zou er niet zoveel kwaad zijn in de wereld", is absoluut iets om overna te denken. Ik kan het ook niet geloven als ik door het ziekenhuis loop en zoveel ellende zie..

Laatst kwam dit filmpje voorbij op Facebook:

Edit: ik kwam ook ergens in dit topic tegen dat mensen die geloven in een God dom worden genoemd. Mensen die dat zeggen, daar krijg ik de kriebels van. Er zijn genoeg mensen in de collegzaal die wél geloven, die mensen zou ik absoluut niet dom willen noemen. Sommige mensen zijn misschien wat naïef, maar dom.., nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:59

W.bt. mijn vriendin, de artsen noemden haar een medisch wonder omdat ze lopend het ziekhuis verliet dat was volgens hun onmogelijk gezien de hersenbeschadiging.
Omstanders vinden het een wonder omdat ze die 1% werd die zoiets overleefd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:40

Ehm, dan kun je ook gaan geloven dat het een wonder is dat mensen de hoofdprijs in de staatsloterij winnen, die kans is nog veel kleiner....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:43

Gelukkig is (nog) niet alles verklaarbaar, maakt het leven nog boeiend als er nog wat aan de verbeelding kan worden overgelaten :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:19

Het was meer bedoeld als: er zijn bestaande theorieën voor de meeste verschijnselen waar geen god aan te pas hoeft te komen. Daarmee bedoelde ik niet dat die theorieën ook echt een vaststaand iets zijn, maar dat er wel een andere verklaring voor gevonden kan worden. Vandaar de bewoording 'verklaarbaar'.

Ik geloof liever in een enigszins onderbouwde theorie met gaten dan een mannetje in de hemel omdat een boek van 2000 jaar dat zegt. Dat was meer mijn gedachtegang in deze, maar jammer dat net deze zin uit mijn post wordt genomen ;)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:22

Ik denk ook vooral niet dat we de bijbel woord voor woord letterlijk moeten nemen.

Neem bijvoorbeeld de schepping, in 7 dagen, daar geloof ik niet in. Het tijdsbesef wat wij nu hebben, valt niet terug te halen naar die tijd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:01

Lauraennala schreef:
Ik denk ook vooral niet dat we de bijbel woord voor woord letterlijk moeten nemen.

Neem bijvoorbeeld de schepping, in 7 dagen, daar geloof ik niet in. Het tijdsbesef wat wij nu hebben, valt niet terug te halen naar die tijd.

Uit je bericht maak ik op dat je christen bent.
Vind je dat nou niet ingewikkeld, een religieus boek te hebben dat vanouds als de heilige waarheid werd beschouwd (en dat letterlijk), maar dat je in het licht van nieuwe inzichten niet al te letterlijk meer hoeft te nemen (wat betekent dat dan; niet helemaal waar? dus gedeeltelijk onwaar?).
Ik kan me voorstellen dat dat de hele zaak wat op losse schroeven zet.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:25

Op het moment zou ik mezelf niet omschrijven als een overtuigd christen. Er zijn zoveel dingen die mij doen twijfelen, waaronder dus de bijbel.
Ik denk niet dat de bijbel onwaar is, ik denk dat het belangrijk is je te realiseren dat je dingen op verschillende manieren kan interpreteren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:30

Ik ben dan wel overtuigd christen maar ik denk er eigenlijk net zo over als Lauraennala. Vanuit mijn linguistische achtergrond bekijk ik meer de schrijfwijze en dan blijkt dat niet alles bedoeld is als een letterlijke weergave. Dat hoeft ook niet. Het gaat er niet om hoe, het gaat in de Bijbel om het waarom.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 06:30

Lauraennala schreef:
Toch denk ik ook dat het geloof hele mooie dingen brengt. Mensen die uit hun geloofsovertuiging hele mooie dingen doen voor andere mensen, zich gesteund voelen, kracht halen uit hun geloof.

Ik ben van mening dat mensen ook mooie dingen doen zonder dat ze "geloven".
Dan vind ik het zelfs oprechter...
Ik snap niet dat je een geloof nodig hebt om goede dingen te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:11

Zoals geloof geen monopoli op zingeving heeft, heeft het dat ook niet op het goede in de mens.
Gelovige zijn niet betere mensen die meer goede dingen doen als niet gelovige.

Andersom uiteraard ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:07

Kuggur schreef:
Lauraennala schreef:

Uit je bericht maak ik op dat je christen bent.
Vind je dat nou niet ingewikkeld, een religieus boek te hebben dat vanouds als de heilige waarheid werd beschouwd (en dat letterlijk), maar dat je in het licht van nieuwe inzichten niet al te letterlijk meer hoeft te nemen (wat betekent dat dan; niet helemaal waar? dus gedeeltelijk onwaar?).
Ik kan me voorstellen dat dat de hele zaak wat op losse schroeven zet.

Dat je iets niet letterlijk hoeft te nemen, betekent niet dat het onwaar is ;)
De Bijbel is geschreven in een compleet andere tijd en toch altijd actueel voor deze tijd.
De Bijbel beschrijft bovendien iets heel anders dan de wetenschap en deze twee kunnen zodoende prima naast elkaar. Bij mijn weten is er nog niks ontdekt wat de Bijbel tegen zou spreken. De Bijbel gaat er ook helemaal niet over hoe de wereld is ontstaan, dat is compleet irrelevant. Er wordt maar heel kort beschreven dat God de wereld schiep. Hoe Hij dat gedaan heeft staat er niet. Ik geloof dus best in het ontstaan van de aarde door de oerknal en de evolutietheorie, maar ik geloof ook zeker dat God hier de leidende hand in heeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:18

Blue_Eyes schreef:
Ik droomde eens en zie
ik liep aan 't strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen,
want ook de Heer liep aan mijn zij.

We liepen samen het leven door,
en lieten in het zand,
een spoor van stappen; twee aan twee,
de Heer liep aan mijn hand.

Ik stopte en keek achter mij,
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugde,
van diepe smart en hoop.

Maar als ik het spoor goed bekeek,
zag ik langs heel de baan,
daar waar het juist het moeilijkst was,
maar één paar stappen staan.

Ik zei toen "Heer waarom dan toch?
Juist toen ik U nodig had,
juist toen ik zelf geen uitkomst zag,
op het zwaarste deel van mijn pad..."

De Heer keek toen vol liefde mij aan,
en antwoordde op mijn vragen;
"Mijn lieve kind, toen het moeilijk was,
toen heb ik jou gedragen..."

Dat was ff een slik momentje op de vroege ochtend, dit gedicht was mijn oma's lievelingsgedicht aan het einde van haar leven.
Ze mocht maar 68 worden en heeft medisch gezien een heel zwaar leven gehad, toch is haar geloof in God daar nooit van gaan wankelen. Daar heb ik altijd bewondering voor gehad.

Ik ben met het geloof opgevoed, heb uit eigen keuze ook belijdenis gedaan toen ik jong volwassen was.
Ga niet vaak naar de kerk maar God is wel bij mij in mijn leven, daar geloof ik in, daar vertrouw ik op en daar vind ik ook rust in.

Ben ik daardoor een ander persoon, nee. Ik denk dat heel veel mensen die mij kennen helemaal niet weten/merken dat ik Christen ben.

Over het stuk oorlog, ellende enz in de wereld.
Wij zijn geen marionetten van God, wij zijn mensen met een eigen wil, een eigen vermogen om te oordelen en beslissen. Helaas voor ons maar ook voor God is dit niet altijd de juiste beslissing, worden oorlogen gevoerd, mensen ziek enz.
Maar voor Hem is het niet mogelijk om alles maar te sturen, om iedereen op het 'rechte' pad te houden, dan wordt het een poppenkast op aarde ipv een vrije wereld waarin iedereen zijn mening mag verkondigen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:19

sneeuwpop schreef:
Lauraennala schreef:

Ik ben van mening dat mensen ook mooie dingen doen zonder dat ze "geloven".
Dan vind ik het zelfs oprechter...
Ik snap niet dat je een geloof nodig hebt om goede dingen te doen.

Mensen die niet geloven doen ook mooie dingen absoluut!
Ik bedoel ook niet te zeggen dat geloof een monopoli heeft op het goede in de mens, absoluut niet.

Wat ik wel bedoel, is dat het bij sommige mensen wel de reden kan zijn om iets te doen voor de medemens. Dingen die ze zonder het geloof als drijfveer, misschien wel nooit hadden gedaan.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:23

MarliesV schreef:
Wij zijn geen marionetten van God, wij zijn mensen met een eigen wil, een eigen vermogen om te oordelen en beslissen. Helaas voor ons maar ook voor God is dit niet altijd de juiste beslissing, worden oorlogen gevoerd, mensen ziek enz.
Maar voor Hem is het niet mogelijk om alles maar te sturen, om iedereen op het 'rechte' pad te houden, dan wordt het een poppenkast op aarde ipv een vrije wereld waarin iedereen zijn mening mag verkondigen.

Maar mensen die ernstig ziek zijn, hoe zou je dat dan verklaren? Als God mensen beter kan maken, waarom moeten er dan nog zoveel mensen sterven aan, bijvoorbeeld, kanker?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:43

Er zijn al (m)eerdere topics over dit onderwerp geweest. Nog niet zo heel lang geleden nog.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:50

Wat de ziekte vraagstukken betreft: Als er teveel konijnen zijn, komt er ook een ziekte in. Dat is nu eenmaal de natuur. De populatie mensen is al lang niet meer in evenwicht met de natuur. Dat komt o.a, doordat de mens te succesvol is wat betreft genezen. Nu gaan we elkaar uitroeien om het geloof/ras/afkomst. Dat is eveneens een logisch gevolg van overbevolking.

Je kunt het evenwicht op aarde met al zijn kringlopen, energieën en geheimen 'goddelijk' noemen, of wetenschappelijk benaderen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:52

Lauraennala schreef:
MarliesV schreef:

Maar mensen die ernstig ziek zijn, hoe zou je dat dan verklaren? Als God mensen beter kan maken, waarom moeten er dan nog zoveel mensen sterven aan, bijvoorbeeld, kanker?

Mocht God dat kunnen (want is dat zo?) dan zouden we toch nog een marionettenwereld krijgen.
Want als wij mensen van elke vorm van ziekte genezen worden door God (of Allah, of Jaweh of wie dan ook) dan gaan we met z'n allen waarschijnlijk helemaal los, onder het mom, God fixed het wel ff.

Ik ben overtuigd van God, maar niet dat hij zoveel aan de mensheid en de wereld kan doen dat hij ieder individu kan helen van de meest gruwelijke ziektes.

Maar goed, hoort ook twijfels niet bij het geloof? Moet je als je gelooft dan ook maar alles voor waarheid aannemen, God alleen maar zien als iemand die probeert een perfecte wereld te creëren, ik denk het niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:53

Kuggur schreef:
Ehm, dan kun je ook gaan geloven dat het een wonder is dat mensen de hoofdprijs in de staatsloterij winnen, die kans is nog veel kleiner....

Nee want dat is mogelijk. De kans is klein, maar mogelijk.
Ik loop ook rond terwijl mijn hersenen eigenlijk te ver beschadigd zijn om meer te kunnen dan een plant. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:04

Lante schreef:
Nu gaan we elkaar uitroeien om het geloof/ras/afkomst. Dat is eveneens een logisch gevolg van overbevolking.
Nee, hoor. Dat werd al gedaan eer het woord overbevolking bestond.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:09

MarliesV schreef:
Mocht God dat kunnen (want is dat zo?) dan zouden we toch nog een marionettenwereld krijgen.
Want als wij mensen van elke vorm van ziekte genezen worden door God (of Allah, of Jaweh of wie dan ook) dan gaan we met z'n allen waarschijnlijk helemaal los, onder het mom, God fixed het wel ff.

Ik ben overtuigd van God, maar niet dat hij zoveel aan de mensheid en de wereld kan doen dat hij ieder individu kan helen van de meest gruwelijke ziektes.

Maar goed, hoort ook twijfels niet bij het geloof? Moet je als je gelooft dan ook maar alles voor waarheid aannemen, God alleen maar zien als iemand die probeert een perfecte wereld te creëren, ik denk het niet.

Op de vraag of God dat kan, dat weet ik niet, volgens de bijbel wel.

Mag ik vragen hoe jij God ziet?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:05

Sammie schreef:
Lante schreef:
Nu gaan we elkaar uitroeien om het geloof/ras/afkomst. Dat is eveneens een logisch gevolg van overbevolking.
Nee, hoor. Dat werd al gedaan eer het woord overbevolking bestond.

Op veel minder grote schaal dan nu, want; er waren minder mensen. Uiteindelijk zal alles weer in evenwicht komen; de grootst denkbare strop voor de mensheid, maar een zegen voor de natuurlijke balans van de aarde. Dat geloof ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:14

Als je het aantal doden afzet tegen de bevolking van toen hebben staan er in de top 7, met WOII op nummer 1 en WOI op 5, een aantal oorlogen die A) niks met geloof te maken hebben en B) niet eens hier in Europa plaats vonden maar in China e.o.. Op nummer twee staat een oorlog met 30 tot 60 miljoen doden. 12de/13de eeuw.. Dát was voor de pestuitbraak, waarbij de wereldbevolking op sommige plekken gehalveerd werd. Op nummertje zes komt de eerste oorlog waar godsdienst een rol speelde. Af en toe een goede oorlog/ ziekte houdt de bevolking in 'evenwicht', maar om de wereld dat nu toe te wensen := Qua hoeveelheid kan de wereld het op dit moment wel aan, we zouden alleen eens wat zuiniger om moeten gaan met de aarde. Maar ja geld = hebzucht..