Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:33

xSwanHeart schreef:
Seb8iaan schreef:
Het voorbeeld werd al eerder aangehaald: Jehovah's getuigen. Die vieren geen kerst, sinterklaas, verjaardagen, etc. Maar fungeren prima in deze maatschappij. Ze trekken zich er gewoon niets van aan en leven hun eigen bestaan, los van de invloeden van buiten. Je kunt het dus ook gewoon negeren als het je niet aan staat. :)* :j

Maar dat gaat juist bij het Sinterklaasfeest heel moeilijk. Probeer jij je kind maar eens niet mee te laten doen met Sinterklaas op school. Je plaatst het dan direct buiten de groep. En leg je kind maar eens uit waarom Sinterklaas voor alle kindjes cadeaus meeneemt, maar niet voor hem/haar.
Negeren is voor oudere mensen misschien een optie, maar voor mensen met kinderen is het bijna niet te vermijden.

:j

Vind daarom de vergelijking met Jehovah's ook nogal slecht gekozen. Voor die kinderen is het namelijk ook niet fijn (en slecht te begrijpen!) dat ze niet op verjaardagsfeestjes van hun vriendjes en vriendinnetjes mogen komen, dat zij hun verjaardag en kerst niet mogen vieren terwijl alle andere kinderen op school dit wel doen, enzovoorts enzovoorts.

Ben het verder helemaal eens met Emma. Ik snap de ophef niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:36

gekvanfleur schreef:
Waarom het irriteert? Weet je, zwarte piet boeit me geen reet. Al verdwijnt ie helemaal.

Maar wat me boeit is dat dit het begin van het einde is. Dat het begon met zwarte piet nu de gouden koets en dat dit niet het laatste zal zijn.
Er zijn er al die willen dat mannen en vrouwen gescheiden komen te staan bij balies e.d. Verleden jaar liep er hier een aantal kilometers over de grens een Sharia politie rond. Moslims die zichzelf als politie hadden uitgeroepen en op straat vrouwen en andere mensen aanspraken als ze bijvoorbeeld uit de kroeg kwamen of te onzedelijk gekleed gingen.

Als er mensen zijn die denken dat het na zwarte piet en misschien na de gouden koets over is ben je imo zo verschrikkelijk naïef. Daar kan ik echt niet over uit.

Het zijn waren juist leden van de 2de kamer (in 2011) die vragen hadden over de afbeelding en wilde dat deze verdween.
Dat waren geen moslims/buitenlanders oid...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:38

Brainless schreef:
gekvanfleur schreef:
Waarom het irriteert? Weet je, zwarte piet boeit me geen reet. Al verdwijnt ie helemaal.

Maar wat me boeit is dat dit het begin van het einde is. Dat het begon met zwarte piet nu de gouden koets en dat dit niet het laatste zal zijn.
Er zijn er al die willen dat mannen en vrouwen gescheiden komen te staan bij balies e.d. Verleden jaar liep er hier een aantal kilometers over de grens een Sharia politie rond. Moslims die zichzelf als politie hadden uitgeroepen en op straat vrouwen en andere mensen aanspraken als ze bijvoorbeeld uit de kroeg kwamen of te onzedelijk gekleed gingen.

Als er mensen zijn die denken dat het na zwarte piet en misschien na de gouden koets over is ben je imo zo verschrikkelijk naïef. Daar kan ik echt niet over uit.

Het zijn waren juist leden van de 2de kamer (in 2011) die vragen hadden over de afbeelding en wilde dat deze verdween.
Dat waren geen moslims/buitenlanders oid...

Ook die discussie is al wat ouder, en wel degelijk gevoed vanuit de hoek waarvan jij beweert dat het niet het geval is.

Brainless

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:39

Dus dat zijn allemaal moslims/buitenlanders die er tegen zijn?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:41

Maar, met 'het vrouwending' werden de vrouwen ook werkelijk allemaal als minder behandeld. Tegenwoordig worden de zwarte mensen niet als minder behandeld. Daar zit het verschil vind ik.

En dat de discussie al een poos loopt maar de laatste jaren meer bekend wordt is het hem juist. De mensen bedachten het zich niet, tot ze het ergens lazen. Anders had het jaren geleden op deze manier gegaan, met protesten etc.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:43

Brainless schreef:
Dus dat zijn allemaal moslims/buitenlanders die er tegen zijn?

Nee, dat is niet wat ik zeg en ik heb eigenlijk geen zin in een discussie die alsnog op een punt gaat zitten terwijl ik volgens mij vrij duidelijk was dat ik mij zorgen maak om het geheel. Dat het niet blijft bij piet en de koets maar verder en verder gaat. Tot het punt waarop je achterom kijkt en denkt: dit gaat niet goed maar je te laat bent. Zoals ik al zei: piet interesseert me eigenlijk niet. Maar dat mensen roepen voor gescheiden balies en een zelf uitgeroepen politie die mij op straat kan aanspreken boeit me wel. En dat lijkt verschillend, maar als je niet klein begint krijg je grote dingen nooit voor elkaar.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 17-09-15 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:43

Dat ben ik niet met je eens Cioccolato. Allochtone mensen hebben wel degelijk nog een enorme achterstand in Nederland, ook al zijn ze hier geboren en wonen er misschien zelfs al generaties van hun voorouders hier. Dat zwarte mensen hier niet als minder worden beschouwd vind ik echt een kortzichtige uitspraak, ik kan je dan ook aanraden om je erin te verdiepen, mocht je dat interessant vinden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:45

Emmaa_ schreef:
Dat ben ik niet met je eens Cioccolato. Allochtone mensen hebben wel degelijk nog een enorme achterstand in Nederland, ook al zijn ze hier geboren en wonen er misschien zelfs al generaties van hun voorouders hier. Dat zwarte mensen hier niet als minder worden beschouwd vind ik echt een kortzichtige uitspraak, ik kan je dan ook aanraden om je erin te verdiepen, mocht je dat interessant vinden.

Ik ben uiteraard benieuwd waarom je vind dat ze wel als minder beschouwd worden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:45

Ach kom op, alsof racisme en discriminatie fabeltjes zijn :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:46

Emmaa_ schreef:

Ze mogen stemmen, ze mogen werken. Wat vrouwen niet mochten toen.
Verder weet ik er inderdaad niet meer vanaf en het interesseert me ook niet. Zal me er dan verder ook niet over uitspreken :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:47

Eulogy schreef:

Maar er zijn ook genoeg mensen die iets tegen ons 'blanke' mensen iets hebben? Niet alleen getinte mensen worden gediscrimineerd..

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:48

Eulogy schreef:

Inderdaad :') Ik hoef slechts even rond te vragen in mijn klas en ik hoor al rasictische opmerkingen. Gisteren ook. "Die zwarten doen ook helemaal niks". Hoef je echt niet diep voor te graven hoor.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:49

Je kunt hoog en laag springen maar white privilege kun je echt niet ontkennen. Ik kan je inderdaad ook aanraden om je eens in te lezen en wat meer onderzoek te doen voordat je van alles roept.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:52

gekvanfleur schreef:
Maar dat mensen roepen voor gescheiden balies en een zelf uitgeroepen pitje die mij op straat kan aanspreken boeit me wel.

Alleen zijn dat totaal andere mensen.

Overigens kun je ook door strengchristelijke mensen worden aangesproken, en leggen de reformatische scholen hun leerlingen en de ouders ook best strenge leefnormen op. Dat is, dubbel genoeg, nou juist mogelijk in een vrij land :)

Overigens, veel van die zaken worden verder ook veel zwaarder gemaakt in de media. Dus laat je ook niet te bang maken.

gekvanfleur schreef:
Ik ben uiteraard benieuwd waarom je vind dat ze wel als minder beschouwd worden.

Ze worden, uitsluitend op grond van hun uiterlijk of buitenlands aandoende naam minder vaak uitgenodigd voor sollicatiegesprekken en vaker aangehouden door de politie. Emmaa_ vindt mensen vast niet minder, maar als maatschappij als geheel behandelen we mensen die we als allochtoon zien vaak wel degelijk minder positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:55

gekvanfleur schreef:
Emmaa_ schreef:

http://verdwenengelijkheid.nl/2014/11/h ... nederland/
http://www.kantharos.com/racisme-bestaa ... derland-2/
http://sargasso.nl/series/hedendaags-racisme/

Enkele voorbeeldjes, een Google opdracht op 'hedendaags racisme' levert veel op :j
Ik ben van mening dat blanke mannen uit een westers land een zeer grote voorsprong hebben op de rest van de wereld. De blanke, westerse mannen hebben dit zelf alleen niet door. Zij krijgen veel voorgeschoteld, krijgen de meeste kansen van iedereen op de wereld. Daaronder staan blanke vrouwen. Wij (ik denk dat ik wel even 'wij' kan zeggen omdat het overgrote deel op Bokt vrouwelijk is) hebben door dat wij een ondergeschikte positie hebben aan de blanke man op het moment dat wij hier goed naar kijken. De een zal er minder last van ondervinden de ander, maar het feit dat vrouwen zich nog steeds zorgen moeten maken over seksuele intimidatie en constant opmerkingen naar hun hoofd geslingerd krijgen over aanrechten en schoonmaken, hoe grappig ook bedoeld, wijst ernaar dat onze maatschappij nog steeds niet volledig geemancipeerd is.

Ik denk dat je hetzelfde kan toepassen op mensen met een donkere huidskleur. Blanke mensen zullen niet zo snel doorhebben dat donkere mensen gediscrimineerd worden, zij zien dit pas als ze er actief op worden gewezen of als er iemand opstaat en laat weten dat hij het er niet meer mee eens is. Ik denk dat veel blanke mensen ook niet weten dat ze discrimineren. Door termen als 'negers' te gebruiken discrimineer je namelijk wel degelijk. Ook in onze hedendaagse maatschappij worden donkere mensen minder snel aangenomen voor bepaalde functies dan blanke mensen. Wist je dat vrouwen tot vier jaar geleden in ziekenhuizen (en in veel ziekenhuizen is het nog zo) structureel minder loon kregen dan mannen?

Waar we als maatschappij imo huiverig voor moeten zijn is gevallen als die Antiliaanse man (Mitch Hendriquez?) die is overleden na de nekklem. Het is natuurlijk een goed voorbeeld van politiegeweld, maar niet per se van racistisch politiegeweld. Je weet niet wat er gebeurd is daar, voor hetzelfde geld was de betreffende man flink aan het bedreigen. Waar we als maatschappij dan weer niet huiverig voor moeten zijn (nogmaals, imo) is het aangaan van de discussie over racisme. Hoe kunnen wij nou als samenleving zorgen dat donkere mensen zich niet gediscrimineerd voelen?

Overigens, misschien interessant. Ik heb onlangs een onderzoek gelezen over modebladen en glossy's in Nederland. Deze worden ongelofelijk slecht gelezen door allochtone mensen. Niet omdat ze de taal niet begrijpen of niet geinteresseerd zijn in mode, simpelweg omdat zij zich totaal niet kunnen identificeren met de taal die wordt aangeslagen en de manier waarop er gesproken wordt. De 10 leukste kapsels voor vrouwen met stijl haar heeft natuurlijk niet heel erg veel toevoegende waarde voor een vrouw met een afro, of een vrouw die een hoofddoek draagt. Op die manier discrimineert onze samenleving wel degelijk, gezien het aanbod van tijdschriften die in het Nederlands geschreven is maar gericht op vrouwen uit een andere cultuur enorm laag is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:58

Brainless schreef:
Ach van mij mogen ze heel Sinterklaas afschaffen.

Heb een hekel aan de grootste leugen van Nederland; je wordt verplicht mee te doen want stel je voor dat een kindje hoort dat hij niet bestaat.
Mensen verwachtte van ons dat wij onze kinderen voorlogen zodat zij hun kinderen voor kunnen blijven liegen.

Kinderen geloven wat ze zien (zoals Bassie en Adriaan, Ernst en Bobbie), ook al zeg je dat ze niet echt zijn.
Maar met Sinterklaas moet heel Nederland wel meedoen?!

Oh, wij hebben van het begin af gezegd dat Sint niet bestaat, wij wilden ook niet liegen, maar vertelden dat het een spelletje is, en iedereen doet nèt alsof ie wel bestaat. En we hebben ook gezegd dat andere kleine kindjes vaak wel denken dat Sinterklaas echt bestaat, en dat ze hen niet moet vertellen dat hij nep is, anders worden ze zo verdrietig.
Dat werkte héél goed, en we hadden net zo veel pret zonder te hoeven liegen. :D

@ Emmaa: het is inderdaad zo dat blanke mensen geen idee hebben hoe het voelt als zwarte te moeten leven in een witte wereld, die niet beseft wat de gevolgen van een racistisch verleden inhouden voor zwarte mensen. Dus als zwarte mensen oprecht zeggen zich gekwetst te voelen, kan het inderdaad zo zijn dat de bevoorrechte blanke zich daar moeilijk iets bij kan voorstellen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 17-09-15 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:01

@Zoolgangster
Ga je dat ook zeggen over God?
Of over Bassie en Adriaan?
Of over de paashaas?

Het is (in mijn ogen) onzin om mijn kinderen mee te nemen in de leugen van Sinterklaas.
Ik laat mijn kinderen niet liegen als er gevraagd wordt of hij bestaat of niet.

Andersom wordt er ook geen rekening mee gehouden.
Ouders die tegen hun kind zeggen: Ja jantje heeft niets in zijn schoen gehad omdat hij waarschijnlijk stout is geweest; en daardoor kinderen die roepen tegen mijn zoon;
Jij hebt niks gekregen van Sinterklaas omdat je stout bent geweest..
Echt heel leuk en respectvol :(:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:07

Brainless schreef:
@Zoolgangster
Ga je dat ook zeggen over God?
Of over Bassie en Adriaan?
Of over de paashaas?

Het is (in mijn ogen) onzin om mijn kinderen mee te nemen in de leugen van Sinterklaas.
Ik laat mijn kinderen niet liegen als er gevraagd wordt of hij bestaat of niet.

Er viel op school niet te ontkomen aan Sinterklaas, en wij vonden dit de beste oplossing, we hebben onze dochter nooit horen klagen dat kinderen haar vroegen of Sinterklaas bestond, dat doen kleine kinderen namelijk niet, behalve als ze een grote broer hebben die Sinterklaas stom vindt.

Religie vindt ik een hele andere discussie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:13

Al geldt daar volgens mij in grote lijnen hetzelfde voor: laat een ander lekker in z'n waarde. Ook al geloof je zelf niet, dat hoef je niet ongevraagd te delen. Datzelfde geldt volgens mij ook voor de mensen die wel geloven en anderen willen bekeren - en dan kun je daar op wijzen: 'ik wil jou niet mijn overtuiging opdringen, maar vraag omgekeerd hetzelfde respect.'

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:14

Wel zwarte Piet. Is een Nederlandse traditie en heeft helemaal niks met discriminatie te maken. Laten de zeikers zich maar aanpassen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:16

Stendo schreef:
Wel zwarte Piet. Is een Nederlandse traditie en heeft helemaal niks met discriminatie te maken. Laten de zeikers zich maar aanpassen.

De oorsprong van het verhaal is nou niet echt typisch Nederlands... En aanpassen? Respect kan van beide kanten komen natuurlijk :) Ik respecteer de mening van mijn schoonzus, ze hoeft zich niet aan te passen; iets met vrijheid van meningsuiting :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:22

Wel Zwarte Piet. Gewoon traditie die bij Nederland hoort.

Heeft niks met rascisme te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:26

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:44

Ja en als we dan alle pieten wit maken zoals ze graag willen dan is het weer een blanke feestje en gaan ze klagen waarom het niet multicultureel is...

Want sinterklaas en de pieten geven natuurlijk cadeautjes en plezier dus dan zal het wel weer niet goed zijn. Er moeten ook getinte donkere mensen zijn die cadeautjes uitdelen.

Wit brood?? Ja ik voel me echt zwaar tekort gedaan.

Snap echt niet waar mensen zich druk om kunnen maken. Hebben ze niks beters te doen ofzo?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:55

Vroeger werd mij verteld dat zwarte piet zwart was vanwege het roet. Als kind boeide het mij echt niks wat voor kleur ze allemaal hadden. En dat gedoe over zwart en blank wist ik niks van.

Mijn gedachtes: als je je gediscrimineerd voelt door iets simpels als zwarte piet, moet je toch echt even wat beter rond kijken op deze wereld. Zwarte piet is er niks bij.

Edit; overigens vond mijn moeder het sinterklaas gedoe niks, maar ik vond het leuk en dus vierde ze het toch met mij mee. Ik was er ook al redelijk vroeg achter dat Sinterklaas niet bestond, ik vond het al snel een raar verhaal. :')