Inzamelingen dierenvoer voor mensen zonder geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:06

Heel dubbel.
Ik heb hier ook een paar honden rond lopen.
Waarvan 2 van mij, 1 van mijn vader (herplaatser) en 1 van mijn vriend.
Allen Duitse herders.
2 honden werken wel degelijk therapeutisch en hebben ons door veel narre situaties geholpen.
Ik heb alles voor mijn honden over zodat deze niets tekort komen.
Goed voer, supplementen, DA kosten, ...
Ik doe liever nog water en brood eten in een moeilijke periode dan dat mijn honden iets te kort komen.

Maar het nadeel met zo'n acties voor goede doelen is dat er helaas ook veel misbruik van gemaakt word..

Mungbean

Re: Inzamelingen dierenvoer voor mensen zonder geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:13

Dees-daan: Van mij mag iedereen doen wat hij wil met zijn geld. Al veeg je er je komt mee af.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:21

nou ja,neem nou die kennis van ons,die man heeft amper mensen meer om zich heen, die leeft al jaren alleen en zit momenteel sociaal in een isolement,zijn dieren zijn echt álles voor hem,dat is waar hij nog voor leeft zoals hij dat zegt, hoe zie je dan voor je dat hij zijn honden weg doet en 1 gezonde hond moet laten inslapen omdat de maatschappij vind dat hij geen dieren meer zou mogen hebben??

voor deze mensen zijn dieren net dat beetje meer in het leven als "maar" een dier.

ik heb zelf minder moeite met een dierenvoedselbank als de mensenvoedselbank... :=

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:48

Ik vind dit erg dubbel.

Want, hoe weten wij van achter ons schermpje dat er geen geld is?

Tuurlijk kan het zijn dat er voor zowel voer als da geen geld is.
Maar wie weet hebben deze mensen nog wel een paar honderd euro apart staan of ergens in een oude sok voor als er echt iets met hun dieren gebeurt.
En dat als ze Hulp aangeboden krijgen voor voer, ze dit aannemen omdat ze dan dat geld kunnen houden voor een da.

Absoluut, ik ben het er niet mee eens dat iemand die dus voer gesponsord krijgt, er een dier bij moet nemen.

Maar hoeveel dieren leven er niet in een normaal verdienend gezin van het goedkoopste voer?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:55

Mensen die erg in de problemen leven en vaak al heel lang maken nogal eens onhandige keuzes. Niet omdat ze dom zijn of verkeerde prioriteiten stellen, maar omdat iemand die constant in de overlevingsstand zit, simpelweg niet in staat is tot rustige, rationele overdenkingen. Dat is inmiddels wel gebleken uit onderzoek. Dus vanuit een gezonde situatie redeneren dat ze beter keuzes moeten maken, kan je gewoon niet verwachten, laat staan veroordelen!

Er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken van een regeling. Daarom ook maar niet helpen? Of denken dat het sneu voor die mensen is dat ze zo kortzichtig handelen. Zouden ze er gelukkig van worden?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:57

Ik vind hier een paar vreselijk koude reacties voorbij komen, en inderdaad érg zwart/wit.
Valt me eerlijk gezegd nogal tegen.

Het vergelijk van dieren en kinderen slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Het verschil tussen huisdieren en paarden/pony's oké, maar verder??

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:37

Hulphond krijg je geld voor van je zorgverzekering.
Die zou je dus kunnen blijven betalen.
Ik heb zelf een hulphond en geef voorlichting.

Mensen die al jaren een dier hebben, werkeloos raken of ziek worden hoeven niet gelijk hun dier weg te doen. Vragen om voer kan altijd. Of mensen doneren is hun keus.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:14

Een goede vriendin zamelt voedsel en medicijnen voor huisdieren in. Ik geef haar af en toe wat mee. Het is voor mensen die door onvoorziene omstandigheden in de sh*t zitten en die hopelijk in de (nabije) toekomst weer mee kunnen draaien. Om dan afstand te moeten nemen van een hond, kat, vogel of welk huisdier ook, dat is dan naast alle ellende nóg erger. Ik vind het fijn dat iemand zijn/haar huisdier kan houden, want daar hebben ze nog een beetje steun aan.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:36

LauraMc schreef:
Dinopino schreef:
Mijn vraag is eerder aan de TS. Waarom stoort je het wanneer andere mensen andere helpen. Is daardoor de wachtrij in de dierenwinkel langer geworden of welk nadeel ondervind je er persoonlijk van. Is het omdat je graag zelf een dier had willen nemen maar het risico niet aandurft vanwege de financien. En nu zie je dat andere gewoon geholpen worden en wel die keuze maken.

Nee, dat is het niet. Wij hebben dieren en ook ruim het geld ervoor. Daarnaast ondervind ik persoonlijk hier geen hinder van. Het stoort mij alleen dat sommige mensen blijkbaar niet realistisch kunnen zijn. Ik open deze discussie omdat ik het niet begrijp dat het welzijn van dieren op een lagere plaats wordt gesteld omdat er geen geld is en het baasje egoïstisch is.

Daarnaast was ik ook benieuwd naar de andere kanten van deze discussie, aangezien ik zelf in eerste instantie geen tegenargumenten kon bedenken. Wil altijd alles van elke kant bekijken en nu begrijp ik de andere kant ook beter, maar blijf ik toch grotendeels bij mijn oude standpunt :)

Ik denk ook dat door mensen via zo'n organisatie te steunen er misschien wat makkelijker over gedaan wordt omdat er toch altijd wel voedsel voor ze is. Wie gaat zoiets controleren bijvoorbeeld? Wie gaat mensen op de vingers tikken die wel roken en onnodige kleding/apparatuur kunnen aanschaffen maar wel voedsel via de dierenvoedselbank krijgen?

Maar wie zegt dat het welzijn van de dieren door minder geld op een lagere plaats wordt gesteld? Doorgaans als mensen in de financiele problemen komen, lopen de beesten er het beste bij. Daarbij denk ik ook dat het voor een dier niet goed is om 'zomaar' even overgeplaatst te worden, kijk eens hoe lang het vaak duurt voor een dier aan zijn nieuwe baasje/omgeving gewend is.
Met oog daarop vind ik eigenlijk het argument op de stelling ook niet kloppen, je haalt nu 2 dingen door elkaar, namelijk dierenwelzijn en liefdadigheid. Want, als we het dan over dierenwelzijn gaan hebben, heb ik meer medelijden met de dieren die als statusobject of geldboom (door broodfokkers) worden gebruikt...

Edit: Hier staat bijvoorbeeld ook een bak bij de dierenwinkel waar je voedsel in kunt doen voor de dieren in het asiel...wat is daar dan anders aan dan dat je voedsel doneert aan een dier uit een gezin?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:09

luuntje schreef:

Mensen die al jaren een dier hebben, werkeloos raken of ziek worden hoeven niet gelijk hun dier weg te doen. Vragen om voer kan altijd. Of mensen doneren is hun keus.

Klopt, als je een hulphond hebt die het meest bekend zijn ja ( overigens ook niet alle zorgverzekeraars) maar voor een hulphond zoals dien van mij krijg je niks van vergoed ;) dus ik zou me als ik jou was maar even beter inlezen voor je weer voorlichtingen gaat geven

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:17

Ik vind het geweldig dat mensen dierenvoer doneren!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:37

Ik geef alleen rechtsstreeks aan mensen voer.Aan de zwerver in de stad die er zit met zijn hond geef ik een paar blikjes voer of een zak brokken.Liever als geld waarvan ik niet weet wat hij er mee doet.
Zo zal ik zeker iemand die ik ken en die in de problemen zit helpen zijn dieren te onder houden.

Maar aan zo maar vreemde organisatie's geef ik niet,ik heb dan geen idee wat er mee gebeurt.Bovendien vind ik het een wezenlijk verschil tussen iemand die een dier al heeft en in de problemen raakt of iemand die al in de oliebol zit en maar dieren bij blijft nemen de zogezegde verzamelaars.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:40

Ik vind het prima, veel mensen hadden al huisdieren voordat ze in de problemen kwamen, of hun huisdier is het enige wat ze nog hebben, en bovendien is dat huisdier vaak de enige "persoon" die zich niet van ze heeft afgekeerd, toen de slechte dagen begonnen, waar familie en kennissen dat vaak wel hebben gedaan. (In de nood leert men zijn vrienden kennen...)
Veel mensen vermijden bijvoorbeeld verjaardagen, domweg omdat ze het geld niet hebben voor een cadeautje.

Maar...
Er bestaat een slag mensen, dat bij gratis/goedkoop voer de neiging krijgt meer dieren in huis te halen.
Hier hebben wij ervaring mee, doordat een goede bekende iemand in de schuldsanering voor weinig geld goed kattenvoer (via de personeelsverkoop van een bedrijf) verkocht, en zo groeide de veestapel (katten) van 1 van onze buurtgenoten van 3 naar 3x zoveel katten... Mevrouw ging voor het goedkope kattenvoer, maar had vervolgens geen geld voor de sterilisatie van de poezen die ze in huis haalde. Helaas had ze ook geen geld over voor keizersnedes van haar wegens te smal bekken afgekeurde raspoezen... en maar klagen en jammeren tegen iedereen, dat haar poezen zo'n pijn hadden tijdens de bevalling... en dan, steevast, véél te laat toch nog maar naar de dierenarts voor de keizersnede... wat geen kitten overleefde, vanwege dat veel te lange wachten.

Dus voor dierenverzamelaars is het gratis voer een prikkel meer dieren te kunnen houden, zonder dat ze de medische zorg kunnen geven. Die hamsteraars moeten dus goed in de gaten gehouden worden, liefst per contract gebonden blijven aan een bepaald aantal dieren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:47

luuntje schreef:

Krijg je ook het voer vergoed?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:50

Zo leer mensen dat het goed is dieren te nemen terwijl je geen voer kan betalen, soms kan je er niets aan doen dan kom je bv zonder werk of zo te zitten. Maar ik zie om me heen genoeg mensen die zelf nauwelijks rond komen toch weer dieren er bij nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:52

Zoolgangster schreef:
luuntje schreef:

Krijg je ook het voer vergoed?

Volgens mij is de hond zelfs niet volledig vergoed.