verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:09

Nederland is helemaal niet soft. De leges die men hier moet betalen zijn torenhoog in vergelijking met andere landen. Is de bijzondere medische zorg die je nodig hebt om niet te sterven in je land van herkomst enkel te krijgen in een heel duur particulier ziekenhuis? Je word toch teruggestuurd, dat je straatarm bent in jouw probleem.

Je komt echt niet zomaar NL binnen. :n
Wel vind ik dat men eenmaal is idd wel veel krijgt. Hier in de straat ook, dan krijgen ze alles nieuw kado terwijl ze niet eens weten hoe het allemaal werkt. Er komt dan een vrachtwagentje van de bcc al het witgoed nieuw aanleveren. Ik en mijn vriend hebben toen we samen gingen wonen veel dingen gewoon tweedehands gekocht. Nieuw kopen zat er echt niet in. :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:11

Die foto s toch niet echt de eerste foto van een verdronken kind. Dit s propoganda ten top. Om draagvlak te creëren is deze foto overal geplaatst met suggestieve teksten er onder. Dat gedeelte hekel ik. Het is triest dat ze in Europa pas wakker gaan worden en nadenken over een gezamenlijk beleid en dan heb je Hongarije nog die eigenlijk nog steeds durft te zeggen het is eigenlijk het probleem van Duitsland want daar willen ze naar toe.

Ik hoef dit soort foto's niet te zien. Juist vanwege diepropaganda erachter.. Het is sneu voor de vader, het is zielig voor het ventje, het had niet zover hoeven komen. Maar mijn mening over de situatie is niet veranderd. Ik was en ben al een behoorlijke tijd op de hoogte van wat er allemaal gebeurd, hoe en waarom. Ik zie nog steeds geen heil in al die mensen opvangen in Europa. Opvang en hulp buiten Europa en op tig andere manieren ja zeker.

Mensen die deze foto nodig hebben om in actie te komen...daar kun je ook vraagstekens bijstellen, hoor. Kun je ook zeggen wat eng... Die stappen namelijk onvoorbereid en onwetend in een situatie gebaseerd op een zorgvuldig uitgekozen foto. Maar het is uit barmhartigheid en dat is altijd goed. Maar niet komen met psychiaters als iemand zorgvuldig en weloverwogen zijn of haar mening geeft.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-09-15 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:11

8nnemiek schreef:
Dieren grijpen mij ook aan. Mensen niet meer, en dat hebben ze aan zichzelf te danken.

Als je ziet wat de mens zichzelf, elkaar en de wereld aan doet.. Overal zie je oorlog, haat, dieren die aan de lopende band als producten worden verwerkt, de natuur wordt vernietigd.. En waarom? Om een geloof.. Om een groot stuk vlees te kunnen eten elke dag.. Als ikke ikke ikke maar veel geld en voer en luxe heb, de rest boeit niet.. Soms hoop ik gewoon op een enorme stortvloed die 95% van de mensheid zou opslokken.
Die vluchtelingen komen hier echt niet alleen om te schuilen. Ze zeggen zelf dat ze hier een nieuw leven willen opbouwen met hun hele familie. Ik ken er te veel die lekker uitkering trekken, zwart werken, en vervolgens aan familie in arme landen vertellen hoe goed ze het hier wel niet hebben.
Nederland zit vol. Nederland heeft enorm veel schulden en kan helemaal geen uitkeringen betalen en toch doen ze het waardoor de schulden hoger en hoger worden. En meer en meer mensen komen hierheen vanwege het gratis geld.

Het 'grappige' of kan ik beter ironische zeggen, van dit soort posts is dat een paar Bokkers afgeeft op de mensheid en anderen de schuld geeft van het 'hard' zijn geworden maar zelf dus nèt zo erg of erger zijn dan die mensen die ze verafschuwen om hun gedrag...

Heel cliché maar verbeter de wereld, begin bij jezelf. De mensen die je massaal op bootjes ziet verdrinken of stikken in een vrachtwagen hebben niets maar dan ook echt helemaal NIETS te maken met iemand die hier in jouw (en daar bedoel ik niet jou persoonlijk mee 8annemiek) ogen onterecht een uitkering krijgt. Waar baseer je dat op? Heb je het verhaal van die mensen zelf gehoord? Heb je wel eens met die mensen gesproken? Heb je wel eens direct oog in oog gestaan met een vluchteling of ben je met ze in gesprek geweest? Ik denk het niet...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:17

De beelden die mij meer aan het hart gaan zijn de wanhopige blikken in de kampen, kinderen die nog proberen te spelen in het puin, mensen die hun gestorven familielid meedragen niet wetend waarheen, kindsoldaten etc etc
Het is allemaal even gruwelijk.

De beelden in de media zijn gemaakt en bedoeld voor commercieel gebruik. Natuurlijk weet ik dat. Met een camera kom je immers echt geen gevaarlijke wijk in. Ik wil niet eens weten hoeveel gruwelijker de werkelijkheid is waar de cameras niet komen :n

Ik kijk geen nieuws, ik kan er niet tegen en voel me machteloos.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:19

Ik vind het een 'goedgekozen' foto. Er zijn meer kinderen en mensen verdronken... Dat vind ik net zo erg..
Ik vind het triest dat die mensen hun eigen land uit moeten vluchten... Die mensen hebben er niet voor gekozen daar geboren te worden..

Wel denk ik dat er meer geholpen moet worden in eigen land. Nederland is vol, Europa is ook vol! Er past dalijk niemand meer bij. En iedereen raakt alleen nog maar geirriteerder op elkaar!

Ook denk ik: waarom kiezen de mensen er in die landen voor kinderen te krijgen? Er is zoveel ellende in die landen... Vinden ze dat een goede plek voor kinderen te laten opgroeien, een goede basis? zouden ze daaf wel over nadenken?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:21

Een bak met loog is nog minder zuur dan sommige mensen hier. Walgelijk.

Dat er mensen zijn die hier misbruik maken van het systeem: ja. Het systeem moet daarom ook veranderen. Dat het een zooitje is in het land van herkomst: ja. Het systeem moet daar ook -wellicht met dwang- veranderd worden. Dat wil niet zeggen dat mensen die alles trotseren om hopelijk levend aan de overkant te komen niet op een beetje menselijkheid mogen rekenen.

Harteloos sommige reacties, ik heb er geen woorden voor.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:24

Hoe mensen nog steeds kunnen zeggen dat deze mensen púúr voor het geld hienaartoe willen komen..
Het zijn mensen met opleidingen, artsen noem maar op mensen zoals wij allemaal (alleen met de ''pech'' in een land te leven waar het niet veilig is)
Vaak zijn dit trotse mensen die écht net weg willen uit het land waar zij vandaan komen.

Voor degene die dít vinden. Wat zou jij doen? Als erg regelmatig bombardementen zijn in ''jou'' land. Je misschien je huis of (een deel van) je familie kwijt bent.
nergens is het veilig en hulp lijkt ver weg. Je enige kans is op een bootje om die oversteek te maken maar dan kom je daar waar je wordt opgevangen met nog zoveel mee vluchtelingen.
Je hebt bijna geen schoon water, 4 toiletten om met ??? man te delen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:29

Denk dat de mensen die in ogen van vele hier negatief reageren op de foto van Aylan en wat er gaande is in de wereld, hun eigen ellende voor de deur hebben liggen, zelfs al zitten ze op bokt en kijkt de buitenwereld met hele andere ogen op ze neer.

Ook ons welvarende vrije Nederland heeft een keerzijde.......een die misschien bijna zo donker is als de betreffende landen waar het nu allemaal te doen is.
Hou er rekening mee dat ook mensen in Nederland aan hun lot worden over gelaten en dat het water vele al aan de lippen staat waar andere al zijn "verdronken"

Het feit dat nog veel mensen hier zeggen dat het allemaal zo erg nog niet is hier, wil niet zeggen dat hun waarheid de enige waarheid is.
Ze behoren "gewoon "tot de gelukkige met een gouden lepel in de mond en een dito bedje.
Dan is het wel erg makkelijk om je zegeningen te tellen en ruimhartig over deze problematiek te praten.

Ik wil het een niet goed praten en het ander de grond in boren.......ik denk alleen dat het niet zo makkelijk is als sommige hier voorspiegelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:32

Maakt dat het goed? Ik snap dat soort vragen of opmerkingen niet, maakt het antwoord ik zou hetzelfde doen dat dat Europa de grenzen wagenwijd open moet zetten en miljoenen mensen moet opvangen. Waar gewoon geen geld noch de ruimte voor is. Buiten alle andere potentiële problemen die het met zich meebrengt. Hulp zit in zoveel manieren, net enkel in we moeten ze hier opvangen.

Die oversteek met die boot is niet nodig. Daar wordt echt voor gekozen, voor een nobele maar door valse mensen ingegeven reden wiens enige doel is geld te verdienen. Er zijn zoveel opvangkampen rondom Syrie waar deze mensen veilig zijn. Lang en breed al veilig zijn, maar iemand zegt kom naar Europa, geef mij je geld en ik breng je er heen. Daar krijg je een huis, kleding en een baan. Als ik ergens misselijk van wordt is het van dat soort mensen, omdat het niet waar is. Als iets harteloosheid, zijn zij het. Omdat die mensen alleen aan hun eigen portemonnee denken. Dat zijn de bad guys, niet iemand hier die eerlijk en weloverwogen zegt. Het past hier niet, we hebben er geen ruimte voor. Een geluid dat politiek Europa nog steeds verkondigd hoor.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-09-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:33

"ze pikken onze banen in" 3/4 van de jobs die immigranten beginnen zijn knelpunt beroepen, europeanen voelen ze dikwijls te goed om allerhande jobjes uit te voeren die niet goed genoeg zijn.
Alsof er geen blanke belgen/nederlanders zijn die profiteren van het systeem, das de schuld van de overheid die slecht controleerd, niet van de mensen.

1,3 miljoen belgen zijn in de wereldoorlogen gevlucht naar nederland, waar ze ook in niet al te goede behuizing werden ondergebracht, nu er vluchtelingen naar belgie stromen is europa ineens te klein en 'kan het de vluchtelingen stroom niet aan".
Europa zit vol. Europa zit vol met behoorlijk racistische, egoistische mensen, dàt zit er vol aan ja.
Afbeelding

Ik vind het gruwelijk, dat men pas reageerd als er foto's van dode kinderen gepost worden. Hoe afgrijselijk dit moet zijn voor die vader om telkens weer geconfronteerd te worden.
"you have to understand,that no one puts their children in a boat
unless the water is safer than the land"

30km van hier is een opvangcentrum geopend in een oude legerkazerne, reacties zijn behoorlijk gemixed al is er ook heel veel solidariteit.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:35

Sammie schreef:
Als ik ergens misselijk van wordt is het van dat soort mensen, omdat het niet waar is. Als iets harteloosheid, zijn zij het. Omdat die mensen alleen aan hun eigen portemonnee denken.

Eensch! Maar die mensen zijn hier nou eenmaal, moet je ze dan maar laten creperen? Dat denk ik niet eigenlijk. Griekenland maakt er een bende van, fraude, belastingontduiking en met pensioen op je 55e kan, moeten miljarden naar toe zodat WIJ er niet aan ten onder gaan, en dan kunnen we niet wat kwijt voor die mensen die hier aankomen?

Uiteraard is alleen hulp bieden hier niet voldoende, er moet snel en daadkrachtig in oplossingen gedacht worden voor de situatie daar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:35

Ik snap ook wel dat je niet in een kamp blijft hangen.
Ik woon ook niet in Nederland omdat ik elders een naar mijn idee fijner leven kon opbouwen.
Een ander dat ontzeggen is dan ook bijzonder hypocriet.
Maar tegelijkertijd past er geen heel land in een ander land. Dat gaat domweg niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:45

Er tegenover staan beelden van "vluchtelingen" die hulp weigeren.

En er zijn ik weet niet hoeveel rijke arabische landen die nul komma nul hulp bieden.

Er moet eens gestopt worden met Europa als luilekkerland af te beelden en met de mensensmokkel.

Beeld van een dood jongentje hier of daar in welke omstandigheden dan ook zijn voor mij hetzelfde en veranderen absoluut niet mijn gedachten over de hele vluchtelingen problematiek.

Als er bij mij iemand hongerig aan de deur komt zal ik ze geen voedsel weigeren, maar er moet gewoon structueel iets gedaan worden aan deze belachelijke migratie terwijl er genoeg landen zijn buiten Europa die ze ook op zouden kunnen vangen.

Ze komen niet naar Portugal omdat ze ook wel weten dat het een arm land is dat niet aan uitkeringen doet. Dat zegt genoeg. Want er zitten hier dus wel mensen die in de tweede wereld oorlog voor hun veiligheid gevlucht zijn...(Joden met name)
Dat er min of meer vaste routes gevolgd worden wijst op een netwerk. Daar moet wat aan worden gedaan.

Portugal is trouwens wel verplicht om asielzoekers op te nemen, maar ze moeten hier binnen drie maanden werk hebben of studeren en iemand hebben die garant voor ze staat. Als dat niet lukt moeten ze het land verlaten. Met als gevolg dat asielzoekers centra (2 hele kleine naar mijn weten) nooit uitpuilen en mensen gewoon snel intergreren en geen probleem vormen. (Plus dat ze hier dus al niet heen willen, dus het zijn er niet veel.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:45

Maar dat ze dan nog weigeren om naar een kamp te gaan vind ik echt belachelijk. Wees blij dat we jullie opvangen en geld in jullie willen stoppen voor onderdak, eten en drinken. Wees daar dankbaar voor. Wees blij dat je naar een kamp gaat. We kunnen jullie ook opladen en terugsturen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:46

Wat het me doet.. Heel erg veel. Ik kijk zo goed als geen nieuws meer, maar word er toch mee om de oren geslagen via internet, mensen in de supermarkten en noem maar op. Ontwijken lijkt haast onmogelijk.

Hoe ik er in sta, tuurlijk wil ik al die mensen helpen. maar vooral heerst de angst.
de angst dat alle moslimstrijders ook hier de overmacht gaan krijgen.
dat is in sommige stukken al zo. De bomaanslagen, terreurdreigingen aan alle kanten, zwembaden die gescheiden worden en noem maar op.
De vluchtelingen willen een beter leven. Heel begrijpelijk, maar neem dat betere leven dan ook en ga niet op de oude voet verder. roep niet massaal over discriminatie, want dat is er niet. Mensen krijgen heel veel, maar het is gewoon nooit goed genoeg in sommige hun idee. (vele uitzonderingen daargelaten, ik scheer ze absoluut niet over 1 kam en ben met meerdere vluchtelingen bevriend geweest)
Hoe hard moeten wij wel niet werken om iedere avond een aardappel op tafel te krijgen, om onze kinderen netjes gekleed op school te krijgen.
en nee vele van ons hebben het niet slecht. maar kijk naar de cijfers en we gaan gewoon hard achteruit. en er gaat een keer oorlog komen, en wie helpt ons dan weer?

het zijn vooral mannen die de oversteek maken, de vrouwen laten ze achter.
geef die mannen een gedegen opleiding en zet ze daar neer om te vechten voor hun land en vrijheid. Ik snap hun angsten, maar er zijn vast mannen die bij het leger willen, verzamel ze en werk aan een goed machine om de IS te stoppen.
we konden de oorlog hier stoppen. Waarom niet daar?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:49

Sammie schreef:
Die oversteek met die boot is niet nodig. Daar wordt echt voor gekozen, voor een nobele maar door valse mensen ingegeven reden wiens enige doel is geld te verdienen. Er zijn zoveel opvangkampen rondom Syrie waar deze mensen veilig zijn. Lang en breed al veilig zijn, maar iemand zegt kom naar Europa, geef mij je geld en ik breng je er heen. Daar krijg je een huis, kleding en een baan. Als ik ergens misselijk van wordt is het van dat soort mensen, omdat het niet waar is. Als iets harteloosheid, zijn zij het. Omdat die mensen alleen aan hun eigen portemonnee denken. Dat zijn de bad guys, niet iemand hier die eerlijk en weloverwogen zegt. Het past hier niet, we hebben er geen ruimte voor. Een geluid dat politiek Europa nog steeds verkondigd hoor.

Ik ben het met je eens dat die mensensmokkelaars harteloos zijn, dat dat allemaal niet zou moeten kunnen, maar als het leven in een vluchtelingenkamp zo prachtig veilig was, zouden mensen hun jonge kinderen niet aan het risico van zo'n bootreis blootstellen. Er is veel seksueel geweld, de medische zorg is gebrekkig, mensen zijn afhankelijk van voedselhulp omdat ze niet in hun eigen behoeften kunnen voorzien. Mensen wonen in tenten en half afgebouwde panden en met name in de winter is het voor mensen onmogelijk om zichzelf en hun kinderen voldoende warm te houden. Van Oxfam Novib: 'Zware sneeuwval belemmerde de toegang voor vrachtwagens met water en voedsel, en het water in reservoirs bevroor.' Sta je dan met je veilige plek. Veilig voor IS? Misschien, maar in zo'n kamp ben je alsnog een tamelijk simpel doelwit met de hedendaagse technologie. Maar dan sterf je alsnog van honger, dorst en kou....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:49

Lusitana schreef:
Portugal is trouwens wel verplicht om asielzoekers op te nemen, maar ze moeten hier binnen drie maanden werk hebben of studeren en iemand hebben die garant voor ze staat. Als dat niet lukt moeten ze het land verlaten. Met als gevolg dat asielzoekers centra (2 hele kleine naar mijn weten) nooit uitpuilen en mensen gewoon snel intergreren en geen probleem vormen. (Plus dat ze hier dus al niet heen willen, dus het zijn er niet veel.)

Prima :j

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:51

Wat ik een beetje mis is dat veel mensen/landen doen alsof het zo'n verrassing is.. Misschien zit ik verkeerd hoor, maar voor mijn gevoel, toen bv Saddam Hoessein en Khadaffi er nog waren, was er ook sprake van onderdrukking en allerlei verschrikkelijke dingen.. maar hadden we hier geen 'last' van de ellende. Wat ik probeer te zeggen, is dat de Westerse landen eens hun eigen troep moeten opruimen en het tijd is dat er keuzes worden gemaakt.

Daarnaast word ik erg verdrietig van de mensen die hier reageren en zich niet beseffen dat de vrijheid die voor hen zo vanzelfsprekend is, hier inderdaad niet was geweest als de geallieerden niks hadden gedaan. Hoezo voel jij je superieur aan een ander? We zijn allemaal mens en hebben allemaal dezelfde behoeften. Ik durf te beweren dat de mensen die met grote monden roepen dat die mensen maar moeten oprotten, in het omgekeerde geval als één van de eersten waren weggevlucht zodra de pleuris uitbrak. Het is tijd dat de EU knopen gaat doorhakken en met een plan komt.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:51

Suzanne F. schreef:
Maar dat ze dan nog weigeren om naar een kamp te gaan vind ik echt belachelijk. Wees blij dat we jullie opvangen en geld in jullie willen stoppen voor onderdak, eten en drinken. Wees daar dankbaar voor. Wees blij dat je naar een kamp gaat. We kunnen jullie ook opladen en terugsturen.

Wees blij dat je met onvoorstelbaar grote groepen mensen op elkaar leeft, waar zeer beperkt voedsel is, te weinig drink/water voorzieningen. onvoldoende medische zorg. noem het maar op.
Het zijn niet mensen die niks hadden ze kenden waarschijnlij een zelfde soort leven als jij of ik, iik ben benieuwd als je zelf in zo'n kamp komt of je dan nog denkt ''oh wat mag ik toch van geluk spreken dat ik hier ben''

wíj zijn degene die van geluk kunnen spreken dat we dit niet hoeven mee te maken.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:52

lshannah schreef:
Daarnaast word ik erg verdrietig van de mensen die hier reageren en zich niet beseffen dat de vrijheid die voor hen zo vanzelfsprekend is, hier inderdaad niet was geweest als de geallieerden niks hadden gedaan. Hoezo voel jij je superieur aan een ander? We zijn allemaal mens en hebben allemaal dezelfde behoeften. Ik durf te beweren dat de mensen die met grote monden roepen dat die mensen maar moeten oprotten, in het omgekeerde geval als één van de eersten waren weggevlucht zodra de pleuris uitbrak. Het is tijd dat de EU knopen gaat doorhakken en met een plan komt.

_/-\o_

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:57

Suzanne F. schreef:

Weleens in een asielzoekerscentrum geweest? Met 8 man uit verschillende culturen en met verschillende gewoonten op een kamertje van 3x3? Niets te doen, want je mag niets, je mag het terrein niet eens af? Er is niets te lezen, je mag de taal nog niet leren, je krijgt eten dat je niet kent, je kent er niemand of bijna niemand, je kunt er je eigen geloof niet uitoefenen, het weer is er koud en de mensen ongastvrij. De meeste mensen gaan er zonder problemen in, als ze in Nederland aankomen. Maar ik snap ook dat ze er na drie weken GEK worden van verveling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:00

Blue eyes dat doen ze omdat ze de waarheid niet horen..ze horen een verhaal die niet klopt. Iedereen een baan? Iedereen een huis en gratis geld? Ze horen dan alleen maar voor dit bedrag breng ik je naar de overkant en als je daar bent moet je ff zo en zo lopen en dan ben je er. Dat ze met veel teveel mensen op een boot worden gepropt wordt er niet bij gezegd. Dat die boot gammel is wordt niet gezegd en als er zelf wat van zegt ben je je geld kwijt en ga je niet meer mee. Zij hebben hele andere informatie over de situatie dan dat die in werkelijkheid is..

Heeft iemand de beelden gezien van die trein die zogenaamd naar Duitsland zou gaan, maar na vijf minuten in Hongarije bij een opvangkamp aankwam. Die mensen waren woest.. Ze willen niet in Hongarije blijven. Ze willen naar Duitsland, omdat hen eenvsprookje wordt verteld. Sommigen gingen op de treinrails liggen, lang en breed veilig maar tevreden waren ze niet. Die wanhoop komt dan toch echt van een spookje mag ik hopen. Anders was dit gezin imo behoorlijk ondankbaar.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-09-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:03

Lusitana schreef:

Kijk, dat is een veel betere manier. Zouden ze dit zelfde systeem in Nederland invoeren, dan zou ik ook helemaal geen problemen hebben met asielzoekers. Zo weer je de slechte die een makkelijk leventje zoeken en houd je alleen een handvol hard werkende mensen over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:04

Sammie schreef:
Die oversteek met die boot is niet nodig. Daar wordt echt voor gekozen, voor een nobele maar door valse mensen ingegeven reden wiens enige doel is geld te verdienen....Als iets harteloosheid, zijn zij het. Omdat die mensen alleen aan hun eigen portemonnee denken.

Precies, ik denk dat de rol van die mensen echt door velen over het hoofd wordt gezien.
Daar zit het kwaad. Want als je vlucht wil je alleen maar veilig zijn en er zijn echt wel veel meer veilige plekken dan Europa. Meestal is de grens over gaan, soms alleen een streek uit, al voldoende.
Maar ze worden gelokt en van alles wijs gemaakt door mensen die aan ze verdienen.

@blue-eyes, heb jij de beelden dan niet gezien van vluctelingen in kampen die hulp gewoon weigeren?
Daarbij zijn je overlevingskansen in een kamp misschien wel groter dan op zee. Dat zijn afwegingen.
Het verschil zit hem in het feit dat ze van alles voorgespiegeld wordt.

Natuurlijk is een kamp niet ideaal, maar je moet wel kijken naar de omstandigheden die je ontvlucht en niet gaan zitten vergelijken met je eigen huishouden.
Daarbij is het in principe tijdelijk.

Persoonlijk zou ik heel blij zijn met een veilig kamp als daarbuiten mijn even zeker in gevaar is en er binnen een kans op overleven is. Je houd immers gewoon hoop en past je aan naar de omstandigheden, dat doe je ook als je vlucht. Ik zie geen verschil in erbarmelijke omstigheden in een kamp of die van een vlucht. Want het is natuurlijk niet zo dat ze van hun warme bedje even een dagje onderweg zijn en dan weer in een ander lekker warm bedje zitten. Het is altijd opgeven wat je hebt en altijd gewoon een tijd vreselijk.

bruintje123

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:06

Precies lusitana.
Zowel bovenstaande als je eerdere bericht.
Jij beschrijft precies de kern.
En dat is precies waarom vele niet voor de grote aantallen hier zitten te wachten.