Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SandraVerl schreef:Sterkte met je verlies TS.
Alle drugs kunnen ervoor zorgen dat de gebruiker delirant wordt. Je hebt 3 vormen van delier: de hyperactieve vorm, de hypoactieve vorm en een gemengde vorm. Iedere persoon die op zijn of haar drugsgebruik een hyperactief delier doet, kan agressief zijn. Het is dus compleet fout om te stellen dat enkel alcohol agressief maakt.
Voor wat betreft waarom wel alcohol en geen synthetische drugs: in synthetische drugs worden stoffen gemengd die het lichaam veel meer schade toebrengen als alcohol. Daarnaast geven sommige drugs, zoals bv LSD vaak vanaf het eerste gebruik al hersenschade, bij LSD uit zich dat in chronische hallucinaties. Alcohol is, wanneer het in grote hoeveelheden gebruikt wordt, een stof die op lange termijn zal doden. Uitzondering hierop zijn de mensen die aan coma zuipen doen. Drugs kan bij het eerste gebruik reeds fataal zijn. Hoeveel jongeren zijn er niet gestorven aan het eerste XTC tabletje? Daarnaast is XTC een amfetamine en kan het, wel is waar in mindere mate, toch wel degelijk agressie opwekken.
Jammer dat ik mijn cursus van een prof uit het UZA niet op stick heb staan, moest ik die hierop kunnen zetten, zou het veel duidelijker zijn waarom alcohol, ondanks het feit dat het ook een harddrug is, veel minder negatieve gevolgen heeft als de rest.
Citaat:In 2009 heeft een groep experts drugs beoordeeld op schadelijkheid. Daaruit kwam de volgende rangschikking.
Crack
Heroïne
Tabak
Alcohol
Cocaïne
Metamfetamine
Amfetamine
GHB
Benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen)
Cannabis
Ketamine
XTC
Khat
LSD
Paddo’s.
De drugs werden beoordeeld op de volgende aspecten:
Acute giftigheid (ziekten, overdosis)
Chronische giftigheid (ziekten)
Verslaving
Sociale schade op gebruikersniveau
Sociale schade op bevolkingsniveau
Een drug kan een verwoestend effect hebben op individueel niveau maar, als die drug nauwelijks gebruikt wordt zal het effect op het niveau van de gehele bevolking meevallen.
Hieronder een tabel met de rangschikking van drugs op de verschillende aspecten van schadelijk naar minder schadelijk.
[ Afbeelding ]
Ranking drugs gevaarlijkste
Duidelijk is dat alcohol, tabak, heroïne en crack hoog scoren. Paddo’s, LSD en Khat scoren relatief laag. In Engeland is een dergelijke rangschikking ook gedaan (Nutt et al, Lancet 2007). De scores van de Nederlanders komen overeen met die van de Engelsen.
Bron: RIVM, ranking van Drugs, 2009
Versie: 28.10.2013
BaileyMix schreef:Precies. Mensen onder invloed van LSD doen niemand kwaad (en gaan ook nooit te nimmer dood aan een overdosis, dit kan bij LSD niet eens dus in dat opzicht is het al vrij onschuldig) waar mensen onder invloed van alcohol vaak gewoon rotzakken worden. Roepen dat drugs verboden moet worden gaat dus nergens over, alleen omdat alcohol sociaal geaccepteerd is wordt dat als onschuldig gezien.
Zoe_97 schreef:BaileyMix schreef:Precies. Mensen onder invloed van LSD doen niemand kwaad (en gaan ook nooit te nimmer dood aan een overdosis, dit kan bij LSD niet eens dus in dat opzicht is het al vrij onschuldig) waar mensen onder invloed van alcohol vaak gewoon rotzakken worden. Roepen dat drugs verboden moet worden gaat dus nergens over, alleen omdat alcohol sociaal geaccepteerd is wordt dat als onschuldig gezien.
Ik heb weldegelijk al mensen gehoord die stierven van LSD. Mensen krijgen soms zo erge hallucinaties dat ze sterven van angst of van angst uit vensters etc springen
BaileyMix schreef:Precies. Mensen onder invloed van LSD doen niemand kwaad (en gaan ook nooit te nimmer dood aan een overdosis, dit kan bij LSD niet eens dus in dat opzicht is het al vrij onschuldig) waar mensen onder invloed van alcohol vaak gewoon rotzakken worden. Roepen dat drugs verboden moet worden gaat dus nergens over, alleen omdat alcohol sociaal geaccepteerd is wordt dat als onschuldig gezien.
Zoe_97 schreef:tuurlijk weet ik dat het in grote steden veel erger is dan in andere steden, ook weet ik dat het ook in andere landen voorkomt (ik heb zelf in België ene drugsverslaafde neef die al wat op zijn kerfstok heeft), maar naar mijn mening werkt het toelaten van drugs (ookal is dit enkel joint) het verslaafd worden ana harddrugs in de hand. Aangezien bijna alle verslaafde wel met joint zijn begonnen, als het al veel moeilijker was om aan softdrugs te komen (zoals nu in de grensstreken de wietpas zodat buitenlands geen drugs in nederland meer kunen halen), dan gaan minder mesen die het "eens" illen proberen er mee beginnen en lijkt me het risico op verslaving kleiner.
SandraVerl schreef:ik krijg de indruk dat een groot deel van de reacties geschreven worden door mensen die zelf regelmatig een pilletje wegwerken.BaileyMix schreef:Precies. Mensen onder invloed van LSD doen niemand kwaad (en gaan ook nooit te nimmer dood aan een overdosis, dit kan bij LSD niet eens dus in dat opzicht is het al vrij onschuldig) waar mensen onder invloed van alcohol vaak gewoon rotzakken worden. Roepen dat drugs verboden moet worden gaat dus nergens over, alleen omdat alcohol sociaal geaccepteerd is wordt dat als onschuldig gezien.
LSD werd in de Vietnam oorlog aan de Amerikaanse soldaten gegeven, daarom kwamen er zoveel schizofreen terug.
Ik vind de houding tegenover drugs hier echt wel zeer verontrustend om eerlijk te zijn.
papagroom schreef:Nog even....dan is het maar goed dat de dader drugs heeft gebruikt...anders had hij de hele kroeg uitgemoord.....jullie moeten de zaken niet omdraaien.....nergens stel ik dat een drugs gebruiker een moordenaar is,echter de kans dat een gebruiker in een staat van psygose komt is altijd aanwezig,,,,helemaal in combinatie met alcohol....iemand met een kwaaie dronk is bovendien een stuk voorspelbaarder in zijn gedrag dan een drugsgebruiker....maar waar het mij omgaat is dat iemand die onder invloed over de schreef gaat ,genadeloos hard wordt aangepakt,en nimmer nooit niet vrij uit gaat.
Bowen schreef:SandraVerl schreef:Sterkte met je verlies TS.
Alle drugs kunnen ervoor zorgen dat de gebruiker delirant wordt. Je hebt 3 vormen van delier: de hyperactieve vorm, de hypoactieve vorm en een gemengde vorm. Iedere persoon die op zijn of haar drugsgebruik een hyperactief delier doet, kan agressief zijn. Het is dus compleet fout om te stellen dat enkel alcohol agressief maakt.
Voor wat betreft waarom wel alcohol en geen synthetische drugs: in synthetische drugs worden stoffen gemengd die het lichaam veel meer schade toebrengen als alcohol. Daarnaast geven sommige drugs, zoals bv LSD vaak vanaf het eerste gebruik al hersenschade, bij LSD uit zich dat in chronische hallucinaties. Alcohol is, wanneer het in grote hoeveelheden gebruikt wordt, een stof die op lange termijn zal doden. Uitzondering hierop zijn de mensen die aan coma zuipen doen. Drugs kan bij het eerste gebruik reeds fataal zijn. Hoeveel jongeren zijn er niet gestorven aan het eerste XTC tabletje? Daarnaast is XTC een amfetamine en kan het, wel is waar in mindere mate, toch wel degelijk agressie opwekken.
Jammer dat ik mijn cursus van een prof uit het UZA niet op stick heb staan, moest ik die hierop kunnen zetten, zou het veel duidelijker zijn waarom alcohol, ondanks het feit dat het ook een harddrug is, veel minder negatieve gevolgen heeft als de rest.
Euhm, volgens de wetenschap is alcohol 1 van de kwalijkste harddrugs die er is, kwalijker dan lsd en kwalijker dan xtc.
Er is niemand gestorven aan een eerste xtc tabletje, wel aan vuile drugs wat je geen xtc meer kan noemen, of aan zwaar xtc misbruik dat alle spuigaten uitloopt.Citaat:In 2009 heeft een groep experts drugs beoordeeld op schadelijkheid. Daaruit kwam de volgende rangschikking.
Crack
Heroïne
Tabak
Alcohol
Cocaïne
Metamfetamine
Amfetamine
GHB
Benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen)
Cannabis
Ketamine
XTC
Khat
LSD
Paddo’s.
De drugs werden beoordeeld op de volgende aspecten:
Acute giftigheid (ziekten, overdosis)
Chronische giftigheid (ziekten)
Verslaving
Sociale schade op gebruikersniveau
Sociale schade op bevolkingsniveau
Een drug kan een verwoestend effect hebben op individueel niveau maar, als die drug nauwelijks gebruikt wordt zal het effect op het niveau van de gehele bevolking meevallen.
Hieronder een tabel met de rangschikking van drugs op de verschillende aspecten van schadelijk naar minder schadelijk.
[ Afbeelding ]
Ranking drugs gevaarlijkste
Duidelijk is dat alcohol, tabak, heroïne en crack hoog scoren. Paddo’s, LSD en Khat scoren relatief laag. In Engeland is een dergelijke rangschikking ook gedaan (Nutt et al, Lancet 2007). De scores van de Nederlanders komen overeen met die van de Engelsen.
Bron: RIVM, ranking van Drugs, 2009
Versie: 28.10.2013
Zoe_97 schreef:BaileyMix schreef:Precies. Mensen onder invloed van LSD doen niemand kwaad (en gaan ook nooit te nimmer dood aan een overdosis, dit kan bij LSD niet eens dus in dat opzicht is het al vrij onschuldig) waar mensen onder invloed van alcohol vaak gewoon rotzakken worden. Roepen dat drugs verboden moet worden gaat dus nergens over, alleen omdat alcohol sociaal geaccepteerd is wordt dat als onschuldig gezien.
Ik heb weldegelijk al mensen gehoord die stierven van LSD. Mensen krijgen soms zo erge hallucinaties dat ze sterven van angst of van angst uit vensters etc springen
SandraVerl schreef:Vandaar dat ik ook zeg dat grote hoeveelheden drank dodelijk zijn, maar daar gaat dit topic niet over. Het topic gaat over de agressie tgv drugs en aangezien alle drugs een delier kunnen veroorzaken, kunnen ze ook allemaal agressie veroorzaken.
En als ik eerlijk mag zijn, ik heb minder last met ptn die chronisch drinken als met ptn die chronisch drugs gebruiken. En ja, de chronische drinkers liggen hier meestal met een kapotte lever of pancreas en vaak gaan ze niet levend buiten, maar ze zijn wel minder agressief en minder manipulatief naar mij toe als ik ze moet verzorgen.
SandraVerl schreef:Delier is een acute verwardheid die vaak gepaard gaat met angst, hallucinaties en onrust.
Wat is een delier?
Een delier is een stoornis waarbij de hersenen tijdelijk niet in staat zijn om alle prikkels samen te voegen tot een logisch samenhangend beeld van de werkelijkheid. De verwardheid is meestal tijdelijk maar kan ook chronisch zijn als de onderliggende oorzaak onbehandelbaar is. Het kan uren tot dagen duren en sterk wisselen. Als gevolg van een delier gedraagt de cliënt zich verward, angstig, onrustig, of in geval van een stil delier, apathisch en initiatiefloos. Het bewustzijn is wisselend gestoord: perioden van verwardheid worden afgewisseld met heldere momenten. De cliënt is moeilijk aanspreekbaar en ruikt of hoort dingen die er niet zijn (hallucinaties), of wordt gehinderd door irreële ideeën waar hij niet vanaf te brengen is (wanen). De oorzaak is altijd één of meerdere lichamelijke (somatische) aandoeningen. Als deze worden verholpen, zal het delier verdwijnen.
Signalen van een delier
Snel optredende verwardheid: desoriëntatie in tijd, plaats en persoon.
Moeite hebben met denken en concentreren.
Geïrriteerdheid, gespannenheid, angst.
Rusteloosheid of juist teruggetrokken.
Verminderd korte termijn geheugen.
Plukkerig gedrag zoals friemelen aan lakens, kleding e.d.
De belangrijkste factoren zijn:
overmatig medicijngebruik (intoxicatie), bepaalde (combinaties van) medicijnen (opiaten zijn een voorbeeld, of juist het stoppen ervan (onttrekking),
uitdroging (dehydratie) en
ontstekingen aan urinewegen of longen.
Bovenstaande zie ik bij mijn patiënten die alcoholverslaafd zijn EN zij die drugsverslaafd zijn. Het is echt een misverstand om te denken dat een delier iets is wat enkel bij alcoholintoxicatie voor komt.
Wat jij bedoelt is trouwens delerium tremens.
papagroom schreef:Nog even....dan is het maar goed dat de dader drugs heeft gebruikt...anders had hij de hele kroeg uitgemoord.....jullie moeten de zaken niet omdraaien.....nergens stel ik dat een drugs gebruiker een moordenaar is,echter de kans dat een gebruiker in een staat van psygose komt is altijd aanwezig,,,,helemaal in combinatie met alcohol....iemand met een kwaaie dronk is bovendien een stuk voorspelbaarder in zijn gedrag dan een drugsgebruiker....maar waar het mij omgaat is dat iemand die onder invloed over de schreef gaat ,genadeloos hard wordt aangepakt,en nimmer nooit niet vrij uit gaat.