(Poll) Ja of nee tegen zwarte Piet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen zwarte piet?

Wel
384 (94%)
Geen
24 (5%)

Totaal aantal stemmen: 408

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:49

vind augustus veel te vroeg om mij er nu al druk over te maken om heel eerlijk te zijn..

en na jaren discusieren over zwarte piet waarin argumenten alleen maar herhaalt worden, zonder dat men 1 stap dichter tot elkaar komt, weet ik niet of ik dit jaar mij in enige discussie erover meng..

*kruipt onder een steen om mee te lezen met lang houdbare popcorn en cola waar de prik nooit afgaat en leest mee voor de komende maanden.*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:08

Ah.... de school is vandaag hier weer begonnen en daar gaan we weer....... Zucht..... Mijn kind gelooft niet meer in Sinterklaas en Zwarte Piet. Blij dat dat klaar is, in elk geval en we dat jarenlang nog een beetje ongestoord hebben kunnen vieren. Wat een gezever...

Anoniem

Re: (Poll) Ja of nee tegen zwarte Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:37

Onze Belgische en Nederlandse sint is gebazeerd op de legende van een Turkse bisschop die destijds op de slavenmarkt, jonge zwarte knapen kocht en hen vervolgens hun vrijheid gaf. Indien ze dit wensten, konden zij vrijwillig bij hem blijven, wat een aantal ook deden. De brave man is destijds om die reden in ballingschap moeten gaan, vergezeld van zijn trouwe, gekleurde en bevrijde slaven. Vandaar dat hij de stempel kindervriend gekregen heeft.
In mijn ogen is dit toch wel te weinig bekend bij zij die de rascisme kaart trekken en zich bazeren op de manier waarop sint en piet begin 19 afgebeeld werden.
Dus nee, er moet niets veranderen aan de manier waarop wij dit kinderfeest vieren, maar het zou wel nuttig zijn als we eens goed uitleggen waar onze sint vandaan komt en wat het verhaal achter de figuur is.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:50

Weg ermee, word doodmoe van die discussie.