Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:15

Wendy schreef:
Tillie20 schreef:

Het verschil(En dat is al vaker genoemd in dit topic..) is dat je erbij kan werken en je dus meer kán verdienen als je wilt. Dus dat is een heel andere opzet als wat jij noemt. Bovendien kan je ook niet zeggen dat ons systeem zo goed werkt, maar dat betekend niet dat álle onderdelen van ons systeem niet werken. Hoe dan ook geen goede argumenten.

Er zijn een aantal punten die niet werken, dat klopt. Maar het werkt beter dan het alternatief, veel beter.
We zouden het huidige systeem terug moeten brengen naar de basis.

Ik denk echt dat dit idee slecht doordacht is. Er is trouwens al een basisinkomen, dat is de uitkering. Een paar honderd euro er bij op, betekent gewoon dat de inflatie stijgt en uiteindelijk dat basisinkomen gewoon weer onder de armoedegrens duikt. Waarna de regering dat weer probeert te repareren met toeslagen.
Wat we moeten verbeteren is dat werken lonend moet zijn. Het toeslagen gedoe moeten we maar eens mee kappen.

Je mist het hele punt. Er is geen basisinkomen, een uitkering zit heel anders in elkaar omdat het voorwaardelijk is. Verder zie ik het hele principe van democratie niet echt terug: wat de gewone burger wilt gebeurd vaak niet. Dus ik zou zeggen dat ons hele systeem overboord moet, niet alleen tot de basis terug. Belangrijk is namelijk dat we soortgelijke problemen kunnen voorkomen in de toekomst.

Inflatie heeft niks met meer basisinkomen te maken overigens :')

Het hele principe is juist dat er dan geen toeslagen meer zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:17

Ryder schreef:
Het is in mijn ogen eerder vreemd om er vanuit te gaan dat een ieder hetzelfde in elkaar zit. Ik persoonlijk werk ook omdat ik geniet van mijn baan, mijn collega's en omdat ik er trots op ben dat ik dit kan. Echter, niet iedereen zit zo in elkaar, zo simpel is het. Er zijn echt genoeg mensen die, als ze gratis geld krijgen zonder verder verplichtingen (sollicitatieplicht etc) gewoon lekker thuis op de bank blijven zitten.

En nogmaals, er zijn ook genoeg mensen die er nu bewust voor kiezen om niet te werken en voor de kinderen te zorgen (en geen uitkering krijgen ivm een werkende partner). Die bieden hun kinderen al een prima basis (net als werkende ouders overigens), ik zie niet in waarom die nog zo'n 1k extra moeten vangen. Want kinderen worden niet gelukkig van (ouders met) extra geld.

Dan nog 1 bezwaar: het basisinkomen zou hoger zijn dan de huidige uitkeringen (muv de WW). Dat lijkt mij, naast onpraktisch, ook nog eens onbetaalbaar. We zouden zo een samenleving creëeren waarin (omdat we op dit specifieke forum zitten even een voorbeeld dat hierbij past) mensen straks lekker thuis blijven, de basisinkomens bij elkaar leggen en daar paarden van gaan houden. (Ook dat levert immers plezier op, en een doel). Dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik geloof overigens niet dat ik het meest luie in mensen zie. Ik verwoord enkel m'n onderbuikgevoelens - als ik zomaar een bedrag van omtrent de 1,5k zou krijgen blijf ik ook thuis, hoeveel plezier ik ook uit m'n werk haal. Ik zou een leuke hobby gaan zoeken (of weer een paard kopen ;) ), en voor m'n gezin zorgen. Maar nuttig zijn voor de samenleving, neuh. En ik garandeer je dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt.

Nee, dat ben je zeker niet.
Ik houd van mijn werk, ik doe het graag en lever daardoor ook nog eens een bijdrage aan een betere samenleving. En ja, daar krijg ik goed voor betaald.
Maar zou ik meer voor de samenleving doen als ik een basisinkomen had van dat bedrag? Nee, in mijn geval zou ik minder gaan werken en lekker meer tijd aan mijn huis, tuin en paarden besteden. Maar een extra bijdrage aan de samenleving? Dacht het niet :n
Ik begrijp ook niet zo goed waar het idee vandaan komt dat alleen vrijwilligers een bijdrage leveren aan de samenleving? Dat is namelijk gewoon niet waar.

Trouwens, als ik minder zou werken, zou mijn baas een probleem hebben: want het werk moet wel gedaan worden, maar wie krijg je daar dan nog zo gek voor?
Nu staan mensen al op hun achterste benen als ze het idee hebben dat professionals in mijn sector verdrongen worden door vrijwilligers. Nóg een ongewenst effect van dit onzalige idee, wat volgens mij nogal slecht doordacht is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:17

Tillie20 schreef:

Maar hoe wil bijvoorbeeld een alleenstaande moeder rondkomen van 1100 euro netto (ga ik even vanuit, dat staat namelijk in de artikelen in de openingspost) zonder dat ze toeslagen krijgt? Je kan wel zeggen dat ze dan moet gaan werken, maar wat als die persoon dan afgekeurd is?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:18

Tillie20 schreef:
Je mist het hele punt. Er is geen basisinkomen, een uitkering zit heel anders in elkaar omdat het voorwaardelijk is. Verder zie ik het hele principe van democratie niet echt terug: wat de gewone burger wilt gebeurd vaak niet. Dus ik zou zeggen dat ons hele systeem overboord moet, niet alleen tot de basis terug. Belangrijk is namelijk dat we soortgelijke problemen kunnen voorkomen in de toekomst.

Inflatie heeft niks met meer basisinkomen te maken overigens :')

Hoeveel macro economische kennis heb je?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:19

Wendy schreef:
Volgens mij zijn er al heel grote experimenten geweest op dit vlak die totáál niet werkten. Ik denk dan aan een Sovejetunie, Mongolie, China, etc...
Oude wijn in nieuwe zakken. Basisinkomen is gewoon communisme. En communisme werkt gewoon niet.

Fout. Het maak X exemplaren van product Y (planeconomie) werkt niet. Basis raamwerk voor je bevolking (sociaal vangnet, infrastructuur, gezondheidszorg) en de hoeveelheden producten door de markt laten bepalen wel. Communisme net als de vorm van kapitalisme die we hebben regelt te veel en de verkeerde dingen. Daarnaast is die vrije marktwerking enkel mogelijk met een consument die de kennis heeft om juiste keuzes te maken (maar daarvoor zijn de mogelijkheden veel te divers en zijn de bedrijven te goed in marketing, wat uitvinden wat waar is lastig/onmogelijk maakt) en moeten een aantal zaken niet aan de markt overgelaten worden, omdat dat de consument nooit ten goede zal komen (medisch o.a.). Weten waar je een wet voor moet maken, en wat je juist los moet durven laten is het grootste probleem van een overheid. Die overleeft nl door groter te groeien en meer macht naar zich toe te trekken, niet door klein te blijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:21

tamary schreef:
Wendy schreef:
Volgens mij zijn er al heel grote experimenten geweest op dit vlak die totáál niet werkten. Ik denk dan aan een Sovejetunie, Mongolie, China, etc...
Oude wijn in nieuwe zakken. Basisinkomen is gewoon communisme. En communisme werkt gewoon niet.

Fout. Het maak X exemplaren van product Y (planeconomie) werkt niet. Basis raamwerk voor je bevolking (sociaal vangnet, infrastructuur, gezondheidszorg) en de hoeveelheden producten door de markt laten bepalen wel. Communisme net als de vorm van kapitalisme die we hebben regelt te veel en de verkeerde dingen. Daarnaast is die vrije marktwerking enkel mogelijk met een consument die de kennis heeft om juiste keuzes te maken (maar daarvoor zijn de mogelijkheden veel te divers en zijn de bedrijven te goed in marketing, wat uitvinden wat waar is lastig/onmogelijk maakt) en moeten een aantal zaken niet aan de markt overgelaten worden, omdat dat de consument nooit ten goede zal komen (medisch o.a.). Weten waar je een wet voor moet maken, en wat je juist los moet durven laten is het grootste probleem van een overheid. Die overleeft nl door groter te groeien en meer macht naar zich toe te trekken, niet door klein te blijven.

En waar heb je daarvan een succesvol voorbeeld gezien?
En hoe combineert dit met een democratie en bijbehorende politiek en korte termijn beleid?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:21

Liselot schreef:
Tillie20 schreef:

Maar hoe wil bijvoorbeeld een alleenstaande moeder rondkomen van 1100 euro netto (ga ik even vanuit, dat staat namelijk in de artikelen in de openingspost) zonder dat ze toeslagen krijgt? Je kan wel zeggen dat ze dan moet gaan werken, maar wat als die persoon dan afgekeurd is?

Ik ben niet 100% voor hoor, ik ontkrachtte gewoon de argumenten van Wendy dus ik heb ook geen kant en klaar antwoord op je vraag. Ik denk dat een alleenstaande afgekeurde moeder momenteel ook niet veel meer vanuit de overheid krijgt, bovendien heb je daar altijd nog instanties en speciale 'potjes' voor lijkt mij?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:22

tamary schreef:
Wendy schreef:

100% eens _/-\o_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:24

Liselot schreef:
Tillie20 schreef:

Zou in theorie moeten lukken, al zul je dan vaak wel zelf de wensen ook moeten bijstellen. Ik kan met 2 volwassenen ook rondkomen van een dergelijk bedrag en dan zit er nog wel een luxe product als een auto bij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:25

Tillie20 schreef:
Liselot schreef:

Ik ben niet 100% voor hoor, ik ontkrachtte gewoon de argumenten van Wendy dus ik heb ook geen kant en klaar antwoord op je vraag. Ik denk dat een alleenstaande afgekeurde moeder momenteel ook niet veel meer vanuit de overheid krijgt, bovendien heb je daar altijd nog instanties en speciale 'potjes' voor lijkt mij?

Die alleenstaande afgekeurde moeder zou nu krijgen: bijstand voor alleenstaande, huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget met alleenstaande ouderkop en misschien nog wel meer wat ik vergeten ben.
Dus als je een basisloon wilt gaan instellen en toeslagen eraf wilt halen zit daar een flink gat tussen ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:26

vuurneon schreef:
Zou in theorie moeten lukken, al zul je dan vaak wel zelf de wensen ook moeten bijstellen. Ik kan met 2 volwassenen ook rondkomen van een dergelijk bedrag en dan zit er nog wel een luxe product als een auto bij.

Maar die krijgen wél toeslagen ;) Dat is nou juist mijn hele punt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:26

Maar je moet het basisloon ook niet te aantrekkelijk maken in die zin, dat minimumloon lager ligt dan basisloon.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:27

Liselot schreef:
vuurneon schreef:

Maar die krijgen wél toeslagen ;) Dat is nou juist mijn hele punt

Exclusief toeslagen :) want die reken ik nooit mee omdat het pas mijn geld is als ik de brief 'definitief' krijg. Dus ik geef dat ook absoluut niet uit.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:29

Liselot schreef:
Tillie20 schreef:

Die alleenstaande afgekeurde moeder zou nu krijgen: bijstand voor alleenstaande, huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget met alleenstaande ouderkop en misschien nog wel meer wat ik vergeten ben.
Dus als je een basisloon wilt gaan instellen en toeslagen eraf wilt halen zit daar een flink gat tussen ;)
Dat zou inderdaad neerkomen op 150-200 euro per maand minder. Maar ik zie niet in waarom een alleenstaande moeder niet van 1100 euro zou kunnen rondkomen? Bovendien gaan een hoop mensen er op vooruit.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:31

Hier ook een voorstander! Volgens mij kan het basisinkomen betaald worden van alle huidige uitkeringen, de controlerende instanties, potjes en andere ongein. Je zult altijd mensen houden die niet willen werken, maar dat is dan prima. Maar dan niet piepen om huurtoeslag, speciale bijstand en weet ik wat al niet meer. Mensen die wat 'rianter' willen leven gaan wel werken, en hebben dan ook profijt van hun baan. Nu val je met een beetje pech net buiten alle regeltjes, en kun je soms ook beter minder of niet gaan werken. ( als voorbeeld; ik werk 36 uur, 1 kind, modaal inkomen. Kennis, bewust!!! alleenstaande moeder, 1 baby, studeert nog, krijgt toeslagen, stufi + alleenstaande oudertoeslag, kind gebonden toeslag en weet ik wat meer a € 1800 per maand. Dat is meer dan mijn netto salaris)

Enige vraagteken is hoe het dan met studiekosten moet, want de mensen die met het basisinkomen genoegen nemen kunnen niet voor 3/4 (of meer) kinderen een studie betalen denk ik dan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:33

caroline_max schreef:
Hier ook een voorstander! Volgens mij kan het basisinkomen betaald worden van alle huidige uitkeringen, de controlerende instanties, potjes en andere ongein. Je zult altijd mensen houden die niet willen werken, maar dat is dan prima. Maar dan niet piepen om huurtoeslag, speciale bijstand en weet ik wat al niet meer. Mensen die wat 'rianter' willen leven gaan wel werken, en hebben dan ook profijt van hun baan. Nu val je met een beetje pech net buiten alle regeltjes, en kun je soms ook beter minder of niet gaan werken. ( als voorbeeld; ik werk 36 uur, 1 kind, modaal inkomen. Kennis, bewust!!! alleenstaande moeder, 1 baby, studeert nog, krijgt toeslagen, stufi + alleenstaande oudertoeslag, kind gebonden toeslag en weet ik wat meer a € 1800 per maand. Dat is meer dan mijn netto salaris)

Enige vraagteken is hoe het dan met studiekosten moet, want de mensen die met het basisinkomen genoegen nemen kunnen niet voor 3/4 (of meer) kinderen een studie betalen denk ik dan.

Die kinderen krijgen dan toch ook basisinkomen als ze 18 zijn :)*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:34

Kinderen kunnen natuurlijk zelf meebetalen aan de studie en als ze zeg 18 zijn krijgen ze misschien ook gelijk een basisinkomen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:35

Ik denk dat, op welke manier het systeem ook wordt veranderd, het altijd belangrijk is dat werken lonend moet zijn. Dus dat het minimumloon dat je met werken verdient altijd meer moet zijn dan bijstand/uitkeringen. Natuurlijk moet de uitkering voor mensen die niet in staat zijn te werken genoeg zijn om van te kunnen leven. Maar het minimumloon mag daar wat mij betreft wat meer bovenuit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:35

caroline_max schreef:

Vanaf je 18e zou je het krijgen dus je kunt dan zelf je studie bekostigen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:37

Ik zie dan liever voor thuiswonende kinderen, geen basisinkomen maar gewoon gratis onderwijs en voor uitwonende kinderen een kleiner deel van het volwassen basisinkomen.
Lijkt mij een veel betere motivatie prikkel.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:39

Ik was toch echt voor mijn 18e al aan de studie hoor. Dus dat gaat dan niet echt op. Maar er zal vast wel ergens een idee zijn hoe dat zou kunnen werken, maar ik heb het nog niet kunnen vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:41

Wendy schreef:

Naast dat het niet zo is...

we nemen wel zonder moeite veel van hun andere slechte uitwerkingen over: alles afluisteren bv, of mensen alleen maar zien als onderdeeltjes van het systeem die economisch nuttig moeten zijn, ipv als individuen met eigen waarde, gewoon omdat ze mens zijn. De wens om iedereen maar aan het werk te krijgen was bij uitstek iets van de communisten ('totale werkgelegenheid'). En als er geen werk was dan werd er wel werk gemaakt. Eindeloze bureaucratie, zinloze functies, alles beter dan mensen de tijd geven om over zichzelf na te denken en hun eigen keuzes te maken.

Dat nemen we blijkbaar zonder morren over.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:43

Sunrise_ schreef:
Ik denk dat, op welke manier het systeem ook wordt veranderd, het altijd belangrijk is dat werken lonend moet zijn. Dus dat het minimumloon dat je met werken verdient altijd meer moet zijn dan bijstand/uitkeringen. Natuurlijk moet de uitkering voor mensen die niet in staat zijn te werken genoeg zijn om van te kunnen leven. Maar het minimumloon mag daar wat mij betreft wat meer bovenuit komen.

Waarom zou de basis voor een werkend persoon hoger moeten zijn dan een thuis zittende chronisch zieken?

Chronisch zieken kunnen het geld hard gebruiken voor hun behandeling, dan krijgt je puntje bij paaltje weer meer werkenden omdat de zieken zich eventueel gezonder voelen.

Ik ben voor.
Creativiteit en eigen inbreng krijgt veel meer kans.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:58

Wendy schreef:
Nu staan mensen al op hun achterste benen als ze het idee hebben dat professionals in mijn sector verdrongen worden door vrijwilligers.

Maar dat is voornamelijk een groot probleem omdat mensen nu in eerste instantie van een baan afhankelijk zijn van hun bestaan. Het is een groot probleem dat werk dat wij als maatschappij belangrijk vinden niet gedaan wordt en we anderzijds mensen onder de zware druk van de uitkeringen leggen. Het is ook een probleem, want het betekent dat veel mensen niet zelf kunnen kiezen hoe ze bijdragen aan de samenleving: ze zouden graag in de zorg of het onderwijs willen werken, maar krijgen daar niet betaald voor en omdat ze toch hun huur moeten betalen moeten ze iets anders gaan doen. (Telemarketing ofzo. Of nietjes uit dossiers halen.)

Maar als we zorgen dat de basis goed geregeld is, krijg je in dat soort opzichten ook veel meer vrijheid. Dan zou ik het ook niet meer zo'n drama vinden wat er wel of niet tegenover staat. Een economie is in eerste instantie een kringloop, waarbij mensen dingen voor elkaar doen en vooral tijd en aandacht ruilen.

Wat we voornamelijk moeten voorkomen is dat buitenlandse investeerders het hier voor het zeggen krijgen, maar verder komt het niet zo nauw. Als we zorgen dat iedereen behoorlijk kan leven, is het niet meer zo'n drama als de betaling minder strict is. Dat is pas een probleem als het betekent dat mensen niet behoorlijk kunnen leven.

En wie weet kunnen we dan ook die belachelijke normering van sommige dingen loslaten. Omdat nu alles gemonetariseerd wordt, krijg je ook normen dat je x seconden dit mag doen en y minuten dat en vooral niet meer.

Als we daar wat ruimte in creeren, kunnen we misschien weer gewoon bezig gaan met goed werk, ipv voortdurend alles verder te micromanagen. (Daar wordt het niet beter van namelijk, maar het is onvermijdelijk in het huidige systeem.)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:38

vuurneon schreef:
Liselot schreef:

Dit antwoord is dus precies de reden waarom ik denk dat vooral werkende mensen er op vooruit gaan bij een systeem als dit.

Vind ik zelf niet erg hoor :') Maar wat moet een arbeidsongeschikte inderdaad, die wellicht veel extra geld kwijt is aan allerlei medicijnen die niet allemaal vergoed worden?