Wendy schreef:Tillie20 schreef:
Het verschil(En dat is al vaker genoemd in dit topic..) is dat je erbij kan werken en je dus meer kán verdienen als je wilt. Dus dat is een heel andere opzet als wat jij noemt. Bovendien kan je ook niet zeggen dat ons systeem zo goed werkt, maar dat betekend niet dat álle onderdelen van ons systeem niet werken. Hoe dan ook geen goede argumenten.
Er zijn een aantal punten die niet werken, dat klopt. Maar het werkt beter dan het alternatief, veel beter.
We zouden het huidige systeem terug moeten brengen naar de basis.
Ik denk echt dat dit idee slecht doordacht is. Er is trouwens al een basisinkomen, dat is de uitkering. Een paar honderd euro er bij op, betekent gewoon dat de inflatie stijgt en uiteindelijk dat basisinkomen gewoon weer onder de armoedegrens duikt. Waarna de regering dat weer probeert te repareren met toeslagen.
Wat we moeten verbeteren is dat werken lonend moet zijn. Het toeslagen gedoe moeten we maar eens mee kappen.
Je mist het hele punt. Er is geen basisinkomen, een uitkering zit heel anders in elkaar omdat het voorwaardelijk is. Verder zie ik het hele principe van democratie niet echt terug: wat de gewone burger wilt gebeurd vaak niet. Dus ik zou zeggen dat ons hele systeem overboord moet, niet alleen tot de basis terug. Belangrijk is namelijk dat we soortgelijke problemen kunnen voorkomen in de toekomst.
Inflatie heeft niks met meer basisinkomen te maken overigens

Het hele principe is juist dat er dan geen toeslagen meer zijn.