Problemen in Calais, zou het nog stoppen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:36

Het is heel sneu dat die mensen denken op weg te zijn naar een beter leven en daar hun eigen leven voor op het spel zetten maar hun fatsoen is ver te zoeken.

Mijn vriend is eigenrijder en de verhalen zijn echt verschrikkelijk. Ze gaan te pas en te onpas op de auto staan, gooien met stenen en, uitstappen kan je maar beter helemaal niet doen. De schades zijn voor eigen rekening en, wat als je met een stuk van tien wordt aangehouden? Nou dan kan je je zaak wel sluiten want de chauffeur is verantwoordelijk en de boetes zijn geen paar honderd euro..

Ook heb ik indd de verhalen gehoord dat die mensen zich in de wijde omtrek ook niet netjes gedragen. Mensen hun beesten kwijt, winkels leeg geroofd.. Je kan niet alles blijven goedkeuren onder het mom van het is ook zielig.

Wat ze moeten doen is het leger daar neerzetten die de chauffeurs en ook andere weggebruikers beschermd.

Momenteel worden er ook in de havens van Rotterdam bij bedrijven al testen genomen bij alle binnen komende auto's. Het probleem is dus niet allen in Calais helaas.

xxCYNNxx

Re: Problemen in Calais, zou het nog stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:39

daar sluit ik me geheel bij aan mvdbijl

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:49

Kleinschalig zitten ze idd al in België en nog minder in Hoek. Die aantallen zijn verwaarloosbaar... alhoewel. . Verwaarloosbaar.. een is al teveel eigenlijk.

Gisternacht weer een aanvalpoging gedaan waarbij diverse hekken weer gesloopt werden. Frankrijk/ UK heeft de hulp van de EU ingeroepen. Maar Italië vraagt dat ook al enige tijd en heeft nog weinig respons gehad.

90.000 man circa alleen al dit jaar zijn overgestoken en er komen er voorlopig alleen maar meer bij. 10% daarvan zit dus in calais.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:24

Citaat:
Ik ben benieuwd hoe het zal zijn, ik denk alleen dat ik razend wordt als iemand iets/iemand waagt aan te doen }:)

Het enige dat je wordt is doodsbang. Wat denk je te kunnen doen tegen een paar honderd man..?

Ik begrijp de frustraties hoor, maar je haalt niks uit in je eentje tegen zon groep. Een enkele chauffeur, voornl. eigen rijders, hebben flinke stokken ed bij en willen durven of 'moeten' (kost ze hun bedrijf bij een zon diguur die meelift). Maar je begint in je eentje vrij weinig tegen een hele groep.

Vermijden als het kan dus :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:13

ik las ook dat ze nederland een vrachtwagen gevonden hebben met 12 vluchtelingen erin.
Deze mensen dachten dat ze in GB uit zouden komen, helaas het was Duiven in NL.
Chauffeur wordt verhoord, vluchtelingen zijn vrijgelaten en wordt zelfs een verblijfsvergunning aangeboden, sorry hoor, maar dat begrijp ik niet....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:16

Ongelooflijk....

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:19

Toevallig hadden wij het op kantoor tijdens de pauze hierover. Waar gaat het heen, waar stop het? Wat mij betreft mogen de grenzen dicht en moet er veel strenger gecontroleerd worden.
De verhalen die je ook hoort van de chauffeurs die bedreigt worden door honderden vluchtelingen en niet eens normaal hun werk kunnen doen. Ongelofelijk!

Ook het feit dat mensen dus blijkbaar wel heel eenvoudig een verblijfsvergunning krijgen gaat mij te ver. Doe dan de Australische wetgeving hier maar invoeren. Want waarom moeten wij (als Europa) wel alles en iedereen opvangen en zegt bijvoorbeeld Australië, daar begin ik niet aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:36

Knakker ik denk dat je wat door elkaar haalt. Ik ken dat verhaal maar dan wel iets anders. Heb je een bron van de jouwe? De afloop is mij onbekend.

Het is in Nederland niet meer zo eenvoudig, wel ooit geweest, om een verblijfsvergunning te krijgen. En de grenzen zijn ook dicht. De bewaking zou zeker beter moeten, maar ja elke gammele boot die ze tegenkomen wordt nog wel gered bij diezelfde bewaking.

Begrijpelijk enerzijds, anderzijds ontmoedigt het totaal niet. Lastig.. moedwillig laten verdrinken ... dat moeten we ook niet willen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:42

Vluchtelingen moeten asiel aanvragen in het eerste EU-land waar ze geregistreerd worden. De meesten komen dus in Italië, Spanje, Griekenland etc. aan. Er is wel vaker ophef binnen de EU geweest over de landen aan de 'buitenkant'. Ze zouden vluchtelingen niet registreren en gewoon laten doorreizen naar andere EU-landen omdat ze zelf overvol zaten.

Deze mensen hierboven zijn kennelijk in Nederland voor het eerst geregistreerd en moesten hun asielprocedure dus hier doen. Ik denk niet dat hen zomaar een verblijfsvergunning is aangeboden. Als ze er een hebben gekregen, zullen ze wel aan de criteria voldoen.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:44

Sammie volgens mij was het net op de radio waar knakker het over heeft.

Ze zouden die mensen wel moeten redden van hun gammele bootjes, absoluut niet laten verdrinken natuurlijk maar weer terug zetten waar ze vandaan komen en niet hier aan de wal halen.

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:49

Alle mensen die (politiek?) vluchteling is, zoals bijvoorbeeld eritrea, krijgen ip direct een verblijfsvergunning.
Ze vallen onder art. 64 (?) en krijgen dan van ons, de EU, zakgeld, onderdag en zorg.
En als ik het zo zie, zijn dat voornamelijk mensen uit eritrea daar in calais.
Op een of andere manier denken ze dat het in engeland echt een hemel is.....
Nog weggelaten van de kosten die het met zich mee brengt, denk ook eens aan de ziektes die ze ook mee brengen en wat enorm veel geld kost om te behandelen..
Ik hoop echt snel dat er een geschikte oplossing komt

En de reden waarom ze de jonge mannen sturen is omdat deze de grootste kans hebben om de overtocht te overleven en ze hier recht hebben op gezinshereniging, zo kan de rest van de familie later veilig ook hier heen komen ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:54

In de Geneefse Conventie van 1951 en het protocol van 1967 staat als criterium: een gegronde angst om vervolgd te worden op grond van ras, godsdienst, nationaliteit, lidmaatschap van een bepaalde sociale groep of politieke mening. Daar staat inderdaad ook in dat asielzoekers tijdens hun procedure onderdak en zorg moeten krijgen.

Met andere woorden, als je vlucht voor een natuurramp of hongersnood heb je pech gehad.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:17

Mijn vader komt er zo nu en dan met de vrachtwagen en het wordt steeds erger. Ze werpen zich gewoon voor zijn vrachtwagen, zodat hij wel moet stoppen, en ondertussen klimmen anderen op zijn vrachtwagen. Doodeng is het en die mensen zijn hondsbrutaal. Het ergste is nog dat chauffeurs zelf voor de boete opdraaien als iemand zich verstopt heeft in de vrachtwagen.

Van mij mogen de grenzen weer dicht. En zeer streng gecontroleerd worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:33

Nederland is zo makkelijk. Stel er komt hier in de toekomst ook een oorlog, zijn wij dan ook zo snel in een ander land voorzien van verblijfsstatus, gratis zorg en gratis geld? Vast niet. Wij kunnen wat dat betreft doodvallen. Kijk maar eens wat er hier alleen al aan zorgcentra leeg staat. Laat de mensen daarin wonen en niet in een huurwoning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:06

Er was hier een full documantary gepost over immigranten die via marokko naar spanje gaan, over hekken etc.. Heb de helft gezien en kan nu niet meer terugvinden? Iemand?

Edit, al gevonden

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:17

Sammie schreef:
Knakker ik denk dat je wat door elkaar haalt. Ik ken dat verhaal maar dan wel iets anders. Heb je een bron van de jouwe? De afloop is mij onbekend.

Het is in Nederland niet meer zo eenvoudig, wel ooit geweest, om een verblijfsvergunning te krijgen. En de grenzen zijn ook dicht. De bewaking zou zeker beter moeten, maar ja elke gammele boot die ze tegenkomen wordt nog wel gered bij diezelfde bewaking.

Begrijpelijk enerzijds, anderzijds ontmoedigt het totaal niet. Lastig.. moedwillig laten verdrinken ... dat moeten we ook niet willen.

Dit is het verhaal waar Knakker het over heeft. Staat op de site van de politie

https://www.politie.nl/nieuws/2015/augu ... wagen.html

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:42

De mogelijkheid om asiel aan te vragen dus, waarbij ze gewoon door de procedure moeten en alsnog weggestuurd kunnen worden. Ze krijgen dus niet zomaar een verblijfsvergunning :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:47

@aaron oké thanks. Ander verhaal, maar nog geen verblijfsvergunning dus. En dat ze die procedure ingaan is standaard maar niet gezegd dat ze deze krijgen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:56

Tv en radio overdrijven nog weleens :)
De vrachtwagen chauffeur mocht ook gewoon gaan, die had weliswaar ook geen vast woon en verblijfplaats maar hoefde ook geen dure boete te betalen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:37

Das alleen in Engeland :P

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:01

AaronYve schreef:
Tv en radio overdrijven nog weleens :)
De vrachtwagen chauffeur mocht ook gewoon gaan, die had weliswaar ook geen vast woon en verblijfplaats maar hoefde ook geen dure boete te betalen

Daar heb je het al, de nederlandse chauffeur wordt heel hard gepakt want ja daar is geld te halen en geloof me dan is menig zzp er of Klein bedrijf failliet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:06

Ook als dit wel een NL chauffeur was geweest, was er <in dit geval> geen boete geweest..

Die boetes worden gegeven aan elke chauffeur/bedrijf waarbij verstekelingen in Engeland gevonden worden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:10

Buurman is chauffeur op UK.
Hij weigert nu lading te rijden naar UK.
Mensen gooien stenen, slopen je vrachtwagen, klimmen erop, hangen eraan. Levensgevaarlijk.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:24

Sammie schreef:
Ook als dit wel een NL chauffeur was geweest, was er <in dit geval> geen boete geweest..

Die boetes worden gegeven aan elke chauffeur/bedrijf waarbij verstekelingen in Engeland gevonden worden.

Als de nederlandse staat er lucht van krijgt dat het hier ook vaker voor komt komen ze vanzelf ook wel met maatregelen en heus geen in het voordeel van de vervoerder.. Die zijn overal als de kippen bij als er geld te halen is.

Hopelijk gaan ze gauw eens ingrijpen maar ben bang dat het probleem
zich dan alleen verplaatst.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:33

Ik vind het vooral kwalijknemend dat de politie/ regering hier niets doet, ze vallen de mensen lastig en vervuilen er de hele boel. En ze brengen de mensen ook in gevaar.

Hup weg ermee, oppakken en terug naar waar ze vandaan komen.

Laat ze daar maar eens wat aan gaan doen aan de problemen daar en dan vooral niet gaan doneren maar ga het ze leren hoe ze het er zelf kunnen gaan rooien met de mogelijkheden en de onmogelijkheden en vooral de corrupte regeringen daar hard aan pakken............

Dat is al heel lang zo en het wordt alleen maar erger.

Hoog tijd om er wat aan te gaan doen en vooral ook zoveel mogelijk voorkomen dat er raak gefokt gaan worden........

Maar ja ik heb hier makkelijk praten.