Hebben jullie misschien tips voor documentaires of lesactiviteiten voor bewustzijn bij kinderen(leeftijd 11 - 15 zegmaar) omtrent dit onderwerp te versterken?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Ja precies, dat kan ik dus ook echt niet begrijpen. Ik bedoel, het internet staat vol met hoeveel meer belastend het eten van vlees is voor het milieu in vergelijking met plantaardig eten, maar toch hebben mensen zoiets van "Jamaar ik vind biefstuk lekker!" Ik voel echt plaatsvervangende schaamte als ik op Facebook iemand zie die heel trots meedoet aan Earth day (vandaag trek ik een warme trui aan in plaats van de verwarming hoger te zetten, want ik denk aan de aarde!) en ondertussen wel gewoon vlees en zuivel blijven gebruiken... Ja doei. Ik douche korter! Ik draai de kraan dicht tijdens het tanden poetsen! Hoera, als je een kilo vlees laat staan heb je al net zoveel water bespaard als wanneer je een half jaar lang überhaupt niet zou douchen. Pffft...
Sorry, ik wind me er altijd nogal over op.
sallandval schreef:Alleen bij een J-curve (=exponentiele groei zoals bij de mensheid) ziet het er dus anders uit:
[ Afbeelding ]
Tillie20 schreef:Dat is gewoon niet logischEen J-curve is niet toepasbaar op mensen, maar eerder op seizoensgebonden organismen zoals planten en insecten.
Wat is de bron van het feit dat bij mensen sprake is van een J-curve? Dat komt sowieso eigenlijk nooit voor bij zoogdieren en gewervelden.
R12312 schreef:maralyn schreef:Als het hier niet goed staat... mag het verzet worden.
Ik zit nog niet te wachten op kinderen, maar ondanks mijn begin twintiger leeftijd, zie ik in mijn omgeving de een, na de ander zwanger worden.
Zowel gewenst als ongewenst.
Ik zit in twijfel, met de bevolkingsgroei, en andere factoren, of ik ooit wel kinderen wil.
Ja, ik heb een kinderwens. Maar daarnaast denk ik ook goed na over de bijkomende dingen.
Gezien de bevolkingsgroei, wat ik best ernstig vind, ben ik wel benieuwd hoe het kan?
Want als ieder 2 kinderen krijgt, is het stabiel, denk ik...?
Wat nu... als de wereld een jaar lang niet zwanger kon worden?
Dus een jaar lang geen baby's en extra mensen op de aarde gezet worden?
Misschien een beetje rare en zeker onhaalbare gedachte...
Hoe zouden jullie dat zien?
Dan hebben we over een jaar of 30 een serieus groot probleem op de arbeidsmarkt en op het gebied van het betalen van de pensioenen.
sallandval schreef:Dat denk ik dus bij 'kinderen krijgen' een kennis van mij leeft helemaal vega/bio i milieufreak en kijkt mij aan op mijn leren telefoonhoes maar heeft wel 5 kinderen...
Babeth schreef:Ik wil ook geen eigen kinderen omdat we al met teveel zijn. Ik adopteer liever een kindje dat geen ouders meer heeft. Dat kindje is er al en heeft ook liefde en een huis nodig.
LindyH schreef:Het is echt China.
Zo'n één kind politiek heeft heel veel nadelen. Mensen die hun tweede kind niet konden betalen moesten dat gedwongen afstaan. Vaak werden de meisjes afgestaan omdat iedereen een zoon wilde. En er waren echt sterfhuizen voor meisjes, omdat niemand die wilde. Daardoor is er nu een hele generatie mannen waar geen vrouw voor is (wat dat betreft werkt het wel mooi dubbelop), maar het leidt tot veel frustratie en seksueel geweld. Om nog maar niet te spreken van de verplichte controle op menstruatie bij vrouwen destijds, want als je niet menstrueert dan zul je wel zwanger zijn. Moesten ze elke maand een gebruikt maandverbandje inleveren...
![]()
Daarnaast zijn er nu mensen die opgegroeid zijn als geheim kind, en die dus geen enkele status hebben omdat ze niet bestaan. Ze zijn niet naar school geweest, kunnen niet gaan werken, hebben nergens recht op etc. Terwijl hun oudere broer of zus dat wel heeft.
Zulke dingen kun je alleen doen in een totalitair regime, en of je dat nou moet willen...
LindyH schreef:Het is echt China.
Zo'n één kind politiek heeft heel veel nadelen. Mensen die hun tweede kind niet konden betalen moesten dat gedwongen afstaan. Vaak werden de meisjes afgestaan omdat iedereen een zoon wilde. En er waren echt sterfhuizen voor meisjes, omdat niemand die wilde. Daardoor is er nu een hele generatie mannen waar geen vrouw voor is (wat dat betreft werkt het wel mooi dubbelop), maar het leidt tot veel frustratie en seksueel geweld. Om nog maar niet te spreken van de verplichte controle op menstruatie bij vrouwen destijds, want als je niet menstrueert dan zul je wel zwanger zijn. Moesten ze elke maand een gebruikt maandverbandje inleveren...
![]()
Daarnaast zijn er nu mensen die opgegroeid zijn als geheim kind, en die dus geen enkele status hebben omdat ze niet bestaan. Ze zijn niet naar school geweest, kunnen niet gaan werken, hebben nergens recht op etc. Terwijl hun oudere broer of zus dat wel heeft.
Zulke dingen kun je alleen doen in een totalitair regime, en of je dat nou moet willen...
Gruis schreef:LindyH schreef:Het is echt China.
![]()
Om nog maar niet te spreken over de gevolgen van een éénkindpolitiek op de economie. Onze economie is, met onder andere het omslagstelsel, gericht op een groeiende beroepsbevolking. Het krimpen van de bevolking zou voor onze economie rampzalige gevolgen hebben.
Magrathea schreef:Misschien is het dan eens tijd om iets anders te gaan verzinnen, want nu nog meer groeien lijkt me nou ook niet de oplossing.
Magrathea schreef:Gruis schreef:Om nog maar niet te spreken over de gevolgen van een éénkindpolitiek op de economie. Onze economie is, met onder andere het omslagstelsel, gericht op een groeiende beroepsbevolking. Het krimpen van de bevolking zou voor onze economie rampzalige gevolgen hebben.
Misschien is het dan eens tijd om iets anders te gaan verzinnen, want nu nog meer groeien lijkt me nou ook niet de oplossing.