Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eulogy schreef:Als Griekenland de eurozone verlaat, dan is het volgens mij net een kaartenhuis... Ten eerste verliest de hele euro zo zijn geloofwaardigheid (of wat daar nog van over is) en ten tweede is het niet ondenkbaar dat landen als Italië, Spanje, Portugal en Ierland het beleid van de Eurogroep dan ook niet meer zullen pikken.
Eulogy schreef:Bovendien, de oude regering (die er dus tot voor kort gewoon zat) heeft 8 jaar lang alles gedaan wat de Troika vroeg. Ik snap je opmerking dus niet zo goed, welke hervormingen zijn volgens jou niet doorgevoerd? .
LindyH schreef:Ik vond Papandreou een fijne vent ja. Hij zat alleen klem tussen wat Europa wilde en wat het Griekse volk wilde en daardoor waren ze allebei niet blij met hem. Wat dat betreft zijn de huidige machthebbers in Griekenland wel betere volksvertegenwoordigers.
xxCYNNxx schreef:LindyH schreef:Ik vond Papandreou een fijne vent ja. Hij zat alleen klem tussen wat Europa wilde en wat het Griekse volk wilde en daardoor waren ze allebei niet blij met hem. Wat dat betreft zijn de huidige machthebbers in Griekenland wel betere volksvertegenwoordigers.
Een fijne vent die jarenlang heeft mee geholpen aan de ondergang van Griekenland. Ja hele fijne vent. En toen de EU aan de bel trok, kon het gewone volk alles inleveren van hem.
De groepen die onder hem groot en rijk zijn geworden worden mooi met rust gelaten. Tja niet zo gek dan dat de Grieken op hun achterste benen zijn gaan staan; geef ze groot gelijk.
Zouden wij hier ook moeten doen, want als we zo door gaan komt Nederland vanzelf wel in hetzelfde schuitje als de probleemlanden. Zal niet binnen nu en 2 jaar zijn, maar als we maar jaar op jaar op jaar bezuinigingen voor de kiezen krijgen + lastenverzwaringen dan komt hier de economie ook ooit nog wel eens compleet stil te liggen.
LindyH schreef:Nu Griekenland compleet op zijn gat ligt is het inderdaad onmogelijk om nog te hervormen. De rek is er compleet uit. Het heeft dus geen zin om dat nog te eisen. Bijvoorbeeld het pensioenensysteem. Dat is belachelijk, maar op dit moment leven zo veel families van het pensioen van één oma omdat er geen werkloosheids- of andere uitkeringen zijn, dat ze als de dood zijn om dat te verliezen 'door Europa'. Lijkt me heel logisch. (Kan dus ook wel begrijpen dat mensen die ene oma dan in de tuin begraven.)
Maar dit was niet gebeurd als Griekenland eerder, toen het nog wel kon, de nodige hervormingen had doorgevoerd. Daar heeft Europa wel om gevraagd, maar is toen niet streng genoeg geweest. En het was gewoon halsstarrigheid van de Grieken om dit niet te doen. Dat schijnt in de volksaard te zitten. Ze zijn vanaf het begin al keihard 'Nee' aan het roepen.
Dat ze nu boos zijn op Europa vanwege de onmogelijke maatregelen begrijp ik, maar het is wel mede hun eigen schuld dat ze in deze situatie terecht zijn gekomen. Als ze dat zouden erkennen dan zou ik persoonlijk wel bereid zijn om financiëel te helpen en om schulden kwijt te schelden. Er zijn ook wel veel Grieken die zich dat wel realiseren. De meesten daarvan hebben ook Ja gestemd bij het referendum. Op TV hoorde ik iemand zeggen: "Als je hulp van iemand wilt moet je hem niet uitschelden." Wat mij betreft is dat de spijker op zijn kop. Maar helaas, de meerderheid heeft Nee gestemd.
Humanitaire hulp vind ik prima, zeker bij een Grexit, maar ik denk niet dat Europa moet toegeven naar de Griekse politici toe wat betreft de schulden. Die mogen zich eerst wel eens wat onderdaniger opstellen en erkennen dat ze het zelf zo ver hebben laten komen.
Of een Grexit een goed idee is weet ik niet. Voor de euro zou het wel goed zijn denk ik. Als landen onder alle omstandigheden bij de euro kunnen blijven, zelfs al misdragen ze zich, dan is dat niet goed voor de eurogroep. Een kudde paarden is ook beschermend, maar een paard dat zich niet conformeert aan de regels van de kudde wordt er ook uitgewerkt. Ook al betekent dat dat hij ten dode is opgeschreven.
Helaas is er zo veel geld aan Griekenland geleend, dat niemand dat definitief kwijt wil zijn. Hoewel ik eigenlijk niet begrijp waarom dat per se het geval is bij een Grexit. Geleend geld kan toch sowieso terugbetaald worden, of je nu bij de Euro zit of niet? Bij een Grexit kan de EU geen eisen meer stellen aan Griekenland, en daar zullen de Grieken vooral zelf heel blij mee zijn. Het lijkt me dus helemaal geen gekke optie, maar ik zal wel niet alles overzien. Maarja, wie wel?