Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:51

HorseTopShop schreef:
Ayasha schreef:
Vegetarier, veganist, maakt geen jota uit, het ging om de mening dat als je profiteert van de dood van dieren dat je dan geen respect voor ze kan hebben. Dan mag je jezelf noemen zoals je wil.
Ik zie dat zelfs de joden er al bij betrokken zijn dus volgens mij is de discussie al ietsie uitgebreid inmiddels. :')

Ja maar dan nog. Ik neem aan dat diegene die hier veganist zijn gewoon paardrijden.
Dat is dan toch ook hypocriet? Of rijden die niet met een lederen zadel?

En wat heeft vlees eten te maken met respect voor dieren? Ik zie het verband niet...

Dat is precies mijn punt. :)
Veel vega's (ongeacht de uitgang) zitten wel te zeiken dat vleeseters profiteren van dieren hun dood en dat dat niet oké is maar terwijl lopen ze rond in lederen schoenen, gaan ze in hun lederen zadel zitten en besturen ze hun paard met hun al dan niet bitloze lederen hoofdstel. Sommige doen er nog een mooi lederen halstertje en peesbeschermers bovenop...
Maar dat is niet profiteren van de dood van dieren... Dat is dan anders...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:52

Als je respect voor een dier gelijk stelt met het niet willen doden van een dier, moet je ook geen dierlijke producten gebruiken.

Uit ieder ei zou een kuiken kunnen komen.
Leer heb je pas nadat de huid van een dood dier is gehaald.
Melk is voor het kalf en dus niet voor de mens dus ook geen kaas, weet je dat je 10 liter melk nodig hebt voor 1 kilo kaas?

Maar bedenk dat we de wereld pas echt zijn gaan vervuilen toen we de natuurlijke producten zijn gaan vervangen voor chemische!
Al het plastic uit de bio chemische industrie vervuilt de aarde enorm en ook de uitstoot van deze fabrieken is gigantisch.
Dus denken dat je met veel respect met de aarde omgaat door geen natuurlijke(plantaardige en dierlijke ) producten te gebruiken , is helaas niet waar.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:54

__Elizabeth schreef:
Wij houden zelf vleesvee en ik heb respect voor mijn dieren. Maar ik eet ze wel op. Denk er eens bij na? Wij als mens zijn omnivoren wij HOREN dus vlees te eten. Ik ben het niet met je eens dat wij dus zonder kunnen. Jou licheaam heeft de stoffen nodig die in vlees zitten. Dat wij dingen ontwikkeld hebben die er voor zorgen dat je het niet persee nodig hebt is fijn voor jou maar niet natuurlijk ;)

Ik ben van mening dat ik natuurlijker leef als dat jij doet. Ik woon in Canada en een hert of eland hebben hier geen natuurlijke vijand zeggen mensen. Jawel; de mens ;) Ik eet dus ook vlees van zulke dieren.

Ik heb respect voor mijn dieren, hoe weet jij dat ik dat niet heb. Mijn dieren leven op het land totdat ze slacht klaar zijn en wij zorgen ervoor dat de dieren vrijwel geen stress hebben. Ja natuurlijk omdat je dat proeft in je vlees maar het is ook fijner voor de dieren zelf.

_/-\o_ _/-\o_
ik heb 100% respect voor dieren, alleen idd wij zijn omnivoor, wij horen van de natuur vlees te eten, is ons gebit/darmstelsel ook naar gemaakt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:55

Tja Solleke, dan was er op dat bedrijf echt wat mis met de bedrijfsvoering.
Zelf heb ik ook jarenlang gewerkt op een mega varkensvermeerderingsbedrijf. en daar kreeg IK persoonlijk op mijn mieter als ik per 3 tot 5 zeugen meer dan 2 dode biggetjes had. (welke wel levend geboren waren) de kraamafdeling stonden we met 2 man op, en de dag waarom de meeste zeugen zouden gaan biggen was jou taak in de kraamstal. Zorgen dat de biggen er leven af komen, en levend blijven. Want ELKE big kost geld, en levert geld op. en een dode big levert niks op!
En een kruiwagen vol? ja hoor met nageboortes, en een enkele doodgeboren big. en helaas ook wel eens de piepdingen, welke veel te klein geboren zijn om te overleven. en tja dan is het "humaner" om ze met een klap op de kop weg te werken, dan te laten liggen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:55

Wij eten onze eigen koeien :D

Ik weet waar het vandaan komt, hoe ze behandeld zijn en hoe ze naar het slachthuis getransporteerd zijn. Super mals vlees (geen gestresst vlees) en scheelt gewoon een hoop.

Ik kan zeggen dat ik met respect vlees eet.

Ik ga er niet mee te koop lopen en ik laat iedereen in z'n waarde, maar dat hypocriete geneuzel is voor mij allang niet meer dan een wassen neus. Er zijn nu eenmaal dieren in een productieproces nodig om de wereld draaiende te houden.

Dat er e.e.a. kan veranderen aan bepaalde processen is zeker waar, maar laten we beginnen om dan eens vlees en producten te eten uit eigen land en niet alles te importeren waarvan we geen zicht op hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:56

Ik eet vlees omdat ik het lekker vind en ik koop gewoon wat er in het winkelschap ligt. Geen biologisch vlees want dat vind ik te duur en kan ik niet betalen. Dus ja, gewoon het goedkoopste. Wil dat gelijk zeggen dat ik geen respect heb voor dieren? Ik heb de luxe niet om mijn eigen dieren te houden en te (laten) slachten zodat ik zeker weet dat ze een mooi leven hebben gehad, ben ik dan gelijk slecht omdat ik pak wat de winkel verkoopt?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:57

spatter schreef:
Als je respect voor een dier gelijk stelt met het niet willen doden van een dier, moet je ook geen dierlijke producten gebruiken.

Melk is voor het kalf en dus niet voor de mens dus ook geen kaas, weet je dat je 10 liter melk nodig hebt voor 1 kilo kaas?

Maar bedenk dat we de wereld pas echt zijn gaan vervuilen toen we de natuurlijke producten zijn gaan vervangen voor chemische!
Al het plastic uit de bio chemische industrie vervuilt de aarde enorm en ook de uitstoot van deze fabrieken is gigantisch.
Dus denken dat je met veel respect met de aarde omgaat door geen natuurlijke(plantaardige en dierlijke ) producten te gebruiken , is helaas niet waar.

Goed stuk!!! Toevallig gister nog op tv dat we te veel uitstoot produceren met het maken of verwerken van bepaalde producten

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:57

Ik heb een hele uitgebreide mening over vegetarische mensen die hun meningen aan iedereen opdwingen. Maar goed. Zoals al veel genoemd zijn mensen omnivoor wat dus betekend dat we zowel vlees als groente eten en eigenlijk dus de keuze bij jezelf ligt als je kiest om het een of het ander wel/niet te eten.
Ik vind het prachtig dat er mensen zijn die vegetarisch zijn en op die manier willen laten zien dat ze van dieren houden, maar ik vind dat het ook op andere manieren kan. Als je een dier opeet betekend het niet dat je naar al je dieren slecht bent, daar heeft het eten van dieren niks mee te maken.

Mijn vader werkt als slachter bij de VION en ik weet hoe de dieren (in elk geval, varkens) geslacht worden. Het gaat er heel humaan en vriendelijk aan toe. Natuurlijk is het doden van een dier nooit vriendelijk, maar er wordt zoveel mogelijk aan gedaan om ervoor te zorgen dat de dieren zo min mogelijk pijn voelen als ze gaan. Ze worden verdoofd met koolzuurgas en vervolgens worden ze gedood. Ze zijn zo bedwelmd dat ze hier niks van voelen en het dus helemaal niet meer mee krijgen dat ze dood zijn. Dit vind ik op zich een hele vredige manier.
Het houd mij in elk geval niet tegen om vlees te eten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:58

wendyenbram schreef:
Tja Solleke, dan was er op dat bedrijf echt wat mis met de bedrijfsvoering.
Zelf heb ik ook jarenlang gewerkt op een mega varkensvermeerderingsbedrijf. en daar kreeg IK persoonlijk op mijn mieter als ik per 3 tot 5 zeugen meer dan 2 dode biggetjes had. (welke wel levend geboren waren) de kraamafdeling stonden we met 2 man op, en de dag waarom de meeste zeugen zouden gaan biggen was jou taak in de kraamstal. Zorgen dat de biggen er leven af komen, en levend blijven. Want ELKE big kost geld, en levert geld op. en een dode big levert niks op!
En een kruiwagen vol? ja hoor met nageboortes, en een enkele doodgeboren big. en helaas ook wel eens de piepdingen, welke veel te klein geboren zijn om te overleven. en tja dan is het "humaner" om ze met een klap op de kop weg te werken, dan te laten liggen.

Klopt :j wij stonden ook met twee op de kraamafdeling en probeerden ook zo goed mogelijk de biggen in leven te houden. Maar er werd al jaren ingezet op steeds meer en meer biggen per zeug. Waardoor er per zeug gemakkelijk 1-2 'nakomertjes' waren die het dus al niet gingen halen. Naast de misvormde dieren of die met een navelbreuk.

Kruiwagen vol was dus helaas inderdaad doodgeboren biggen, vertrapte biggen, maar ook al oudere biggen die al apart van de moeder verder opgefokt werden maar bezweken aan ziektes oid.

edit: en wellicht een uitzondering, maar zelfs één zeug negen doodgeboren biggen achter elkaar zien werpen. Dan is je kruiwagen snel vol. Het was meer voorkomend dat er slechts één doodgeboren per worp was, of een "krot" (zo'n raar bruinig zwart ding dat al half vergaan was in de buik)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 25-06-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:59

Je kunt best leven zonder vlees hoor :') de vleesvervangers die zijn ontwikkeld zijn echt niet per se nodig. Anders zouden alle arme mensen die zich geen vlees kunnen veroorloven allang dood zijn.

Maar ik wil hier niet mee zeggen dat je geen vlees mag eten; dat is je eigen keuze. Ik vind als je kiest voor biologisch vlees dat ook een uiting van respect. Of dus als je zoals _Elizabeth een natuurlijke manier van houden hebt en zelf weet hoe de dieren het hebben. Klinkt als een fijne plek voor een vleeskoe ;)

Neemt niet weg dat er echt veel plekken zijn waar vleesvee het niet zo mooi heeft en op elkaar gepropt zit of zo doorgefokt is met het oog op hoge productie dat er een groot sterftepercentage is.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:00

Ik heb ook zeker respect voor dieren, maar ik eet ze inderdaad ook gewoon op. Dat is de voedselketen. Wij hebben ook gewoon de voedingsstoffen uit vlees nodig om gezond te kunnen leven. Daarnaast vind ik het helemaal niet erg om een dier te doden voor mijn eigen gewin, mits het dier een goed leven heeft gehad. Een dier denkt namelijk niet: oh oliebol nu ga ik dood omdat zo'n stom mens mij op moet eten, en ik ben nog zo jong. Een dier is er op het ene moment en op het andere moment is hij dood en voelt hij niets meer. Ik durf hier gerust zo ver in te gaan dat ik mij eigen paard zou laten slachten voor consumptie (indien mogelijk) als zij geen waardig leven meer heeft. Als ze beter af is als ze dood is, waarom dan niet op laten eten? Dan heeft ze zelfs na haar dood nog nut, mooier kan niet. Over de kiloknallers in de supermarkt voel ik me inderdaad ook wel eens schuldig, maar ik ben absoluut niet tegen het slachten van dieren voor ons eigen gewin.

Edit: weet je wat ik zielig en respectloos naar de dieren vind? Het halal slachten van koeien en kippen. Ik heb daar ooit een filmpje van gezien en als iets mij pijn doet is het een koe die met z'n luchtpijp deels uit zijn keel en paniek in zijn ogen al bloedend naar de volgende ruimte strompelt. En helaas worden tegenwoordig heel veel kippen en koeien halal geslacht omdat dit makkelijker is dan een dan een deel halal te slachten voor de doelgroep die dit wil en het andere deel 'normaal' te slachten.
Laatst bijgewerkt door PollyPancake op 25-06-15 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:02

Bellatrix schreef:
Ik eet vlees omdat ik het lekker vind en ik koop gewoon wat er in het winkelschap ligt. Geen biologisch vlees want dat vind ik te duur en kan ik niet betalen. Dus ja, gewoon het goedkoopste. Wil dat gelijk zeggen dat ik geen respect heb voor dieren? Ik heb de luxe niet om mijn eigen dieren te houden en te (laten) slachten zodat ik zeker weet dat ze een mooi leven hebben gehad, ben ik dan gelijk slecht omdat ik pak wat de winkel verkoopt?

En daar is niets mis mee :)
In feite ben jij natuurlijker dan een veganist. Dat de veganisten hier roepen dat wij geen respect hebben is belachelijk :n Ik ben dag en nacht aan het werk voor mijn koeien. Ik ben weken in de weer om een dier met een slecht been er door te halen en dan krijg je te horen je hebt geen respect voor dieren?!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:04

ik kan heel simpel niet zonder vlees.. dan zou ik mijn lichaam een tekort aan voedingsstoffen geven.. en toevallig hou ik ook van vlees... dus ik heb schijnbaar geen respect voor mensen.. beetje kromme redenering..

ik zorg ervoor dat mijn beesten aan niets ontbreekt en liefst heb ik dat ook van beesten die ik eet.. ik wil dat de beesten een goed leven hebben, dan wel misschien korter, zolang het dierwaardig is..

ik durf 1 ding zeker te zeggen, ik heb meer respect voor dieren dan sommige voor mensen hebben voor mensen met ander visie en denkwijze

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:06

__Elizabeth schreef:
Bellatrix schreef:

In feite ben jij natuurlijker dan een veganist. Dat de veganisten hier roepen dat wij geen respect hebben is belachelijk :n Ik ben dag en nacht aan het werk voor mijn koeien. Ik ben weken in de weer om een dier met een slecht been er door te halen en dan krijg je te horen je hebt geen respect voor dieren?!

Maar Elizabeth, dat is echt niet de realiteit voor veel vleesdieren! Top dat jij je zo inzet voor je beesten. Maar het leven van veel (bv) vleesvarkens is ronduit schrijnend voor ze geslacht worden. Dat je dat niet tegen houdt om een stuk vlees te eten: prima, eigen keus. Maar sluit je ogen er aub niet voor.

Het bedrijf waar ik gewerkt heb was erg groot, bestond uit drie grote stallen, waarvan een stuk of 300 dieren per stal. Deze dieren zien van geboorte tot dood géén zonlicht, geen buitenlucht, geen ondergrond (staan altijd en overal op roosters). Het is nu eenmaal zo, maar dat is geen leuk leven, verre van.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 25-06-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:06

mijntje92 schreef:
Je kunt best leven zonder vlees hoor :') de vleesvervangers die zijn ontwikkeld zijn echt niet per se nodig. Anders zouden alle arme mensen die zich geen vlees kunnen veroorloven allang dood zijn.

Maar ik wil hier niet mee zeggen dat je geen vlees mag eten; dat is je eigen keuze. Ik vind als je kiest voor biologisch vlees dat ook een uiting van respect. Of dus als je zoals _Elizabeth een natuurlijke manier van houden hebt en zelf weet hoe de dieren het hebben. Klinkt als een fijne plek voor een vleeskoe ;)

Neemt niet weg dat er echt veel plekken zijn waar vleesvee het niet zo mooi heeft en op elkaar gepropt zit of zo doorgefokt is met het oog op hoge productie dat er een groot sterftepercentage is.

Er zijn dus inderdaad mensen die dekorten hebben door het niet eten van vlees ;) Doorfokken op vleeskoeien helpt trouwens niet en een hoog sterfpercentage willen boeren al helemaal niet. In te kleine hokken is waar maar dat is al veel minder als bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Natuurlijk zijn er bedrijfen waar het er minder aan toe gaat dat praat ik ook niet goed maar niet iedere boer doe het op die manier.

Ik had hier laatst een leuke opmerking van een veganist. Ze vertelde me dat ze veganist is omdat dieren te veel ruimte van de mens overnemen en dat we dus van dieren af zouden moeten zodat de mens meer ruimte heeft :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:08

mijntje92 schreef:

Dat kan misschien als je 100% gezond bent maar gues what, dat is niet iedereen. Nee, IK kan niet zonder vlees.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:09

Solleke_Noah schreef:
__Elizabeth schreef:

Maar Elizabeth, dat is echt niet de realiteit voor veel vleesdieren! Top dat jij je zo inzet voor je beesten. Maar het leven van veel (bv) vleesvarkens is ronduit schrijnend voor ze geslacht worden. Dat je dat niet tegen houdt om een stuk vlees te eten: prima, eigen keus. Maar sluit je ogen er aub niet voor.

Het bedrijf waar ik gewerkt heb was erg groot, bestond uit drie grote stallen, waarvan een stuk of 300 dieren per stal. Deze dieren zien van geboorte tot dood géén zonlicht, geen buitenlucht, geen ondergrond (staan altijd en overal op roosters). Het is nu eenmaal zo, maar dat is geen leuk leven, verre van.
'

Ik sluit mijn ogen daar helemaal niet voor hoe kom je erbij? Het is een van de redenen dat ik dit begonnen ben ;) Maar mensen moeten wel weten waar ze het over hebben.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:10

@mijntje: helaas ben ik allergisch voor vleesvervangers en heb nog verschillende andere voedsel allergieën, dus kan ik echt niet zonder vlees.. vele kunnen idd gezond zijn op vlees vervangers maar lang niet iedereen

Solleke_Noah

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:13

Elizabeth: de "je" was ook meer algemeen bedoelt :)

Ik geef ook toe dat ik misschien te emotioneel reageer omdat de beelden van die dieren nog steeds op mijn netvlies staan. Vooral om te zien dat ze volledig "product" zijn geworden en er niks meer van het dier, van zijn natuurlijke gedrag over schiet.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:14

Zelf ben ik nu bijna 10 jaar vegetariër, en waarom? Omdat ik het niet nodig vind om dieren te eten.
Mijn vriend is GEEN vegetariër, eet gerust vegetarische gerechten hoor maar zou zelf geen vegetariër willen worden.
Maar als er iemand is die respect heeft voor dieren, is hij het wel :j

Ik denk niet dat je iedereen over een kam kunt scheren...
Er zullen genoeg vleeseters zijn, die het werkelijk niet interesseert waar hun vlees vandaan komt en of het pijn heeft gehad ja of nee.

Amaris

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:15

Dit is eigenlijk echt een non-discussie.

Dieren eten = geen respect.

hou toch op

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:16

Respect voor dieren en vlees eten gaat imo ook goed samen.

Wanneer vind ik het respectvol? Wanneer het dier waar het vlees afkomstig is soortspecifiek natuurlijk gedrag heeft kunnen vertonen en op die wijze gevoerd is wat het dichts bij zijn natuurlijke dieet komt. Kort gezegd wil ik kippen stofbaden zien nemen, varkens moeten kunnen wroeten en koeien in kuddeverband kunnen grazen.

Ik koop mijn vlees heel bewust bij een keurslager die het vlees verkoopt van dieren van lokale boeren die niet lang op transport hebben hoeven staan en dezelfde dag nog geslacht zijn. Daarnaast geloof ik dat vlees eten vervuilend voor het milieu is en om die reden eet ik het 2 of drie keer per week of deel ik mijn porties op zodat ik vaker een klein beetje eet. Ik geniet ook veel meer van mijn vlees nu dan dat ik dat deed toen ik nog bij mijn ouders at en elke dag vlees kreeg.

Overigens, en dit is misschien wel een hele andere discussie en daarom ontvang ik ook wel graag je reactie over pb, maar waarom ben je dan niet tegen dierentuinen? Ik denk (hoop ik) dat je bedoeld dat je voor soortbehoud bent, maar kan je zeggen dat dierentuinen tegenwoordig steeds commerciëler en economischer worden en dierwelzijn echt vaak in het geding komt ;)

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:16

sunshine schreef:
Zelf ben ik nu bijna 10 jaar vegetariër, en waarom? Omdat ik het niet nodig vind om dieren te eten.
Mijn vriend is GEEN vegetariër, eet gerust vegetarische gerechten hoor maar zou zelf geen vegetariër willen worden.
Maar als er iemand is die respect heeft voor dieren, is hij het wel :j

Ik denk niet dat je iedereen over een kam kunt scheren...
Er zullen genoeg vleeseters zijn, die het werkelijk niet interesseert waar hun vlees vandaan komt en of het pijn heeft gehad ja of nee.

Precies hetzelfde hier ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:22

Bellatrix schreef:

Slecht? Nee, natuurlijk niet. Je bent niet veel anders dan de gemiddelde consument.

Alleen denk ik wel dat we van het idee af moeten dat biologisch per se duur zou moeten zijn. Als je op zoek gaat naar de juiste adressen, dan valt dat namelijk best mee. Zeker als je ook bereid bent om je porties aan te passen.
Ik haal mijn varkensvlees bijvoorbeeld hier vandaan http://www.veldvarkens.nl
Rundvlees hebben we de laatste keer hier vandaan gehaald http://www.decora-herefords.nl/
Ook bij jou in de buurt zijn dit soort adressen te vinden. Voordeel is ook dat je de tussenhandel er uit haalt, de opbrengst is zo voor de boer zelf.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:24

spatter schreef:

Jij slaat de spijker op zn kop! Hier ben ik het helemaal mee eens.