Stelling: de mens is van nature slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:45

Ik ben het met CharleyT eens. Er word te snel met respectloos gegooid door mensen die er wel in geloven. En laten nou veel van deze mensen net zo reageren op andere geloven.

De bijbel is samen gesteld door Romeinen die beslisten wat er wel en wat niet in het boek terecht kwam. De Romeinse keizer Constantijn destijds wilde dat iedere christenen het zelfde leerde/zelfde geloof aan hing. Hij heeft ervoor gezorgd dat de hedendaagse bijbel kwam. Veel geschriften ver voor die tijd zijn nooit in de bijbel terecht gekomen (die overigens wel gevonden zijn) door deze groep mannen, want paste niet in hun beleving/denkbeeld.
Jammer en helaas is sinds die tijd de bijbel als enige heilige boek verklaard die alleen de waarheid verkondigt.
En helaas weten veel bijbel aanhangers de ware geschiedenis van het ontstaan van de bijbel niet, of willen die niet kennen. (iets met godslasterend of zo)

Hoe moet ik dit boek als enige ware zien? Het is een samen gesteld boekwerk met verschillende verhalen. Net een omnibus :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:49

Van gelovige naar atheist wordt snel geroepen: je hoort respect te hebben voor, bijbel, kerk etc. Maar waarom moet er respect getoond worden? Waar wordt dat respect mee verdiend dan?

Blue_Eyes

Re: Stelling: de mens is van nature slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:46

Hoezo moet je respect verdienen? Respect zou een basiswaarde moeten zijn. Voor mij geldt dat ik respect probeer op te brengen voor iedereen en voor ieder geloof, en ik kan het dan ook niet waarderen als anderen het boek dat voor mij heilig is, een sprookjesboek noemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:59

Respect voor elkaar moet er zijn inderdaad. Alleen je kan zaken ook als respectloos opvatten terwijl ze dat niet zijn of niet zo bedoeld zijn. En mijn inziens gebeurt dat hier nu.
Als gelovige kan je over dit soort zaken beter denk la maar waaien.
Je komt er namelijk niet uit. Het staat lijnrecht tegenover elkaar.

het zou toch een beetje raar zijn als iemand mij vraagt wat ik van de bijbel vind en dan niet eerlijk mijn mening mag verkondigen.
Zeg dan ik ben van mening dat de bijbel wel de waarheid is(als dan niet symbolisch bedoel) voor mij is het geen sprookjesboek.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:06

Blue_Eyes schreef:
Hoezo moet je respect verdienen? Respect zou een basiswaarde moeten zijn. Voor mij geldt dat ik respect probeer op te brengen voor iedereen en voor ieder geloof, en ik kan het dan ook niet waarderen als anderen het boek dat voor mij heilig is, een sprookjesboek noemen.

Maar eerlijk, komt het niet een beetje op hetzelfde neer? In sprookjes zit ook altijd een verborgen boodschap met goede bedoelingen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:18

UhNee schreef:
Maar eerlijk, komt het niet een beetje op hetzelfde neer? In sprookjes zit ook altijd een verborgen boodschap met goede bedoelingen.

Quote je eigen username :')

Natasja, ik vind het geen enkel probleem als je zegt dat het niet de waarheid is voor jou, of wat dan ook. Sommige termen komen echter een normale, respectvolle discussie echt niet ten goede.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:55

Dat ben ik ook weer met je eens.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:30

Dat soort discussies zijn een gebed zonder eind, om maar even in de "termen" te blijven. De een beweert dat het allemaal wel heeft plaatsgevonden, de ander weet zeker dat het niet zo is. De een blijft hardnekkig volhouden dat het allemaal op waarheid is gebaseerd, terwijl de ander koppig blijft volhouden dat het niet zo is. De een noemt het een sprookjesboek, de ander noemt het een heilig iets. What's in a name... Ieder heeft zijn eigen mening en wie weet ligt de waarheid wel ergens goed opgeborgen, omdat de hel uitbreekt als de echte waarheid boven water komt.

Het enige wat ik zeker weet, is dat deze oeverloze discussie volledig off-topic raakt. :D

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 01:41

aikon schreef:
Ik ben het met CharleyT eens. Er word te snel met respectloos gegooid door mensen die er wel in geloven. En laten nou veel van deze mensen net zo reageren op andere geloven.

Dat werd uit mijn bericht geciteerd, zoals je kunt lezen ben ik historica - of ikzelf wel of niet geloof is niet aan de orde geweest. Je hoeft niet gelovig te zijn om het voor een Bijbelse theorie op te nemen. Dit is een discussie over het goede/slechte van de mens. De bijbel heeft daar het een en ander over beschreven. Er is hier een persoon die graag die Bijbelse theorie wilt bespreken, en vervolgens krijgt zij eigenlijk te horen dat er in dit topic geen plaats is voor haar mening omdat men het een sprookjesboek vindt en - letterlijk gezegd hier! - het 'zonde voor dit topic is'. Dat vat ik als neerbuigend en respectloos op. In een discussie heeft niemand te bepalen welke theorie superieur aan de ander is, ook al heb je de discussie zelf gestart.

Ik voelde mij plaatsvervangend beledigd en mijn gevoel van rechtvaardigheid werd zwaar op de proef gesteld bij enkele opmerkingen in dit topic, dat is voor mij reden genoeg om 'respect' erbij te betrekken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 07:02

Nee ik geloof niet dat de mens van nature slecht is. Overlevingsinstinct? Ja duh, elk dier heeft dat. Hoe kan je anders overleven? Als je dit niet zou hebben, zou je soort snel uitsterven ;) Elk dier heeft een ander 'wapen' om te overleven. Een mens is niet sterk en is lichamelijk ontzettend zwak (zonder ook maar iets behalve je lichaam). We kunnen niet snel rennen of vliegen, we zijn in verhouding fysiek niet sterk etc. Wat een mens sterk maakt zijn de hersens. Mensen zijn ontzettend slim om dingen te maken en dat is hoe we overleven. Dat is hoe wij geevalueerd zijn.. Maar nu gaat het zo ver dat wij zo ongeveer de wereld veroveren en denken dat de wereld van ons is.
Dus nee, de mens is niet van nature slecht. Het is de onbalans (en opvoeding!) wat de mens nu slecht maakt.

En nee, de mens is niet egoistisch en denkt alleen maar aan zichzelf. In Europa en Nederland ja. Kom naar Canada en je zult een wereld van verschil merken in de mensen ;) Waarom? Hier hebben de mensen elkaar nodig om te overleven. Dus hier willen de mensen echt helpen. Kijk alleen al naar het weer. -50C is hier geen uitzondering. Als je ergens autopech hebt en er komt geen hulp vries je gewoon dood.
Dus nee. Dat egoistische (naar andere mensen) wat wij kennen is echt Europa. Of iig Nederland

Maat ik ben het er mee eens dat de mens egoistisch en slecht is geworden naar de natuur toe. Voor mij echt doordat er geen balans meer is.