Moet de koning belasting betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moet hij betalen?

Ja.
135 (77%)
Nee.
33 (18%)
Alleen vrijwillig.
3 (1%)
Weet niet.
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 174

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:03

Van de vier voormalige presidenten van de Verenigde Staten die nog in leven zijn, kost George W. Bush de Amerikaanse belastingbetaler het meest. Dat blijkt uit een onderzoek van de onafhankelijke Congressional Research Service, zo meldt persbureau AP.

Bij de kosten die Bush jr. als oud-bewoner van het Witte Huis in 2012 vergoed kreeg, zit onder meer een telefoonrekening van zo'n 85.000 dollar, 400.000 dollar voor kantoorruimte in Dallas en 60.000 dollar aan reiskosten. In totaal ontving de Texaan, inmiddels fervent kunstschilder, voor 1,3 miljoen dollar van de federale overheid.

In de Amerikaanse wet is vastgelegd dat presidenten na hun laatste ambtstermijn jaarlijks het equivalent van een ministersalaris ontvangen, zo'n 200.000 dollar. Daarnaast worden bijvoorbeeld kosten voor kantoorruimte, personeel en correspondentie vergoed. Ook weduwen van oud-presidenten krijgen een gage, waardoor het totaalbedrag dat de overheid in 2012 aan de voormalige bewoners van het Witte Huis kwijt was op 3,7 miljoen dollar ligt. De kosten die de Amerikaanse geheime dienst kwijt is voor de bescherming van oud-presidenten en hun families, zijn niet openbaar en derhalve niet meegerekend.

Op dit momenten leven er nog 4 ex presidenten in Amerika

De fransen hebben ook een leuk oude dag voorziening voor hun oude presidenten.

Gouden handruk, wachtgeld, bonus, vertrekpremie. Laat een van die woorden vallen en je hebt een verhitte discussie. Met meestal als uitkomst dat iedereen het erover eens is dat het wel een beetje minder kan. Tot zover Nederland.

In Frankrijk speelt deze discussie nauwelijks. Zeker niet als het gaat om de oudedagsregeling voor een ex-president.

Er zijn er nog drie in leven: Valéry Giscard d'Estaing, Jacques Chirac en sinds vandaag Nicolas Sarkozy. Nederlandse premiers, zoals Wim Kok en Jan Peter Balkenende, kregen nadat ze waren afgezwaaid maximaal een jaar een kamertje op het Binnenhof met een parttime secretaresse, een auto met chauffeur, voor als het echt nodig is en een paar jaar wachtgeld. Dat is het wel zo'n beetje.

In Frankrijk doen ze dat met presidenten heel anders.

Na zijn aftreden heeft de Franse president levenslang recht op:

11 duizend euro netto per maand, als hij lid wordt van de Conseil Constitutioneleen gemeubileerd appartement, "voorzien van alle gemakken"zes medewerkers, in te zetten naar eigen inzichttwee politie-agenten die permanent over zijn veiligheid wakeneen auto met twee chauffeurs in wisseldienstwaar ook ter wereld vrije kost en inwoning in Franse diplomatieke vertegenwoordigingenEn als klap op de vuurpijl: levenslang vrij vliegen met Air France, business class

Kosten, naar schatting, anderhalf miljoen euro per oud-president per jaar.

Vaak wordt gezegd dat machtige mensen, dag en nacht bezig met grote beslissingen, na hun aftreden in een diep zwart gat vallen. In Frankrijk is dat gat bekleed met zoveel weelde, dat het neerkomen aanzienlijk comfortabeler lijkt dan het leven voor de val.

En ook deze mensen zijn zeer welgesteld.

Best leuk, 4 jaar werken en dan de rest van je leven een leuk pensioen(tje)

Hoe duur zijn de West-Europese staatshoofden in 2012?
Land | staatshoofd | kosten | Frankrijk | president | €111,7 miljoen | Nederland | koningin | €39,4 miljoen | Verenigd Koninkrijk | koningin | €38,2 miljoen | Duitsland | bondspresident | €30,7 miljoen | Noorwegen | koning | €25,2 miljoen | België | koning | €14,2 miljoen | Zweden | koning | €13,9 miljoen | Denemarken | koningin | €13,2 miljoen | Luxemburg | groothertog | €9,2 miljoen | Spanje | koning | €8,2 miljoen |

Zo zie je maar dat de twee presidenten in deze lijst ook gewoon in de top 5 zitten als nummer 1 en 4.

Vala

Re: Moet de koning belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:56

Bedankt Cam, mooi overzicht en goede uitleg, zet het een en ander weer in perspectief!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:23

gekvanfleur schreef:
Wie in Den Haag zou je dan graag als president zien? Ik genen hoor.. _/-\o_

Ik zou het wel weten hoor, zolang het maar geen Rutte is of Samsom

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:22

Vala schreef:
Jammer dat sommige mensen zomaar de historie van ons land willen verloochenen. En regeren doet de koning niet hoor, dat doet de regering :)*

Hoe bedoel je verloochenen? Wij hebben indertijd een "koning" in onze strot geduwd gekregen, te weten Lodewijk. Ons land heeft daarvoor nooit een koning gehad. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:24

Anoniem schreef:
Het koningshuis is ons visitekaartje aan het buitenland, gezien de bedragen die er aan de export omgaan vind ik het een prima investering. :j

We hebben ook een minister-president die ons land bestuurt. Het koningshuis is puur ceremonieel, sinds 2012 kunnen ze zelfs geen formateur meer aanwijzen. :+

Daar hoeven we niet per definitie een koning voor te hebben, want Obama is ook een persoon waar men "tegenop kijkt". Vanwaar bijvoorbeeld al die ophef als Obama naar Nederland komt (lees: beveiliging, afgezette snelwegen, afgehuurde grote complexen, dure hotels, etc., terwijl het niemand zou opvallen als hij in een doorsnee Fiat Panda vervoerd zou worden).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:28

Het koningshuis is in mijn ogen alleen maar mooi weer in het buitenland aan het spelen en "hulp" aan het bieden bij minder bedeelden aldaar, terwijl het in Nederland allemaal aan het instorten is en er niet omgekeken wordt naar de minder bedeelden alhier. Ik zou het koningshuis pas echt kunnen waarderen als ze eerst hun eigen volk zouden steunen en zo kunnen laten zien hoe "goed" ze zijn aan de buitenwereld.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:30

cam schreef:
Obama inauguratie kost $ 170+ Miljoen, kan je Willem en Maxima best lang van onderhouden.
Inkomen van Obama per jaar ruim € 440.000 dat valt dan wel weer mee.
Wel is er elk 4 jaar een kostenplaatje om het Witte huis te herinrichten omdat elke president zijn huis naar eigen inzicht mag inrichten.
Daar bij komt dat bijna alle ex presidenten in de wereld de rest van hun leven een riante pensioen regeling hebben tot hun dood.
Loopt best wel op als je elke 4 jaar een nieuwe ex president erbij krijgt.
De oud presidenten van Duitsland vangen jaarlijks zo'n €200.000 plus secretaresse, een privé attaché en chauffeur met auto , kosten bijna € 300.000 per jaar.
Op dit moment leven er nog 4 ex presidenten in duitsland

Nee dan vind ik ons koningshuis best redelijk

Dat zijn mijns inziens ook belachelijke bedragen, echter Amerika is wel tig keer groter dan Nederland. In verhouding valt het dan tegen elkaar weg te strepen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:34

Shenavallie schreef:
Het koningshuis is in mijn ogen alleen maar mooi weer in het buitenland aan het spelen en "hulp" aan het bieden bij minder bedeelden aldaar, terwijl het in Nederland allemaal aan het instorten is en er niet omgekeken wordt naar de minder bedeelden alhier. Ik zou het koningshuis pas echt kunnen waarderen als ze eerst hun eigen volk zouden steunen en zo kunnen laten zien hoe "goed" ze zijn aan de buitenwereld.

Los van de belasting discussie sluit ik mij hierbij aan. :)

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:34

Ik zou de koning en aanhang graag een jaartje in de bijstand zien.

Een heuse gemiste kans voor een reality serie "Lexie, effe geen cent te makken", waarin we Lex en Max volgen op koopjesjacht bij de Zeeman en de Aldi. We zien Bea elke dag bij de AH rondhangen voor de gratis bakkies leut en aan het einde van de dag verlaat ze de winkel met een rol "ah basic" beschuitjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:37

Als we geen koningshuis meer hebben worden er nog minder Gelderse paarden verkocht _O-

Het is in feite ook een werkverschaffingsinstituut voor een heleboel mensen. Dat gaat zover als bloemenleveranciers. Dat kun je niet even snel opdoeken zonder problemen lijkt mij. Misschien geleidelijk aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:46

NatasjavE schreef:
LadyMadonna schreef:
Hier heb je het wederom om uitgaven, maar what about inkomsten?

Dat inkomsten verhaal is een banketstaaf verhaal.

Ik verwijs daarom naar Duitsland.

Geen koning wel een beter draaiende economie.

Het zal vast inkomsten genereren.

Maar de Duitse President zorgt daar dus ook voor. En!!!! Kost minder.

Het voordeel is ook dat als hij niet goed werk aflevert hij de volgende keer niet herkozen wordt.

Wij zitten hier levenslang aan vast ;(

Waar haal je het vandaan dat het in Duitsland economisch beter gaat doordat ze geen koning hebben? Er kunnen wel honderden redenen zijn dat het in Duitsland economisch beter gaat.

Ik ben niet anti-koningshuis, zoals iemand al mooi aangaf, het is ons visite kaartje naar het buitenland. Een premier die na een x aantal jaar weg is dan is het ''rutten? Who is that?!'' Zeker voor zo'n klein landje als het onze terwijl ''Willem-Alexander? Yeah, I know him! He's the King of the Netherlands!'' Mijn broer kan zo nog wel 100 voorbeelden geven dat het goed is dat we een koningshuis hebben (maar die heeft zich er ook wat meer in verdiept dan ik).

Wat de belastingen betreft. Ik weet niet in hoeverre het meer kost om belasting te laten betalen dan om gewoon minder salaris te betalen? Idem voor ambtenaren, worden ook betaald van het belastingsgeld, maar moeten ook belasting betalen. Dan denk ik, mits het meer geld kost om de belasting te laten betalen, hou het meteen in op het salaris. Maar er zullen vast gegronde redenen zijn dat dit niet het geval is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:00

Uit de Volkskrant:
Citaat:
Belasting
Geen belasting betalen is strikt genomen niet van deze tijd, maar is wel uit te leggen

Minister-president Mark Rutte
Op verzoek van de Kamer heeft het kabinet ook laten uitzoeken of het haalbaar is dat koning Willem-Alexander, koningin Màxima en prinses Beatrix belasting gaan betalen. 'De kortste samenvatting is: dat wordt te ingewikkeld', zei Rutte over zo'n 'brutering'. Niet alleen zouden de uitkeringen aan de leden van het Koninklijk Huis minimaal moeten worden verdubbeld, zij zouden ook fiscale bijtellingen krijgen voor gebruik van dienstauto's en aftrekposten voor bijzondere kosten.

'Geen belasting betalen is strikt genomen niet van deze tijd, maar is wel uit te leggen', zei Rutte, met verwijzing naar de complexiteit en 'het unieke karakter van het ambt'. Wel wordt het begrotingshoofdstuk 'De Koning' in 2016 transparanter. Hij noemde het koningshuis 'niet te duur'.

En uit het AD:

Citaat:
Het wordt te ingewikkeld om de koning belasting te laten betalen. Dat zei premier Mark Rutte vrijdag na afloop van de ministerraad. Deskundigen hebben dat ook vastgesteld, aldus de minister-president.

Mark Rutte, premier
De koning krijgt nu een soort uitkering netto en die zou je dan eerst bruto moeten maken. Je moet dan ook gaan kijken naar het gebruik van paleizen en naar welke kosten aftrekbaar zouden zijn. ,,Dat is ongelooflijk ingewikkeld'', aldus Rutte. ,,Het is geen principiële kwestie, maar ,,we have bigger fish to fry'' '', aldus de premier, daarmee aangevend dat er belangrijkere zaken zijn.

Het is overigens niet zo dat de koning nergens belasting over betaalt, maar hij heeft bepaalde vrijstellingen.

Uitkering
Koning Willem-Alexander, koningin Maxima en prinses Beatrix krijgen jaarlijks een uitkering. Willem-Alexander krijgt over 2015 5,3 miljoen, waarvan 4,5 miljoen als tegemoetkoming voor de kosten van zijn functie, zoals personeel.

Rutte zei vrijdag dat het geld voor de koning ,,op fatsoenlijk niveau'' ligt. ,,Moet je ook kijken wat ze ervoor moeten doen. Het is niet te duur, nee. En het is niet het grootste maatschappelijke vraagstuk van dit moment.''

De koning is ook kwetsbaar, omdat de samenleving altijd iets van hem vindt, hield de minister-president journalisten voor. Ook staan de Oranjes met een uitkering al jaren op de nullijn, voegde Rutte toe.

Niet tevreden
Alexander Pechtold van D66 is ontevreden. ,,Dit was de kans om iets te doen aan alle belastingvoordelen van het koningshuis. Waarom laat Rutte die kans lopen? D66 wil de principiële stap zetten dat de koning inkomstenbelasting gaat betalen. Ook zou onderzocht moeten worden in hoeverre de vrijstelling van bijvoorbeeld erf- en schenkbelasting aangepast kan worden.''

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:06

Smudge schreef:
Ik zou de koning en aanhang graag een jaartje in de bijstand zien.

Een heuse gemiste kans voor een reality serie "Lexie, effe geen cent te makken", waarin we Lex en Max volgen op koopjesjacht bij de Zeeman en de Aldi. We zien Bea elke dag bij de AH rondhangen voor de gratis bakkies leut en aan het einde van de dag verlaat ze de winkel met een rol "ah basic" beschuitjes.

Dat vind ik altijd zo'n dooddoener.
Er zijn genoeg mensen die nooit op het laagste niveau zullen moeten leven, daar hoef je geen koning voor te zijn. Dat wens ik ook niemand toe.
Waarschijnlijk heeft echter het koningshuis wel een goed besef van armoede problematiek waar een andere gemiddelde in luxe opgegroeide tiener geen enkel benul heeft waar het over praat.
Hoorde laatst echt een schrijnend voorbeeld waarom een jonge vrouw tegen iemand anders zei: ik snap echt niet waarom mensen arm zijn, wie kiest nou daarvoor? 8)7

purny

Re: Moet de koning belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:21

De hele beveiliging rond de nss top was zo lek als een mandje. Je stapte de tram in en in het gebied waar de top gehouden werd die o zo beveiligd was stapte je d'r weer uit.