Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:18

Marie_v schreef:
Ik vind het eerder normaal dat je even vraagt aan de andere persoon of hij/zij het niet erg vind dat je een sigaret opsteekt :)

In je eigen huis/auto? :?
Ik vraag bezoek/meerijders in mijn eigen huis/voertuig echt niet of mijn gewoontes storen. Dan kom je maar niet (mee)

ivy_power89

Re: Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:22

Ik ben astma patiënt en kan er gewoonweg niet tegen als er in mijn buurt gerookt wordt.
In mijn directe omgeving wordt hier rekening mee gehouden, en als men dat niet doet ben ik zelf zo weer weg.
Ik ga niet voor een ander mijzelf in een astma aanval begeven omdat een ander hier geen rekening mee wil houden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:23

Ayasha schreef:
Marie_v schreef:
Ik vind het eerder normaal dat je even vraagt aan de andere persoon of hij/zij het niet erg vind dat je een sigaret opsteekt :)

Ik vraag bezoek/meerijders in mijn eigen huis/voertuig echt niet of mijn gewoontes storen. Dan kom je maar niet (mee)

Vragen staat vrij toch?
Als iemand in mijn huis zou vragen, mag ik een sigaret opsteken? zou ik de vraag niet erg vinden, wel zeg ik gewoon nee en verwacht ik dan ook dat diegene naar buiten gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:24

Ja maar dan zit die persoon in jouw huis. daar bepaal jij. Je moet toch niet in je eigen huis vragen of je iets mag.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:26

Ayasha schreef:
Ja maar dan zit die persoon in jouw huis. daar bepaal jij. Je moet toch niet in je eigen huis vragen of je iets mag.

Oh, op die manier.

Tja, ik zou het zelf dan alsnog vragen als ik gasten heb in mijn huis. Wil niet dat iemand benauwd gaat zitten raken omdat ik dan wil roken.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:27

Ik ben allergisch voor een bepaald stofje in de rook. Rookt iemand en die wilt niet eventjes stoppen, dan ga ik gewoon weg. Beland liever niet in het ziekenhuis omdat iemand perse wilt blijven roken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:39

Nou moet ik zeggen dat ik bijna geen rokers ken die te beroerd zijn om even te wachten met roken tot je weer uit de buurt bent. Ik zat een tijdje geleden op een terras sigaretjes te roken met een paar biertjes en er zat blijkbaar een meisje naast me dat er niet zo goed tegen kon. Die heeft dat gewoon vriendelijk aangegeven, of ik even de andere kant op wou blazen. Dat werkte niet echt ivm de wind dus ben aan de andere kant van het terras gaan zitten. Zij was er hartstikke blij mee en het is voor mij geen moeite.

Ik ga ook echt niet lopen drammen als ik vriendinnetjes op bezoek heb die het niet zo lekker vinden als ik binnen rook... Ik rook ook op mijn eigen kamer en in mijn bed, dus ik wil voor het slapengaan nog wel eens een peuk aansteken, gewoon uit gewoonte en vind ik lekker. Als dit na het stappen is er ligt iemand naast me vraag ik sowieso even netjes of ze er geen last van hebben

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:01

Danique schreef:
Ligt er een beetje aan. Hun auto hun regels natuurlijk en als je het gewoon vies vindt hoeft er in mijn ogen niets aangepast worden. Als je allergisch bent of astma hebt vind ik van wel, daar gaat het om je gezondheid...

Maar het gaat altijd om je gezondheid, al heb je geen astma of ben je allergisch. Als je meerookt is het slecht voor je gezondheid. punt. En ookal heb ik nog geen longziekte, deze wil ik graag ook niet alsnog oplopen door mee te roken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:03

En het ide om op je kamer een "rookvrije zone" te maken amkeVH?
Dan kan jij altijd naar een rookvrije ruimte ontsnappen als je daar nood aan hebt.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:06

Oh maar dat is het sowieso hoor haha, in principe word er boven ook niet gerookt.
Maar ikzelf heb er ook niet super veel last van hoor, als mam binnen rookt ga ik gewoon ergens anders heen, alleen in de auto heb ik er echt last van, of als inderdaad iemand lekker associaal in je gezicht uitblaast.
Ik was gewoon heel benieuw naar wat mensen denken, en discusseer lekker mee :D

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:10

Kan je niet gewoon een raam open doen in de auto?
Mocht je moeder vragen waarom je dat doet kun je zeggen dat je last van de rook hebt. Ik weet het is heel kinderachtig, maar je moeder moet ook begrijpen dat je het niet prettig vind als zij rookt in de auto.
Laatst bijgewerkt door Netam89 op 31-05-15 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:11

Hoezo haar auto?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:13

Haha sorry maar ik ben 17, heb helaas geen eigen auto :=
Edit: raam doe ik sowieso wel open dan, maar alsnog heb ik er wel last van, het gaat toch niet allemaal het raam uit helaas
Laatst bijgewerkt door Chasingmood op 31-05-15 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:14

Serieus dat je moeder rookt moet ze zelf weten, maar het zou niet in me opkomen te roken waar mijn kinderen er last van hebben. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:15

Ayasha schreef:
Marie_v schreef:

Zooo ja, alleen jammer dat deze 'gewoonte' dus wel de kans op longkanker en waarschijnlijk op borstkanker vergroot. Ik snap niet dat je als moeder dat risico voor je dochter wilt nemen, uberhaupt. En really, argumenten als 'dan ga je maar fietsen' of 'dan kom je maar niet mee' gaan toch niet eceht op he, voor bij je oudders? Je kan als kind moeilijk elke afstand fietsen, of weigeren mee te gaan naar familiebezoekjes, etc? Niet meer in je eigen ouderlijk huis (waar je met 17 nog wel eens zou kunnen wonen/veel komen) komen?

Maar in bepaald opzicht (dan kom / rijd je maar gewoon niet mee) heb je gelijk: dan kán je ook maar beter wegblijven als iemand die zo dicht bij je staat, zo weinig om je (gezondheid) geeft. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-15 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:15

Ik vind het asociaal dat je moeder je laat "mee" roken...als jij je longen naar de gallemiezen wilt hebben dan zou je zelf wel roken en dat doe je niet. Ik vind het echt heel egoistisch en in dat stuk vind ik je moeder een slechte moeder. Laat haar op het minst in de auto een raam open doen als ze rookt en jij verplicht bent mee te rijden. En als het even kan, probeer zo min mogelijk mee te rijden.

Ik zelf stap niet bij iemand in de auto die daar rookt, en ook als mensen thuis graag willen roken dan kom ik niet op bezoek.
Ik ben er vrij hard in, heb vroeger zelf gerookt en heel blij dat ik dat niet meer doe...toen ik zelf rookte was ik daar ook nogal egoistisch in. Maar kennelijk werkt het zo dat je van verslavingen een egoistisch mens word.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:16

Waarom is het bij het grootste gedeelte zo hard 'mijn wil is wet in mijn huis'? Is het dan zo lastig om even rekening te houden met je medemens? Kan je dan werkelijk geen 5 minuten zonder sigaret? Het is toch een kleine moeite, indien men er om vraagt, om even ergens anders te gaan roken? Ik snap prima dat niemand jou hoeft te vertellen wat jij wel en niet moet doen in jouw eigen huis. Maar je kan toch makkelijk even naar buiten stappen, of een keer niet roken? Ik snap ook dat het een verslaving is, maar als je zó nodig een sigaret nodig hebt, zal ik me serieus afvragen of je niet eens moet stoppen...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:18

Wij roken niet.
Vriend ook al n jaar niet meer.
Ondanks wij geen probleem met rokers hebben vragen vriendrn ons of wij het niet vervelend vinden.
Wij kennen ook mensen die niet vragen... en als wij last hebben gaan wij gewoon weg...
Hard?
Nee waarom... wij hebben er toch last van?

In ons huis wordt er niet meer gerookt.
Hebben mensen daar problemen mee? Dan komen ze toch gewoon niet weer?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:22

Ik heb flink astma gehad, ben er nu aardig overheen gegroeid gelukkig. Het heeft vriendschappen gekost bij mensen die toch bleven roken in hun eigen huis en auto terwijl,ik erbij zat. Dan is het hun keuze of ze de sigaret belangrijker vinden dan mij. Overigens ben ik van mening dat mensen zeker te weten mogen doen wat ze willen in hun eigen huis. Maar als ik er dan bijna in stik kan ik dus ook niet meer op visite komen. Jammer maar dit gebeurde dus.
Overigens zijn vrienden waar weer niet meer kwamen later gestopt met roken en zelf nu fel anti roken, best wel apart.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:24

WildWings schreef:

Zooo ja, alleen jammer dat deze 'gewoonte' dus wel de kans op longkanker en waarschijnlijk op borstkanker vergroot. Ik snap niet dat je als moeder dat risico voor je dochter wilt nemen, uberhaupt. En really, argumenten als 'dan ga je maar fietsen' of 'dan kom je maar niet mee' gaan toch niet eceht op he, voor bij je oudders? Je kan als kind moeilijk elke afstand fietsen, of weigeren mee te gaan naar familiebezoekjes, etc? Niet meer in je eigen ouderlijk huis (waar je met 17 nog wel eens zou kunnen wonen/veel komen) komen?

Maar in bepaald opzicht (dan kom / rijd je maar gewoon niet mee) heb je gelijk: dan kán je ook maar beter wegblijven als iemand die zo dicht bij je staat, zo weinig om je (gezondheid) geeft. :j[/quote]
Ja, vaak zat, Ik was nl een niet roker in een rokers gezin en door mijn medicatie heb ik veel meer last van alle vormen van menselijk vertier (alcohol, wiet, sigarettenrook hebben allemaal meer effect op mij, in geval van wiet en sigarettenrook dus ook als ik enkel in de omgeving zit omwille van de rook.).
Waarom zou je niet kunnen fietsen? Is nog goed voor die gezondheid waar je zo bezorgd om bent ook. :)
Ouderlijk huis kan je je eigen kamer rookvrij maken.
In een ideale wereld rookt er niemand zodat niemand andermans gezondheid in gevaar brengt en zeker ouders niet maar onze wereld is ver van ideaal en ik kan me voorstellen dat een roker in diens eigen huis/auto niet wil vragen of ie iets mag.

Mijn schoonbroer is fervent wietroker. Toen ik merkte dat ik door mijn medicatie zelfs al last had van de dampen als alle ramen open stonden heb ik tegen mijn man gezegd dat het niet was om rot te doen maar dat ik niet meer naar hun thuis wilde gaan omdat ik me daarna gewoon slecht voelde en het niet goed kon zijn voor mijn lichaam. In de zomer buiten geen probleem maar niet als we binnen moesten zitten. Toen mijn schoonbroer dat te horen kreeg (van mijn man want ik wilde niet dat zij zich zouden moeten aanpassen in hun eigen huis.) zei die meteen "onzin, dan bel je gewoon wanneer je komt en luchten we de boel fatsoenlijk en wordt er niet gerookt zolang zij er is."
Begrijp me niet verkeerd; ik vind dat heel erg lief van mijn schoonbroer maar ik voel me steeds op mijn ongemak als ik bij hen op bezoek ga omdat ik weet dat zij zich aan het aanpassen zijn voor mij in hun eigen huis.

Dus het is niet zo dat ik de nadelen niet ken of begrijp, die begrijp ik maar al te goed.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:25

Ik vind haar huis/auto, haar regels. Indien je er om gezondheidsredenen (astma bijvoorbeeld) echt niet tegen kan is het een ander verhaal, maar ik zou het raar vinden om bij iemand thuis of in de auto te zeggen dat ze niet moeten roken. :+

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:27

Ayasha schreef:
WildWings schreef:

Maar in bepaald opzicht (dan kom / rijd je maar gewoon niet mee) heb je gelijk: dan kán je ook maar beter wegblijven als iemand die zo dicht bij je staat, zo weinig om je (gezondheid) geeft. :j

Ja, vaak zat, Ik was nl een niet roker in een rokers gezin en door mijn medicatie heb ik veel meer last van alle vormen van menselijk vertier (alcohol, wiet, sigarettenrook hebben allemaal meer effect op mij, in geval van wiet en sigarettenrook dus ook als ik enkel in de omgeving zit omwille van de rook.).
Waarom zou je niet kunnen fietsen? Is nog goed voor die gezondheid waar je zo bezorgd om bent ook. :)
Ouderlijk huis kan je je eigen kamer rookvrij maken.
In een ideale wereld rookt er niemand zodat niemand andermans gezondheid in gevaar brengt en zeker ouders niet maar onze wereld is ver van ideaal en ik kan me voorstellen dat een roker in diens eigen huis/auto niet wil vragen of ie iets mag.

Mijn schoonbroer is fervent wietroker. Toen ik merkte dat ik door mijn medicatie zelfs al last had van de dampen als alle ramen open stonden heb ik tegen mijn man gezegd dat het niet was om rot te doen maar dat ik niet meer naar hun thuis wilde gaan omdat ik me daarna gewoon slecht voelde en het niet goed kon zijn voor mijn lichaam. In de zomer buiten geen probleem maar niet als we binnen moesten zitten. Toen mijn schoonbroer dat te horen kreeg (van mijn man want ik wilde niet dat zij zich zouden moeten aanpassen in hun eigen huis.) zei die meteen "onzin, dan bel je gewoon wanneer je komt en luchten we de boel fatsoenlijk en wordt er niet gerookt zolang zij er is."
Begrijp me niet verkeerd; ik vind dat heel erg lief van mijn schoonbroer maar ik voel me steeds op mijn ongemak als ik bij hen op bezoek ga omdat ik weet dat zij zich aan het aanpassen zijn voor mij in hun eigen huis.

Dus het is niet zo dat ik de nadelen niet ken of begrijp, die begrijp ik maar al te goed.[/quote]

misschien omdat niet alles op fietsafstand is? neem bijvoorbeeld, als we naar oma oid gaan.
Heel mijn familie woont op anderhalf uur met de auto afstand. Dat is niet te fietsen hoor haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:34

Dan pak je de bus of whatever. Als je werkelijk zo bezorgd bent om je gezondheid dan vind je er wel een weg omheen. :)
handig? Nee vast niet. Maar da's keuzes maken. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:36

Ayasha schreef:
Dan pak je de bus of whatever. Als je werkelijk zo bezorgd bent om je gezondheid dan vind je er wel een weg omheen. :)

Meen je dit? :')

Oke dat haar moeder een verslaving heeft betekend dat TS in een stinkende auto moet zitten vol ongezonde gassen. _O_ Geweldig. Ben erg blij dat mijn beide ouders gestopt zijn met roken voor ons.

Beter nog, ik wil niet dat mijn zusje rookt voordat ik haar ergens heen breng in mijn OUDERS auto. Dat stinkt zo enorm in zo'n kleine ruimte. :r

edit: Ik ben niet anti-roken, heb zelf ook wel eens gerookt maar nooit in een kleine ruimte met weinig ventilatie.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:37

Ayasha schreef:

Werkelijk. Als je persé ook nog in de auto moet roken.. stel een gemiddeld autoritje is een half uur. Kan je dan echt dat half uurtje gewoon geen sigaret aansteken? Mijn moeder rookt ook, mijn broer en ik niet. Toch hebben we haar dringend gevraagd om te stoppen. Helemaal stoppen lukt niet, maar ze is er wel mee accoord gegaan om buiten te gaan roken. Iedereen blij toch? Ze rookt daarmee ook een stuk minder. Sorry, maar ik houd vreselijk veel van mijn moeder en het liefst zag ik dat ze helemaal stopte, maar zo hebben wij in ieder geval geen last van haar verslaving.