janderegelaa schreef:Nee, want het is ook mijn maatschappelijke wens. Buiten dat ik vind dat die vrouwen onderdrukt worden.
Ik weet er niet genoeg van of inderdaad al die vrouwen onderdrukt worden. Kan daar ook niet veel over vinden.
Dit stukje vond ik wel.
Citaat:
"De overheid dient altijd op te komen voor de kwetsbare groepen en individuen. In een religieuze gemeenschap met een sterke collectieve druk om het 'eerbare' te doen, zoals binnen de Islamitische patriarchische samenleving, heeft het individu weinig in te brengen. Ik geloof best dat een aantal van de 150 vrouwen vrijwillig een boerka draagt. Maar al zou er dan één zijn die ertoe gedwongen wordt, dan dient de overheid de rechten juist van dit individu te beschermen. Dit individu, deze vrouw, moet weten dat haar recht op vrijheid van meningsuiting en godsdienst, haar recht op zelfbeschikking, door de overheid wordt verdedigd. Zij moet zich gesterkt voelen door een overheid die zich bekommert om haar recht om de zon op haar huid te voelen. Dit kan alleen door middel van een collectieve maatregel; namelijk een algemeen verbod. En ja, dit gaat dus misschien ten koste van de 149 vrijwillig boerka draagsters. Dat is dan niet anders." (Dilan Yesilgöz).
Maar is daarvoor een nieuwe wet nodig?
Citaat:
Boerka's verbannen maakt de samenleving niet veiliger, bevordert het samen leven niet, en helpt ook niet tegen de onderdrukking van moslima's. Emancipatie is beter. (Jogchum Vrielink en Eva Brems)