Hier een feminist. Ik ben vooral voor minder ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, zonder elkaars sterke en zwakke punten uit het oog te verliezen. Het gaat daarin bijvoorbeeld om vooroordelen zoals uit de volgende quote van een transgender man die zich een vrouw voelt.
Citaat:
“You automatically lose 40 IQ points in people’s eyes” when you go from presenting as a man to presenting as a woman, she says. Donna Jean identifies just being a woman as for her “the worst thing about being trans” (though when she says this in front of Lizzie, who is also trans, Lizzie interjects: “Aside from losing your job and your family and bankrupting yourself to pay for surgery”). “It’s like being a foreigner,” Donna Jean says. “People talk to you like you don’t speak English. Louder, and slower.” Donna Jean realized she was truly a woman in the world’s eyes the day she went out to her car to refill the windshield-washing fluid and the moment she popped the hood, three men magically appeared. Realizing that the only way these heroes would accept that the little lady knew how to fill her own fiets washing fluid was to tell them that she had for many decades had a penis, she felt no choice but to pretend to be grateful.
Je verliest automatisch 40 IQ punten als je in je uiterlijk van man naar vrouw gaat. Mensen spreken langzamer en harder, alsof je geen Engels spreek. Donna Jean besefte dat ze echt een vrouw was in de ogen van de wereld toen ze ruitenwisselvloeistof in haar auto ging bijvullen. The mannen verschenen uit het niets. De enige manier om duidelijk te maken dat deze dame haar ruitenvloeistof zelf wel kon bijvullen was om ze te vertellen dat ze voor 10-tallen jaren een penis heeft gehad.
Verder wil ik jullie wijzen op: http://www.heforshe.org/ Emma Watson heeft voor dit project sproken voor de UN (United Nations)
De hele speech
Om er een aantal dingen uit te pakken van wat ze zegt:
Citaat:
the more I spoke about feminism, the more I realized that fighting for women’s rights has too often become synonymous with man-hating. If there is one thing I know for certain, it is that this has to stop
hoe meer ik sprak over feminisme, hoe meer ik besefte dat de strijd voor de rechten van vrouwen te vaak synoniem is geworden met mannenhaat. Als er één dingis wat ik zeker weet, is het dat dit moet stoppen
Citaat:
For the record, feminism by definition is the belief that men and women should have equal rights and opportunities. It is the theory of political, economic and social equality of the sexes.
Voor de goede orde, feminisme is bij definitie de overtuiging dat mannen en vrouwen gelijke rechten en kansen moeten hebben. Het is de theorie of politieke, economische en sociale gelijkheid van de geslachten.
Citaat:
When I was 8, I was confused for being called bossy because I wanted to direct the plays that we would put on for our parents, but the boys were not. When at 14, I started to be sexualized by certain elements of the media. When at 15, my girlfriends started dropping out of sports teams because they didn’t want to appear muscly. When at 18, my male friends were unable to express their feelings
Toen ik 8 was, was ik in de war omdat ik bazig genoemd werd toen ik een toneelstuk wilde regiseren dat we zouden opvoeren voor onze ouders, maar de jongens werden niet bazig genoemd als ze dit wilde. Op 14 jarige leeftijd begon in geseksualiseerd te worden door de media. Op de leeftijd van 15 begonnen mijn vriendinnen te stoppen met sport, omdat ze niet de gespierd wilde wroden. Op de leeftijd van 18 konden mijn mannelijke vrienden hun gevoelens niet meer uiten.
Citaat:
I am from Britain, and I think it is right I am paid the same as my male counterparts. I think it is right that I should be able to make decisions about my own body. I think it is right that women be involved on my behalf in the policies and decisions that will affect my life. I think it is right that socially, I am afforded the same respect as men.
Ik kom uit Groot-Britannie en ik vind dat ik het recht heb op om hetzelfde betaald te krijgen als mijn mannelijke collega's. Ik vind het mijn recht dat ik zelf mag bepalen wat er met mijn lichaam gebeurd. Ik vind dat het correct is dat vrouwen mij vertegenwoordigen in de politiek. Ik vind dat ik recht heb om op sociaal gebied hetzelfde respect te krijgen als mannen.
Citaat:
I’ve seen young men suffering from mental illness, unable to ask for help for fear it would make them less of a man. In fact, in the UK, suicide is the biggest killer of men between 20 to 49, eclipsing road accidents, cancer and coronary heart disease. I’ve seen men made fragile and insecure by a distorted sense of what constitutes male success. Men don’t have the benefits of equality, either.
Ik heb de jonge mannen zien lijden aan een psychische aandoening, niet in staat om hulp te vragen uit angst ze als een mindere man werden gezien. In feite, in het Verenigd Koninkrijk, zelfmoord is de grootste doodsoorzaak van mannen tussen de 20-49, meer dan verkeersongevallen, kanker en hart-en vaatziekten. Ik heb gezien dat mensen kwetsbaar en onzeker gemaakt worden door een verwrongen gevoel van wat mannelijke success is. Ook mannen hebben geen voordeel aan ongelijkheid.
Citaat:
Both men and women should feel free to be sensitive. Both men and women should feel free to be strong.
Mannen en vrouwen zouden zich vrij moeten voelen om zich kwetsbaar op te stellen. Mannen en vrouwen zouden zich vrij moeten voelen om sterk te zijn.
Feminisme gaat niet over meer rechten voor vrouwen, het gaat om gelijkheid voor mannen en vrouwen die lijden onder de effecten van deze ongelijkheid.