Feminist. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:57

Knoffer schreef:
Heike schreef:
Ik lees hier over verkrachtingen en over ongewenste intimiteiten. Maar dat heeft niets met feminisme te maken of over de verschillen tussen man en vrouw te maken. Dat is gewoon misdadig en mag niet gebeuren.

Verkrachting kan in oorlogen als wapen worden ingezet, dat heeft alles met het verschil tussen man en vrouw te maken en de positie van de vrouw in bepaalde samenlevingen.

Dat overkomt niet alleen vrouwen, trust me ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:00

Emmaa_ schreef:
Dat snap ik :j Maar ik denk dat het niet per se de ongelijkheid is, maar de manier waarop wij als maatschappij omgaan met die gelijkheid.

Ja inderdaad. Ik vind dat die ongelijkheid er gewoon bijhoort en ik vind niet dat vrouwen daar minder door zijn zoals een feminist wel vind. Ik vind het niet erg als die ongelijkheid naar voren wordt gebracht. Zoals het slaan als een meisje, of het zijn van een slet terwijl jongens dat niet zijn.

Anoniem

Re: Feminist. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:03

Ik denk dat de term feminisme voor ieder anders is. Ik denk ook dat feministen allemaal hun eigen waarheid hebben. Ik ben er nooit mee bezig geweest tot ik iets meemaakte waardoor ik geforceerd werd om erover na te denken, en daardoor ben ik me er ook intens in gaan verdiepen. Ik kan me super goed voorstellen dat anderen misschien nooit zoiets hebben gehad en er daardoor ook niet bij stilstaan of zich irriteren aan mensen die er wel mee bezig zijn.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:06

Emmaa_ schreef:
Yasmijntje schreef:
@Emmaa_ ik heb zelf de term Feminazi niet bedacht ;)
Deze term wordt gegeven aan het door jullie beschreven 'overdreven en vervelende kant' van het feminisme.
Vrouwen die zich dus feministen noemen, maar dat helemaal niet zijn.

Ik weet waar de term feminazi voor staat en ik weet ook dat jij hem niet bedacht hebt ;) Was een algemene opmerking naar het woord, niet naar jou.

Ah, okè mooi!
Daar sluit ik me verder trouwens ook bij aan, dat ik de term niet mooi vind.
Zelfs nogal ongepast.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:15

Emmaa_ schreef:
... en zelfs als feminist vind ik het belachelijk als een man een vrouw slaat, ook al lokt ze het uit.

Woah woah, als een vrouw je bedreigt dien je gewoon zelfverdediging te mogen gebruiken. Doet ze zelf, dus dan mag je ook de consequenties ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:17

Simoonzel schreef:
Emmaa_ schreef:
... en zelfs als feminist vind ik het belachelijk als een man een vrouw slaat, ook al lokt ze het uit.

Woah woah, als een vrouw je bedreigt dien je gewoon zelfverdediging te mogen gebruiken. Doet ze zelf, dus dan mag je ook de consequenties ervaren.

Ligt eraan. Ik heb zelf ook wel eens flink staan knokken met een jongen. Hij gooide zijn drankje (expres) over mij heen en ik gaf hem een tik in zijn gezicht. Alles behalve hard, meer omdat ik er heel erg van schrok. Hij vond het vervolgens normaal om mij een keiharde rechtse tegen mijn kaak te geven. Uiteindelijk ben ik weggelopen met een blauw oog en een gekneusde kaak. Ik had verwacht dat ik een tikje terug zou krijgen, of een flinke duw. Maar in dit opzicht zijn mannen sterker dan vrouwen en ik vind dat ze daar in ruzie maken ook wel rekening mee horen te houden.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:23

Om je in deze tijd en in dit land nog 'feminist' te noemen gaat ook mij te ver. Gelijkwaardigheid tussen man en vrouw hoort bij het ABC van een beschaafd land (inderdaad dankzij de feminsten van de vorige eeuw, daar zou ik geen afbreuk aan durven doen).

Momenteel is het net zoiets als jezelf actief neerzetten als aanhanger van de anti-racismebeweging, er zullen weinig mensen te vinden zijn die het daar níet mee eens zijn. De groep die zich daar niet achter kan scharen mag en moet inderdaad aangepakt worden maar daar is in het Nederland van de 21e eeuw geen maatschappelijke kenterig voor nodig, dat is gewoon geaccepteerd en in de wet vastgelegd.

Huftergedrag in het algemeen, dus ook van mannen naar vrouwen toe, zie ik niet als symptoom van sluimerende vrouwenhaat. De groep onruststokers die zich alléén, specifiek misdraagt naar vrouwen ómdat het vrouwen zijn is volgens mij maar klein (verkrachters die op vrouwen vallen natuurlijk uitgezonderd, maar dat komt doordat hun lustgevoelens niet aanwezig zijn voor mannen en niet omdat vrouwen stelselmatig worden weggezet als minderwaardig). Dat groepje hangjongeren mept net zo lief een jongen van z'n fiets of bekogelt het huis van een willekeurig gezin met eieren als dat ze een vrouw lastigvallen.

Verder ben ik compleet tegen genderstereotypering, maar daar zie je júist dat vrouwen het makkelijker hebben dan mannen. Dankzij het feminisme, inderdaad. Een meisje dat van klimmen en dinosaurusspeelgoed houdt is een tomboy en dat is hartstikke prima, maar een jongetje dat met barbies speelt en een jurk aan wil... Oei.

Dat is dus meteen wat ik storend vind aan feminisme. Voor gelijke rechten, tegen genderstereotypering, tegen discriminatie... Hartstikke goed, nog steeds nodig, overal ter wereld. Op het moment dat je daar selectief en fanatiek 'van vrouwen' achter plakt, zit er meer achter. Dat kan positief zijn (iemand die zich inzet voor de positie van vrouwen in derde wereldlanden, bijvoorbeeld) maar is helaas vaker negatief (bijvoorbeeld voortkomend uit een misplaatst superioriteitsgevoel of een slachtofferrol, vaak met betrekking tot situaties in landen waar de vrouw een goede positie heeft).

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:30

Emmaa_ schreef:
Ligt eraan. Ik heb zelf ook wel eens flink staan knokken met een jongen. Hij gooide zijn drankje (expres) over mij heen en ik gaf hem een tik in zijn gezicht. Alles behalve hard, meer omdat ik er heel erg van schrok. Hij vond het vervolgens normaal om mij een keiharde rechtse tegen mijn kaak te geven. Uiteindelijk ben ik weggelopen met een blauw oog en een gekneusde kaak. Ik had verwacht dat ik een tikje terug zou krijgen, of een flinke duw. Maar in dit opzicht zijn mannen sterker dan vrouwen en ik vind dat ze daar in ruzie maken ook wel rekening mee horen te houden.

Allebei gewoon dom gehandeld. Hij is een kneus dat hij het nodig vindt om drank over je heen te gooien, maar dan heb je niet het recht om hem te slaan terwijl hij vervolgens niks mag terugdoen om je geslacht. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:34

Misschien even lezen, ik heb nooit gezegd dat hij niks terug mocht doen. Maar als een jongen een volledig glas bier over me heen gooit omdat 'hij mijn bh wat beter wou zien', kan hij van mij een klap verwachten. Mag hij me terugslaan, maar wel op eerlijke manier. Een zachte bitch slap ontvangen, ik ben namelijk niet zo sterk, en daar een keiharde vuist in iemands gezicht voor pompen is niet eerlijk.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:38

Dat heten consequenties. Een gevecht uitlokken maar dan wel verwachten dat je een speciale behandeling krijgt, nee daar kan ik me niet in vinden. Dan moet je dat gewoon niet doen. Laat een uitsmijter dat lekker oplossen. Hoef je je handen ook niet vuil te maken aan dat tuig. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:40

Ik ben een bundel aan het lezen met allemaal korte verhalen, visie's en gedachten en las vandaag een kort verhaal waardoor ik aan dit topic moest denken. Ik denk dat dit typisch een verhaal is waar iedereen een bepaald deel/zin uithaalt wat herkenbaar is, wil het graag delen.

In ieder opzicht een vrouw

Toen ik jong was, was ik er trots op dat Fortuna als een vrouw wordt voorgesteld. In feite bestond er zo weinig algemene erkenning van de vrouwelijke aanwezigheid dat ik me persoonlijk vereerd voelde wanneer er naar de natuur en grote boten werd verwezen als zijnde vrouwelijk. maar naarmate ik ouder erd, begon het me te storen dat ik beschouwd werd als een zuster van een figuur die zo onbestendig was als Fortuna, zo afstandelijk als de oceaan en zo lichtzinnig als de natuur.

De uitdrukking 'een vrouw heeft altijd het recht van gedachten te veranderen' speelde zo goed in op mijn negatieve van de vrouw dat ik mezelf tot slachtoffer maakte van een onwrikbaar vastliggend besluit. Zelfs al maakte ik een onnozele en domme keus, dan nog zou ik erbij blijven, liever dan 'me als een vrouw te gedragen en van gedachten te veranderen'.

Een vrouw te zijn betekend hard werken. Werk dat niet zonder en zelfs verrukkingen is, maar dat wel een gestage, niet-aflatende inspanning vergt. Een vrouwelijke oude van dagen te worden vereist misschien niet meer dan geboren te zijn met bepaalde geslachtsorganen, lang levende genen te erven en het geluk te hebben niet door een stuurloos geworden vrachtwagen te overreden te worden, maar om een vrouw te worden en blijven, moet je talent hebben en het ook gebruiken.

De vrouw die het allemaal ongeschonden en gelukkig overleeft, moet tegelijk teergevoelig en onverzettelijk zijn. Ze moet zich ervan hebben overtuigd, of eindeloos doende zijn met zich ervan te overtuigen, dat zijzelf en haar maatstaven en keuzes belangrijk zijn. In een tijd en in een wereld waarin mannen de heerschappij voeren, wordt er een enorme druk op vrouwen uitgeoefend om hun rechten op te geven. En juist in zulke omstandigheden moeten vrouwen blijk geven van hun onverzettelijkheid.

Een vrouw moet weigeren zichzelf te zien als een mindere versie van haar mannelijke tegenhangen. Ze is geen beeldhouwster, schrijfster, jodin, negerin of zelfs (wat zelden voorkomt) volgens het academisch taalgebruik een Rectrix Magnifica. Als ze een van deze dingen al is, dan moet zevoor haar gevoel van eigenwaarde en om degenen die slecht geïnformeerd zijn te informeren, erop staan dat ze genoemd wordt naar wat ze is.

Een roos mag dan wel even zoet geuren onder iedere naam, de positie van een vrouw wordt aangeduid met een woord waar depreciatie uitspreekt, verzwakt door zo'n benaming.

Ze zal haar teergevoeligheid moeten koesteren en haar op de juiste momenten moeten kunnen tonen om de om de onverzettelijkheid niet volledig te laten overheersen en te vermijden dat ze een spiegelbeeld wordt van die mannen die macht en heerschappij hoger schatten dan het leven en de liefde.

Het is noodzakelijk dat een vrouw haar gevoel voor humor bewaart en paraat houdt. Ze moet inzien, zelfs als is het maar heimelijk, dat zij de grappigste en gekste vrouw van de wereld is, een wereld waarvan ze ook zou moeten inzien dat hij de absurdste aller tijden is.

Men zegt dat lachen helend werkt en dat vriendelijkheid de levensduur verlengt.

Vrouwen zouden onverzettelijk en teergevoelig moeten zijn, zoveel mogelijk moeten lachen en lang moeten leven. de strijd om gelijke rechten gaat onverminderd voort en de vrouwelijke krijger die gewapend is met geestigheid en moed zal als een van de eersten de overwinning vieren.

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:41

Simoonzel schreef:
Dat heten consequenties. Een gevecht uitlokken maar dan wel verwachten dat je een speciale behandeling krijgt, nee daar kan ik me niet in vinden. Dan moet je dat gewoon niet doen. Laat een uitsmijter dat lekker oplossen. Hoef je je handen ook niet vuil te maken aan dat tuig. :D

Ik lok geen gevecht uit, ik reageer op iemand die een seksuele toespeling naar mij maakt waar ik niet om hem gevraagd. Ik snap dat ik hem een klap in zijn gezicht geef en ik accepteer de consequenties, als die eerlijk waren geweest. Flink op mij in beginnen te rammen omdat ik een tik in iemands gezicht geef vind ik niet eerlijk, had ik ook niet eerlijk gevonden als een meisje het gedaan had. Maar goed, hij had z'n bier niet over me heen moeten gooien, ik had hem niet moeten slaan als te snelle reactie en dat hij mij vervolgens kort en klein slaat zijn blijkbaar de consequenties :=

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:44

Even vooropstaande dat ik niet alles heb gelezen:

Ik ben geen persoon dat graag labels op iemand plakt. Het maakt niet uit in welke manier. Labels zijn gewoon niet nodig, want je bent zoals je bent.
Ik ga dus ook niet van mijzelf zeggen dat ik een feminist ben... Sowieso vraag ik mijzelf af wanneer je je kan bestempelen als een feminist.
Overigens ben ik wel voor eerlijkheid, gelijkheid en respect voor elkaar hebben. Dat zijn wat mij betreft fatsoensnormen.

Ik ben ook niet altijd voor gelijkheid. Een man en een vrouw hebben allebei een eigen plaats in de maatschappij en dat kan wel een beetje door elkaar heen lopen, maar in de natuur is het ook vaak de man die voor bescherming zorgt en de vrouw die voor de kinderen zorgt. Dit even grof gezegd. Zoals ik al eerder zei kan dit natuurlijk wel door elkaar lopen. Als iedereen zijn eigen plek maar vind in de maatschappij en daar gelukkig mee is, maar wel het respect voor de ander heeft. Dat is wat mij betreft het belangrijkste. Al is het natuurlijk goed als je ergens voor staat. :j

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:46

Als iemand neergaat of zich terugtrekt behoor je netjes op te houden, dat wel. Maar daar heeft geslacht niets mee te maken, dat is gewoon fatsoen. :p
Hoewel vechten natuurlijk al een flinke stap onder normaal fatsoen zit, maar dat is nu niet relevant.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:57

Emmaa_ schreef:
Simoonzel schreef:

Ik lok geen gevecht uit, ik reageer op iemand die een seksuele toespeling naar mij maakt waar ik niet om hem gevraagd. Ik snap dat ik hem een klap in zijn gezicht geef en ik accepteer de consequenties, als die eerlijk waren geweest. Flink op mij in beginnen te rammen omdat ik een tik in iemands gezicht geef vind ik niet eerlijk, had ik ook niet eerlijk gevonden als een meisje het gedaan had. Maar goed, hij had z'n bier niet over me heen moeten gooien, ik had hem niet moeten slaan als te snelle reactie en dat hij mij vervolgens kort en klein slaat zijn blijkbaar de consequenties :=

Je wil dus dat hij je zachtjes slaat omdat je bij het 'zwakke geslacht' hoort?

En het is extra kwalijk dat hij iemand in elkaar timmert omdat het een vrouw is, wat het dus impliciet minder erg had gemaakt als hij zich op een man had uitgeleefd? Ik hoop dat je zelf de ironie ervan inziet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:13

Yo, je haalt mijn hele zin nou compleet uit zijn context. Ik wil dat iemand me zachtjes slaat omdat ik zachtjes sla, niet omdat ik een vrouw ben. Als ik iemand een zacht klapje in z'n gezicht geef en diegene slaat mij op de grond om dan nog even door te gaan vind ik dat net zo poedersuiker als het een vrouw is, is gewoon niet netjes. Al helemaal niet als iemand anders je amper raakt.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:29

Emmaa_ schreef:
Yo, je haalt mijn hele zin nou compleet uit zijn context. Ik wil dat iemand me zachtjes slaat omdat ik zachtjes sla, niet omdat ik een vrouw ben. Als ik iemand een zacht klapje in z'n gezicht geef en diegene slaat mij op de grond om dan nog even door te gaan vind ik dat net zo poedersuiker als het een vrouw is, is gewoon niet netjes. Al helemaal niet als iemand anders je amper raakt.

Ben ik met je eens hoor, alleen je geeft het zelf als voorbeeld van iets wat door jouw definitie van feminisme omvat wordt. Ik ben oprecht benieuwd hoe dat daar dan in past, want volgens mij staat wie welk geslacht heeft volkomen los van het slaan in jouw voorbeeld. Een seksistische opmerking, oké, maar daar stopt het dan ook. De rest is 'gewoon' huftergedrag.

Ik vind feminisme een van oudsher behoorlijk zwaar begrip, dat echt enorme waarde heeft. Door het te pas en te onpas aan in essentie ongerelateerde, alledaagse voorbeelden te koppelen verliest het z'n waarde en dat is jammer. Dan wordt het zo'n slachtofferdingetje waar iedereen negatieve associates bij heeft. The boy who cried wolf, zeg maar. Hetzelfde is momenteel aan de hand met racisme en daar hebben de 'betrokkenen' (bij gebrek aan een beter woord) bij dat soort -ismes vooral zichzelf mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:31

FirebirdM schreef:
Emmaa_ schreef:

Ben ik met je eens hoor, alleen je geeft het zelf als voorbeeld van iets wat door jouw definitie van feminisme omvat wordt. Ik ben oprecht benieuwd hoe dat daar dan in past, want volgens mij staat wie welk geslacht heeft volkomen los van het slaan in jouw voorbeeld. Een seksistische opmerking, oké, maar daar stopt het dan ook. De rest is 'gewoon' huftergedrag.

Ik vind feminisme een van oudsher behoorlijk zwaar begrip, dat echt enorme waarde heeft. Door het te pas en te onpas aan in essentie ongerelateerde, alledaagse voorbeelden te koppelen verliest het z'n waarde en dat is jammer. Dan wordt het zo'n slachtofferdingetje waar iedereen negatieve associates bij heeft. The boy who cried wolf, zeg maar. Hetzelfde is momenteel aan de hand met racisme en daar hebben de 'betrokkenen' (bij gebrek aan een beter woord) bij dat soort -ismes vooral zichzelf mee.

Ik gaf dit niet ls een voorbeeld voor mijn definitie van feminisme (die heb ik wel behoorlijk duidelijk beschreven), ik gaf het alleen als een voorbeeld van waarom we rekening met het andere geslacht/de persoon die we voor ons hebben moeten houden als we vechten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:32

ik dacht dat feministes altijd mannenhaatsters waren?Ik herinner mij nog goed demonstraties in Amsterdam van dit soort vrouwen.Ik begrijp wel waarom ze mannenhaatsters waren,ze waren namelijk vrij onaantrekkelijk,er keek geen kerel naar :+

Nee,ik ben geen feministe,ik woon samen met een oudere man :D
Vind over het algemeen feministes vreselijke vrouwen,die zich om alles persoonlijk aangevallen voelen....heel vermoeiend.Geef mij maar gewoon een geen feministische vrouw die het huishouden doet en dat niet erg vind. :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:54

Ailill schreef:
Knoffer schreef:
Verkrachting kan in oorlogen als wapen worden ingezet, dat heeft alles met het verschil tussen man en vrouw te maken en de positie van de vrouw in bepaalde samenlevingen.

No oliebol, maar dat betekent niet dat dit niets met het verschil tussen mannen het vrouwen te maken heeft. Het systematisch verkrachten van mannen en vrouwen komt enerzijds voort uit gruwelijkheid, agree, maar hoe er vervolgens met deze slachtoffers wordt omgegaan, heeft alles te maken met hoe een samenleving in elkaar steekt. De gevolgen zijn misschien voor beide net zo erg, maar zijn wel gestoeld op ongelijkheid. Mannen mogen niet kwetsbaar zijn en vrouwen moeten 'rein' zijn (of hoe je het ook wil noemen). Daarbij vind ik het net zo erg dat deze mannen verstoten worden als dat vrouwen verstoten worden als gevolg van verkrachting, maar imo omvat feminisme het bestrijden van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en dus ook ongelijkheid als het de man benadeelt. De rigide ideeën over seksualiteit zijn hier ook enorm veranderd dankzij de feministische beweging. Imo kan zowel de vrouw als de man hier zijn/haar voordeel mee doen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:11

Knoffer schreef:
Ailill schreef:

No oliebol, maar dat betekent niet dat dit niets met het verschil tussen mannen het vrouwen te maken heeft. Het systematisch verkrachten van mannen en vrouwen komt enerzijds voort uit gruwelijkheid, agree, maar hoe er vervolgens met deze slachtoffers wordt omgegaan, heeft alles te maken met hoe een samenleving in elkaar steekt. De gevolgen zijn misschien voor beide net zo erg, maar zijn wel gestoeld op ongelijkheid. Mannen mogen niet kwetsbaar zijn en vrouwen moeten 'rein' zijn (of hoe je het ook wil noemen). Daarbij vind ik het net zo erg dat deze mannen verstoten worden als dat vrouwen verstoten worden als gevolg van verkrachting, maar imo omvat feminisme het bestrijden van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en dus ook ongelijkheid als het de man benadeelt. De rigide ideeën over seksualiteit zijn hier ook enorm veranderd dankzij de feministische beweging. Imo kan zowel de vrouw als de man hier zijn/haar voordeel mee doen.

Ben het geheel met je eens, juist door je laatste zin(nen) kom ik tot de conclusie dat dit niets met feminisme te maken heeft.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:29

Hier een feminist. Ik ben vooral voor minder ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, zonder elkaars sterke en zwakke punten uit het oog te verliezen. Het gaat daarin bijvoorbeeld om vooroordelen zoals uit de volgende quote van een transgender man die zich een vrouw voelt.

Citaat:
“You automatically lose 40 IQ points in people’s eyes” when you go from presenting as a man to presenting as a woman, she says. Donna Jean identifies just being a woman as for her “the worst thing about being trans” (though when she says this in front of Lizzie, who is also trans, Lizzie interjects: “Aside from losing your job and your family and bankrupting yourself to pay for surgery”). “It’s like being a foreigner,” Donna Jean says. “People talk to you like you don’t speak English. Louder, and slower.” Donna Jean realized she was truly a woman in the world’s eyes the day she went out to her car to refill the windshield-washing fluid and the moment she popped the hood, three men magically appeared. Realizing that the only way these heroes would accept that the little lady knew how to fill her own fiets washing fluid was to tell them that she had for many decades had a penis, she felt no choice but to pretend to be grateful.

Je verliest automatisch 40 IQ punten als je in je uiterlijk van man naar vrouw gaat. Mensen spreken langzamer en harder, alsof je geen Engels spreek. Donna Jean besefte dat ze echt een vrouw was in de ogen van de wereld toen ze ruitenwisselvloeistof in haar auto ging bijvullen. The mannen verschenen uit het niets. De enige manier om duidelijk te maken dat deze dame haar ruitenvloeistof zelf wel kon bijvullen was om ze te vertellen dat ze voor 10-tallen jaren een penis heeft gehad.

Verder wil ik jullie wijzen op: http://www.heforshe.org/ Emma Watson heeft voor dit project sproken voor de UN (United Nations)

De hele speech

Om er een aantal dingen uit te pakken van wat ze zegt:
Citaat:
the more I spoke about feminism, the more I realized that fighting for women’s rights has too often become synonymous with man-hating. If there is one thing I know for certain, it is that this has to stop

hoe meer ik sprak over feminisme, hoe meer ik besefte dat de strijd voor de rechten van vrouwen te vaak synoniem is geworden met mannenhaat. Als er één dingis wat ik zeker weet, is het dat dit moet stoppen

Citaat:
For the record, feminism by definition is the belief that men and women should have equal rights and opportunities. It is the theory of political, economic and social equality of the sexes.

Voor de goede orde, feminisme is bij definitie de overtuiging dat mannen en vrouwen gelijke rechten en kansen moeten hebben. Het is de theorie of politieke, economische en sociale gelijkheid van de geslachten.

Citaat:
When I was 8, I was confused for being called bossy because I wanted to direct the plays that we would put on for our parents, but the boys were not. When at 14, I started to be sexualized by certain elements of the media. When at 15, my girlfriends started dropping out of sports teams because they didn’t want to appear muscly. When at 18, my male friends were unable to express their feelings

Toen ik 8 was, was ik in de war omdat ik bazig genoemd werd toen ik een toneelstuk wilde regiseren dat we zouden opvoeren voor onze ouders, maar de jongens werden niet bazig genoemd als ze dit wilde. Op 14 jarige leeftijd begon in geseksualiseerd te worden door de media. Op de leeftijd van 15 begonnen mijn vriendinnen te stoppen met sport, omdat ze niet de gespierd wilde wroden. Op de leeftijd van 18 konden mijn mannelijke vrienden hun gevoelens niet meer uiten.

Citaat:
I am from Britain, and I think it is right I am paid the same as my male counterparts. I think it is right that I should be able to make decisions about my own body. I think it is right that women be involved on my behalf in the policies and decisions that will affect my life. I think it is right that socially, I am afforded the same respect as men.

Ik kom uit Groot-Britannie en ik vind dat ik het recht heb op om hetzelfde betaald te krijgen als mijn mannelijke collega's. Ik vind het mijn recht dat ik zelf mag bepalen wat er met mijn lichaam gebeurd. Ik vind dat het correct is dat vrouwen mij vertegenwoordigen in de politiek. Ik vind dat ik recht heb om op sociaal gebied hetzelfde respect te krijgen als mannen.

Citaat:
I’ve seen young men suffering from mental illness, unable to ask for help for fear it would make them less of a man. In fact, in the UK, suicide is the biggest killer of men between 20 to 49, eclipsing road accidents, cancer and coronary heart disease. I’ve seen men made fragile and insecure by a distorted sense of what constitutes male success. Men don’t have the benefits of equality, either.

Ik heb de jonge mannen zien lijden aan een psychische aandoening, niet in staat om hulp te vragen uit angst ze als een mindere man werden gezien. In feite, in het Verenigd Koninkrijk, zelfmoord is de grootste doodsoorzaak van mannen tussen de 20-49, meer dan verkeersongevallen, kanker en hart-en vaatziekten. Ik heb gezien dat mensen kwetsbaar en onzeker gemaakt worden door een verwrongen gevoel van wat mannelijke success is. Ook mannen hebben geen voordeel aan ongelijkheid.

Citaat:
Both men and women should feel free to be sensitive. Both men and women should feel free to be strong.

Mannen en vrouwen zouden zich vrij moeten voelen om zich kwetsbaar op te stellen. Mannen en vrouwen zouden zich vrij moeten voelen om sterk te zijn.

Feminisme gaat niet over meer rechten voor vrouwen, het gaat om gelijkheid voor mannen en vrouwen die lijden onder de effecten van deze ongelijkheid.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:49

Ailill schreef:
Knoffer schreef:

Ben het geheel met je eens, juist door je laatste zin(nen) kom ik tot de conclusie dat dit niets met feminisme te maken heeft.

Dan hebben we denk ik een andere definitie van feminisme. Voor mij is het een stroming waarin het streven gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen is. En wat mij betreft werkt dat twee kanten op.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:12

Uitleg van Dribbel.*amen*

Aliill, ik denk niet dat jij de definitie van feminisme begrijpt... Feminisme is niet vrouwen sterker of hoger plaatsen dan mannen, het is vrouwen en mannen gelijk behandelen en zorgen dat ze dezelfde rechten hebben. Jij denkt dat feminisme misandry is (vrouwen>mannen), maar dat is het niet. Je hebt ook nog de zogenaamde 'meninists' (vrouwen<mannen) maar die slaan werkelijk gewoon nergens op..

Het is al vaker voorgekomen dat feministen het opgenomen hebben voor mannen die verkracht zijn geweest, omdat andere mannen uiteindelijk toch gewoon zeiden 'Je vond het eigenlijk gewoon leuk,' of 'mannen kunnen niet verkracht worden.'
Dus je moet niet zeggen dat feminisme enkel voor vrouwen is, dat is het niet. Het is streven naar gelijkheid.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:17

geerke schreef:
ik dacht dat feministes altijd mannenhaatsters waren?Ik herinner mij nog goed demonstraties in Amsterdam van dit soort vrouwen.Ik begrijp wel waarom ze mannenhaatsters waren,ze waren namelijk vrij onaantrekkelijk,er keek geen kerel naar :+

Nee,ik ben geen feministe,ik woon samen met een oudere man :D
Vind over het algemeen feministes vreselijke vrouwen,die zich om alles persoonlijk aangevallen voelen....heel vermoeiend.Geef mij maar gewoon een geen feministische vrouw die het huishouden doet en dat niet erg vind. :D

Dan vraag ik me oprecht af onder welke steen jij leeft :o En je geeft zelf al een heel goed voorbeeld waarom vrouwen feministisch worden of zijn: 'Ik begrijp wel dat ze mannenhaatsters zijn, ze zijn onaantrekkelijk, er keek geen kerel naar' Niet alles draait om het aantrekkelijk worden gevonden door mannen. Daar gaat het helemaal niet om. Net zoals dat ik uit je post opmaak dat feministen geen relatie wil hebben met een oudere man. Ook dat heeft er niks mee te maken. Kijk maar eens naar de post van Dribbel, staan hele goede dingen in!

@Dribbel: bedankt voor je post! De speech van Emma Watson is inderdaad een mooie.