De 3e wereldoorlog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:13

_Annika schreef:
Finliox schreef:
Ik had niet op dit topic moeten klikken :brr:

Ik ben ontzettend bang voor een 3e wereldoorlog. Het lijkt me verschrikkelijk om er een mee te maken. Wat ik zou doen? Geen idee, dat valt nu niet te zeggen.

Edit:
Ik heb een vriendin in Letland, zij en haar moeder willen daar heel graag weg (het is dat ze geen geld hebben) omdat ze bang zijn dat Rusland de oorlog verklaart. Dat is nu al wel minder, omdat het minder in het nieuws is, maar ze vind het idee dat ze zo dicht bij rusland zit nog steeds eng.

Wow.. Dat is wel erg heftig voor je vriendin. :(:)
Voor jou komt het zeker dan ook wel dichtbij?

Ze maakt zich er niet constant zorgen over of zo, maar ze willen daar wel weg. Toen dat vliegtuig boven Oekraïne uit de lucht werd geschoten moest heel Nederland even slikken, en toen zaten we nog niet eens in de buurt. Ben ik even blij dat ik niet in voormalige sovjet landen zit.

Er lopen ook heel veel Russen rond in Letland, en ze leren daar ook Russisch op school...

aman2002

Re: De 3e wereldoorlog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:16

Ok ik stop nu met dit topic dit lees ik morgen ochtend wel :=

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 22:17

Citaat:
Ze maakt zich er niet constant zorgen over of zo, maar ze willen daar wel weg. Toen dat vliegtuig boven Oekraïne uit de lucht werd geschoten moest heel Nederland even slikken, en toen zaten we nog niet eens in de buurt. Ben ik even blij dat ik niet in voormalige sovjet landen zit.

Er lopen ook heel veel Russen rond in Letland, en ze leren daar ook Russisch op school...

Waarom Russisch op school?
Omdat ze ook snappen dat er misschien een oorlog aan zit te komen?
Of deden ze dat al van zichzelf?

Ik weet niet zoveel van gebieden rondom Rusland :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:18

_San87_ schreef:
vuurneon schreef:
Ik ben niet bang voor oorlog, in Nederland is niet erg veel te halen immers. Zomaar aan de macht kom je al niet omdat het land aardig stabiel is en op de aardgas na is het ook geen rijk land qua olie. T is geen groot land en echt tactisch ligt het ook niet. Het is niet dat als je Nederland hebt ingepikt je zo heel Europa kan veroveren. Het is meer een doortrek gebied als je meer wilt veroveren.

Er zal heus wel af en toe een mafketel zijn die de boel wil verstoren, maar er is te weinig om echt iets van de grond te krijgen.

Waarom zou Nederland geen goede uitvalsbasis zijn? Gigantische haven met wateren die doorlopen andere landen in, internationaal vliegveld, grenzend aan Duitsland, in een wip in Frankrijk. Engeland aan de overkant.

Ligt juist heel tactisch. Hoewel Engeland nog tactischer ligt qua defensie.

Ik zie Nederland meer als een doorgeefluik dan het echte doel. Want behalve handige (water)wegen, is er qua rijkdom niet veel in de grond en qua oppervlakte ook niet echt je van het.
Maar ja, om ons heen is Duitsland ook stabiel genoeg dus geen echte reden om de boel te kunnen ontwrichten waardoor Nederland ook onaantrekkelijk is om die eerst in te pikken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-05-15 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 22:20

Citaat:
Ik zie Nederland meer als een doorgeefluik dan het echte doel. Want behalve handige (water)wegen, is er qua rijkdom niet veel in de grond en qua oppervlakte ook niet echt je van het.

In de 2e wereldoorlog vonden ze het wel de moeite waard om Nederland aan te vallen, waarom nu niet?
Mij lijkt het tactisch wel een 'goed' land.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:20

_Annika schreef:
Citaat:

Waarom leren wij Frans en Duits op school? Omdat we meer met die landen te maken hebben dan Rusland. Daar zijn veel Russen, Rusland zit er pal naast. Ik denk dat het komt omdat ze gewoon meer te maken hebben met Rusland. Maar ik zal er eens vragen of ze weet waarom ze Russisch moeten leren op school, en of dat misschien komt door de dreiging van Rusland.
Maar als je Russisch moet leren en op straat veel Russen tegenkomt kan ik me voorstellen dat Rusland nog een tikkie dichterbij voelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:21

Emmaa_ schreef:
_Annika schreef:

Ja.. Of als de IS komt mag geen een andere godsdienst.

Dit is wel heel overdreven. Er zijn zo veel christelijke landen in de wereld, alsof die het ooit zouden laten gebeuren dat alle christenen uitgeroeid worden :+

Er zijn ook meer Joden dan dat er Duitsers zijn. Toch kwam Hitler een heel eind :=.

vuurneon schreef:
_San87_ schreef:

Waarom zou Nederland geen goede uitvalsbasis zijn? Gigantische haven met wateren die doorlopen andere landen in, internationaal vliegveld, grenzend aan Duitsland, in een wip in Frankrijk. Engeland aan de overkant.

Ligt juist heel tactisch. Hoewel Engeland nog tactischer ligt qua defensie.

Dat is zeker waar. Maar Nederland is nog wel een tactisch land om te zitten wanneer je Europa zou willen veroveren. Puur omdat je vanuit hier alle kanten op kan.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:21

Kom hier even binnenvallen en was niet van plan mee te discusieren, maar misschien is het handig voor degene in dit topic om duidelijk te hebben wat de definitie is van een wereldoorlog en waarom de 1e en 2e wereldoorlog zijn ontstaan. Oh en ook wat er na deze oorlogen voor een maatregelen genomen zijn om herhaling te voorkomen. Denk dat je dan beter een beeld kunt krijgen waarom een 3e wereldoorlog misschien wel helemaal niet zo dichtibj is of waarom juist wel.

*verlaat topic weer*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:26

_Annika schreef:
Citaat:

In de 2e wereldoorlog vonden ze het wel de moeite waard om Nederland aan te vallen, waarom nu niet?
Mij lijkt het tactisch wel een 'goed' land.

Omdat wij onderling een pact hebben. Dus onderling hebben wij het stabiel oke met elkaar. Ja er is wel eens gemopper onderling maar er zijn belangrijke verdragen ondertekend. Dictatorschap is in bv Belgie ook niet realistisch. De landen die de verdragen hebben getekend, steunen elkaar. Dus al wordt Nederland aangevallen, dan is kunnen wij ook ons wenden tot Duitsland bijvoorbeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:29

Ja, wij hebben verdragen ondertekend. Maar dat heeft Rusland ook. Die verdragen zeggen mij eerlijk gezegd niet zo veel :). Verdragen kunnen gebroken worden. Het geeft wel een zekere zekerheid, maar zeker geen absolute zekerheid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:32

LiannePuthzy schreef:
omdat ze de grond terug willen die tig jaar geleden van hun was maar nu van andere landen vertelde mijn vader :j

BS. Economische samenwerking is veel goedkoper, motiveert veel beter om vriendjes te blijven en geheel Europa zit tot ver over de oren in de schulden, die ellende willen ze er echt niet bij hebben. Ellende die Europa nu met Rusland heeft is het resultaat van achter de USA aan lopen ipv goed te kijken waar de echte economische belangen van Europa liggen. Het is eerder aan Rusland te danken dat we nog niet in een echte/fysieke oorlog zitten.
Dit is de engelse vertaling van Putins speech in Valdai eind oct. 2014:
http://cluborlov.blogspot.nl/2014/10/pu ... me-is.html
En een stukje over de Russische cultuur en manier van denken. Er zit nl nogal wat verschil in tov de westerse visie. :
http://cluborlov.blogspot.nl/2015/01/pe ... ional.html

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:34

_San87_ schreef:
Ja, wij hebben verdragen ondertekend. Maar dat heeft Rusland ook. Die verdragen zeggen mij eerlijk gezegd niet zo veel :). Verdragen kunnen gebroken worden. Het geeft wel een zekere zekerheid, maar zeker geen absolute zekerheid.

Klopt maar is wel een houvast en voor een grootmacht als Rusland is het makkelijker te breken dan die kleine landen. Want waar Rusland alleen een heel eind komt, kom je als Belgie toch echt minder ver. Ging mij om de omliggende landen: Duitsland zal Nederland niet platwalsen.
Rusland richt haar peilen nu op de landen waar het toch al niet stabiel (en bij voorkeur nog wat uit de grond te halen valt) is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 01:11

Er zal zeker eens een derde wereldoorlog komen. Ik hoop het zelf niet mee te maken.

Gezien de huidige conflicten in de wereld, die voor niet-politieke stervelingen nergens op slaan, is een derde wereldoorlog nabij.

1. De economie. Helaas zijn er landen, bedrijven en groeperingen die baat hebben bij een oorlog. Hoe groter, hoe beter. Deze groepen/landen zullen ondanks alle ondertekende verdragen toch via achterdeuren een oorlog stimuleren.

2. Geloof. Het is inmiddels algemeen bekend dat een aantal groeperingen met zeer veel geweld en overtuigingskracht bereid is hun religie te verplichten aan de rest van de wereld. Gezien hun wapens, hun financiën en het feit dat ze het zelfs presteren gezinnen met kleine kinderen over te halen zich bij hun te voegen maakt dat ze zeer gevaarlijk zijn.

3. Struisvogelpolitiek. Ondanks voorgenomen maatregelen en verdragen is het zo dat veel landen de problemen nog niet in willen of kunnen zien. Dit maakt juist deze landen kwetsbaar. De "in Europa zijn wij veilig" gedachte gaat, vermoed ik, hierdoor niet op.

Dit is wat ik denk. Mijn gedachten zijn gebaseerd op het nieuws dat ik volg. Ik hoop van harte dat ik alle planken mis sla, want ja, het maakt ook mij bang.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 02:13

Pfoe heftig onderwerpkeuze dames.. En gezien ik toch niet kan slapen :')

Met betrekking tot geloof/islam/IS. Als de kans er is, dat er een volk wellicht misschien zal moeten worden uitgeroeid volgens een of ander persoon. Kan ik je nu al zeggen dat die kans vrijwel miniem is dat het christenen zijn. Ik denk eerder dat het richting de islam gaat. Kijk de uitspraken op straat eens, over de vluchtelingen, of t feit dat iemand in een filmpje in een rollercoaster iets Arabisch roept. Ophef om niks en uitspraken die in mijn ogen veel en veel te ver gaan. Maar goed.

Zitten we nu in een derde wereldoorlog? Ik denk het persoonlijk niet. Vergeet niet dat bij de eerst een tweede oorlogen deze verspreid waren over zowat alle continenten. (Daarom wereldoorlog). Nu focust het zich vooral op het Midden-Oosten en een deel van Afrika. Zou je imo ook continentoorlog kunnen noemen.

Gaat er een komen?
Als er een (politiek) leider zo stom is om het uit te lokken. Ja. Poëten was al niet geheel slim bezig met Oekraïne, en daarna nog het verhaal vd mh17 erboven op. Mocht hij nog een grapje flikken, kan ik best geloven dat een amerika of Frankrijk of Engeland oid maatregelen gaat nemen. Maar ik ga er eigenlijk gewoon vanuit dat ze zich houden aan de verdragen en niet zomaar de oorlog uitroepen.

Waarom niet? Omdat een derde wereldoorlog imo zal leiden tot het einde van alles. Alle grote spelers hebben kernwapens en wapens die wij waarschijnlijk nog niet eens kennen, die bij een druk op de knop een heel land, zoniet half continent kan uitroeien. Waarom deze bestaan? 'Mijn pik is groter dan de jouwe'. De koude oorlog was uiteraard alleen maar gedreig maar had gewoon kunnen uitlopen tot catastrofes, en nu zijn we toch echt een aantal (technologische) jaren verder dus wie weet wat ze nu hebben.

Maar eigenlijk maak ik mij er niet druk om. 1. Je kan er toch niks aan doen. 2. Mocht het gebeuren en er wordt iets op ons afgevuurd, voel je er niks van waarschijnlijk :=

Ps: ik kan een beetje wazig zijn, werd steeds meer moe tijdens t tikken en ga dus nu lekker pitten. Sorry voor de spelfouten :=

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:00

_Annika schreef:
Citaat:

Ik kom even binnenvallen.
Ik heb namelijk in Finland gewoond, waar ook veel Russen wonen en Russisch gegeven wordt op school. Wij leren toch ook Duits? ;) Het is imo best logisch om de taal van je buren te spreken, kan behoorlijk wat moeilijkheden besparen!

Ik wil maar net zeggen, TS, je kan ook doemdenken. Ja, Nederland werd in de tweede wereldoorlog door Duitsland aangevallen, omdat het de toegang voor Duitsland tot de Noordzee/Engeland was. In de eerste wereldoorlog zijn we echter helemaal neit aangevallen en bleef Nederland neutraal...

Zelf ben ik niet zo bang voor een derde wereldoorlog.
Als je ziet hoe de vorige wereldoorlogen zijn ontstaan, dan zal er nog wel wat meer moeten gebeuren. De tweede wereldoorlog was imo namelijk een 'logisch' gevolg op de eerste wereldoorlog.

Ik ben het wel eens met het punt van Celiien, dat als er een godsdienst is die misschien wordt uitgeroeid, dit eerder de islam zal zijn. Voor mijn gevoel is er behoorlijk veel negatieve aandacht voor de Islam.

@San87, er woonden in Duitsland in 1939 bijna 70 miljoen mensen, op 18 miljoen Joden in totaal, waarvan er natuurlijk ook een aantal in de USA.

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:22

_San87_ schreef:

Wat voor een verdragen zijn dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:23

Misschien even Googelen, Annika? De verdragen van Versaille zijn o.a belangrijk.

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:32

Emmaa_ schreef:
Misschien even Googelen, Annika? De verdragen van Versaille zijn o.a belangrijk.

Ik heb even gegoogled :)
Maar hoezo zou je die willen verbreken, ik bedoel je wilt toch niet weer een oorlog?
Als je eenmaal iets 'beloofd' hebt, dan heb je het toch 'beloofd'?
En als je het zou verbreken, vind ik dat echt banketstaaf om het zo maar even te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:35

_Annika schreef:
Emmaa_ schreef:

Maar hoezo zou je die willen verbreken, ik bedoel je wilt toch niet weer een oorlog?
En als je het zou verbreken, vind ik dat echt banketstaaf om het zo maar even te zeggen.

Hitler heeft ontzettend veel mensen mensen vermoord, dus ik denk niet dat hij zich schuldig voelde toen hij het Verdrag van Versailles verbrak. Daarnaast was dat ook een belofte van hem aan het volk die het Duitse volk natuurlijk heel erg toe juichte. De situatie in Duitsland was namelijk heel erg beroerd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:37

Dat is niet zo moeilijk te bedenken; als je als land meer te winnen hebt dan te verliezen door de verdragen te verbreken dan je eraan te houden, is het natuurlijk interessant om l*llig te doen. Vooral bij grootmachten met een sterke krijgsmacht speelt dat. Als Nederland alleen slaan wij nog geen deuk in een pakje boter als wij nu Rusland binnenvallen, andersom is het een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:37

Helaas is 'beloofd' niet altijd 'beloofd' als het op wereldpolitiek aankomt. Dit soort verdragen worden getekend om supermachten gerust te stellen, en dan vooral de lijdende partij in een oorlog. Maar je vergeet hoe veel landen/bedrijven/supermachten er ook gigantische baat hebben bij een wereldoorlog. Wapens maken levert enorm veel op, zo ook in banen. Je wilt niet weten hoe blij ze in Duitsland waren toen de wegen verbeterd werden en iedereen ineens een baan had in fabrieken, lekker wapens in elkaar sleutelen. Oorlog is simpel gezegd heel goed voor de economie.

En we zitten wel degelijk in een tijdperk waarin de omstandigheden voor oorlog perfect zijn. We kruipen heeeeel langzaam uit een grote recessie, er is hommeles in de wereld die bestaat uit verschillende religieuze groeperingen tegenover elkaar, de wapens zijn in paraatheid.. Vergeet ook vooral niet dat Poetin in zijn docu nadrukkelijk gezegd heeft dat hij met zijn vinger over de knop hing om een korte afstandsraket op de Krim te lanceren. Een kernwapen dus. Hij dacht dat hij ze liever kwijt dan rijk was als ze niet bij Rusland wouden horen. De omstandigheden voor oorlog zijn perfect, er is frictie in de wereld en we willen allemaal zo snel mogelijk uit deze economische recessie komen. Het grote verschil is denk ik dat er niet zo snel een grondoorlog meer zal voorkomen, maar eerder een oorlog vanuit de lucht. Lange afstandsraketten kunnen de hele wereld over gelanceerd worden, en geloof mij als ik zeg dat die al lang klaar staan. Een druk op de knop en Amerika is van de kaart. Zelfde geldt voor Rusland, en voor het hele Midden Oosten. Meer dan genoeg landen in het Midden Oosten zijn in dezelfde staat van paraatheid. Dit is niet bangmakerij, het is gewoon de harde waarheid. Binnen een paar jaar is het overgrote gedeelte van de laatste generatie die de tweede wereldoorlog meegemaakt heeft dood, en dan gaan we weer net zo hard opnieuw beginnen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:39

Ik denk wel dat de WOIII komt. Maar weetje het heeft geen nut om bang te zijn. Als het komt dat komt het. Als je bang bent dan word je steeds banger en banger. En dat wil je niet want stel dat hij er niet eens komt? Ben je je hele leven bang voor niets geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:39

[***] schreef:
_Annika schreef:

Hitler heeft ontzettend veel mensen mensen vermoord, dus ik denk niet dat hij zich schuldig voelde toen hij het Verdrag van Versailles verbrak. Daarnaast was dat ook een belofte van hem aan het volk die het Duitse volk natuurlijk heel erg toe juichte. De situatie in Duitsland was namelijk heel erg beroerd.

Precies. Hij had er zo veel baat bij om dat verdrag te schenden... Duitsland zat door de troep die de eerste wereldoorlog veroorzaakt heeft zo diep in de financiële oliebol dat het bijna geen land meer te noemen was. Door een oorlog te beginnen, en concentratiekampen in te stellen, had hij ineens zo veel werkgelegenheid. Door het verkopen van wapens had hij ineens ook weer de centen.

Dat Hitler de Joden is gaan uitroeien is overigens gewoon omdat hij een zondebok nodig had. De Joden deden het tijdens de crisis verbazingwekkend goed omdat zij altijd hun eigen 'business model' gehad hebben, en dat vonden veel Duitsers erg stuitend. Het was makkelijk om dat als uitgangspunt te nemen. Daarbuiten had Hitler, als ik het me goed kan herinneren, een persoonlijke afkeer tegen Joden omdat zijn moeder gestorven was na behandeling door een Joodse arts. Iets in die trant in ieder geval.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:42

Ik denk dat een WOIII er ooit wel eens zal komen, maar niet zo snel als sommigen hier denken. Zeker niet nu de 'nadelen' van W0I en WOII nog zo vers in het geheugen liggen. Nu hebben de grote machten kernwapens, die ze gebruiken als een soort van dreigwapens. Eens ze zouden worden uitgelokt tot een echte wereldoorlog, en ze die gebruiken, zijn we allemaal dood. En wat zijn de leiders van die landen als de wereld verwoest is?

Verder is het nogal moeilijk om als burgers hierover te speculeren, aangezien we volgens mij nog niet de helft van alle informatie hebben van wat er in de wereld zoal gaande is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:44

Damned schreef:
Ik denk dat een WOIII er ooit wel eens zal komen, maar niet zo snel als sommigen hier denken. Zeker niet nu de 'nadelen' van W0I en WOII nog zo vers in het geheugen liggen. Nu hebben de grote machten kernwapens, die ze gebruiken als een soort van dreigwapens. Eens ze zouden worden uitgelokt tot een echte wereldoorlog, en ze die gebruiken, zijn we allemaal dood. En wat zijn de leiders van die landen als de wereld verwoest is?

Verder is het nogal moeilijk om als burgers hierover te speculeren, aangezien we volgens mij nog niet de helft van alle informatie hebben van wat er in de wereld zoal gaande is.

Maar ligt het wel echt zo vers in het geheugen? Ik kan me al alleen van de verhalen van mijn opa voorstellen hoe de oorlog geweest moet zijn, de rits opa's van de nieuwe generatie hebben de oorlog al niet eens meer meegemaakt. We zitten in een perfecte situatie voor een nieuwe oorlog.

En vergis je niet in landen als Iran. Ze hebben nu eindelijk van alles ondertekend en onderhandeld met Amerika, maar en of hun raketten op Israel gericht staan. Andersom ook, Israel heeft op alle omliggende landen korte afstandsraketten gericht in hoogste staat van paraatheid. Het zou me niet zo veel verbazen als er vanuit het midden oosten zeer binnenkort eens een raket op een ander land in het midden oosten gaat.